Maalismammat Heinäkuuhun!
Eiköhän aloiteta maalismammoille uusi pino näin heinäkuun kunniaksi. Muutama oli jo tosin ehtinyt kirjoittaa kesäkuun pinoon ja enkä osaa niitä siirtää tänne... joten jos jaksatte niin kirjoitelkaa tänne uudestaan(ketä siinä nyt oli?! ainakin minzu oli ehtinyt kirjoitella)
Nyt se kesä sitten vihdoin ja viimein näyttää olevan kunnolla alkanut! :) Ihanaa, joten nautitaan siitä täysin rinnoin. Meidän neiti tosin ei viihdy nukkumassa ulkona vaunuissa kun siiten vissiin liian kuuma..
Eilen neiti oli ekan kerran hoidossa muualla kuin äitillä tai isällä. Eli oltiin miehen kanssa ensin shoppailemassa ja sitten mentiin kylpylään hierontaan ja kylpyyn. ja myös uitiin ja syötiin. Neiti tuotiin sitten illalla meille sinne hotellille, kun jäätiin sinne yöksi, eikä sitten raskittu olla vielä yötä erossa neidistä. Ja kun vielä täys imetän, niin olisi se sitten ollut vähän hankalaakin.. Mutta tosi hyvin oli hoidossa mennyt ja mekin saimme sitten rauhassa rentoutua! :) ( vaikka kyllä mua kovasti jännitti jättää neiti hoitoon, mutta kaikki oli onneksi mennyt hyvin)
Täällä ollut puhetta kylpemisestä. Niin meidänkin neiti on nyt jotain pari viikkoo oikein kunnolla aina ammeessa polskinut, että tosiaan itse meinaa ihan kastua. :) ihana, kun ne hoksaa kaikenlaista. Ja kovasti käsillä kurkottelee jo tavaroihin kiinni.
Kiinteitä ei olla vielä maisteltu, vaikka suunnitelmissa olisi pikkuhiljaa alkaa velliä maistattamaan, että jospa sitten nukkuis vähän paremmin yöunet!
mutta nyt neiti taas kutsuu, joten hyvää viikkoa kaikille ja käykäähän kaikki kertomassa kuulumisia, kun niitä niin kiva täällä sitten lueskella!
Aurelia ja neiti 3kk
Kommentit (64)
Käytiin eilen kaupungilla ja meni ihan ok.. jos en ois sählänny bussin kanssa.. Ootin tietty väärällä pysäkillä :) En oo kulkenu oikeen bussilla joten.. No onneksi sit yks kuski oli siinä tauolla ja sano et toinen linkka menee siihen lähelle ja sit menin sillä ja kävelin loppu matkan.. Oishan siitä tietty puolen tunnin päästä lähteny se oikea bussi mut oli hyvä ilma.. Ja kyl tuli sit hiki ku oli tosi lämmin.. Mut tiedänpä ens kerralla mistä lähtee ja millon :) Ja kiva ku täällä saa ilmaseksi kulkea bussilla.. (tyttö tykkäs kulkea linkassa, varmaan se hytkytys oli mieleen) Kävin aukasemassa tytöllä samalla oman tilin ja kävin shoppailemassa vaatteita ja en löytäny ku tytölle.. Ei oikeen huvita sovitella ite vaatteita ku tytön kanssa oltiin kahestaan. Mut en kyl taida ihan heti lähteä uudestaan tai ainakin pyydän jonkun kaverin mukaan.. Ja ei taida ihan helteellä kannattaa lähteä..
Ja muiden mielestä sehän ei oo ku lähteä yhen kanssa.. mut oon hieman arkajalka ja kaikki on niin uutta ensimmäisen kanssa. Mietinkin tossa et miten muut jaksaa monen kanssa ja varsinkin jos on monta pientä.. Musta ei varmaan ois siihen.. Noinkohan jään tähän yhteen.. Mietin vaan et ois kiva ku toisella ois sisarus ja leikkikaveri, itsellä on 3 sisarusta. Miten te muut yhden lapsen saaneet, mietittekö jo hankkivanne tulevaisuudessa lisää?
Meilläkin tyttö haluis koko ajan ylös ja käsistä ku ottaa kiinni niin punnertaa ylös.. Ja nyt alotti viikon tauon jälkeen taas kääntyilemään mahalleen.. Piti jonkun pauissin. Ja ihme ja kumma viime yönä nukku 6 tuntia putkeen ilman syömistä. Ihanaa ku sai nukkua putkeen ilman herätystä..
Hyvää kesän jatkoa kaikille!
Hei vaan kaikille. Kesäkuun pinoon en itse ehtinytkään mukaan ollenkaan. Oli kastajaiset ja vieraita iso liuta. Mukavaa!
Meillä Lukas myös terhakasti nousisi istumaan, makuulla ei ole koskaan sylissä hirveästi viihtynytkään. Mahallaan pungertaa lumiaurana pitkiä matkoja niin ettei tohdi muualla kuin pinniksessä/vaunussa nukuttaakaan.
