Esikoistyttärellä alkoi vuoto, oletteko huomioineet asian jotenkin tyttären kanssa?
Siis tyyliin kahden kesken "naisten kahveet" tai jotain kuva "naisten " kesken?
Kommentit (31)
Nämä jotka juhlistaa kun tyttärellä alkaa kuukautiset... juhlistatteko te kun pojalla tulee ensimmäinen siemensyöksy nukkuessa tms?
Kai se on kiinni siitä, miten perheellä on tapana juhlia kaikkea mahdollista. Itse voisin juhliakin. Meillä on juhlittu mm. Kukan päivää, Mies-päivää, laskiaista, syksyn ensimmäistä, ensilunta, linnunpöntön tupareita...
Olen kahden pojan äiti, että se näistä juhlistaa...
Ei olla mitenkään juhlistettu, halattiin kyllä. Ja juteltiin pitkään kaikesta mieleen tulevasta. Kuukautisten alkaminen ei ollut tytyärelle mikään iso juttu.
No me kyllä juotiin tyttären kanssa kahdestaan munkkikahvit. Onhan kuukautisten alkaminen aika iso harppaus kohti aikuisuutta, vaikka meilläkin se tapahtui jo 12-vuotiaana. On kuitenkin tytölle tosi iso asia ja jännä juttu jota jo vähän odoteltiinkin, niin sitä oli sitten hauska vähän "juhlistaa". Tyttö soitti heti, kun huomasi menkkojen alkaneen. Suhtautui asiaan ihmeen positiivisesti, kun ottaa huomioon millanen hemmetin riesa ne menkat on...
Vierailija kirjoitti:
Ei olla mitenkään juhlistettu, halattiin kyllä. Ja juteltiin pitkään kaikesta mieleen tulevasta. Kuukautisten alkaminen ei ollut tytyärelle mikään iso juttu.
Näin mä tein, kun sain tietää asiasta. Juttelin kaikesta mahdollisesta, omista kokemuksista aikanaan. Kerroin missä on siteitä, kuinka käytetään... Ja lääkkeestä, jos on maha joskus tosi kipeä. Annoin neuvon, jonka itse aikanaan sain, että potemaan ei tarvitse jäädä, lähes kaikkea voi tehdä. Halasin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
No me kyllä juotiin tyttären kanssa kahdestaan munkkikahvit. Onhan kuukautisten alkaminen aika iso harppaus kohti aikuisuutta, vaikka meilläkin se tapahtui jo 12-vuotiaana. On kuitenkin tytölle tosi iso asia ja jännä juttu jota jo vähän odoteltiinkin, niin sitä oli sitten hauska vähän "juhlistaa". Tyttö soitti heti, kun huomasi menkkojen alkaneen. Suhtautui asiaan ihmeen positiivisesti, kun ottaa huomioon millanen hemmetin riesa ne menkat on...
Eipä sitä vielä ekojen menkkojen alkaessa tiedä mikä riesa ne on vaikka olisikin jutellut niistä
Sain aikoinaan korun. Oli vähän "traumaattinen" tilanne se menkkojen alku, olin tosi nuori ja kaikkea muuta. Koru oli tosi kiva juttu. Ihan vähin äänin sain sen - ei mitään juhlaa tai kahvittelua.
Miksi sitä pitäisi juhlistaa? Muutenkin en usko, että kukaan on hurrannut kun ekat menkat alkoi. Mun mielestä olisi ollut kiussallista jos äitini olisi järjestänyt jotkut "menkkabileet". Todettiin vaan et alkanu ja täysin normaalia ja mistä löytyy siteitä. Samalla lailla nyt tyttäreni kanssa. Hemmottelen joskus tytärtäni niinä päivinä, tuon esim. kaupasta suklaalevyn.
Ps. Tytär on jo 15, eli odotettavissa oli jo. No, nyt on sitten tämäkin elämänvaiheita koettu. Ei ole enää pikkutyttö. Ei kyllä oikeasti ole ollut aikoihin.
No ei todellakaan sen enempää kuin ensimmäistä yhdyntääkään tai ensimmäistä dödöpulloa tai rintsikoita. Kyllä ne rippijuhlat riittävät aikuistumisriitiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka juhlistaa kun tyttärellä alkaa kuukautiset... juhlistatteko te kun pojalla tulee ensimmäinen siemensyöksy nukkuessa tms?
