Rikkaus voi olla sitä ettei omista mitään
Kuvernöörin tarina Intiasta muutaman vuosituhannen takaa. Kuvernööri luopui kaikesta ja hänestä tuli munkki, joka ei omistanut enää yhtään mitään.
Rakas opettaja, kun olin kuvernööri vartioi palatsiani satoja sotilaita. Mutta pelkäsin silti. Pelkäsin ryöstäjiä jotka tulisivat tappamaan minut ja viemään kaiken arvokkaan. Eli päivät ja yöt elin pelossa. Mutta viime yönä ymmärsin, että nyt minulla ei ole mitään menetettävää. Istuin puun alla metsässä, enkä ole koskaan tuntenut oloani yhtä turvalliseksi. Kukaan ei halua tappaa minua enää, koska minulla ei ole valtaa, eli omaisuutta, eikä jalokiviä kenenkään varastettavaksi. Minulla ei ole mitään. Kuitenkin nyt minulla on kaikki. Kosketan sellaista onnellisuutta ja vapautta.
Kommentit (23)
Miksi sitten kodittomuus ja rahattomuus altistaa väkivallalle ja henkirikokselle? Olisi kannattanut kuvernöörin ehkä jatkaa kymmenen vuotta kadulla asumista ennen tuollaisen lausunnon antamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kodittomuus ja rahattomuus altistaa väkivallalle ja henkirikokselle? Olisi kannattanut kuvernöörin ehkä jatkaa kymmenen vuotta kadulla asumista ennen tuollaisen lausunnon antamista.
Tarina on pari vuosituhannen takaa Intiasta eikä sovellettavissa sellaisenaan esim. nyky-Suomeen. Ymmärrät kai pointin kuitenkin?
Uskon. Me ihmiset olemme niin kiintyneet kaikkeen maalliseen omaisuuteemme , että emme enää ymmärrä mikä on tärkeätä. Täältä lähtiessämme emme saa mitään mukaamme. Omaisuus ei merkitse mitään kuoleman jälkeen. Henkinen pääoma on ainoa, jolla on merkitystä.
Tuo on totta. Lukekaa vanhoja viisauksia.
Suomessa näin onkin. Kun olet persaukinen juoppo, sossu kustantaa sinulle kaiken.
...ja sitten asutaan jonkun toisen imistamassa asunnossa, eletään jonkun toisen maksamilla verorahoilla jne...
Rikkaus on sitä, että on katto pään päällä ja rahaa ruokaan ja hammastahnaan. Ei pelkoa häädöstä eikä nälästä, nukkuu yönsä.
Rikkaus on vapautta, tosirikkaus on riippumattomuutta.
Paljolti totta, en kuitenkaan panisi yhtään pahakseni, jos saisin pienen, vaatimattoman oman asunnon.
Kalastaja makaa rannalla auringossa kun paikalle tulee rikas mies ja kysyy "Miksi et ole kalastamassa"
-Kalastin jo
-Miksi et kalasta lisää
-Miksi näin tekisin
-No saisit lisää myytävää ja lisää rahaa ja voisit ostaa uusia veneitä ja palkata työntekijöitä jotka kalastaisivat
-No mitä minä sitten tekisin sillä aikaa
-No voisit levätä ja vaikka maata auringossa
-No sitähän minä teen jo nyt
Vierailija kirjoitti:
Kalastaja makaa rannalla auringossa kun paikalle tulee rikas mies ja kysyy "Miksi et ole kalastamassa"
-Kalastin jo
-Miksi et kalasta lisää
-Miksi näin tekisin
-No saisit lisää myytävää ja lisää rahaa ja voisit ostaa uusia veneitä ja palkata työntekijöitä jotka kalastaisivat
-No voisit levätä ja vaikka maata auringossa-No sitähän minä teen jo nyt
http://paulocoelhoblog.com/2015/09/04/the-fisherman-and-the-businessman/
Vierailija kirjoitti:
...ja sitten asutaan jonkun toisen imistamassa asunnossa, eletään jonkun toisen maksamilla verorahoilla jne...
Rikkaus on sitä, että on katto pään päällä ja rahaa ruokaan ja hammastahnaan. Ei pelkoa häädöstä eikä nälästä, nukkuu yönsä.
Rikkaus on vapautta, tosirikkaus on riippumattomuutta.
