APUA! Pitäisikö kaverin lapsista tehdä ls-ilmoitus?
Kaverini on kahden lapsen äiti. Hänen poikansa menee nyt ensisyksynä kasille (oma tyttäreni on pojan kanssa samalla luokalla, ovat kavereita) ja tyttö viidennelle. Kyse ei ole siitä, että epäilisin ystäväni tekevän jotain lapsilleen, vaan hänen miehensä eli lasten isän.
Jokatapauksessa, nyt voisin hieman kertoa, mistä olen päätellyt, että kotona voisi olla jotain "vikana":
Aloitan ensin kaveristani ja hänen miehestään.
Kaverini on muuten todella iloinen ja puhelias henkilö, mutta aina kun näen hänet miehensä kanssa, hän on todella vaisu ja ns. näyttää pelkäävän miestään. En tiedä, onko tällä jotain merkitystä, mutta kaverini on pieni (alle 160 cm) ja siro nainen, ja miehensä taas on todella pitkä ja muutenkin isokokoinen.
Tämä, siis ystäväni käytös, ei yksin varmaan todista vielä mitään, mutta aina välillä kaverillani on mustelmia kasvoissa ja käsissä. Hän yrittää selvästi peitellä niitä, mutta välillä kun paidan hihat ovat hieman nousseet tai hän on pyyhkäissyt meikkiään vahingossa pois, huomaan ihan kauheita mustelmia.
Kerran kysyin asiasta, ja kaverini naurahti hermostuneesti ja selitti, että on vain tosi kömpelö ihminen.
Kaverin miestä en tunne oikein hyvin, ja olemme jutelleet vain muutaman sanan. Aina kun näemme, mies on todella vihaisen ja/tai hermostuneen näköinen. Olen jutellut asiasta myös muiden minun ja kaverini yhteisten tuttujen kanssa, ja kuulemma mies käyttäytyy heidän seurassaan samalla tavalla.
Jos olen kaverini ja tämän miehen seurassa, niin aina jos mies käskee naisen tehdä jotain niin hän tekee. Yleensä kuitenkin mies puhuu ihan rauhallisella äänellä, mutta jos tämä yhtään korottaa ääntään, kaverini näyttää siltä kuin meinaisi purskahtaa itkuun.
Nyt voin sitten kertoa hieman enemmän näistä lapsista.
Kuten sanoin jo, poika on oman tyttäreni kanssa samalla luokalla. He ovat aika läheisiä ystäviä keskenään (ovat olleet jo monta vuotta), eli tyttäreni tietää aika paljon hänestä.
Koulussa poika joutuu todella usein tappeluihin, ja itseasiassa välillä jopa kiusaa muita luokkalaisiaan. Hän on yleensä koulussa melko väkivaltainen, eikä kykene hallitsemaan mitään tunteitaan (yleensä kaikki hänen negatiiviset tunteensa purkautuvat väkivaltana muita kohtaan). Pojallakin on mustelmia välillä ympäri kehoa, mutta en tiedä tulevatko ne kotona vai koulussa tapellessa.
Tyttäreni on kuitenkin myös kertonut, että poika on hyvin itsetuhoinen. Ranteet yms. ovat kuulemma täynnä viiltelyjälkiä, ja poika puhuu itsemurhasta usein tyttöni kanssa (ei uhkaa tappavansa itseään, vaan esim. voi kysellä "Mitä sä tekisit jos mä tappaisin itseni?").
Lisäksi pojalla on vielä joitain "tapoja", joita esiintyy yleensä vain pienemmillä lapsilla. Näitä ovat esimerkiksi yökastelu ja oudot kiukuttelukohtaukset (ja kyseessä on tosiaankin yläasteikäinen poika).
Välillä pojan käydessä meillä puhun hänen kanssaan, ja silloin vaikuttaa ihan fiksulta ja kohteliaalta. Tyttäreni mukaan hän on kahden kesken myös oikeasti mukava ja ystävällinen ihminen.
Kaverini viidennelle menevä tyttö ei ole ihan tuollainen kuin isoveljensä. Itseasiassa hänestä en huomaa mitään outoa tai edes erikoista, tyttö ei ole arka, hänessä ei ole mustelmia jne. Hän vaikuttaa täysin normaalilta ja tasapainoiselta lapselta. Mitä nyt häntä välillä näen, niin todella söpö ja iloinen tyttö. Hän on ainoa henkilö koko perheessä, jonka käyttäytyminen ei herätä minkäänlaisia "fiboja" siitä, että kaikki ei ole kunnossa.
Mutta mitä mieltä te olette? Lastensuojeluilmoitus vai ei?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitte ?Ne kutsutaan haastatteluun jossa vanhemmat kieltävät kaiken ja homma jatkuu!!
Tuhlaat vain yhteiskunnan varoja.Anna olla.
Missä ihmeen kumpulassa te elätte?Raha on suomesta loppu,ketään ei kiinnosta,ei ole kellään varaa hoitaa.Ihan turhaan mietit.Ne tyrmää sut jo puhelimessa.