Kiinteiden aloittamisesta olitte keskustelleet. Nythän oli tutkittu jo niinkin päin, että pelkällä tissimaidolla 6kk asti syöttäminen altistais allergioille. Tutkimustulokset vaihtuu vähintään 10 vuoden välein, niin minusta tuntuu. Ystäväpiirin kokemuksien, ja oman terkkarin mukaan kannattaa pikkuisen jotain makuja antaa 4 - 6kk iässä, koska silloin makusilmut kehittyy suussa. Voi käydä niinkin, ettei vauva halua mitään muuta kuin maitoa, kun täyttää 6kk ja siinä sitten meneekin totutellessa useampi kuukausi. Mun lapset on selkeästi näyttäneet kiinnostuksensa ruokaa ja juomaa kohtaan jo reilun 3kk iässä. Lukas meinaa nyt jo oikein hermostua, kun joutuu vaan seuraamaan mukia ja haaukkaa joka aina menee äidin suuhun - ei ikinä hänen. Saa nyt odottaa vielä viikon verran mutta 4kk päivänään saa maistaa jotakin sosetta, kuten isoveljensäkin aikanaan. Imetystä jatketaan toki pääasiallisena ravintona vielä koko eka vuosi. Se on niin ihanaa puuhaakin!
En muista kuka arasteli lähteä vauvan kanssa kaupoille. Ymmärrän sen hyvin, kun mun esikoinen oli hirveä huutaja, eikä yhtään viihtynyt vaunuissa. Naama punaisena ryntäsin monet kerrat kassalle. Kantoreppu helpotti asiaa, ja halusin itseni takia kuitenkin vaan mennä joka päivä johonkin vauvan kanssa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vauva oppii isompanakin kaupoilla vaunussa käymään vaikka nyt ei vielä kävisikään. On ihan eri juttu, kun voi istua rattaissa ja katsella ympärilleen tai leikitellä lelulla/kirjalla.
Minä olen ollut onnekas, ja saanut vauvan puolesta nukkua aika hyvät unet jo pitkään. Päivänuiakin pikkuinen vetää pari kertaa päivässä useamman tunnin putkeen. Ihan luksusta esikoisen eka vuoteen verrattuna.
Ihanaa kesää! Nauttikaa oleilusta ja lomailusta! :)
Joo, sun pikkuinen alkaa varmaan kovasti näyttää omaa tahtoaan - liikkeelle, liikkeelle :). Meilläkään ei sitteri enää oikein kelpaa, lattialla mahallaan on paljon parempi.
Usein vauva kokeilee uusia taitoja vähän aikaa. Sitten ne jää jonnekin hyllylle joksikin aikaa, kunnes vauva sitten ne taas nappaa käyttöön uudella innolla.
Kyllä on meidän kaikkien pikkunyytit kehittyneet ja kasvaneet kovasti. Minä en oo kuukauteen osannut kirjautua (tai päässyt kirjautumaan?) tänne, joten onkin paljon muutoksia tapahtunut :D
Meidänkin pikkuneiti on löytänyt ilokseen ihanat kädet, joilla on kiva tarttua leluihin ja kaikkeen mikä vaan tulee tarpeeksi lähelle. Ihanaa on, kun syöttäessä neti silittelee paitaa ja välillä tarttuu kunnolla kiinni. Meillä on sama juttu, että kun antaa käsistä ottaa kiinni, niin tyttönen vetää itseä heti pystyyn. Kun auttaa neidin istuma-asentoon, niin saa palkaksi valloittavan voitonriemuisen hymyn!
Peilin äärellä tyttö viihtyisi varmasti vaikka koko päivän. Välillä oikein ääneen rätkättää, kun on niin hauskan näkönen kaveri peilistä kurkistelemassa!
Meidänkin neitonen osaa kääntyä molemmille kyljille, mutta masulleen meno ei onnistu vielä. Lattialla tyttönen kyllä on alkanut viihtyä ihan hienosti.
Sitten ne iki-ihanat kylpyleikit! Kyllä poletaan jaloilla niin että vesi roiskuu. Siitä saa isot sisarukset aina osansa ja takuuvarmasti kaikilla, kylpevällä ja kylvettäjillä, on hauskaa!
En lukenut aikasempia kirjotuksia kovinkaan tarkkaan, mutta onko muiden vauvelit vielä vierastanut? Joko tämmöset nelikuiset vierastaa? Meillä tänään kyläpaikassa kävi eka kerran niin, että Sallamaria oli kylävieraan sylissä ja meni tervehtimään täysin uutta ihmistä, jota ei aikasemmin ollut nähnyt, ni alkoi saman tien aivan lohduttomasti itkemään! Minullakin meni hetki, ennenkuin sain neidin rauhoittumaan. Tulkitsin sen vierastamiseksi, eikä tommosta ole tätä ennen tapahtunut. Saapa nähdä tuleeko tästä neidistä kovakin vierastaja, isosisko 3v on päässyt nyt vasta yli pahimmasta vaiheesta ja oli pienenä tosi kova vierastamaan.
Onhan toi vierastaminenkin varmaan kiinni vauvan luoteesta. muuten meidänkin tyllerö on yhtä hymyä ja erittäin tyytyväinen vauveli. Tähän loppuun täytyy vielä kehaista, että meillä meni viime yö kokonaan nukkuessa. Tyttönen heräsi aamulla seitsemän jälkeen vasta syömään.
Se tulikin minulle tosi tarpeeseen, oon ollu melko väsynyt ja stressaantunut viime viikkoina, en tiedä, vaikka olisi masennusta ilmassa.. ainakin mieliala on pomppinut äärilaidasta toiseen. Eiköhän tämä elämä tästä tasaannu ja yöt parannu, kun meidän mussukat tässä kasvaa ja vahvistuu.
Touhukasta ja aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille maalisvauvoille.
