Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaiset mökillä isovanhempien kanssa ja puhelimet takavarikoitu... mitä mieltä raati?

Vierailija
22.06.2016 |

Alakouluikäiset lapset ovat ensimmäistä kertaa ilman omia vanhempia isovanhempien mökillä useamman päivän. Sovimme ennen lähtöä lasten kanssa, että he laittavat iltaisin viestin, miten päivä on mennyt. Viestejä ei ole kuulunut, he eivät vastaa mun viesteihin, ja kun yritin soittaa, puhelimet ovat pois päältä. Kun soitin isovanhemmille, joilta myöskään ei ole tullut mitään viestiä, kävi ilmi, että lasten puhelimet on takavarikoitu. Voiko isovanhempi tehdä näin? Lähdenkö hakemaan lapset kotiin? Ei ole ensimmäinen kerta, kun isovanhemmat toimivat täysin omavaltaisesti ja kysymättä asioista mitään meiltä vanhemmilta etukäteen. Toisella lapsella on läääkitystä vaativa perussairaus, sen takia on tärkeää, että mökiltä on toimiva yhteys ja mahdollisuus soittaa apua. Mitä mieltä on av-raati?

Kommentit (262)

Vierailija
221/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vastaajista missaa pointin.

Mökkivierailun ehtona oli ollut se, että lapset ovat tavoitettavissa puhelimitse, mutta isovanhemmat olivat silti takavarikoineet puhelimet moneksi päiväksi. Jos isovanhemmat olivat aiheesta eri mieltä, se olisi pitänyt kertoa jo silloin kun mökkivierailusta sovittiin ja kertoa että puhelimet otetaan lapsilta mökille saavuttaessa pois. Ap olisi silloin voinut päättää haluaako päästää lapset mökille ilman että voi olla heihin yhteydessä.

Sillä pitäisikö lapsilla olla puhelimet mukanaan vai ei, ei ole mitään tekemistä sen kanssa että vanhemmille on valehdeltu päin naamaa ja rikottu yhteisesti sovittuja ehtoja.

Vierailija
222/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pärjättiin lankapuhelimella, eikä mökeillä ollut puhelinta ollenkaan, ei edes naapurissa. Ap voi soittaa illalla isovanhemmille ja kysyä, onko kaikki kunnossa. Kun ilta illan perään kaikki on kunnossa, voi joku ilta jätää soittamatta. Ei pienet lapset tarvitse lomalla kännykkää, kun on kesä ja ulkona saa tehdä ja seikkailla. Miksi antaa kännyköitä mukaan, kun aikuisilla on?

Vanhemmat ihmisten ongelma on nykyään, että juuttuvat yksinäisyydessään koteihinsa. Vanhukset ulos kesällä ja saa tehdä ja seikkailla. Ai niin, kännykät pois vanhemmilta ihmisiltä, mitä niillä tekee kun vaan voi ulkona katsella kaunista Suomen kesää. Millä muuten kirjoittelet siellä? Ulos hop hop jäseniä vetrestämään, jätä puhelin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus pärjättiin lankapuhelimella, eikä mökeillä ollut puhelinta ollenkaan, ei edes naapurissa. Ap voi soittaa illalla isovanhemmille ja kysyä, onko kaikki kunnossa. Kun ilta illan perään kaikki on kunnossa, voi joku ilta jätää soittamatta. Ei pienet lapset tarvitse lomalla kännykkää, kun on kesä ja ulkona saa tehdä ja seikkailla. Miksi antaa kännyköitä mukaan, kun aikuisilla on?

Vanhemmat ihmisten ongelma on nykyään, että juuttuvat yksinäisyydessään koteihinsa. Vanhukset ulos kesällä ja saa tehdä ja seikkailla. Ai niin, kännykät pois vanhemmilta ihmisiltä, mitä niillä tekee kun vaan voi ulkona katsella kaunista Suomen kesää. Millä muuten kirjoittelet siellä? Ulos hop hop jäseniä vetrestämään, jätä puhelin kotiin.