Tyrmää? Ne? Ketkä? Huono provo asiaa tuntemattomalta. Jokaikinen ls-ilmoitus tutkitaan. Laki määrää. Vaikka ilmoitus olisi nimetön ja epämääräinen tyyliin "perheen lasta hakataan, en voi kertoa enempää mutta näin on".
^ Poika olisi hyvä saada lääkäriin ja siinä lastensuojelu voi auttaa perhettä.
Ihmettelen muuten myös sitä, miten poika oireilee noin pahasti, mutta tyttö ei ollenkaan?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tehdä nimetön. Et missään vaiheessa sano ls:lle nimeäsi. Ellei perhe tajua lukea tätä juttua täältä.
Minä tein usein siskoni perheestä. Hyvä että tehtiin, saavat apua.
Ls lähettää perheelle kirjallisena kaikki mitä puhelimessa sanot, ettet missään edes mainitse, että lapsenne ovat samalla luokalla.Miten pystyn kertomaan tarkemmin tuon pojan oireiluista, jos en voi mainita lastemme olevan kavereita?
ap
keksit keinon. Jos sanot lapsienne olevan kavereita, siitä ei oo perheellä vaikea päätellä kuka teki. Multakin kysyttiin mistä tiedän asian olevan niinkuin sanoin. Sanoin että joku henkilö on käynyt perheellä kylässä ja sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen muuten myös sitä, miten poika oireilee noin pahasti, mutta tyttö ei ollenkaan?
ap
Eri persoonat, eri ikäiset, vanhemmat ovat suhtautuneet eri tavalla näihin kahteen lapseen. Lisäksi vanhempi on voinut ehtiä näkemään kaikenlaista mitä nuorempi ei ole nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
ap
Entä jos tyttöä ei pahoinpidellä?
Minua jäi vaivaamaan yksi asia; kun kerran lapsenne ovat keskenään hyviä ystäviä, niin eikö poika ole kertonut lapsellenne mitään perheoloistaan? Yleensä nuoret avautuvat mieluummin samanikäiselle ystävälle kuin aikuiselle.
Voi tietysti olla ninkin, että poika on jotain kertonut, mutta vannottanut kaveria olemaan kertomatta asiasta eteenpäin. Nuoret ovat lojaaleja toisilleen.
Minä ap:na keskustelisin oman lapseni kanssa, kysyisin luottamuksellisesti, onko poika kertonut jotain ja painottaisin, että voi olla kyse sellaisista asioista, joihin on oikeasti puututtava, pojan parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi vaivaamaan yksi asia; kun kerran lapsenne ovat keskenään hyviä ystäviä, niin eikö poika ole kertonut lapsellenne mitään perheoloistaan? Yleensä nuoret avautuvat mieluummin samanikäiselle ystävälle kuin aikuiselle.
Voi tietysti olla ninkin, että poika on jotain kertonut, mutta vannottanut kaveria olemaan kertomatta asiasta eteenpäin. Nuoret ovat lojaaleja toisilleen.
Minä ap:na keskustelisin oman lapseni kanssa, kysyisin luottamuksellisesti, onko poika kertonut jotain ja painottaisin, että voi olla kyse sellaisista asioista, joihin on oikeasti puututtava, pojan parhaaksi.
Olen samanikäinen kuin ap:n kaverin poika (vissiin -02) ja se vaan tuli mieleen, että yleensä teinit eivät puhu noista asioista keskenään, kun se on niin "noloa". Siis, itseni mielestä kyseessä ei ole mikään hävettävä asia (okei, huono minun on sanoa kun perheessäni ei ole tuollaista), mutta tuo tuntuu olevan yleinen mielipide.
Ja muutamia kertoja olen kuullut kaver(e)iltani, että heidän/heidän tuntemassaan perheessä voidaan vaikka lyödä lasta, mutta en tietenkään ole sanonut koska tuo on totta että teinit ovat toisilleen lojaaleja. Esim. kerron ilman yksityiskohtia muutaman tapauksen, eli kerran yksi kaverini kertoi, että hänen äitinsä löi häntä, toisen kerran olin eri kaverilla ja silloin hänen äitinsä löi häntä, ja kolmannen kerran erään kaverini äiti sanoi, että yhden luokkalaisemme perheessä voidaan lyödä lapsia (ja tuo kaverini joka asuu ihan lähellä selittää aina, miten X:n isä hakkaa poikaansa).
Nämä tapahtuivat jo aikoja sitten, joten hankala näihin on enää puuttua (enkä edes varmaan uskaltaisi/voisi), ja ainakin 1 kohdassa oli yksittäistapaus, ja 2 kohdassa olen huomannut että todellakin kaveriani silti rakastetaan kotona. 3 kohdasta en tiedä tarpeeksi kun emme tunne henkilön kanssa.
Ehdottomasti pitää. Vaikka ei tekisi väkivallanvuoksi, ainakin pojan oireilun vuoksi! Jos pojan psyykkinen terveys on jätetty heitteille, niin on sekin lasun paikka.