Heippa!
Olipa mukava lukea muiden kuulumisia! Ja hienoa, että Minzukin oli uskaltautunut osotoksille ja reissu oli kaikesta huolimatta mennyt ihan mukavasti. Toisaalta eihän se shoppailu vauvan kanssa olekaan mikään suuri tavoite. Vauvat viihtyvät ihan mieluusti kotiympyröissäkin, vaikka toki on kiva pienestä asti totuttautua ihmisten ilmoillekin. Me uskaltauduttiin viikonloppuna pojan kanssa veneilemään. Hyvin meni - unta riitti pojalla ja maito maistui merelläkin!
Meilläkin poju on alkanut pusaan itseään istuvampaan asentoon. Meillä ei vielä käännytä lainkaan, mutta ikääkään ei ole vielä kolmeakaan kuukautta. Meillä ei myöskään yhtään vielä vierasteta. Juttua sen sijaan meillä tulee kovasti kaikille. : )
Juho oli käynyt nyt viikon välein neuvolassa. Vai ymmärsinkö oikein? Meidän poju on käynyt viimeksi 7-viikkoisena. No, onneksi ensi viikolla vihdoin mekin päästään mitoille ja piikille.
Kivaa viikkoa kaikille!
Nakero08 + poju, vajaat 3 kk
Parempia kelejä odotellessa... Yksi oikeen ihana aurinkoinen lämmin päivä oli, sillon heti autolla mökille. Neiti sai ulkona olla vannassa ja voi kun vesi lentää kivasti kun jaloilla polskii.. Meidän neiti ei sitterissä meinaa viihtuä olleskaan, pitäs päästä jo kunnolla istumaan. Väkisin yrittää nostaa itseään kuhan vain jostain saa kiinni. Hyvän tuulinen ja naurava tyttö! Lattialla viihtyy nyt hyvin, kylelleen kääntyy ja siinä pyörii aina jos mitenki päin mut massulleen ei edes yritä. Vahingossa pyörähtänyt ja heti hermostuu ku ei jaksa päätään nostella... Eiköhän sekin jossain vaiheessa parane... Tarttuu esineisiin myös todella hyvin.
Neuvolassa neiti sai rokotteen ja voi kun se oli niin kauhean urhea! Pikku itkun vain piikin aikana. Minä taas puolestani jännitin sitä jo edellisenä yönä, kammoan neuloja yli kaiken. Sai lääkäri kyl kaikki parhaimmat puolet tytöstä esiin. Nauro ja pyöri ja kasvanukkin hyvin. Kyllä se terkkari siinä lääkärin vieressä sanoi et vellejä ja soseita vaan maisteleen. Eihän meilläkään nyt ihan koko ajan kiinteitä syödä mut välillä vähän muutakin kun maitoo, jotta nälkä pysyis himpun verran kauemmin poissa. Sosetta maistaessa suu aukeaa ja nieleskelee kun isommatkin lapset. Suuttuu kun lopetan syöttämisen, eihän sille nyt hirveitä uskalla antaa. Eikä se nyt uniinkaan ole pahemmin vaikuttanut. Suunnilleen joka toinen yö kerran herää, joka toinen ei olleskaan eikä riipu siitä saiko illalla velliä vai maitoa.
Ei tietenkään ole loukattu, mielipiteitähän on yhtä monta kun äitejä. Kyllä mulle se terkkarikin sano et antaa vaan niitä maistiaisia mennä, ja jos niistä tytölle ei aiheudu vahinkoa ni kyl meil jatketaan. Nyt puhun kahesta eri vellistä ja kahesta eri soseesta. Ei nyt kuitenkaan siitä innostuta.
Kävimme juhlissa vkonloppuna ja tyttö nukahti turvaistuimeen. Kahvipöydässä istuessani neiti sit heräs ja ei kun kaikki puol tuntematomat ihmiset hyökkäs tytön nenän eteen lörpöttelemään ni voi kamala kun se säikähti. Meni kauan et sain takasi rauhalliseksi. Sit vaan tokasvat et miten se noin vierastaa??!!Joskus kyl ihmiset on ajattelemattomia. Kaupoissakin tuntemattomat ihmiset menee vaunuihin kurkkimaan miten ihana pieni vauva.. Nää saa minut aina raivon partaalle ja tekis mieli naama punasena sanoa pari valittua sanaa mut pakkohan se on ne sammakot nielaista. Onko muilla samaa?
Kesäterkkuja kaikille!
nakero08:juu ymmärsit aivan oikein.Juhon piti käydä siksi viikon välein ton yhen kerran että saatiin lähete tuonne fysioterapiaan tuon käden takia.
Meillä on seuraava neuvola vasta elokuussa..saa sitten nähä että kuinka paljon Juho on kasvanut sitten viimekerrasta.
Tässä vielä kuva meijän Juhosta..
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=2f779c6d-4c52-11dd-947a-…!
Meidän Vinski kääntyy nyt ihan koko ajan lattialla vatsalleen ja kannattelee siinä jonkin aikaa päätään. Joskus ilman vaippaa ja vähän vahingossa saattaa kääntyä takaisin selälleenkin. Kovasti nauraa ja jokeltelee.
