Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

41 vuotias ystäväni saa esikoisensa kohta

Vierailija
23.06.2016 |

Ja raskautui 6 kk yrityksen jälkeen. Tunnen muitakin 40 vuotiaana lapsen saaneita. Puhumattakaan siitä että monet saavat toisen ja kolmannen sen ikäisenä. Espanjassa ihan yleistäkin saada esikoinen vasta 40 vuotiaana (siellä paljon tuttuja). Onko hedelmällinen ikä pidempi kuin ennen vai minkä takia naisia pelotellaan jatkuvasti siitä että lapsia ei saa enää yli 35 vuotiaana? Johtuuko se siitä että jos kaikki jättäisivät lapsen teon 40 vuotiaaksi, lapsi syntyisi vähemmän ja sillä olisi kansantaloudellista vaikutusta eikä lapsia syntyisi tarpeeksi?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että osaksi tässä on medikalisoituminen takana. Että kaikki tyyliin yli 20 -vuotiaat tutkimuksiin ja hedelmöityshoitoihin niin yksityiset lääkäriasemat tekevät rahaa.

Vierailija
22/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jossain jo tutkittu, että se paras hedelmällisyys ei olekaan 25-30, vaan jotain 32?

En ihmettelisi, jos näin on. Naisena sen huomaa kyllä itsestään ja kehostaan. 35 v. parhaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllähän se niin on, että mitä vanhempi nainen, sitä helpommin raskautuu ja lapsi myös todennäköisemmin täysin terve kuin nuoremmilla äideillä. Tiedän, koska naapurini ja kaverini on saanut terveen lapsen 40+ iässä, niin!

Millä mielellä ja tarkoituksella kirjoitit viestisi?

Vierailija
24/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jossain jo tutkittu, että se paras hedelmällisyys ei olekaan 25-30, vaan jotain 32?

En ihmettelisi, jos näin on. Naisena sen huomaa kyllä itsestään ja kehostaan. 35 v. parhaimmillaan.

Itse asiassa 40v.

Vierailija
25/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllähän se niin on, että mitä vanhempi nainen, sitä helpommin raskautuu ja lapsi myös todennäköisemmin täysin terve kuin nuoremmilla äideillä. Tiedän, koska naapurini ja kaverini on saanut terveen lapsen 40+ iässä, niin!

Millä mielellä ja tarkoituksella kirjoitit viestisi?

Se oli varmaan vastine mun omaan kokemukseeni siitä, että mitä vanhempi ja lihavampi olen ollut, sen paremmin raskautunut.

Mutta oli tosiaan omakohtainen kokemukseni.

Vierailija
26/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä eivät ole mitään mutu-asioita. Kaikki riskit ja komplikaatiot kasvavat iän myötä, se on fakta. Esim. Downin syndrooman riski on 10 kertaa suurempi 40-vuotiaalla kuin 30-vuotiaalla. Toki riski on melko pieni molemmissa tapauksissa. Minun puolestani tehkää lapsia minkä ikäisenä huvittaa ja luonto suo, mutta lähipiirin perusteella ei voi yleistää koskemaan kaikkia. 

Kuka täällä on lähipiiristä puhunut? olet niitä, joka haluaa vain lyödä faktaa pöytään, kun on näin kuullut ja haluaa näin uskoa.

Vierailija
27/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehen edesmennyt isoäiti sai kaksoset 47 vuotiaana. Eikä ollut mikään harvinaisuus 50-luvulla.

Miksi nykyään niin kovasti korostetaan sitä, että lapsen saatava alle 35 vuotiaana?Kun ennenkin saatu vanhempanakin. Itse nautin nuoruudesta 20-35 vuotiaaksi ja seikkailin maailmalla sinkkuna, vaikka minulla olisi teini- ikäinen tai 18 v lapsi ollut silloin 35 vuotiaana, ei se seikkailu olisi ihan yhtä vapaata kun kuitenkin olisi se huollettava koti- Suomessa. Kyllä se huolettomuus ja seikkailu oli oikeasti vapaata kun ei ollut lasta. Itse ajattelen että olen huolissani lapsestani vielä kun hän on 30 v, joten ei se "seikkailu" ole ikinä enää samanlaista kun on lapsen saanut, eikä pidäkään olla. Kyllä se nuorena kannattaa ne seikkailut ja maailman kiertämiset tehdä, vanhempana se on joka tapauksessa erilaista vaikka ei olisi lastakaan. En haluaisi olla 20-35 vuotiaaksi sidottu kotiin, silloin kuuluu mennä ja kierää maailmaa!

Mitä nämä "seikkailut", joihin viittaat, oikein ovat?

Itselleni lapsen saantikin on ollut seikkailu, niin 20-vuotiaana kuin 43-vuotiaanakin. Parhaat seikkailut, joissa olen ollut.

Vierailija
28/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän 3 äitiä jotka sai lapsen 39, 44 ja 45.

Itse sain lapset 36 ja 39v.

Nyt lapset on 12 ja 14v.

Ainut mikä on nyt raskasta niin oman äidin tuleva kuolema. En jaksa nyt teineihin keskittyä.