Lasun lisäksi puhu myös perheen äidille, jossain rauhallisessa paikassa kaksistaan ja kerrot kaiken minkä olet huomannut. Yritä ravistella hereille ja lähtemään pois väkivallasta.
Totta kait teet lasun, jos olet vastuullinen aikuinen ja syyksi riittää pelkkä epäilyksesi ja viranomaiset hoitavat lopun.
Se on lapsen etu ja oikeus. Ja myös sinun etu, sillä asia varmasti kalvaa mieltäsi, jos perheessä tapahtuu jotakin.
Usein perheenjäsenet ei hae apua, vaikka perhe voi huonosti pelon ja väkivallan uhan vuoksi.
Sinuna laitaisin ls saman, mitä olet tänne kirjoittanut, josta selviää omat huolesi ja epäilyksesi. Hienosti olet ap. miettinyt ja tuonut asian esille. Tee lasu, sillä viikon päästä se voi olla jo myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt ainakin olen 100% varma, että teen lastensuojeluilmoituksen. Kerron suunnilleen samat asiat kuin aloituksessakin.
Pakko kysyä vielä, että teenkö siis nimettömänä vai en? Ristiriitaisia vastauksia.
ap
Nimettömänä. Muutoin saat kaverin raivopäämiehen kimppuusi, kaverisi pistää välit poikki kanssasi miehensä painostuksesta ja tyttäresi ja tämän luokkakaveripojan välit menevät. Näin tyttäresikin joutuu kiukkukohtauksien kohteeksi pojan taholta. Kouluelämästä voi pahimmillaan tulla tosi vaikeaa.
NIMETTÖMÄNÄ. EHDOTTOMASTI.
Etkö voi puhua koulun kanssa? Opettajan, rehtorin, kuraattorin, terveydenhoitajan yms.? Kerrot huolistasi ja tiedoistasi ja kysyt jos he voivat tehdä ilmoituksen? Nyt on tosin huono aika kun kesäloma, mutta kenties esimerkiksi rehtoriin saisi yhteyden.
Mua pelottas tehä ilmoitus, jos en tietäisi varmaksi mitään.Lastensuojelussa voidaan tehdä kuitenkin tosi isoja päätöksiä toisten elämän suhteen ihan vaan siksi, että otetaan vakavasti jonkun huoli tai keksitään itse vielä lisää ongelmia. Tässäkin on näitä kaverin kaveri sano että -elementtejä.
Mihin sinä luulet lastensuojeluilmon johtavan?
Päättele ihan itse sen perusteella, mitä kerroit tuosta pariskunnasta. Uskon, että ei yhtään mihinkään. Jos väkivaltaa olisi, nainen peittelisi sitä, ja mies olisi mitä mukavin ja paras isä. Luultavasti päättelevät, kuka ilmon teki ja katkaisevat välit teihin.
Jotenkin vaikea uskoa tätä monesta syystä. Mistä sinä olet tullut vieraan lapsen yökastelusta tietämään? Sellaisia asioista ei yleensä levitellä edes ystäville. Pojalla viiltelyjälkiä - eikö ne ole enemmän tyttöjen juttuja, ja niitäkin peitellä. En tiedä, miksi korostat parin kokoeroa, kun se ei varsinaisesti mitenkään liity aiheeseen.
Oli perheessä väkivaltaa tai ei, niin he selvästi tarvitsevat apua ja neuvoja vanhemman lapsen kanssa joka tapauksessa, jotta pojan asiat saataisiin kuntoon. Ehkä he eivät ole osanneet itse hakea apua tai eivät tiedä/ymmärrä että poika oireilee jostakin. Ei ilmoituksesta luultavasti mitään haittaa siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Näin itsekin ajattelen, mutta minua pelotti, että jotenkin ylireagoin.
Mitä pitäisi edes sanoa kun tekee ls-ilmon? Pitäiskö minun jutella ensin kaverini kanssa tästä tms?ap
Kaverisi utelee kieltämään kaiken. Siksi älä kysele.
Turvakotiin pitäisi pussittaa heti. Lapset ja nainen. Hengenvaarassa ovat.
Tarvitseeko sinun nimeäsi ilmoittaa niille, joista se ilmoitus tehdään? Viranomaisille oma nimesi toki ilmoitetaan.
Ehkä kannattaa pysyä anonyyminä jos mahdollista.
Kuulostaa meinaan tosi pahalta. Ja pelkään, että se perheen äiti menee sinne vielä takaisin.
Joka tapauksessa pitäisi päästä heti samantien pois siitä talosta.
Totta , ei taida yksi juttelukerta riittää ap:n tapauksessa! Ei riittänyt meilläkään, vaikka mitään väkivaltaa ei edes ollut. VAIN koulukiusaamista...
Mikäli ap ei tee ilmoitusta, voi hän saada ikäviä tuntemuksia tulevaisuudessa.