Mä olin myös tosi arka liikkumaan meidän esikoisen kanssa vauva-aikana. Oli itkuinen vauva ja aina pelkäsin, että vauva herää "reissun päällä" ja alkaa huutamaan. Tämä meidän kakkonen on paljon rauhallisempi kaveri ja varmaan itsekin suhtaudun rennommin vauvan kanssa liikkumiseen, joten hänen kanssaan olen liikkunut paljon. Kannattaa tehdä juuri niinkuin itsestä tuntuu hyvältä! Ehtii kyllä kaupoille myöhemminkin! Eikä ainakaan kannata ottaa stressiä tälläisestä asiasta.
Mä ehdottomasti täysimetän 6kk asti ja alan vasta sitten maistattamaan soseita. Imetystä pyrin jatkamaan ainakin 1v asti ja siitä sitten pikkuhiljaa lehmänmaidolle. Mutta oikeaa tapaa ei ole. Meillä vain meni tällä reseptiikalla hyvin ekan kanssa ja samoin teen siksi nyt. Esikoinen oli hiukan yliherkkä lehmänmaitoon ja soijaan, mutta ei nyttemmin 2,5vuotiaana ole enää allerginen millekään. Meillä yksityinen allergialääkäri suositteli mahdollisimman pitkää imetystä juuri tuon lehmänmaitoherkkyden takia. Esikoista imetin loppujen lopuksi 1v9kk asti. Nyt toivon kyllä että kakkonen selviäisi hiukan lyhyemmällä imetyksellä. Tosin myös Vinski reagoi mun syömiin maitotuotteisiin ja olen vähentänyt maitotuotteiden syömistä. Koitan kuitenkin alkaa pikkuhiljaa "siedättämään" häntä niihin eli lisään jo kohta varmaan kovan juuston ruokavaliooni. Olen vaan niin kovasti nauttinut siitä kun hän on niin hyväntuulinen näin, heti syön maitotuotteita enemmän niin vauva on itkuisempi. On tää tälläistä tasapainoilua eri ohjeiden ja mileipiteiden viidakossa!!
Mukavaa heinäkuuta kaikille! Meillä onkin esikoisella joku rokko (varmaan vesirokko tai enterorokko) ja mennään iltasella lääkäriin varmistamaan mitä on. Ja toivotaan, ettei tartu pikku Vinskiin! Ensi viikolla olisi taas tarkoitus mökkeillä.
Liitynpä minäkin mukaan tähän keskusteluun. Meidän neiti, Kerttu on tällä hetkellä reilun kolmen kuukauden ikäinen. Kerttu on melko itkuinen vauva. Aamuisin hymyjä ja jokeltelua piisaa, mutta päivän mittaan itkut lisääntyvät ja illat ovatkin sitten aina niin ja näin. Joskus itketään pitkiä jaksoja ja toisinaan itkut jäävät vähemmälle. Kantaminen, hyssyttely auttavat joskus, mutta on päiviä, kun mikään ei auta. Mitään selvää syytä itkuille ja kiukkuisuudelle ei ole löytynyt. Vauva on kaikinpuolin terve. Ollaan kokeiltu kaikkea mahdollista (rela-tipat, gefilus, disflatyl, jumppaaminen jne ) ja lastenlääkäri on tutkinut tytön parikin kertaa. Itse olen sitä mieltä, että itkut johtuvat masuvaivoista. Itkiessä vauva menee aivan kaarelle ja kärsii päivittäin kovista ilmavaivoista. Olenkin nyt jättämässä maitoa pois omasta ruokavaliosta. Jos sillä saisin pikkuisen masun parempaan kuntoon. Neuvolassa kehoittivat kokeilemaan myös sitä. Pitänee hankkia itselle kalkkitabletteja, kun en enää juo maitoa.
Kertun itkuisuuden takia mulle sosiaaliset tilanteet on aika painajaismaisia. Ei ole tullut käytyä kaupoissa viime aikoina. Kotona homma toimii, koska vauva rauhoittuu yleensä rinnalle tai sitten riippumattoon. Muualla tilanne onkin sitten toinen. Neiti on saanut muutaman kerran kunnon itkuraivarit kun ollaan oltu kylässä tai kaupassa ja olen lähtenyt vauvan kanssa aika pikaisesti kotia kohti. Näistä kerroista on sitten jäänyt sellainen olo, että en viitsi enää lähteä testaamaan omaa tai muiden stressinsietokykyä huutavan vauvan kanssa.Ehkä muita ei vauvan itku häiritse niin paljon kuin mitä luulen. Voihan se olla vielä omaa epävarmuuttakin..?
Onneksi mies on nyt jäämässä kesälomalle ja saan hieman vauvanhoitoapua. Suunnitelmissa on lähteä viikoksi Kalajoelle tuttavaparinkunnan kanssa. Saa nähdä miten viikko menee. Hieman jo jännittää.
Heippa kaikki!
Imetyksestä ja kiinteistä on puhuttu. Myös minä aion täysimettää puolivuotiaaksi asti, mikäli poika sillä kasvaa hyvin. Uskon kuitenkin sen olevan lapselleni parhaaksi. Sitä paitsi eipähän tarvi itse vielä touhuta soseiden kanssa ja siivota sotkuja lattialta.