Suru on valtava.

Vierailija
29/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehen edesmennyt isoäiti sai kaksoset 47 vuotiaana. Eikä ollut mikään harvinaisuus 50-luvulla.

Miksi nykyään niin kovasti korostetaan sitä, että lapsen saatava alle 35 vuotiaana?Kun ennenkin saatu vanhempanakin. Itse nautin nuoruudesta 20-35 vuotiaaksi ja seikkailin maailmalla sinkkuna, vaikka minulla olisi teini- ikäinen tai 18 v lapsi ollut silloin 35 vuotiaana, ei se seikkailu olisi ihan yhtä vapaata kun kuitenkin olisi se huollettava koti- Suomessa. Kyllä se huolettomuus ja seikkailu oli oikeasti vapaata kun ei ollut lasta. Itse ajattelen että olen huolissani lapsestani vielä kun hän on 30 v, joten ei se "seikkailu" ole ikinä enää samanlaista kun on lapsen saanut, eikä pidäkään olla. Kyllä se nuorena kannattaa ne seikkailut ja maailman kiertämiset tehdä, vanhempana se on joka tapauksessa erilaista vaikka ei olisi lastakaan. En haluaisi olla 20-35 vuotiaaksi sidottu kotiin, silloin kuuluu mennä ja kierää maailmaa!

Mitä nämä "seikkailut", joihin viittaat, oikein ovat?

Itselleni lapsen saantikin on ollut seikkailu, niin 20-vuotiaana kuin 43-vuotiaanakin. Parhaat seikkailut, joissa olen ollut.

Toki on niitäkin nuoria (alle 30?), jotka eivät kaipaa erityisiä nuorten rientoja, vaan ovat onnellisimpia eläessään kotielämää lasten kanssa. Itse en ollut sellainen nuori, mutta toki soisin että yhteiskunnan nuoret ollisivat sellaisia.

Vierailija
30/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja raskautui 6 kk yrityksen jälkeen.

Aika pitkä yhdyntä :D

Vierailija
31/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tiedän 3 äitiä jotka sai lapsen 39, 44 ja 45.

Itse sain lapset 36 ja 39v.

Nyt lapset on 12 ja 14v.

Ainut mikä on nyt raskasta niin oman äidin tuleva kuolema. En jaksa nyt teineihin keskittyä.

Suru on valtava.

Ei niihin teineihin jaksa koskaan keskittyä ;). Vanhemmat voivat kuolla missä iässä vain, kuten moni muukin.

Vierailija
32/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 30 ja nyt tässä parin viime vuoden aikana vasta kuukautiset ovat muuttuneet säännöllisiksi ja nykyään jopa tunnen ovulaation ja tunnistan muutenkin sen merkit kehossani. Enkä usko, että kyse on siitä että tuntisin vaan kehoni paremmin. Luulen, että hormoonitoimintani on viimeinkin normalisoitunut ja luultavasti tulisin raskaaksi paljon helpommin kuin nuorempana. Koen muutenkin oloni paljon paremmaksi kuin nuorempana.

Ja kun.joku sitä kuitenkin miettii, minulla ei ole lapsia ja hormonaalista ehkäisyä käytin monta vuotta sitten noin vuoden verran. En usko sillä olleen erityisen suurta merkitystä tai ainakaan vaikuttavan enää.

Vierailija
33/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oma lapsi oli niin tärkeä juttu että alettiin yrittämään heti kun sopiva hetki tuli. Itse en olisi uskaltanut odottaa kolmevitoseksi, saati nelikymppiseksi, vaikka toki monilla raskaus silloinkin onnistuu. Lapseni sain 21v ja 26v nuorena. Pelkäsin kovasti lapsettomuutta (opiskelin alaa ja nykyään työskentelen mm lapsettomuudesta kärsivien kanssa), siksi en halunnut odottaa. 20v nä on ihan ok yrittää 10 vuotta. Ystävilläni on ollut parikymppisenäkin haasteita tulla raskaaksi ja yksi heistä alotti 26-vuotiaana, vauva oli sylissä 30-vuotiaana. Jokainen voi miettiä kuinka iso kriisi se omalle kohdalle olisi, hedelmällisyyden kun tietää vasta yrittäessään ja saadessaan raskauden loppuun.

Vierailija
34/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin nopeasti selaamalla useita tutkimuksia eri vuosikymmeniltä- vanhimmat 1970-luvulta ja nuorimmat 2013 vuodelta, ja noiden kaikkien mukaan hedelmällisyys on alentunut 40- vuotiailla naisilla ja raskauden aikaiset komplikaatiot ja kromosomihäiriöt llisääntyvät yli 40- vuotiailla. Hae englanniksi google scholarista, niin löydät.

Tämä salaliittoteoria naisten huijaamisesta tekemään lapset ajoissa olisi ollut hauska, mutta näin yksimieliset tutkimustulokset eri vuosikymmeniltä ympäri maapalloa saavat kyllä ainakin minut hylkäämään teorian.

Vierailija
35/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v. Ja lapset ovat jo maailmalla.Kyllä helpottaa.