Menkat on aika rutosti vaikeempi ja inhottavampi juttu kun se että pikkumage alkaa tuottaa spermaa. Eiköhän nää munkkikahvit yms menkkojen kunniaks oo vähän myös sitä että yritetään saada ikävä asia (toki myös tärkeä) tuntumaan vähän kivemmalta. Oman tyttären kanssa juteltiin, käytiin syömässä ilman isää ja veljiä ja annoin isomman kk-rahan niin pääsi shoppailemaan kavereiden kanssa. Yritin tehdä tytön ylpeäksi siitä, että on kasvamassa terveeksi naiseksi, koska naiseus on hienoa ja siitä sietääkin olla ylpeä :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi juhlistaa? Muutenkin en usko, että kukaan on hurrannut kun ekat menkat alkoi. Mun mielestä olisi ollut kiussallista jos äitini olisi järjestänyt jotkut "menkkabileet". Todettiin vaan et alkanu ja täysin normaalia ja mistä löytyy siteitä. Samalla lailla nyt tyttäreni kanssa. Hemmottelen joskus tytärtäni niinä päivinä, tuon esim. kaupasta suklaalevyn.
Melkeinpä hurrasin. Olin 16v. Tuntui, että onko minussa joku vialla, pelkäsin. Jee, olinkin ihan terve tapaus, jolla vaan alkoi tuo vähän myöhemmin kuin kavereilla. Hyvin ehti :) minusta tuli useammankin lapsen äiti.
No ei tuosta mitään juhlia tarvitse pitää. Menkat ovat normaali, lähes jokaisen naisen elämään kuuluva asia. Ei sen kummempaa kuin muutkaan vartalon muutokset.
Juttelisin kahden kesken, että onhan sopiva kuukautissuoja löytynyt yms. Ja voihan siinä samalla kahvit juoda.
Korostaisin kuitenkin, ettei menkkojen alkaminen tee tytöstä AIKUISTA. Minua ahdisti, kun äiti 11-vuotiaalle itselleni julisti, kuinka olen nyt NAINEN, vaikka leikin mielelläni pikkuveljeni kanssa vielä tuossa iässä. Vaikka oli ne menkat.
Ei meilläkään mitään juhlia ollut.. Olin vasta 11 vuotias, joten äidille tämä tuli aikamoisena yllätyksenä. Ääni ja ilmeet paistoi järkytystä, käytös oli sellaista ylipirteetä ja ilosta hösäämistä. Siinä sitten juteltiin menkoista, se näytti miten siteet toimii jne. Kertoi omasta kokemuksestaan kun ne joskus olivat alkaneet. Varmisti että tiedän mitä tämä nyt tarkoittaa, ja sovittiin että puhutaan pillereistä/ehkäisyn hankkimisesta lisää sitten joskus kun aika on sopiva.
Noin ajattelin sen omankin lapsen kanssa hoitaa, tosin koitan piilottaa yllättyneisyyden/järkytyksen vähän paremmin.
Ehkäisystä en puhunut. Eihän tytär ollut yhtään suuntautunut mitenkään vielä seurusteluelämään. Kaikkea en laittanut.ä samaa soppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mä tein, kun sain tietää asiasta. Juttelin kaikesta mahdollisesta, omista kokemuksista aikanaan. Kerroin missä on siteitä, kuinka käytetään... Ja lääkkeestä, jos on maha joskus tosi kipeä. Annoin neuvon, jonka itse aikanaan sain, että potemaan ei tarvitse jäädä, lähes kaikkea voi tehdä. Halasin. Ap.
Näin tein myös minä. Kaikilla tyttärillä on alkanut 12-vuotiaana, esikoinen sai jäädä kotiin koulusta, kun sen verran jännittävää oli ja oli myös aika kipeä.
Vierailija kirjoitti:
OMG MIehiä taas sorretaan!
Me tytön kanssa joskus jo aikoja sitten naurettiin täällä sille kakkukahviketjulle, jonka joku oli tyttärelleen laittanut.
Juu ei, ei huomioitu. Nyt kun ne vihdoin alkoi.
No ei. Miksi pitäisi?