Minäkin uskaltauiduin eilen pojan kanssa asioita hoitelemaan ja ostoskeskuksessa pyörähtämään. Reissu meni loistavasti ja niinhän se on, että vain harjoittelemalla saa varmuutta. Ainakin minua reissu piristi kummasti. Riinuzkalle tervetuloa joukkoon! Joskus on niinkin, että reissussa vauvan kanssa meneekin paremmin ja ainakin itselläni on ollut niin, että kun on seuraa tai olen ollut poissa kotoa vaikka kylässä, vauvan itkukaan ei ole niin väsyttävää kuunneltavaa. Toivottavasti teidän Kalajoen reissu sujuu leppoisissa merkeissä! Kannattanee taas kokeilla kauppareissuakin vauvan kanssa. Voikin mennä jo paljon paremmin.
Eikö teidän muiden vauvat viihdy vatsallaan? Vaikkei meidän pojalla siis ole kääntymisestä vielä tietoakaan, niin vatsallaan hän viihtyy mukavasti. Ähistelee kovasti päätään ylös, välillä auttaa jo vähän käsilläkin. Välillä sitten lepuuttaa päätään alustaa vasten.
Ai niin, Minzu kyseli mahdollisten sisarusten hankkimisesta. Itsekin olen miettinyt, että kuinkahan vanha esikoisen täytyisi olla, että uskaltaisi alkaa sisaruksista haaveilemaan. Tällä hetkellä voisin kuitenkin periaatteessa olla vaikka jo raskaana. Niin mukavasti meni esikoisen odotus. No, pikkukakkosta en kuitenkaan vielä haluaisi. Varmaa kuitenkin on, että jos vain tämän esikoisen kanssa kaikki sujuu mallikkaasti, niin haluan kyllä ainakin toisen lapsen. Haluan itse kokea vielä raskauden ja synnytyksen ja haluan, että lapsellani on sisarus. Aika sitten näyttää, tuleeko lapsia lisää ja jos tulee, niin koska. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä minäkin ihmettelen, miten esim. Juhon äiti ehtii ja jaksaa touhuta moisen katraan kanssa, kun kaikki ovat niin pieniä. Isossa lapsijoukossa on varmasti työtä paljon, mutta uskon sen tuovan myös iloa monin verroin. Vai kuinka? Itse ehkä melkein uskon, että kun lapset ovat vähän isompia, niin kahden kanssa voipi olla helpompaa kuin yhden. Sisaruksista on seuraa toisilleen eikä vanhempien tarvitse olla joka hetki seurana.
Nautitaanhan auringosta!
Nakero08 ja poju, ihan pian 3 kk
kokeilen vaan toimiiko tämä..laitan kohtapuolin pidempi tarina jossa esittäydyn=)alusta asti lukenut ja seurannu mutta nyt vasta uskallauduin rekisteröidä ja kirjoittaa itse..
Eli tervetuloa oikein kovasti kaikille mukaan ja todella kiva, että tulee uusia mukaan, kun välillä tämä ketju on aika hiljainen. Eli riinuzka ja cathinna, kertokaahan mistä olette, minkä ikäisiä, muita lapsia ja vauvastakin jotain ja synnytyksestäkin saa todellakin kertoa!! :) Ja laittakaa myös, että minkä kokoisia vauvelit ovat nyt 3kk(ja kaikki muutkin laittakaa, kun kiva sitten ns.vertailla..:) )
Riinuzka vähän jo vauvelista kertoilikin, että on itkuinen. Mutta jospa tuo sun maidon pois jättäminen ruokailusta auttaisi. Tsemppiä kuitenkin sinnepäin!
Nakero kyseli vatsallaan olemisesta, niin kyllä täällä ainakin neiti viihtyy jo vatsallaan, tosin ei vielä kovin pitkiä aikoja. Vaikka kääntymään ei sitten tosin näytä olevan vielä mitään kiirettä. No, ehtiihän tuota.
En muista, että olenko jo maininnut, että meidän neitistä on tullut oikein sylivauva. eli tykkäis olla paljon sylissä. Ollaan kuitenkin saatu pidettyä myös sitterissä ja lattialla, kun jotain viihdykettä siinä. Onkos muilla näin?
Vielä me ei olla kiinteitä maisteltu, vaikka neuvolantäti sitä oikein ehdottikin jo 3kk neuvolassa. Kun mulla ei vissiin oma maito enää iltaisin tahdo riittää. mutta ollaan nyt joka ilta annettu nannnia ja kohta varmaan sit velliä voisi aatella ja tosiaan niitä kiinteitäkin sitten. Tarkotus on tosiaan jatkaa tosiaan imetystä suurinpiirtein sinne 6kk asti tai no miksei pidempääkin jos vaan maitoa tulee. Mutta kun jo välillä toivois, että olis jo nuo imetyshommat ohitse...
Mutta toivotaan edelleen parempia kesäilmoja! :)
Aurelia ja neiti 3,5kk
kuten jo kirjoittelinkin niin olen ihan alusta asti seuraillu kirjoituksianne.nyt vasta mukaan uskallauduin,en tiedä oikein et mikä kesti..