Vierailija
36/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, taas nähdään että porukassa tyhmyys tiivistyy. Oletteko te kaikki olleet unessa peruskoulun tai lukion biologian tunneilla?

Se on aivan yksi ja sama montako kaveriasi on saanut lapsensa 40-vuotiaana, mutta jonkun nettipalstan samanmielisten kokemukset eivät ole riittävän laaja otanta. Lääketieteellisissä tutkimuksissa otannat on usein kymmeniä- tai jopa satojatuhansia, ja se sentään on hiukan enemmän kuin jonkun itseoppineen reikitohtorin kaverilista Facebookissa.

Biologinen fakta vaan on, että ihmisen ikääntyessä myös elimistö ikääntyy ja se vaikuttaa kaikkeen, myös hedelmällisyyteen. Jos sinä, arvoisa alapeukuttajani, olet ollut onnekas ja saanut yli neljäkymmentävuotiaana laakista terveen vauvan, kuulut onnelliseen vähemmistöön.

Ja mitä näihin historia-viittauksiin tulee, kai te tiedostatte että silloin naimisiin mentiin teini-iässä ja ehkäisyä ei käytetty joten ne jotka eivät kuolleet raskaus-, synnytys-, tai lapsivuodekomplikaatioihin tai johonkin muuhun nykyään mitättömään sairauteen, saattoivat toki saadakin vielä 40-vuotiaina lapsia, mutta olivat silloin kaikkea muuta kuin ensisynnyttäjiä. Ylipäänsä 40v. oli parisataa vuotta sitten jo pitkän elämän elänyt.

Tästä vaikka ensiannos faktatietoa:

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/hedelmallisyys/laakarilta/?x438567…

Vierailija
37/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 raskautta takana ikävuosina 24-29. Kaikki työn ja tuskan takana ivf-hoidoilla ja näistä 2 meni kuitenkin kesken. Pitkät oli nuo yritysvuodet ja siksi ei todellakaan haaveiltu komannesta koskaan. Kiertojen sekoilun vuoksi söin pillereitä viimeisen raskauden jälkeen.

Nyt olen 32v. ja raskaana rv39 ihan luomusti, pikkuista odotellaaan hetkenä minä hyvänsä syntyväksi. Kerran oli seksiä siinä kierrossa ja siitä napsahti :) Pillerit jäi yhden kierron ajaksi kun resepti ehti vanheta ja eipä tuntunut meidän historialla ajankohtaiselta kiirehtiä uutta reseptiä. Lisäksi olen lihonut vuosien aikana, sen myötä kiertokin kohentunut. Kun olin normaalipainoinen, kierto oli aina sekaisin. Nyt reilusti ylipainoisena kierto ihanteellinen ja raskaus alkoi heti. Ihme juttu.

Vierailija
38/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, taas nähdään että porukassa tyhmyys tiivistyy. Oletteko te kaikki olleet unessa peruskoulun tai lukion biologian tunneilla?

Se on aivan yksi ja sama montako kaveriasi on saanut lapsensa 40-vuotiaana, mutta jonkun nettipalstan samanmielisten kokemukset eivät ole riittävän laaja otanta. Lääketieteellisissä tutkimuksissa otannat on usein kymmeniä- tai jopa satojatuhansia, ja se sentään on hiukan enemmän kuin jonkun itseoppineen reikitohtorin kaverilista Facebookissa.

Biologinen fakta vaan on, että ihmisen ikääntyessä myös elimistö ikääntyy ja se vaikuttaa kaikkeen, myös hedelmällisyyteen. Jos sinä, arvoisa alapeukuttajani, olet ollut onnekas ja saanut yli neljäkymmentävuotiaana laakista terveen vauvan, kuulut onnelliseen vähemmistöön.

Ja mitä näihin historia-viittauksiin tulee, kai te tiedostatte että silloin naimisiin mentiin teini-iässä ja ehkäisyä ei käytetty joten ne jotka eivät kuolleet raskaus-, synnytys-, tai lapsivuodekomplikaatioihin tai johonkin muuhun nykyään mitättömään sairauteen, saattoivat toki saadakin vielä 40-vuotiaina lapsia, mutta olivat silloin kaikkea muuta kuin ensisynnyttäjiä. Ylipäänsä 40v. oli parisataa vuotta sitten jo pitkän elämän elänyt.

Tästä vaikka ensiannos faktatietoa:

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/hedelmallisyys/laakarilta/?x438567…

Oliko tämä jossain kiistetty?

Vierailija
39/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40v. Ja lapset ovat jo maailmalla.Kyllä helpottaa.

Olen 40 v. lapseton ja helppoa on minullakin. Jos lapset ovat niin ihania, miksei hankkisi yhden kaksikymppisenä ja toisen nelikymppisenä? Ja jos joku ihmettelee miksi avasin ketjun niin siksi, kun hyvä kaverini sai juuri esikoisensa. Ei ihan ehtinyt täyttää 44 vuotta ennen synnytystä.

Vierailija
40/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion itse yrittää saada ainakin 6 lasta joten hyvin voin vielä 40-vuotiaana tehdä lapsen jos Jumala niin siunaa.