Työikäinen, tabletilla ulkona. Aikuisena saan ja voin pitää kännykkää, tablettia ja tietokonetta auki aina kun halua, jollei se ole erikseen kielletty tai hyvien tapojen vastaista. Lisäkysymyksiä?

Vierailija
224/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen perusteella, että teillä lasten mahdollisuus yhteydenpitoon oli reissun ehto, ja viestistäsi välittyvän luottamuksenpuutteen vuoksi, äänestän että haet lapset kotiin. Itse tuossa tilanteessa tekisin varmasti niin että sopisin mummon/papan kanssa että klo 19 on aina puhelimet oltava saatavilla, silloin viestitellään äidille ja isille. Mutta ottaen huomioon että yhteydenppitomahdollisuus oli reissun ehto, ja isovanhemmat toimivatkin noin eivätkä ilmoita teille (eli olette turhaan joutuneet soittelemaan vailla tietoa takavarikoinnista) kertoo jo se siitä että isovanhemmat eivät nyt taida olla ihan kartalla.

Täällä aina vedotaan siihen, että ovathan ne isovanhemmat teidätkin kasvattaneet ja hengissä pitäneet. Niin ovat, suurimmalla osalla 30 vuotta sitten. Harvat kuusikymppiset loppujen lopuksi ovat elämänsä parhaassa ja terveimmässä kunnossa. Ihan esimerkikkinä vaikka onkin kouluikäisistä kyse: minä itse unohdin lähes kaikki vastasyntyneen hoitoon liittyvät asiat esikoisen ja kuopuksen välillä, ja heillä on ikäeroa 3 vuotta. Mitäköhän tapahtuu meille kaikille 30vuodessa? Aivan, kyllä se vaan on niin että asiat unohtuu ja aika kultaa muistot. Meillä kaikilla. Sitten jos vielä isovanhempi ei muutenkaan ole penaalin terävin kynä, niin kyllä ihan oikeita vaaratilanteitakin tulee mökkireissuilla. En välttämättä esim. luottaisi omaan äitiini tai anoppiin jonkin vakavamman (epilepsia, diabetes jne.) sairauden hoidossa ja tarkkailussa mökkireissulla, mutta 30 vuoden takaisiin heihin olisin luottanut. Se on ihan tervettä realismia.

Vierailija
225/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni rajoittaminen on sallittua, mutta sovitut viestittelyt pitää olla mahdollisia.

Tämä👍Koska jos ei rajoiteta,niin lapset usein esim pelaavat todella paljon.

Vierailija
226/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työikäinen, tabletilla ulkona. Aikuisena saan ja voin pitää kännykkää, tablettia ja tietokonetta auki aina kun halua, jollei se ole erikseen kielletty tai hyvien tapojen vastaista. Lisäkysymyksiä?

Mutta mene silti ulos katselemaan vehrettyä ilman kännykkää. Ai niin, kun eihän se sulle sovi. Toiselta vaadit sellaista, mihin et itse pysty. Tästä on kyse noissa ennen vanhaan -lätinöissä. Ällöttävän omahyväistä ja itsekästä, etkä edes tajua sitä.

Vierailija
227/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joskus lukea kunnolla, ennen kuin vastaa. Isovanhempia ei saatu kiinni puhelimella, vaan heidän voinnistaan tiedettiin vasta, kun ap sai naapurin puhelimella kiinni, joka kävi katsomassa tilannetta.

Vierailija
228/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mene silti ulos katselemaan vehrettyä ilman kännykkää. Ai niin, kun eihän se sulle sovi. Toiselta vaadit sellaista, mihin et itse pysty. Tästä on kyse noissa ennen vanhaan -lätinöissä. Ällöttävän omahyväistä ja itsekästä, etkä edes tajua sitä.

Sekoitat asioita, aikuisena en ole holhouksenalainen, minulla ei ole huoltajaa. Saan kulkea sisällä ja ulkona kännykän kanssa tai ilman. Lapsi on alaikäinen, lapsille kaikki sama, joka aikuisille sopii, ei sovi. Tässä ei ole mitään omahyväistä tai itsekästä. Aikuinen voi ja aikuisen pitää kieltää lapsilta monia asioita, joita voi itse tehdä, esimerkiksi kieltää kännykän käytön mökillä, vaikka pitää sen itse mukana ja auki.