Eli olen aureliankaa saman ikäinen,24 vuotias, eteläsuomesta kotoisin,asun helsingin ja kotkan välissä.Älkää sitten ihmetelkö tätä mun kaunista suomenkieltä,olen suomenruotsalainen ja välillä sen kyllä huomaa=)
27.3 00:40 syntyi pieni prinsessamme mitoilla 50cm ja 3864g.synnytys alkoi supistuksilla mtten kyllä niitä niiksi tajunnu ennenkun ne jo tuli parin minuutin välein.alkoivat neljän aikaan sairaalassa oltiin seittemältä,sillon tulivat jo parin minuutin välein!sisätutkimuksen tehtyä kätilö sanoi etten kohdunkaula ole ollenkaan auki!mä olin han että häh,tulinko nyt turhaan..se sanoi että täällä hiljaista pääset kyllä huoneeseen ootteleen ja katotaan mitä tapahtuu..siinä samalla pistettiin aquarakkuloita alaselkään(niitä en suosittele kellee)sattuivat enemmän kuin synnyttäminen!!oikeeasti!yheksän aikaan olin sentin auki ja yhtkkiä hävisivät vauvan sydänäänet..itse en tajunnut asiasta mitään,huomasin vaan et huone oli ihmisiä täynnä ja käskivät kontalleen,kalvot puhkaistiin ja olin jo hätäsektioon menossa kun tilanne rauhottui,sydänäänet palasivat ja vauva selvästi voi kalvojen puhkaistua paremmin..lapsivesi oli vihreätä..kahdentoista aikaan yöllä pyysin epiduraalin,se pistettiin kaksikymmentä minuuttia myöhemmin(olin 00:00 auki 3cm)ja puol yhdeltä sanoin et mun on pakko ponnistaa..kätilö ei antanu lupaa..sanoi ettei mulla voi olla tarvetta ku äsken olin vasta 3 cm..sanoin että kyllä vaan on pakko,sit se tarkisti ja sanoi että herranjumala juu,anna mennä vaan,9 min myöhemmin tyttö syntyi..ei kyllä epiduraali kerenny ollenkaan vaikuttaa..mut ei kyllä mitään kammoakaan jääny! oli puhetta muilla että joko toisia lapsia mielessä..mulla kyllä on,tai siis meillä,ois tarkoitus aika nopeasti tehdä kakkonen..
vauva oli 3kk neuvolassa 6700g ja pituutta65cm pituuskäyrän yläpuolella mennään..muuten todella aurinkoinen ja helpohko vauva kyllä..alkuaika oli sellasta hakemista ja netistäkin luin kaken maailman juttuja ja artikkeleita mutta nyt olen tajunnu relata pikkasen ja nauttia eikä stressata syökö vauva tarpeeksi ja muuta..imettäminen lopetin vajaa pariviikkoa sitten ku piti tunnin välein istua imettämässä,minun mieleen liian tiheään,eli luulen et meni potku siitä..äiti ja mummo kerton kans et niillä samoihin aikoihin loppunu tavarasta puhti!en tiedä,joku varmaan eri mieltä tästä..mutta sen sanon et on kyllä jotenkin syyllinen olo että lopetin..kuullostaa varmaan ihan oudolle,en osaa si' selittää mutta..kai se korvikekin on ihan hyvää tavaraa=)velliä olen kyllä kanssa illalla antanu neuvolatädin siunauksella..
lauantaina tyttö oppi kääntymään selältä mahalleen sekä oikealta että vasemmalta..nopeeta toimintaa,hetkessä kääntyy!ei vielä pääse takaisin..ihan kuin yrittäisi kontata..nostaa jalat pepun alle ja puskee mutta nassu ottaa vastaan..tai siten yrittää just kääntää takaisin selälle..en tiedä..raivosi ihan aamulla kun en antanu sen nukkua siinäasennossa..siis nassu patjassa kiinni..en kyllä siihen lähe,ku en halua mahallaan ollenkaaan valvomatta olla..
oletteko muut saannu minkäänlaista rytmiä aikaan?meil aamut alkaa 7 ja 9 ulos nukkumaan,siellä viihtyy 2-3 tuntiin..12 syö ja sit iltapäivällä nukkuu tunnin kahessa osassa..5-7 seurustellaan niin paljon ku sielusietää sit iltakylpy ja viimeistään puol kaheksalta nukahtaa..nukkuu sitten 3-5 jolloin syö kerran yössä ja herätään joskus 6-7 taas syömään..
mut nyt pitää syyä jotain iltapalaa vielä ennenkuin nukkumaan..hyvää yötä!
cathinna&tyttö 3,5kk
Joo eli hiukka musta. Olen 31-vuotias ja asustellaan miehen ja kolmekuukautisen Kerttu-vauvan kanssa Helsingissä. Molemmat ollaan kylläkin miehen kanssa alunperin kotoisin Itä-Suomesta.
Kerttu on meidän esikoinen ja syntyi su 30.03. klo 2.30. Kätilöopistolla, Haikaranpesässä. Kerttu oli 3500g ja 50 cm. Mun raskausaika meni todella hyvin, mitä nyt oli aluksi pahoinvointeja, mutta muuta vaivoja ei sitten ollutkaan. Synnytys kesti kokonaisuudessaan n. puolitoista vuorokautta. Synnytys meni hyvin ja oli helppo. Sain epiduraalin, joka toimi hyvin. Sain nukuttua jopa pari tuntia ennen ponnistusvaihetta. Ponnistusvaihe olikin sitten nopeaa toimintaa. Tyttö oli ulkona 13 minuutissa. Muistan kun kätilö jossain vaiheessa komensi, että älä nyt enää ponnista, tyttö syntyi jo :) Nopea ponnistuvaihe sai sen aikaan, että napanuora ehti kerran kiertymään vauvan kaulan ympärille. Tilanne korjautui sitten kun vauvalle annettiin tunnin ajan lisähappea. Kokonaisuudessaan mulla jäi synnytyksestä todella hyvät fiilarit ja haluan kokea sen vielä joskus uudestaan.Oonkin sanonut miehelle että synnytän mielummin, kuin menen hammaslääkäriin :) Eli kyllä meillä on suunnitelmissa hankkia vielä ainakin toinen lapsi. Ajatus on, että toinen lapsi olisi tervetullut sitten, kun esikoinen on oppinut vaipoista pois, Mutta niinkuin tiedätte elämä ei aina mene niinkuin suunnittelee, joten jos lisää jälkikasvua ilmaantuu aikaisemminkin, niin se on iloinen asia. Lisää meistä huomenna, nyt tutimaan koko poppoo.
