Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

41 vuotias ystäväni saa esikoisensa kohta

Vierailija
23.06.2016 |

Ja raskautui 6 kk yrityksen jälkeen. Tunnen muitakin 40 vuotiaana lapsen saaneita. Puhumattakaan siitä että monet saavat toisen ja kolmannen sen ikäisenä. Espanjassa ihan yleistäkin saada esikoinen vasta 40 vuotiaana (siellä paljon tuttuja). Onko hedelmällinen ikä pidempi kuin ennen vai minkä takia naisia pelotellaan jatkuvasti siitä että lapsia ei saa enää yli 35 vuotiaana? Johtuuko se siitä että jos kaikki jättäisivät lapsen teon 40 vuotiaaksi, lapsi syntyisi vähemmän ja sillä olisi kansantaloudellista vaikutusta eikä lapsia syntyisi tarpeeksi?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsisi enää tuossa iässä. Meillä oli jo alta kolmikymppisinä lapset saatuina, nyt kohta jo maailmalla, nyt nautitaan toisistamme ja vapaudesta.

Vierailija
2/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen edesmennyt isoäiti sai kaksoset 47 vuotiaana. Eikä ollut mikään harvinaisuus 50-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin elämästä nuorena. Sitten tein lapset. Näin saa kaiken.

Vierailija
4/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
5/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehen edesmennyt isoäiti sai kaksoset 47 vuotiaana. Eikä ollut mikään harvinaisuus 50-luvulla.

Miksi nykyään niin kovasti korostetaan sitä, että lapsen saatava alle 35 vuotiaana?Kun ennenkin saatu vanhempanakin. Itse nautin nuoruudesta 20-35 vuotiaaksi ja seikkailin maailmalla sinkkuna, vaikka minulla olisi teini- ikäinen tai 18 v lapsi ollut silloin 35 vuotiaana, ei se seikkailu olisi ihan yhtä vapaata kun kuitenkin olisi se huollettava koti- Suomessa. Kyllä se huolettomuus ja seikkailu oli oikeasti vapaata kun ei ollut lasta. Itse ajattelen että olen huolissani lapsestani vielä kun hän on 30 v, joten ei se "seikkailu" ole ikinä enää samanlaista kun on lapsen saanut, eikä pidäkään olla. Kyllä se nuorena kannattaa ne seikkailut ja maailman kiertämiset tehdä, vanhempana se on joka tapauksessa erilaista vaikka ei olisi lastakaan. En haluaisi olla 20-35 vuotiaaksi sidottu kotiin, silloin kuuluu mennä ja kierää maailmaa!

Vierailija
6/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja raskautui 6 kk yrityksen jälkeen. Tunnen muitakin 40 vuotiaana lapsen saaneita. Puhumattakaan siitä että monet saavat toisen ja kolmannen sen ikäisenä. Espanjassa ihan yleistäkin saada esikoinen vasta 40 vuotiaana (siellä paljon tuttuja). Onko hedelmällinen ikä pidempi kuin ennen vai minkä takia naisia pelotellaan jatkuvasti siitä että lapsia ei saa enää yli 35 vuotiaana? Johtuuko se siitä että jos kaikki jättäisivät lapsen teon 40 vuotiaaksi, lapsi syntyisi vähemmän ja sillä olisi kansantaloudellista vaikutusta eikä lapsia syntyisi tarpeeksi?

Uskon, että osuit arvauksessasi melko oikeaan.

Eniten tiedän muuten vammaisia lapsia saaneita tai keskenmenon saaneita tai kuolleen synnttäneitä, jotka kaikki ovat korkeintaan 25. Vaikka tunnen myös paljon vasta vanhemmalla iällä lapsia saaneita, joilla mennyt kaikki normaalisti. Vain raskausajan sokeria on voitu joillakin tutkia, mutta näin tuntuu olleen kovin moenlla alle 25 v:lläkin, kuten myös ennen aikaisia synnytyksiä. Miksi näin? Itse olen nelikymppinen.

Miksi niin paljon halutaan lytätä myöhemmin odottavia ja synnyttävi? Onko hampaankolossa niillä, jotka tekivät aiemmin ja katsoivat kadehtien riennoissaan rientäviä ikätovereita, jotka saivat sitten myöhemmin myös ne lapset ja osasivat nauttia siitä jo kaiken muun rientämisen tehneinä?

Vierailija
7/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi useimmat tehdä lapsia myöhemminkin. Mutta ei silti kannata riskeerata, jos se ei onnistuisikaan. Itse haaveilen nyt 38v kolmannesta lapsesta. Isommat on jo koululaisia, joten olisi ihana kokea kaikki vielä kerran, mutta nyt kiireettömästi ja kaikista vaihesta nautiskellen. ;- )

Vierailija
8/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni otanta sinulla ap. Missään ei sanota että lapsia ei saisi yli 35-vuotiaana mutta hedelmällisyys on jo tuon iän jälkeen selkeästi laskenut ja mahdollisuus että niitä lapsia ei sitten tulekaan,ainakaan ilman hedelmällisyyshoitoja. Myös raskauskomplikaatiot ovat yleisempiä vanhemmilla esim . raskausdiabetes ja raskausmyrkytys. Näin vain on eikä siinä mistään pelottelusta ole kysymys mutta elämässä saa ottaa riskejä niin kuin haluaa.

Vierailija
9/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin E-pillereiden sukupolven on vaikeampaa raskautua, jos on käyttänt pillereitä todella kauan eli ainakin vuosikymmenen miltei ilman taukoja.

