Rikkaus voi olla sitä ettei omista mitään
Kuvernöörin tarina Intiasta muutaman vuosituhannen takaa. Kuvernööri luopui kaikesta ja hänestä tuli munkki, joka ei omistanut enää yhtään mitään.
Rakas opettaja, kun olin kuvernööri vartioi palatsiani satoja sotilaita. Mutta pelkäsin silti. Pelkäsin ryöstäjiä jotka tulisivat tappamaan minut ja viemään kaiken arvokkaan. Eli päivät ja yöt elin pelossa. Mutta viime yönä ymmärsin, että nyt minulla ei ole mitään menetettävää. Istuin puun alla metsässä, enkä ole koskaan tuntenut oloani yhtä turvalliseksi. Kukaan ei halua tappaa minua enää, koska minulla ei ole valtaa, eli omaisuutta, eikä jalokiviä kenenkään varastettavaksi. Minulla ei ole mitään. Kuitenkin nyt minulla on kaikki. Kosketan sellaista onnellisuutta ja vapautta.
Kommentit (23)
Nykypäivänä tuntuu olevan trendi ihannoida varattomuutta. Ehkä se osittain johtuu varakkaiden ja keskituloisten defenssistä, että kun tehdään köyhyydestä oikeastaan vähän kuin hieno juttu, ei tarvitse potea syyllisyyttä omasta elintasosta.
Käsi pystyyn, joka oikeasti on valmis luopumaan elintasostaan! Kuka haluaa kaupassa miettiä riittääkö rahat ruokaan? Kuka ei koskaan halua matkustella, koska oikeasti on hienoa vain lekotella pihapuun alla? Kuka haluaa sanoa lapselleen, että hänen harrastukseensa ei ole rahaa?
Usein tunnutaan ajattelevan, että ne kenellä ei ole paljoa rahaa, olisi rahan perässä materian vuoksi. Ei se näin mene. Raha tuo mahdollisuuksia, mahdollisuudet vapautta ja vapaus onnea. Tämä tiettyyn pisteeseen asti eli kun on sopivasti rahaa, jolla saavuttaa riittävästi mahdollisuuksia, ihminen on onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kodittomuus ja rahattomuus altistaa väkivallalle ja henkirikokselle? Olisi kannattanut kuvernöörin ehkä jatkaa kymmenen vuotta kadulla asumista ennen tuollaisen lausunnon antamista.
Tarina on pari vuosituhannen takaa Intiasta eikä sovellettavissa sellaisenaan esim. nyky-Suomeen. Ymmärrät kai pointin kuitenkin?
Pointti nyky-Suomessa on se, että jos et omista mitään, saat kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta. Lomaa on vuodessa 365 pv.
Jos teet töitä ja omistat EHKÄ jotain, olet porvari jota saa ryöstää. Huhhuh näitäkin arvoja hienoilla silauksilla.
No jos tarkoituksena on "omistaa" jotain materiaa ja kultaketjuja yms. niin ehkä sitten noin. Itse arvostan enemmän sisäistä vapautta, vapaana materian ja statuksen kahleista :)