nyt on aamu taas lähteny käyntiin ku kahvia sai nassuun..ulkona taitaa sataa pikkasen,mut ei ollu hyvää säätä vissiin luvattukkaan täksi päiväksi..pikkasen olen laiskotellu ton vaunuilun suhteen mutta pitää kyllä säätäkin syyttää..meinaan tosi paljoa just aamuisin meilläpäin satanu ja ei oo päässy sit enää myöhemmin päivällä lenkille..taloudessa myös kaksi isohkoa koiraa, on aikamoinen rumba vaunujenkaa ja hauvojenkaa lähtä..eli ollaan tehty sit sillee et mie oon jäänny kotia lapsenkaa ja mies lähteny niittenkaa..tai toisinpäin.selityksen makua.=)
7 kiloa ois vielä jäljellä raskauskiloja,niitä sitten tulikin yhteensä 23!!apua..onneksi olin laihtunu 13 kiloa ennen raskautta niin en ollu ihan tynnyri!*naur*
me yritettiin tätä lasta oikeastaan kaksi vuotta..sain kaksi vuotta sitten keskenmenon vk 13,eli np-ultrassa vasta huomattiin.se oli aivan järkyttävä kokemus,sairaalassa jossa olin ultrassa oli aivan kauhea kätilö,tokas minulle vain että "ei mitään elonmerkkejä"olin kai sen mielestä niin nuori ettei tajunnu olla hienotunteisempi,en tiedä,tosin siitä jäi aikaajoiksi trauma minulle..ensimmäistäkin yritettiin aika kauan,en tiedä mikä siinä kesti,niinkuin riinuzka sanoi ei voi aina suunnitella..kuvittelin kyllä olevani ihan stressaantunut koko rakaudenajan mut ihme kyllä en ollu,siihen np-ultraan olin kyllä täytyy myöntää..ja joulunaikoihin kun olin naapurilla kahvilla ja tajusin juoneeni lehmänmaitoa jota ei ollu pastöroitu..(juoksin suunnilleen kotiin oksentamaan)naapuri on lomittaja ja oli saannu jostain "oikeata" maitoa..anteeksi vain mutta hyi kauheeta!mun mielestä jo kaikki muu paitsi rasvaton maito maistuu kermalle..
kaupungilla liikkmisesta on ollu puhetta..me ollaan tytsynkaa kyllä kolmviikkoisesta asti aika paljon kyläilty ja kaupoissa käyty..ostoskeskukseen uskallaudun pari viikkoa sitten,ei ollu ehkä niin hieno kokemus ku mulla meni hermo vaunujenkaa,en kertakaikkiaan mahtunu minnee hyllyjenväliin törmäilemättä!ja sillonhan tytöllä meni hermo ja alkoi puhista siihen malliin että jos et vie minuu nyt heti ulos niin alan kirkuu=)pitänee hankkia matkarattaat kohtapuolin niin pystyis isoimmissakin ostareissa käyä..aina ollaan kyllä silleen tytsyn ehdoilla menty,et katottu noi nukkumarutiinit ja syömistrutiinit ja niitten välissä sitten melkein..mutta ennenkun tyttö oli 3 vko,niin itellä oli hirvee paniikki et miten ikinä uskaltaa ottaa sitä mihkään ja etenkin miten uskallan ajaa autoa tyttö kyydissä..tuskailin meiän äitille siitä ja se sitten sai mut rauhoitettua ja sit tässä nyt ollaan..Tyttö muuten eilen ja lauantaina vierasti meiän äitiä ihan kauheesti,huusi vaan kurkku suorana ku näki sen..ensin luulin et mahavaivoja tai jopa flunssaa tai kuumetta epäilin..mutta aina ku sain rauhoitettua ja äiti tuli siihen lähellle niin kauhia metlei alkoi taas..voi kyllä meiän äiti oli surullinen..toivottavasti nopeasti ohimenevää!
ei nyt kyllä lopetan,tuntuu vai et olis niin kauheesti asiaa ku viimeinkin tänne pääsin*heh*..päivänjatkoja!
cathinna&tyttö 3,5kk
Sain neidin juuri ensimmäisille unille, joten ehtii kirjoittelemaan. Taitaa meillä maidoton dieetti tepsiä. Olen nyt ollut ilman maitoa kaksi vuorokautta ja imettänyt vauvaa tiheään, sillä seurauksella että viime yönä oli vain yksi herätys ja vauva nukkui omassa sängyssä kuin tukki, mukavaa!
Meillä alkanut myös vierastaminen. Oltiin viime viikonloppuna valmistujaisjuhlissa ja Kerttu sai kunnon hepulin kun sukulaiset tulivat liian lähelle. Vierasti myös mun äitiä aluksi, mutta sitten pienen totuttelun jälkeen mummu olikin taas ihan kiva.
