Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysgurut apuja? Miten saada maito nousemaan ilman vauvaa?

Vierailija
20.06.2016 |

Mun vauva syntyi pikkukeskosena viikonloppuna hätäsektiolla.
Olen onnistunut aiemmissa imetyksissä ongelmitta, hyväimuinen vauva on nostattanut maidon muutamassa päivässä. Raskaudet ovat olleet myös täysiaikaisia, joten rinnoissa oli mielestäni maitoa jo valmiiksi.

Nyt tämä nuorin kiirehti maailmaan viikonloppuna raskausviikolla 25. Synnytys oli hätäsektio, rinnoissa ei ole valmiiksi maitoa lainkaan, vauva on niin pieni, etten syliin saa. Maitoa pitäisi silti saada.

Olen yrittänyt lypsää käsin, ei pisaraakaan. Mulla on myös Medelan käsipumppu, ei pisaraakaan. Epäilen, ettei mun rinnoissa vaan vielä kertakaikkiaan ole yhtään maitoa mitä lypsää/pumpata.

Mutta saanko maidon nousemaan jos vaan sitkeäsi pumppaan Medelalla, vaikkakin tuloksettomasti? Mutta jos vaan stimuloin ja stimulon rintaa, niin nouseeko maito sillä?

Tilanne on tietysti kokonaisuudessaan kovin stressaava, joten sekin tietty vaikuttaa, mutta todella haluaisin saada maidontuotannon käyntiin pikkuruisen lapseni hyväksi.

Vinkkejä miten saada maito nousemaan ilman vauvaa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva syntyi yliaikaisena mutta huonokuntoisena vaikean synnytyksen ja hapenpuutteen vuoksi ja vietti pari viikkoa muun muassa hengityskoneessa teholla.

Aluksi en edes yrittänyt pumpata kun pelkäsin, että maitoa tulee vaikka vauva kuolee. Aloitin ahkeran pumppaamisen pari päivää synnytyksen jälkeen. Pumppaa usein, ei välttämättä kauan kerrallaan mutta usein. Nännejä voi pyöritellä sormin jos et pääse pumpulle. Lämmitettävä kauratyyny voi auttaa herumista kuten myös rintojen hierominen pumppaamisen aikana. Pääsetkö vauvan luo pumppaamaan? Jos et niin vauvan kuvien katsominen voi auttaa, mua tosin ei kun vauva oli ekoina päivinä suoraan sanottuna kauhean näköinen ja turvonnut.

Olin itse paljon vauvan luona lastenklinikalla ja siellä hoitajat eivät osanneet neuvoa yhtään. Synnyttäneiden osastolla ei ehditty neuvoa paljon kun kävin siellä kääntymässä. Neuvolan terkka ei osannut neuvoa. Onneksi maito nousi viidentenä päivänä synnytyksestä ja voi sitä iloa kun ekat millilitrat annettiin nenämahaletkulla. Toivottavasti onnistut! Tuossa vaiheessa se tuntuu tärkeältä kun muuta ei voi vauvan eteen tehdä.

Vierailija
22/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap osut lukemaan ketjua, kerro, mitä kuuluu. Jotenkin jäit eilen mieleen, kun avauksesi luin. Halauksia täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti viikko mutta sen jälkeen pomppasin maitoa pikkulapselle ja hän oli maidolla 3 kk pelkästään. Sinnikkyys palkitaan ja tsemppiä vaativaan tilanteeseen

Vierailija
24/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva itse "tilaa" maitoa lisää tiheän imun kausina, tapahtuu se useinkin öisin. Voisiko koittaa lypsää iltapainotteisesti? Ei yöuniaan kannata kuitenkaan uhrata.

Vierailija
25/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa.

Synnärillä osasivat neuvoa ihan hyvin, mutta parhaat neuvot sain tukipyynnöllä Imetyksen Tuki Ry:n Facebook-ryhmässä. Keskosryhmiin oli ainakin silloin niin monimutkaista päästä, että en vaan jaksanut (ymmärrän kyllä miksi, mutta mulle se oli liian vaivalloista just silloin). Lapsen jatkohoidossa ollut nuori kätilöharjoittelija tiesi myös paljon asioista.

Pumppuja on erilaisia, parhaimpia ja lempeimpiä rinnoille mun mielestä oli sellaiset ikivanhat joita oli ainakin Lastenklinikan ja Kättärin maitohuoneissa. Kotona mulla oli vuokrattuna Amedan iso tuplapumppu. ( http://www.rintapumppu.fi/5 ) Ilman sitä, en olisi jaksanut viikkokausien pumppausrumbaa.Pumppasin kunnes lapsi oli 3kk. Vasta silloin rinta mahtui suuhun. Imetin lasta lopulta vuoden vanhaksi.

Mun lapselle (rv30, syntyi alateitse) maitoa annettiin ihan muutama ml kerrallaan ja sitä imeytettiin harsoon joka laitettiin suuhun maisteltavaksi.

Mä en pumpannut öisin, koska olin niin huonossa kunnossa raskausmyrkytyksen jälkeen, etten pystynyt.

Tärkeintä kuitnekin on muistaa, että keskosen kanssa pitää muistaa olla itsellekin armollinen. Maito nousee, jos se nousee. Itseään ei saa ajaa loppuun rintamaidon ja imetyksen kanssa, koska edessä on paljon muutakin.

Vierailija
26/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei noussu millään poppakonstilla maito ennenkuin keksin kokeilla piikkimattoa. Johan nousi.

Vierailija
27/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko nauhoitettua vauvasi itkua/ääntelyä? Tai jos kuuntelet vaikka youtubesta vauvan itkua? Itselläni ainakin nousee maito jos kuulen vieraankin vauvan itkua.

Onnea pikkuisesta!

Vierailija
28/28 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollain kaverilla vauvaa jota voisi sylitellä? Tai löytyisiköhän youtubesta vauvanitkuvideoita... Kaikkea älyttömän tuntuistakin kannattaa kokeilla :)  Onnea ja jaksamista! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi