Seinäjoen teinimurhaajan tuomio pysyi ennallaan hovioikeudessa
Teinitytön tuomio kaverinsa murhasta pysyi Vaasan hovioikeudessa
Hovioikeuden mukaan yhdeksän vuoden tuomion lieventämiseen ei ole syytä, sillä teko oli poikkeuksellisen törkeä.
VAASAN HOVIOIKEUS on pitänyt voimassa 15-vuotiaalle tytölle tuomitun yhdeksän vuoden vankeusrangaistuksen samanikäisen luokkatoverinsa murhasta. Murhan motiivi oli ihastuminen samaan poikaan.
Tyttö oli vaatinut hovioikeutta alentamaan rangaistuksen alle viiteen vuoteen, jolloin rikosrekisterimerkintä häviäisi 20 vuodessa. Hän vetosi siihen, että hän oli teon tehdessään vasta 15-vuotias ja mielentilatutkimuksen mukaan alentuneesti syyntakeinen.
Tyttö vetosi myös siihen, että hän oli edistänyt rikoksen selvittämistä.
Uhrin omaiset puolestaan vaativat rangaistuksen korottamista. Heidän mielestään Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus antoi liian paljon painoa mielentilatutkimukselle.
HOVIOIKEUS huomautti, että tytön iän perusteella enimmäisrangaistus murhasta 12 vuotta vankeutta. Täysi-ikäiselle seuraa murhasta elinkautinen vankeusrangaistus.
Alentuneesti syyntakeiselle tuomitaan neljänneksen pienempi rangaistus. Siten maksimituomio tytölle olisi juuri yhdeksän vuotta vankeutta.
Hovioikeuden mukaan tytön teko oli poikkeuksellisen törkeä. Hän murhasi luokkakaverinsa vakaasti harkiten, ja hän oli jo etukäteen suunnitellut surmaamista. Teon aikana tyttö toimi johdonmukaisesti ja päättäväisesti. Teko oli myös tehty erityisen raa’alla ja julmalla tavalla, hovioikeus totesi.
Hovioikeuden mukaan tyttö ei myöskään ollut selvittänyt rikosta niin, että hänen tuomiotaan pitäisi sen perusteella lieventää. Tyttö kiisti ensimmäisissä kuulusteluissa osallisuutensa tekoon. Hän alkoi kertoa tapahtumista vasta, kun poliisi oli ensin selvittänyt teon.
Hovioikeus ei myöskään nähnyt syytä alentaa korvauksia, jotka tyttö määrättiin maksamaan uhrin omaisille. Hän on maksanut niistä jo 30 000 euroa. Maksettavaa on vielä noin 16 000 euroa.
KAHDEKSASLUOKKALAINEN tyttö surmasi kaverinsa huhtikuussa 2015 Seinäjoella. Hän myönsi aiheuttaneensa uhrin kuoleman, mutta kyse oli hänen mukaansa taposta.
Tyttö oli houkutellut uhrin mopoautonsa kyytiin koulupäivän päätteeksi, ja ajelun jälkeen he olivat menneet tekijän kotiin. Surmaaja yritti ensin myrkyttää kaverinsa, mutta uhri huomasi mehussa tuulilasinpesunesteen sivumaun ja jätti sen juomatta.
Ennen murhaa tyttö oli hakenut internetistä tietoa vaarallisista aineista muun muassa hakusanoilla "myrkky joka tappaa vasta hetken kuluttua".
Kun myrkytys epäonnistui, tyttö laittoi musiikin soimaan ja peitti uhrin silmät, jotta tämä pystyisi rentoutumaan. Sitten hän haki veitsen ja puukotti uhriaan. Uhri yritti kontata karkuun, mutta surmaaja ehti iskeä häneen kuusitoista iskua.
Murhan jälkeen tyttö soitti isälleen ja sepitti tarinan ulkopuolisesta hyökkääjästä.
Mielentilatutkimuksen mukaan tekijällä on psykoottinen persoonallisuus. Hänellä ilmeni vakavaa tunne-elämän poikkeavuutta, merkittäviä sosiaalisten tilanteiden tulkintaan liittyviä ongelmia, epäluuloisuutta ja empatiakyvyttömyyttä. Nämä voivat hämärtää hänen ajatteluaan ja johtaa epäloogisiin päätelmiin ja toimiin.
Tyttö määrättiin pakkohoitoon heti mielentilatutkimuksen jälkeen. Hänen puolustuksensa arvion mukaan hoito kestänee vuosia.
Tyttö suorittaa tuomiostaan kolmasosan, kuten lain mukaan alle 21-vuotiaat ensikertalaiset tekevät.
Kommentit (94)
Minäkin kyllä ymmärrän sen, miksi vanhemmat ovat maksaneet osan alaikäisen tytön korvauksista. KOSKA tyttö on alaikäinen, on vanhemmat vastuussa tyttönsä toiminnasta. Tietysti tuon ikäisen pitäisi osata ymmärtää oikean ja väärän ero, ja olla tappamatta "ystäviään", mutta on vanhemmillakin tietty vastuu tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että miksi vanhemmat on halunneet maksaa korvaukset ja ovat mukana vaatimassa tuomion alentamista. Tollasen teon jälkeen tuo tyttö ei olisi enää mun lapseni.
Minä tajuan. vaikka en hyväksyisikään tekoa. Minun lapseni ovat minun lapsiani vaikka tekisivät mitä.