Joku kyseli vauvan viihtymisestä muuallakin kuin sylissä. Meidän neiti on todellinen sylivauva. Viihtyy vain ihan hetken sitterissä tai leikkimatolla. Parasta on olla äidin sylissä tai sitten iskän olkapäällä. Leikkimatolla viihtyy parhaiten mahallaan. Jaksaa jo kannatella päätään melko pitkiä aikoja. Sylissä pitämisestä kuulee kyllä sukulaisilta, että älä opeta sylivauvaksi. Miten voi olla opettamatta sylivauvaksi..? En mä ainakaan kärsi kuunnella vauvan itkua kovin pitkään ja ihan niinkuin sitä hellyyttä pitäisi säästellä. Kohtahan lapsi on jo niin iso, että ei enää sylissä viihdy hetkeäkään.
Cathinna kirjoitti matkarattaista. Onko teillä kokeneimmilla tietoa missä vaiheessa kantsis hankkia ne rattaat ja milloin vauva alkaa niissä viihtyä? Silloin kun osaa istua tuettuna??? Mulla alkaa kans olla hermo aika pinnassa noiden kömpelöiden vaunujen kanssa. Vievät tilaa ja autoon pakkaaminen on aina oma numeronsa.
Mukavaa ja toivottavasti aurinkoistakin päivää kaikille!!!
//Riinuzka ja Kerttu
Kirjottelin eilen pitkän jutun mut ne kirjotukset hävisivät mystisesti....
Täällä ollaan käyty 4kk neuvolassa: pituus 63cm ja painoa oli 6450g.. Kaikki oli hyvin :)
Yritin eilen kokeilla josko nukkus omassa sängyssä kun on ollu meidän keskessä nukkumassa.. Ei tullu mitään. Onneksi iskä tuli kotiin töistä siinä klo 23 aikaan ja sain vähän levätä.. Sit nukahti loppujen lopuksi viereen siinä klo 2 jälkeen. Eli en kyl ihan heti jaksa kokeilla omaa sänkyä.. Ei mulla riitä hermot ja itse menee väsyksi.
Viikonloppuna ois kahdet synttäri juhlat, mitenhän suhtautuu kun on paljon ihmisiä ympärillä.. Hieman mummoaan vierasti jo, saas nyt nähä.
Mut pitää lähteä tyttö kattoo on nyt nukkunut jo yli tunnin! Nukkuu tavallisesti noin 20-30min päikkäreitä.. Taitaa vaan olla niin väsyksissä eilisestä reppana.
Kiva , että maidoton dietti tepsii! Mun oman ja lähipiirini lähes kaikkiin itkuisiin vauvoihin on auttanut, että äiti ollut jonkin aikaa maidottomalla dietillä. Se on kumma juttu. Mä aloitin esikoisen kanssa maidottomuuden vaan vähän turhan myöhään, kun allergiatestien mukaan lapsi ei olisi ollut maidolle allerginen. mutta aina vaan itkeskeli ja myöhemmin alkoivat iho-oireetkin (paha ihottuma suun ympärillä). Ja heti kun aloin maidottomalle, niin kaikki oireet katosivat. Eikä lapsi siis ole tänä päivänäkään allerginen millekään. Iho on hyvässä kunnossa myös ja lapsi syö hyvällä ruokahalulla ihan kaikkea.
Meillä vauvaa viihtyy jumppamaton lisäksi hyvin sitterissä ja pieniä aikoja ( n 20 min) myös rintarepussa. Mä olen käyttänyt meidän Vinskillä jo matkarattaita, kun käydään kaupungilla. Meillä saa niihin "melkein täysmakaava asento". Esikoisella taisin aloittaa matkarattailun 6kk iässä.
niin mä laitan matkarattaiden sisään vauvojen makuupussin ja taitan siitä reunat siten, että vauva ei liiku eikä hölsky siellä rattaissa vaan pysyy napakasti paikoillaan. ja sitten kiinnitän naruilla makuupussin rattaisiin.
Tuosta "vain yhden lapsen" kanssa liikkumisesta mun on pakko kommentoida. On eri asia lähteä "vain yhden lapsen" kanssa kaupungille silloin, kun se lapsi on kolmas tai neljäs kuin silloin, kun se on se ainokainen ja esikoinen. Kyllä minuakin edelleen jännittää ihmisten ilmoilla kulkeminen ja jonnekin kauppakeskukseen otan mielelläni jonkun ystävän mukaan. Juuri kaikki "erikoistilanteet" mietityttävät, vaikkei niitä usein tulekaan. Mutta meidän esikoisten äitien täytyy vain kovasti harjoitella kaikkea! Toki me äiditkin olemme luonteeltamme erilaisia. Kaikki eivät ehkä niin jännitä tai välitä, vaikka vauva itkisi ja ihmiset tuijottaisivat.
Näinhän se on, minäkin olen joskus ollut "vain" yhden lapsen äiti. Tuota juuri tarkoitinkin, että kaikki on suhteellista. Ja varmasti neljän lapsen äidin mielestä kolmen lapsen kanssa on todella helppoa!
Olen pahoillani jos loukkasin!
Minzulle vielä, on toki hankalaa jos lapsi saa tuollaisia kohtauksia ja varmasti itsekin välttäisin liikenteeseen lähtöä jos tuollaisia olisi luvassa. Voin vain sanoa, että koita pitää hermosi ja ei se huuto muita yleensä häiritse niin paljon kuin äitiä kun on pienestä vauvasta kyse.
Maaria ja Hermanni