Kodittomat Helsingissä - miksi pakko jäädä sinne Helsinkiin?
Miksi on pakko jäädä sinne Helsinkiin, missä asuntotilanne on noin vaikea, että yhä useampi on kodittomana? Miksei koditon lähde ihan mihin tahansa muualle Suomessa, missä saisi varmasti katon päänsä päälle? Eikö se ole riittävän kamalaa olla kodittomana, että se Helsingissä oleminen silti voittaa? Monilla noilla ei kuitenkaan ole töitä, joten on aika sama, mihin muuttaa. Eikö oma koti olisi kuitenkin se tärkein asia?
Kommentit (142)
Jos mun pitäisi valita, että viettäisinkö yö toisensa perään 30 asteen pakkasessa pelossa, nälässä ja epävarmuudessa vai menettäisinkö kaupunkiympäristön mahtavan "fiiliksen" muuttamalla pois, valinta olisi helppo.
Jos ei yritäkään ratkaista omaa kodittomuuttaan esim. tinkimällä kriteereistä, ei ansaitse valittaa oloistaan. Kodittomuus on tällöin ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllähän nuo muut kunnat riemusta kiljuen ottavat vastaan Helsingistä koditonta, varatonta, työtöntä väkeä, järjestävät asunnon jne.
Mieti nyt vähän.No ei varmasti riemuissaan, mutta onhan heidän nytkin pakko taata ihmisille asunto ja jonkinlainen perusturva. Helsingissä asuntopula vain on niin valtava, mutta monessa muussa paikassa ei.
Ap
Jotenkin hauskaa, että jollakin on rahkeita lupailla asuntoja ihmisille muiden puolesta. Oletkos monenkin kunnan asioita hoitanut, kun olet valmis asuttamaan pääkaupunkiseudun alkoholisoituneet metsien miehet ja naiset sinne omaan laalaalandiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei helsinkiläinen jaksa elää muualla kuin stadissa. Sitä ei voi maalaiset ymmärtää. Stadilaiselta loppuu henki ja happi muualla. Kokemuksella puhun. Itse yritin mutta olin onneni kukkuloilla kun pääsin takaisin kotinurkille stadiin.
Joo happea todellakin saa kun asuu taivasalla. On siinä puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllähän nuo muut kunnat riemusta kiljuen ottavat vastaan Helsingistä koditonta, varatonta, työtöntä väkeä, järjestävät asunnon jne.
Mieti nyt vähän.No ei varmasti riemuissaan, mutta onhan heidän nytkin pakko taata ihmisille asunto ja jonkinlainen perusturva. Helsingissä asuntopula vain on niin valtava, mutta monessa muussa paikassa ei.
Ap
Sanotaanko että kyllä pääkaupunkiseudulta kämpän saa. Se jos oot koditon ja et saa Helsingistä kämppää niin et kyllä saa muualtakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Saat asian kuulostamaan ihan siltä kuin asuminen jossain muualla olisi ilmaista. Tiedoksi vaan, ei ole.
Ei tuo siltä kuulostanut. Mitä sillä on työttömälle ja rahattomalle väliä, mitä maksaa, mutta helpompaa huomattavasti on saada joku kämppä jostain syrjempää edelleenkin sossun kustantamana kaikki. Ensin esim. turvakotiin (pakkaseen eivät voi ajaa) ja sitä kautta vaikka asuntolaan tai kimppakämppään. Kyllä katon pään päälle saa, jos suvaitsee lähteä sieltä Helsingin keskustasta liikkeelle ja muualle yrittämään.
"Kummallista", kun ei ma mut kaan suostu sieltä lähtemään, vaikka ei kieli tai työ edes kiinnosta. Torniosta ym. kaikki lähtevät Suomen pääkaupunkiin, "hengaileen ja chillaileen", kuten itse kehtaavat vielä tunnustaa, samalla kun jotain hautuumailta pummittuja ruusuja jakelevat.
Auttaisi hitosti, jos tietäsi mistä sä oikein puhut...
Sossurotat ei ees käsitä sitä, miten valtavat säästöt valtio sais sillä, jos sossuilijat vaan siirrettäisiin pois eteläisestä Suomesta ja suurimmista kaupungeista edullisemmille vuokraseuduille.
"Mutku mun oikeus ja yksilönvapaus."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helsinkiläinen jaksa elää muualla kuin stadissa. Sitä ei voi maalaiset ymmärtää. Stadilaiselta loppuu henki ja happi muualla. Kokemuksella puhun. Itse yritin mutta olin onneni kukkuloilla kun pääsin takaisin kotinurkille stadiin.
Joo happea todellakin saa kun asuu taivasalla. On siinä puolensa.
Mieluummin happi stadissa kuin jossakin kivenavalla 35 asteen pakkasessa.
Kerrotko ap mistä saa varmasti asunnon kun sinne menee?
Vierailija kirjoitti:
Sossurotat ei ees käsitä sitä, miten valtavat säästöt valtio sais sillä, jos sossuilijat vaan siirrettäisiin pois eteläisestä Suomesta ja suurimmista kaupungeista edullisemmille vuokraseuduille.
Ja meinaat, että maalaispitäjissä hihkuttaisiin riemusta kun naapuriin ilmestyisi juoppoja ja narkkareita varastelemaan ja tuhoamaan muiden omaisuutta. Ahvenanmaalaiset muuttakoot Ruotsiin ja tilalle ongelmatapauksia.