Niinhän sinä luulet. Rikkaus on sitä että vaikka kaikki nuo puuttuvat, osaa olla onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaus on vapautta, tosirikkaus on riippumattomuutta.Niinhän sinä luulet. Rikkaus on sitä että vaikka kaikki nuo puuttuvat, osaa olla onnellinen.
Missäs asut ja millä syöt?
"Jotkut on niin köyhii ettei niillä oo muuta ku rahaa"
Nah.
Jos ei omista mitään, niin silloin et saa "jotain" tyhjästä. Sinulla ei siis juuri ole valinnanvaraa, sulla joko ei oo mitään tai menet paiskimaan v*ttuna hommia saadaksesi jotain.
Jos taas omistat paljon, niin sulla on vara valita haluatko pitää omaisuutesi vai luopua siitä. Tällöin sulla on mahdollisuus itse päättää onko parempi omistaa vai olla omistamatta - eli selkeästi parempi vaihtoehto.
Katsokaapa miten vaikeaa Alexander Stubbinkin oli luopua vallasta. Se toi kärsimystä hänelle. Kun hänellä oli valtaa, oli ympärillä kilpailijoita yrittämässä syrjäyttää häntä. Kun hänet syrjäytettiin, sattui se niin paljon että mies puhkesi kyyneliin. Valta toi siis jatkuvaa pelkoa siitä, että joku toinen tulee ja vie vallan pois. Ja niinhän siinä sitten kävi, kuten aina käy. Ja se aiheutti valtavaa surua Alexanderille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kalastin jo
-Miksi et kalasta lisää
-Miksi näin tekisin
-No voisit levätä ja vaikka maata auringossa-No sitähän minä teen jo nyt
http://paulocoelhoblog.com/2015/09/04/the-fisherman-and-the-businessman/
En lue Coelhon tekstejä. Tuo on Anthony De Mellon kirjasta Havahtuminen. Vanha tarina Kiinasta.
Vierailija kirjoitti:
Nah.
Jos ei omista mitään, niin silloin et saa "jotain" tyhjästä. Sinulla ei siis juuri ole valinnanvaraa, sulla joko ei oo mitään tai menet paiskimaan v*ttuna hommia saadaksesi jotain.
Jos taas omistat paljon, niin sulla on vara valita haluatko pitää omaisuutesi vai luopua siitä. Tällöin sulla on mahdollisuus itse päättää onko parempi omistaa vai olla omistamatta - eli selkeästi parempi vaihtoehto.
Ymmärrätkö, että omistamisesta seuraa väistämättä huoli omaisuuden menettämisestä? Mitä jos tapahtuukin sitä tai tätä ja menetän omaisuuteni? Siitä omistamisesta tulee riesa myös.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa miten vaikeaa Alexander Stubbinkin oli luopua vallasta. Se toi kärsimystä hänelle. Kun hänellä oli valtaa, oli ympärillä kilpailijoita yrittämässä syrjäyttää häntä. Kun hänet syrjäytettiin, sattui se niin paljon että mies puhkesi kyyneliin. Valta toi siis jatkuvaa pelkoa siitä, että joku toinen tulee ja vie vallan pois. Ja niinhän siinä sitten kävi, kuten aina käy. Ja se aiheutti valtavaa surua Alexanderille.
Veikö joku Stubbin rikkaudet, eli ne sadattuhannet eurot? Palkka tulee edelleen olemaan se reilu kuus tonnia kuussa, vai miten se meni. Mutta se kait on "ei mitään", mistä Stubbi on varmasti mielissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nah.
Ymmärrätkö, että omistamisesta seuraa väistämättä huoli omaisuuden menettämisestä? Mitä jos tapahtuukin sitä tai tätä ja menetän omaisuuteni? Siitä omistamisesta tulee riesa myös.
Juu, vaan ymmärrätkö, että jos syystä tai toisesta omaisuuden menettää, on tällöin samalla viivalla sen kanssa jolla ei mitään ole. Paljosta ei mihinkään on mun mielestä parempi, kun ei mistään ei mihinkään. Varsinkaan, kun siitä paljosta ei tarvitse tulle "ei mitään".
Tuolla logiikalla eläminenkin on riesa ja kuolleena oleminen on rikkautta. Kuolleena ei tarvitse murehtia turhia, sullahan ei ole enää mitään menetettävää. Elävänä taas on huoli kaiken menettämisestä.
up, toisenlaista näkökantaa.