Rippijuhliin ei ole tulossa ketään!
Olemme kutsuneet noin 25 ihmistä lapsemme rippijuhliin ja viisi on vain tulossa. Olemme kutsuneet kaikki puhelimitse kaksi kuukautta ennen juhlia, joten ei siitäkään voi olla kiinni. Edes kummit eivät viitsi vaivautua paikalle. Vähän v...tuttaa nuoren puolesta. Kiitos, kun sain avautua.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa kyllä, että näihin "kukaan ei tullut juhliin!" -tapauksiin itse törmää välillä ja usein se syy näissä löytyy sieltä peilistä. Ollaan tympeitä, valitetaan kun lahjat on ihan paskoja (jos ei suoraan niin kiertäen), on olevinaan joku tarkka etiketti mitä saa tehdä ja mitä ei ja lopulta emäntä mököttää jostain käsittämättömästä syystä.
.
Ja sitten seuraavina vuosina itketään kun kukaan ei tule. Niin, miksihän..Sori mut nää ovat ensimmäiset isot juhlat ristiäisten jälkeen, joten en ole voinut valittaa lahjoista tai muusta. Ap
Et ole kutsunut kummeja lapsen synttäreille kertaakaan tai muihin perhejuhliin? Jos taukoa on 15 vuotta välissä, ei mitään suhdetta ole edes syntynyt eikä ihme, etteivät tule.
ISOMMAT juhlat! Kummit ovat tietysti käyneet synttäreillä ja muutenkin ollaan yhteyksissä. Välillä useammin ja välillä harvemmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että vielä ilmoittavat tulostaan, sillä aikaahan on vielä toista viikkoa. Monet suomalaiset eivät ole vieläkään oppineet, että jos pyydetään vastausta / ilmoittautumista, että siihen kuuluu reagoida, oli sitten vastaus myönteinen tai kielteinen.
Onko ne kutsumanne poisjäävät vieraat kenties kirkkoon kuulumattomia? Tämän päivän ateistit eivät pysty osallistumaan mihinkään tilaisuuteen, jossa edes sivutaan uskontoa jollakin tavalla. Pelkäävät, että usko tarttuu!
Miksi sinne kirkkoon yms. muuhun uskonnolliseen tilanteeseen pitäisi mennä, jos uskonto on vakaumuksen vastainen? En näe siinä pointtia. Jos kyse on esim. kirkkohäistä, usein jätän itse kirkko osuuden väliin ja menen suoraan juhlapaikalle.
Vierailija kirjoitti:
On siinä kyllä kummit, kun ei edes kummilapsen rippijuhliin osallistuta! Onneksi lapsella on kummit,jotka kyllä välittävät lapsestani ihan muuten kuin minään lahjakohteena. Kannattaa valita kummit huolella, niin ei pety. Omat rakkaat sisarukset ovat parhaita kummeja. Kaverit voi jättää tai unohtaa koko homman.
Ensimmäiselle lapselle otettiin kaverikummi ja todettiin pian sen olleen virhe. Kummeiksi kannattaa valita vain sukulaisia. Sukulaisiin voi helpommin ottaa yhteyttä, vaikka olisi ollut vähän väliä edellisestä kerrasta. Vielä parempi olisi jättää lapset liittämättä seurakuntiin ja antaa heidän päättää asiasta itse esimerksi rippikouluiässä. Pääsee itse myös osallistumaan kumminsa valintaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä kyllä kummit, kun ei edes kummilapsen rippijuhliin osallistuta! Onneksi lapsella on kummit,jotka kyllä välittävät lapsestani ihan muuten kuin minään lahjakohteena. Kannattaa valita kummit huolella, niin ei pety. Omat rakkaat sisarukset ovat parhaita kummeja. Kaverit voi jättää tai unohtaa koko homman.