Kommenttisi paljastaa ettei sinulla ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin OIKEUS toteutui!
Vaikka kuinka lipevä H, hänen perheensä ja asianajaja yrittivät hakea tuomioon alennusta.
Ei kyllä käy kateeks, kun mukula on empatiakyvytön paska ja pää pyörii ihan psykoosissa.
No en tiedä voidaanko puhua oikeudesta jos istuu 3v murhasta. Eipä oo kummoset korvauksetkaan ihmishengestä.
Tuskin tulee istumaan päivääkään, hoidossahan se on ja siihen ei vaikuta tuomion pituus mitenkään, paitsi siinä tapauksessa, että paranisi alle kolmessa vuodessa, joka taitaa olla lähes mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että miksi vanhemmat on halunneet maksaa korvaukset ja ovat mukana vaatimassa tuomion alentamista. Tollasen teon jälkeen tuo tyttö ei olisi enää mun lapseni.
Ootpa ankara. Etkö koskaan hölmöillyt ite nuorempana?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hoito auttaa ja hän pääsee vielä palaamaan yhteiskuntaan. Hänhän on hyvin menestynyt koulussa, joten pääsee helposti esim. lääketieteelliseen tms ja voi ryhtyä toimimaan työssään.
Toivottavasti palaa, mutta toivottavasti ei nyt sentään lääkäriksi.Siinä kun pitäisi esim. empatiakyvyn olla kunnossa. Toisaalta hän on päässyt hoitoon kuitenkin suht varhain, joten ennuste voi olla hyväkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöillyt? Onko hölmöilyä laittaa toinen ihminen hengiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin murhaaminen hölmöilyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hoito auttaa ja hän pääsee vielä palaamaan yhteiskuntaan. Hänhän on hyvin menestynyt koulussa, joten pääsee helposti esim. lääketieteelliseen tms ja voi ryhtyä toimimaan työssään.
Jos ihminen on empatia kyvytön, niin ei sitä tosta vaan paranneta
Ei empatiakyvyttömyys ole mikään ongelma kunhan noudattaa lakia
On se. Siirtää tod.näk. esimerkiksi ongelman omille jälkeläisilleen.
Parissa vuodessa on vapaana, koska istuu kolmanneksen 9 vuoden tuomiosta, ja kopissa on ollut jo jonkin aikaa. Mahdollista tosin on, että pakkohoito jatkuu pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Parissa vuodessa on vapaana, koska istuu kolmanneksen 9 vuoden tuomiosta, ja kopissa on ollut jo jonkin aikaa. Mahdollista tosin on, että pakkohoito jatkuu pitempään.
Todellakin jatkuu, vuosia.
Miltähän mahtaa vanhemmista tuntua. Maine mennyt, joutuvat maksaa hirveitä summia sen takia kun oma lapsirakas tappoi toisen.
Mielenkiinnolla seuraan millon tää psyko pääsee vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksaisin myös ihan vain, että sen uhrin perheen ei tarvitsis olla tekemisissä tyttäreni kanssa pidempään. Se tyttö kun ei niitä tule maksamaan vielä vuosiin ja voitko kuvitella miltä tuntuu ensin menettää oma lapsi ja siinä vaiheessa, kun elämä on ehkä vähän parempaa jo tulee muistutus asiasta korvausten muodossa.
Missä sanotaan että vanhemmat maksoi.
Tyttöhän on rikkaasta perheestä, on voitu säästää tytön tilille vaikka lapsilisät ja jo niistä yksitään tulle lähes 20000 €. Ehkä on talletettu merkkipäivinä rahaa tytön tilille, kenties arvopapereita yms.
Uskon että tytöllä on mahdollista olla omaa rahaa jolla maksaa nuo korvaukset. Osahan on edelleen maksamatta.
Tämä tyttö on hyväosaisesta perheestä joka syntyi kultalusikka hanurissa mutta se meni sinne jostain syystä poikittain.
Kiinnostaisi tietää onko tämä lapsi saanut aina kaiken tahtomansa. Tulikin vastaan pettymys kun ei saanut haluamaansa poikaa ja päätti raivata pojan ihastuksen kuvioista.
Tää tyyppi vaihtaa vapauduttuaan nimensä niinkuin Otto.
Vierailija kirjoitti:
Tää tyyppi vaihtaa vapauduttuaan nimensä niinkuin Otto.
Heistähän tulisi hyvä pariskunta. Minkä ikäinen Otto Martikainen lienee nyt.
Mua pelottaa että jonkun vuoden päästä tämä murhaaja voi kävellä vapaana kadulla, opiskella, käydä töissä, tehdä lapsia.. Kuollut tyttö ei saa mitään näistä ja murhaaja voi kasvattaa uusia psykopaatteja tänne maailmaan omista lapsistaan.
Voit käydä vaikka samaaa koulua tai olla samassa työpaikassa tämän murhaajan kanssa, tai Otto Martikaisen kanssa. Kai nämä murhat nousee esille joka paikassa välillä, jos tulee uutisiin samankaltainen juttu. Mitä murhaajat sanovat tällöin "joo paska juttu".
Tietääkö Otto Martikaisen puoliso (jos hänellä sellainen on) että on yhdessä tappajan kanssa? Miten hän sen itselleen perustelee jos tietää "no pojat on poikia"?
Tyttö on vaarallinen ja sellaisena tulee pysymään.
Mitäs sä ite täällä teet? Mee jakaa pimppaas ny muille siitä