Vierailija
229/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joskus lukea kunnolla, ennen kuin vastaa. Isovanhempia ei saatu kiinni puhelimella, vaan heidän voinnistaan tiedettiin vasta, kun ap sai naapurin puhelimella kiinni, joka kävi katsomassa tilannetta.

Miksi isovanhempien pitää olla jatkuvasti tavoitettavissa? Kulkea kännykkä kädessä? Soitosta jää kännykkään ilmoitus ja soittavat takaisin, kun ehtivät. Naapurille soitto tuntuu hätävarjelun liioittelulta.

Vierailija
230/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat asioita, aikuisena en ole holhouksenalainen, minulla ei ole huoltajaa. Saan kulkea sisällä ja ulkona kännykän kanssa tai ilman. Lapsi on alaikäinen, lapsille kaikki sama, joka aikuisille sopii, ei sovi. Tässä ei ole mitään omahyväistä tai itsekästä. Aikuinen voi ja aikuisen pitää kieltää lapsilta monia asioita, joita voi itse tehdä, esimerkiksi kieltää kännykän käytön mökillä, vaikka pitää sen itse mukana ja auki.

Niin koska kännykkä voi vaikka räjähtää lapsen taskussa mökillä.  Mutta ei leirillä, kotona, koulussa tai kavereiden luona. Huoh.

Vierailija
231/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vapaalta oppii paljon uutta. Eli mummona minun ei pidä kuunnella miniän neuvoja lastenhoidosta. Takavarikoin puhelimet ja en anna pitää äitiinsä mitään yhteyttä. Muutenkin voin jättää kaikki sairaudet hoitamatta höpöjuttuina. Muka koira-allergia. Ei sitä ennenkään koiria varottu. Jos nyt vähän silmät turposi ja henki vinkui, niin kylmään veteen isäkin minut nakkasi uimaan, että rauhoitun ja en panikoi. Ja tukkapöllyä tuli, kun meinasin hukkua. Pärjättiin sitä ennenkin näillä konsteilla. Tyhjää miniä vain yrittää anoppiaan pompottaa. Jos ei kelpaa hoitopaikka, hoitakoot itse kakaransa. Talossa talon tavoilla ja minun tyköä ei kakarat vingu joka päivä äidilleen, mitä täällä tapahtuu.

Vierailija
232/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe vapaalta oppii paljon uutta. Eli mummona minun ei pidä kuunnella miniän neuvoja lastenhoidosta. Takavarikoin puhelimet ja en anna pitää äitiinsä mitään yhteyttä. Muutenkin voin jättää kaikki sairaudet hoitamatta höpöjuttuina. Muka koira-allergia. Ei sitä ennenkään koiria varottu. Jos nyt vähän silmät turposi ja henki vinkui, niin kylmään veteen isäkin minut nakkasi uimaan, että rauhoitun ja en panikoi. Ja tukkapöllyä tuli, kun meinasin hukkua. Pärjättiin sitä ennenkin näillä konsteilla. Tyhjää miniä vain yrittää anoppiaan pompottaa. Jos ei kelpaa hoitopaikka, hoitakoot itse kakaransa. Talossa talon tavoilla ja minun tyköä ei kakarat vingu joka päivä äidilleen, mitä täällä tapahtuu.

http://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_aid…

Vierailija
233/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tässä tarinassa tuli selville se, että lapsilla olisi ollut joku hätä? Sinun ei kyllä noilla tulkitsemistaidoilla tosiaan kannata ollenkaan sooloilla. Parempi, että soitat ihan joka aterialla miniälle ja tarkistat joka ikisen yksityiskohdan kolmesti. Niin erikoisesti tätä keskustelua luit.