Ensimmäiselle lapselle otettiin kaverikummi ja todettiin pian sen olleen virhe. Kummeiksi kannattaa valita vain sukulaisia. Sukulaisiin voi helpommin ottaa yhteyttä, vaikka olisi ollut vähän väliä edellisestä kerrasta. Vielä parempi olisi jättää lapset liittämättä seurakuntiin ja antaa heidän päättää asiasta itse esimerksi rippikouluiässä. Pääsee itse myös osallistumaan kumminsa valintaan :)
Tämä on muuten ihan totta. Kannattaa ottaa kummiksi sukulaisia ,ei ystäviä. Ystävyyssuhteet katkeavat helpommin kuin sukulaissuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että vielä ilmoittavat tulostaan, sillä aikaahan on vielä toista viikkoa. Monet suomalaiset eivät ole vieläkään oppineet, että jos pyydetään vastausta / ilmoittautumista, että siihen kuuluu reagoida, oli sitten vastaus myönteinen tai kielteinen.
Onko ne kutsumanne poisjäävät vieraat kenties kirkkoon kuulumattomia? Tämän päivän ateistit eivät pysty osallistumaan mihinkään tilaisuuteen, jossa edes sivutaan uskontoa jollakin tavalla. Pelkäävät, että usko tarttuu!
heh heh :) Kirkossa käyminen on ateistille yhtä vaikeaa kuin jolupukin pajakylässä käyminen. Te uskikset kuvittelette että ateistille uskonto olisi samalainen mörkä kuin vääräuskoisuus tai uskonnottomuus teille uskiksille.
Uskonnollinen rituaali ei loukkaa minua mitenkään, enhän minä usko niihin löpinöihin.
t. Atte Ateisti
Minä voin tulla ja tuoda lahjankin, sanokaa että oon kaukainen sukulainen.
Minä menen mielelläni kirkkoon, vaikka ole uuspakana ja sitten skippaan ne bileet, koska olen myös introvertti ja epäsosiaalinen. Kirkossa on ihan kivaa. Paitsi hautajaisissa :( ja se ei ole sen kirkon vika.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana työ ja arki on niin helvetin hektistä, että oikeasti ne kesäviikonloput ovat se henkireikä monelle meistä. Olen ihan kuollut työviikon jälkeen ja en mitään muuta toivo kuin että saisin edes muutaman kesäviikonlopun viettää aivan kaikessa rauhassa perheeni kanssa.
Kehitä omaa osaamistasi ja kuntoasi niin, että pärjäät töissä ilman, että olet ihan loppu jokaisen viikon jälkeen. Jos et siihen kykene, niin vaihda helpompaan työhön. Esimerkiksi mainostenjako tuskin on liian hetkistä.
Kummien valintaan kannattaa käyttää harkintaa. Ystävyyssuhteet tuppaavat nykyihmisillä olevan kovin keveitä ja sitoutuminen erittäin vaikeaa.
Kun mä muutamama vuosi pääsin ripiltä, ei ollut edes mitään isoja sukujuhlia, sillä ei ole hyvät välit niiden kanssa. Ei niitä kiinnosta toisen ripiltäpääsy. Saati vaikka menisin naimisiin niin puolta sukua ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä ajankohdasta. Onko naapureita ketä voisi kutsua kahville. Lapsen ystäviä? Mutta jos asuu toisella paikkakunnalla kuin suku niin helposti käy näin. Pitää ihan soitella perään ja pyytää tulemaan. Matkat ovat pitkät ja kesäviikonloput vähäisiä. Onko serkkuja tätejä ja setiä? Kenen juhlissa olette itse käyneet? Yleensä sitten tullaan vastavuoroisesti.
Kesäviikonloput vähäisiä - totta, mutta niitä tulee lisää. Rippijuhlat on vain kerran elämässä, tärekä juhla nuorelle. Sitä ei tapahdu uudelleen. Joku / jotkut onneksi sen ymmärtävät ja raaskivat sen yhden kesäsunnuntain käyttää muuhunkin kuin vain itseensä.
Rippijuhlatkaan eivät ole vieraille mikään kerran elämässä tapahtuma, vaan niitä todennäköisesti tulee lähivuosien varrella lisää enemmän kuin yhdessä kesässä on viikonloppuja. Ihmettelen kyllä jollei yksikään kummeista vaivaudu paikalle. Senhän pitäisi olla kummin viimeinen velvollisuus, osallistua rippilapsen konfirmaatioon. Ovatko isovanhemmat tulossa?