Vierailija
10/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni otanta sinulla ap. Missään ei sanota että lapsia ei saisi yli 35-vuotiaana mutta hedelmällisyys on jo tuon iän jälkeen selkeästi laskenut ja mahdollisuus että niitä lapsia ei sitten tulekaan,ainakaan ilman hedelmällisyyshoitoja. Myös raskauskomplikaatiot ovat yleisempiä vanhemmilla esim . raskausdiabetes ja raskausmyrkytys. Näin vain on eikä siinä mistään pelottelusta ole kysymys mutta elämässä saa ottaa riskejä niin kuin haluaa.

Aika monella itsemme mukaan lukien on hedelmällisyys ollut tuliteräluokkaa yli 35 ja lapset ovat tulleet tuosta vain. Yhtälailla on niitä, jotka jo alle 30 hakeutuvat hedelmällisyyshoitoihin. Ehkä tarkoitetaan heitä: jos he olisivat hakeutuneet vasta yli 35, olisi vähemmän aikaa? Tai sitten on jäänyt tutkimatta jotakin. Kuinka vanhoja ylipäätään nuo tutkimukset on ja millä otannalla tehty?

Ihmiset elävätkin pidempään. Viisaudenhampaita ei tule enää kaikille. Jne.

Vierailija
11/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin pitkään yksin ja nautin vapaudesta. Nyt nautin perhe -elämästä. Lapsia on ja vielä saa tulla jos niikseen käy. Mahdollista on sekin että alamme sijaisvanhemmiksi. T. Nainen 40v

Vierailija
12/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä eivät ole mitään mutu-asioita. Kaikki riskit ja komplikaatiot kasvavat iän myötä, se on fakta. Esim. Downin syndrooman riski on 10 kertaa suurempi 40-vuotiaalla kuin 30-vuotiaalla. Toki riski on melko pieni molemmissa tapauksissa. Minun puolestani tehkää lapsia minkä ikäisenä huvittaa ja luonto suo, mutta lähipiirin perusteella ei voi yleistää koskemaan kaikkia. 

Vierailija
13/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin kertalaakista (mies pelleili ehkäisyn kanssa) raskaaksi 39v. Raskaus keskeytettiin trisomiadiagnoosin vuoksi.

Mutta meni ehkä 3-4 kuukautta "yritystä", kun olin uudelleen raskaana 40v. Kyseessä tosin neljäs ja viides raskaus, mutta myös painoa bmi 45:n verran. Mulle on melkein ollut helpompaa raskautua mitä vanhempi ja lihavampi olen ollut.

Vierailija
14/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että nuo tilastot alentuneesta syntyvyydestä ovat todella vanhoja, jopa 1800 -luvulta, jolloin naisten elinikäkin oli huomatavasti alhaisempi puhumattakaan ravitsemuksesta ja yleisestä terveydentilasta.

Vierailija
15/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä aina sanotaan, että hedelmällisyys alkaa laskea kolmenkympin jälkeen, mutta yhtään ihan oikeaa tutkimusta ei aiheesta ole. Yleensä näissä käytetään lähteenä 1800-luvun ranskalaisia syntyvyystilastoja, joten niiden luotettavuus on kyseenalainen. Jossain artikkelissa alan lääkäri myönsi, ettei tätä asiaa oikein voi tutkia, mutta varmuuden vuoksi naisia "varoitellaan" eli syyllistetään hankkimaan lapset nuorena. Omassa tuttavapiirissä on paljon vajaa nelikymppisiä ensisynnyttäjiä. Itsekin sain ensimmäisen lapseni 38-vuotiaana vajaan vuoden yrittämisen jälkeen (ongelmana epäsäännöllinen kierto, joka oli ongelma jo 15-vuotiaana teininä. Ihan luomuna kuitenkin raskauduin).

Vierailija
16/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jossain jo tutkittu, että se paras hedelmällisyys ei olekaan 25-30, vaan jotain 32?

Vierailija
17/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pari sukupolvea taaksepäin tässä ei ollut mitään outoa vaan ihan normaalisti naiset saivat lapsia sinne viisikymppiseksi asti, tai vähintään pitkälti yli 40-vuotiaina.

Vierailija
18/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikoihin lapsia tehtiin niin kauan kun niitä tuli. Katsopa ap vaikka 1700- tai 1800-luvun kirkonkirjoja. Todella yleistä on, että perheen viimeinen lapsi tulee kun äiti on siinä 42-47 -vuotias. Erona nykyiseen on se, että 4-kymppisiä ENSISYNNYTTÄJIÄ ei juurikaan ollut.

Vierailija
19/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella itsemme mukaan lukien on hedelmällisyys ollut tuliteräluokkaa yli 35 ja lapset ovat tulleet tuosta vain. Yhtälailla on niitä, jotka jo alle 30 hakeutuvat hedelmällisyyshoitoihin. Ehkä tarkoitetaan heitä: jos he olisivat hakeutuneet vasta yli 35, olisi vähemmän aikaa? Tai sitten on jäänyt tutkimatta jotakin. Kuinka vanhoja ylipäätään nuo tutkimukset on ja millä otannalla tehty?

Ihmiset elävätkin pidempään. Viisaudenhampaita ei tule enää kaikille. Jne.

Niin ja on niitä alee 30 v, joilla ei hedelmöityshoidotkaan auta. Silloin ehtii toki päättää adoptiohauista, jotka kestävät. 35 v. hedelmöityshoidot kun aloittaa, saattaa ihan samalla tavoi joko auttaa tai olla auttamatta. Nämä asiat eivät ehkä olekaan ihisen päätettävissä, oli ikä mikä vain.

Vierailija
20/40 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllähän se niin on, että mitä vanhempi nainen, sitä helpommin raskautuu ja lapsi myös todennäköisemmin täysin terve kuin nuoremmilla äideillä. Tiedän, koska naapurini ja kaverini on saanut terveen lapsen 40+ iässä, niin!