Vierailija
234/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tässä tarinassa tuli selville se, että lapsilla olisi ollut joku hätä? Sinun ei kyllä noilla tulkitsemistaidoilla tosiaan kannata ollenkaan sooloilla. Parempi, että soitat ihan joka aterialla miniälle ja tarkistat joka ikisen yksityiskohdan kolmesti. Niin erikoisesti tätä keskustelua luit.

Ei ziisus. :DDD

Vierailija
235/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko miniällä hätä? Vaikutat anopilta, joka polkee miniää, eikä ymmärrä että äidillä voi olla hätä lapsistaan. Taitaa olla outo tunne sulle.

Vierailija
236/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vastaajista missaa pointin.

Mökkivierailun ehtona oli ollut se, että lapset ovat tavoitettavissa puhelimitse, mutta isovanhemmat olivat silti takavarikoineet puhelimet moneksi päiväksi. Jos isovanhemmat olivat aiheesta eri mieltä, se olisi pitänyt kertoa jo silloin kun mökkivierailusta sovittiin ja kertoa että puhelimet otetaan lapsilta mökille saavuttaessa pois. Ap olisi silloin voinut päättää haluaako päästää lapset mökille ilman että voi olla heihin yhteydessä.

Sillä pitäisikö lapsilla olla puhelimet mukanaan vai ei, ei ole mitään tekemistä sen kanssa että vanhemmille on valehdeltu päin naamaa ja rikottu yhteisesti sovittuja ehtoja.

Jos ap haluaa lastenhoitajan, niin sitten on parempi palkata sellainen kotiin. Mummola on vierailupaikka. Ei sinne mennä vaatimuslistan kera.

Anna lasten nauttia mummolasta.

Vierailija
237/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko miniällä hätä? Vaikutat anopilta, joka polkee miniää, eikä ymmärrä että äidillä voi olla hätä lapsistaan. Taitaa olla outo tunne sulle.

Miniällä saattoi olla hätä, se on ikävää. Mutta se ei tarkoita, etteikö lapsista olisi huolehdittu. Mutta älä pelkää, en ole kenenkään anoppi, olen miniä. Meillä anoppi on täysjärkinen ja luotettava henkilö, joten minun yhteydenpitotarpeeni ei ole ykkösasia hänen ja lasten lomalla. Itsekään en lomalla päivystä kännykkää, anopinkin tiedän ilmoittavan, jos jotain tärkeää sattuu. Ja lasten ottavan yhteyttä, jos haluavat. Minä vanhempana ymmärrän, että provosoin lasten koti-ikävää soittelemalla perään jatkuvasti. 

Ap ei koskaan tainnut vastata siihen, oliko lasten isä yhtä hädissään. Olivatko lapset pyytäneet, että saisivat soittaa kotiin? Minkä ikäisiä he edes ovat?

Vierailija
238/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ehdoilla isovanhemmat suostuivat hoitajiksi? Mitä heidän kanssaan sovittiin? Mitä sanoivat kun puhuit heidän kanssaan puhelimen käytöstä? Itse ehdottaisin heille ratkaisua, että esim tunnin ajan illalla saa puhelinta käyttää. Toisaalta myös puhuisin isovanhempien kanssa, että vaikka puhelimia ei saa käyttää, tietävät lapset missä ne on ja pystyvät niillä tarvittaessa apua soittamaan (esim. vaikka juuri isovanhemmille).

Ap tässä. Onpa aihe herättänyt kovasti keskustelua! Ihan kaikkia kommentteja en ehtinyt lukea. Alkuperäisestä tilanteesta sen verran, että mökkinaapurin kautta saatiin yhteys isovanhempiin, ja pian tämän jälkeen toiselta lapselta tuli tekstari. Muuten on ilmeisesti mennyt ihan kivasti. En sitten lähtenyt hakemaan heitä kotiin, kun tänään haetaan joka tapauksessa. Lapset eivät kotioloissakaan roiku kännyköissä kiinni koko aikaa, vaan sitä käytetään erityisesti näin kauniina kesäpäivinä vain ihan perinteiseen viestittelyyn. Muualla lomaileviin kavereihin pidetään yhteyttä Whatsapilla, mutta harvakseltaan.