On ne helsinkiläiset oman arvonsa tuntevia kun vain Suomen paras ja kallein sijainti kelpaa. Mä en tiedä, mikä perusoikeus se on, että jokaisen pitäisi pystyä asumaan ja elämään juuri Helsingissä - yhdessä maailman kalleimmassa kaupungissa. Kyllä minäkin työssäkäyvänä ja ihan ok-tuloisena jouduin tekemään valintoja asuinalueen suhteen, että en nyt ihan sitä kalleinta ja hienointa aluetta pystynyt valitsemaan meidän kaupungista, vaan kompromisseja oli tehtävä. Jotkut joutuvat muuttamaan jopa vähän kauemmas ystävistään ja perheestään syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kodittomilla on melko usein läheisiä, jotka välillä voivat auttaa. Haluaa tietty asua lähellä niitä. Monella on lapsiakin huostaanotettuina tai aikuisia lapsia. Haluaa aitten tutustua lapsenlapsiinsakin jne
Tosi itsekkäät lähtökohdat.
Helsingissä on ensinnäkin koko ystäväpiiri ja suku. Niitä ei sitten olisi varaa käydä tapaamassa.
Toisaalta Helsingissä on asunnottomille oma kulttuuri ja keskenään sidoksia. On mukavaa olla kaltaistensa seurassa. Helsingissä on heille järjestettyjä täsmäpalveluja. On kokoontumispaukkoja heille jne.
Suuressa kaupungissa on paljon enemmän mahdollisuuksia pieniin tienisteihin (pullonkeruu). Voi tulla muitakin hyviä tilaisuuksia. Voi jopa löytää puolison tai koulutuksen. On olemassa toivo paremmasta, kun on tapahtumien keskellä, vaikkei oikeasti mitään saisikaan aikaan. On mahdollisuus vieroitukseen ja ensiapuun, jos vetää yliannoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meinaat, että maalaispitäjissä hihkuttaisiin riemusta kun naapuriin ilmestyisi juoppoja ja narkkareita varastelemaan ja tuhoamaan muiden omaisuutta. Ahvenanmaalaiset muuttakoot Ruotsiin ja tilalle ongelmatapauksia.
Että juopot ja narkkarit on vaan stadissa ongelma? Huomaa, että et paljoa käy missään.
Mielummin koditta kaupungissa, kuin yksin kotona böndellä.
Mitä kohtuuttoman itsekästä siinä muka on, että haluaa asua lähellä lapsiaan ja lapsenlapsiaan ja muita lähisukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikki kodittomat ole nykyään juoppoja ja narkkareita. Päivitäpä tietosi.
Ja nekin jotka ovat - on vaikeaa sanoa kumpi on syy ja kumpi seuraus kodittomuudessa ja narkkaamisessa. Varmasti lähtökohdat raitistumiselle ja elämän kuntoon laittamiselle olisivat paremmat kun olisi oma koti ja katto pään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onpa naiivi suhtautuminen, etkö todellakaan tunne tämän yhteiskunnan mekanismeja? Niin kauan kuin ei ole pakko, yksikään kunta ei huoli kontolleen tuottamatonta väkeä. Pakottamiseen tarvittaisiin laki. Moniko poliitikko (kansanedustaja) haluaisi sotkeutua moiseen; siinä vaiheessa kun siellä kotikylässä äänestäjät saisivat naapurikseen ne Helsingin kodittomat, niin kyllä seuraavissa vaaleissa jäisi äänet saamatta.
Kyllä se vain niin menee, että jos helsinkiläinen koditon haluaa muuttaa vaikka Riihimäelle, niin hän etsii asunnon Riksusta ja menee sitten asuntotarjouksen kanssa Helsingin sossuun. Sieltä hoidetaan vuokravakuus, jos ihminen on tuloton ja asunnoton. Uudessa paikassa sitten haetaan asumistukea ja toimeentulotukea, joilla peruseläminen maksetaan. Käytännössä vastaanottava kunta ei siis pysty ottamaan kantaa siihen, keitä ko. kunnan alueelle muuttaa, jos lähettävä kunta on päättänyt sitoutua vuokravakuuteen.
Eli Suomessa kodittoman on mahdollista saada asunto, jos on valmis tinkimään paikkakunnasta.
Ei tuo siltä kuulostanut. Mitä sillä on työttömälle ja rahattomalle väliä, mitä maksaa, mutta helpompaa huomattavasti on saada joku kämppä jostain syrjempää edelleenkin sossun kustantamana kaikki. Ensin esim. turvakotiin (pakkaseen eivät voi ajaa) ja sitä kautta vaikka asuntolaan tai kimppakämppään. Kyllä katon pään päälle saa, jos suvaitsee lähteä sieltä Helsingin keskustasta liikkeelle ja muualle yrittämään.
"Kummallista", kun ei ma mut kaan suostu sieltä lähtemään, vaikka ei kieli tai työ edes kiinnosta. Torniosta ym. kaikki lähtevät Suomen pääkaupunkiin, "hengaileen ja chillaileen", kuten itse kehtaavat vielä tunnustaa, samalla kun jotain hautuumailta pummittuja ruusuja jakelevat.