Kumman valitsisit: hienompi asunto, mutta pidempi työmatka, vai huonompi asunto ja lyhyempi työmatka?
Jos asunto olisi ensimmäisessa tapauksessa huomattavasti tilavampi ja paremmassa kunnossa, kuin toisessa. Asunto olisi lähes täydellinen. Kuitenkin tässä hienommassa asunnossa työmatka olisi 1 h ja sisältäisi kaksi bussia, ja sijainti on muutenkin syrjäisempi. Toisessa asunnossa työmatka olisi 10-15 min yhdellä bussilla ja sijainti on muutenkin parempi, lähempänä keskustaa ja muita palveluita. Huonompi asunto on toisaalta melko ahdas ja huonossa kunnossa. Asunnot olisivat suurinpiirtein samanhintaisia.
Kumman siis valitsisit?
Kommentit (14)
Jos on pakko liikkua julkisilla, niin lyhyempi työmatka. Omalla autolla pidempi työmatka.
Valitsin tosi kivan talon rauhalliselta alueelta, sopivan kokoisen perheelle n. 5 min autolla ja 10 min pyörällä töihin. Itse arvostan alueen rauhallisuutta ja työmatkojen helppoutta enemmän kuin seinäpintoja. Yh + 2 lasta
Vihaan julkisissa jurnuttamista, joten huonomman kämpän ottaisin. Terkkuja Helsingin keskustasta..!
Lähempänä töitä, ainakin jos matka on sellainen että sen voi taittaa tarvittaessa pyörällä. Tällöin lakot, sääolot, kolarit, myöhästymiset eivät sekoita pakkaa. Lisäksi onhan tunnin matka tosi kova, ei mitään mahdollisuuksia hakea kotoa mitään sinne unohtunutta, samoin sairaana matka olisi varmasti raskas vaikka töihin jaksaisikin raahautua.
Lyhyesti sanottuna tunnin matkalla on paljon enemmän tilaa ikäville yllätyksille.
Ennen olisin ilman muuta valinnut huonomman kämpän ja paremman sijainnin. Nyt olen kuitenkin jo todella kyllästynyt ahtaasti ja huonokuntoisessa kämpässä asumiseen, ja olen alkanut miettiä, että seuraava kämppä voisi olla vähän isompi, vaikka sijainti olisikin sitten huonompi.
Tunnin työmatka on ihan normaali pääkaupunkiseudulla ainakin. Eikä työpaikan sijainti välttämättä pysy samana, firmatkin muuttaa välillä.
Joten olen valinnut huonon kämpän ja pitkän työmatkan :D
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko liikkua julkisilla, niin lyhyempi työmatka. Omalla autolla pidempi työmatka.
Jos on pakko käyttää saastutinta, niin mieluummin pitkään kuin lyhyeen matkaan?
Logiikka kohdallaan taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on kyse työmatkaan käytetystä ajasta. Kyllä siinä on logiikka kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Omalla autolla liikkuminen on helpompaa ja nopeampaa kuin julkisilla. Siis pääsääntöisesti, tietysti jos on vaikka Helsingin keskustan kadunvarsipysäköinnin varassa, julkinen on yleensä helpompi vaihtoehto. Ja kun auto joka tapauksessa on muuta käyttöä varten, sen käyttö työmatkoilla tulee halvemmaksi kuin julkiset.
Jos sinulla on pieniä lapsia, tunti suuntaansa on paljon. Itse valitsin asunnon 30 min. matkan päästä töistä, suora nopea julkinen yhteys. Viihdyn hyvin kotona ja tykkään että on tilaa, pihaa, ja eläimiä. Valitsin sen isomman ja kauempana olevan.
Tuo riippuu niin paljon elämäntilanteesta.
Lapsia? Perhettä?
Mies?
Eläimiä?
Etätyö mahdollisuus?
Nautitko siitä että on tilaa? Myös siivotessa?
Nautitko luonnosta ja ulkoilusta?
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Valitsisin isomman ja paremman asunnon JA hankkisin auton.
Huonomman asunnon. Jos olen kotona, niin en tee muuta kuin olen tietokoneella tai nukun, joten ihan samantekevää millainen kämppä on. Ulos lähden aina säiden salliessa.