Aloite mökkeilyyn tuli isovanhemmilta, ja vastahakoisesti suostuimme. Viikko olisi voitu järjestää muutoinkin. Isovanhemmat ovat osoittautuneet epäluotettaviksi hoitajina aiemmin, mm. ruoka-ajoista ei ole piitattu (lääkityksen kannalta keskeistä), pienempänä nukkuma-ajoista ei välitetty, ja lasten perushoitoon ja -kasvatukseen on puututtu joko kysymättä tai ohjeiden vastaisesti (esim. lapsen hiukset leikattu lupaa kysymättä ja lasta kuljetettu pienenä autossa ilman turvaistuinta ).  Alkoholismia, väkivaltaa tai muuta todella vakavaa ei kuitenkaan ole. Tiedän, että kuulostaa kokoelmalta av-kliseitä, mutta silti näin. Erityisesti lasten sille vanhemmalle, jonka vanhemmista tässä kyse, on ollut tärkeää, että isovanhempia nähdään, heillä kyläillään ja saavat "hoitaa" lapsia. Siksi lupa mökkeilyyn tässä tapauksessa heltisi, kun lapset ovat jo isompia. Puhelimesta sovittiin, että lapset laittavat iltaisin tekstiviestin miten on mennyt, mutta ei soitella. Yritin soittaa, kun lapsista ei kahteen päivään kuulunut mitään, ja kaikki mökillä olevat puhelimet olivat poissa päältä, siis myös isovanhempien. He eivät muutenkaan pidä puhelinta mukana tai päällä koko aikaa, vaikka siitäkin on moneen kertaan puhuttu, että jos ovat lasten kanssa keskenään, niin puhelin pitäisi olla mukana ja päällä, ja lapsia hoitava henkilö tavoitettavissa puhelimitse.

Et hirveästi arvosta isovanhempia ja et myöskään luota. Itselläni on useampi lapsi ja he ovat olleet pienestä lähtien mummolassa viikon tai kaksi kesässä ja myös jouluna ja muina lomapäivinä. Välillä me olemme mukana ja välillä me emme ole mukana. Mummola on lasten mielestä huippupaikka. Mummolassa on mummolan säännöt. Lapset eivät mene rikki, jos aikataulut heittää, ruoka-ajat vaihtelee ja muutenkin elämä on erilaista. Se on mummolaelämää ja se on hienoa. Jos mummolaan mennään, niin ap:n on hyväksyttävä mummolan säännöt ja tavat. Ne sinun listaamasi asiat ovat aika normaaleita asioita, kun ollaan reissussa tai kylässä. Ei ne ole vakavia ja sinun ei kannata niistä stressata. Ja tuo sinun koko ajan tavoitettavissa vaatimus on aivan naurettavaa. Ei kukaan voi olla koko ajan saavutettavissa. Ja varsinkin vanhemmat ihmiset eivät kanna kännykkää mukana koko ajan. Mutta jos jotain sattuisi tai on hätä, niin eiköhän isovanhemmat sitten soittaisi ap:lle. Mutta jokaisesta haavasta ei kannata hermostua, kaatumisia sattuu kotonakin.

Vierailija
239/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok ottaa kännykät pois ja keskittyä mökkipuuhiin. Oletuksena pitäisi kuitenkin olla, että sinä pystyt soittamaan isovanhempien puhelimeen ja saat keskustella lasten kanssa, ja pysyt kärryillä terveydellisistä seikoista. 

Vierailija
240/262 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuollaisia isovanhempia tarvitsee arvostaa, jotka viis veisaavat ap:n kanssa sovituista asioista. Mökillä saa käyttää kännyä, ei sitä käytetä kun uidaan tai saunotaan fossiilit. Minä olisin hakenut lapset pois, koska eivät PIDÄ LUPAUKSISTA KIINNI. Olen sen verran vittumainen tarvittaessa, tuollaiset horiskot lapsia hoitamassa, hyvä kun itse selviävät.