Olisipa tyttären rippijuhlissa ollut vain pari ihmistä, oli paljon väkeä molempien vanhempien suvuista (monet eivät olleet nähneet toisiaan pitkään aikaan) ja tyttöä ei sitten malttanut huomioida kukaan. :( Kukat ja kortit annettiin ovella mutta muuten kukaan vieraista ei tytölle jutellut, lopulta siirtyi kahvipöydästäkin syrjempään istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suostuu lapsen kummiksi niin on kyllä ihan velvollisuus menmä rippijuhliinkin. Siellähän kummi usein siunaakin alttarilla rippilapsen.
Miten silloin toimitaan, jos välit ovat menneet kummilapsen äitiin, eikä kutsua rippijuhliin tule? Menisin mielelläni kirkkoon ja antaisin lahjan kummilapselleni, mutta toisaalta en tule varmaankaan koskaan edes tietämään milloin konfirmaatio on.
Tällaisessa tilanteessa et osallistu konfirmaatioon etkä rippijuhlaan. Et laiminlyö velvollisuuttasi silloin, jos sinua estetään hoitamasta velvollisuutesi. Lahjan voit lähettää rippilapselle itselleen kuitenkin halutessasi. Siihen ei vanhempia väliin tarvita.
Alkavat kohta nuoretkin tajuta, että kun suuria rippilahjojavuoria ei ole tulossa niin ei rippikouluakaan kannata enää niiden varjolla käydä.
Kun monilla on tiukka rahatilanne, niin on helppo keksiä "meno" ja samalla säästää jopa satoja euroja sekä välttyä pönötys viikkonlopulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään? Nuo viisi varmaan arvostavat kovasti, kun eivät ole ketään
Ja on kesäloma-aika. Se täytyy ymmärtää, että jos joku on lomalla, niin ei välttämättä halua/pysty tulemaan keskellä lomaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä ajankohdasta. Onko naapureita ketä voisi kutsua kahville. Lapsen ystäviä? Mutta jos asuu toisella paikkakunnalla kuin suku niin helposti käy näin. Pitää ihan soitella perään ja pyytää tulemaan. Matkat ovat pitkät ja kesäviikonloput vähäisiä. Onko serkkuja tätejä ja setiä? Kenen juhlissa olette itse käyneet? Yleensä sitten tullaan vastavuoroisesti.
Kesäviikonloput vähäisiä - totta, mutta niitä tulee lisää. Rippijuhlat on vain kerran elämässä, tärekä juhla nuorelle. Sitä ei tapahdu uudelleen. Joku / jotkut onneksi sen ymmärtävät ja raaskivat sen yhden kesäsunnuntain käyttää muuhunkin kuin vain itseensä.
Kävikö mielessä, että ne rippijuhlat eivät välttämättä ole ainoa kesäviikonlopulle osuva tapahtuma? Ihmisillä on ihan oikeasti oikeus itse valita, mitä tekevät ja mihin tapahtumiin osallistuvat. Kaikkea ei tarvitse tehdä ja jaksaa.
Loma-aika on huono ajankohta rippijuhlille. Kun juhlista kuulee kuukautta ennen, voi lomamatka olla varattu jo 6 kuukautta ennen oman loman alkua. Tähän kun vielä yhdistää vaikka 300 kilsan matkan juhlapaikalle, ei osallistumattomuus yllätä. En osallistunut toisen kummilapseni rippijuhlaan matkan vuoksi. Olisi pitänyt kuulla juhlapäivä paljon aiemmin. Olisiko elokuu hyvä ajankohta rippijuhlille? Vaikkapa loppukuusta on monella no loma pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Jos on eronnut kirkosta, niin voi kokea että ei ole sopivaa osallistua.
Jep.Tämän takia juurikin osa vieraista ei osallistunut poikieni rippijuhliin aikoinaan.
Rippijuhliin ei tule ketään. Viisi tulossa. =D
Et ole kutsunut kummeja lapsen synttäreille kertaakaan tai muihin perhejuhliin? Jos taukoa on 15 vuotta välissä, ei mitään suhdetta ole edes syntynyt eikä ihme, etteivät tule.