Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysgurut apuja? Miten saada maito nousemaan ilman vauvaa?

Vierailija
20.06.2016 |

Mun vauva syntyi pikkukeskosena viikonloppuna hätäsektiolla.
Olen onnistunut aiemmissa imetyksissä ongelmitta, hyväimuinen vauva on nostattanut maidon muutamassa päivässä. Raskaudet ovat olleet myös täysiaikaisia, joten rinnoissa oli mielestäni maitoa jo valmiiksi.

Nyt tämä nuorin kiirehti maailmaan viikonloppuna raskausviikolla 25. Synnytys oli hätäsektio, rinnoissa ei ole valmiiksi maitoa lainkaan, vauva on niin pieni, etten syliin saa. Maitoa pitäisi silti saada.

Olen yrittänyt lypsää käsin, ei pisaraakaan. Mulla on myös Medelan käsipumppu, ei pisaraakaan. Epäilen, ettei mun rinnoissa vaan vielä kertakaikkiaan ole yhtään maitoa mitä lypsää/pumpata.

Mutta saanko maidon nousemaan jos vaan sitkeäsi pumppaan Medelalla, vaikkakin tuloksettomasti? Mutta jos vaan stimuloin ja stimulon rintaa, niin nouseeko maito sillä?

Tilanne on tietysti kokonaisuudessaan kovin stressaava, joten sekin tietty vaikuttaa, mutta todella haluaisin saada maidontuotannon käyntiin pikkuruisen lapseni hyväksi.

Vinkkejä miten saada maito nousemaan ilman vauvaa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että kannattaa edes katsella vauvaa pumpatessa. Tietenkin tuo on kinkkisempi tilanne, kun maito ei ole vielä noussut. Saatko pitää vauvaa sylissä? Ihokontaktin pitäisi auttaa maidon nousemiseen. Olisko teho-osaston hoitajilla vinkkejä?

Vierailija
2/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse vielä osastolla, vauva eri sairaalassa keskoskaapissa, päivisin olen nähnyt häntä, mutta syliin ei niin pientä saa.

Yritän täällä tyhjän sylin itkuissa saada maitoa nousemaan, mutta kovin surkealta näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ja juo hyvin, pakota itsesi ruokailemaan vaikkei olisikaan ruokahalua. Pumppaa, pumppaa ja pumppaa. Parin tunnin välein 5-10 min pumppausta. Herää yölläkin 1-2 kertaa pumppaamaan ja jatka näin sitkeästi, vaikkei mitään tulisi moneen päivään. Koita olla stressaamatta, vaikkei se helppoa olekaan. On hyvä, että olet imettänyt aiemmin, tuotanto on ehkä sitten helpompi potkaista käyntiin.

Minä sain noin maidon nousemaan, keskoseni ei ollut ihan pikkuruinen, mutta vietti teholla ekat pari viikkoa joka tapauksessa, eikä ikinä oppinut riittää rinnalle isompanakaan. Mutta kun pumpulla sain maidontuotannon käynnistymään, pystyin silti tuottamaan hänelle osan maidosta melkein puolen vuoden ajan. En usko, että pelkkä rinnan stimulointi on yhtä tehokasta kuin pumppaaminen.

Onnea vauvasta ja paljon tsemppiä!

Vierailija
4/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea vauvasta ja varjelusta pikkuruisen vauvan elämään!

Pumppaa, pumppaa ja pumppaa vaikka alkuun ei mitään tulisikaan. Vauva tai vauvan kuva silmien alla voi auttaa. Ja pumppaa ainakin kerran yössä , jos vaan jaksat. Yöpumppaus on tehokkaampaa kun päivä. Sähköpumpun kyllä tarvisit.

Muista huolehtia itsestäsi syömällä ja juomalla riittävästi.

Paljon voimia haastavaan tilanteeseenne! Päivä ja hetki kerrallaan eteenpäin.

Vierailija
5/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse vielä osastolla, vauva eri sairaalassa keskoskaapissa, päivisin olen nähnyt häntä, mutta syliin ei niin pientä saa.

Yritän täällä tyhjän sylin itkuissa saada maitoa nousemaan, mutta kovin surkealta näyttää.

Voi sinua :( Ei ole varmasti helppoa. Älä kuitenkaan stressaa siitä maidon nousemisesta, vaikka et sitä saisikaan nousemaan, vauvasi saa kyllä hyvää ravintoa. Tsemppiä sinulle ja vauvallesi!

Vierailija
6/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kuva vois tietysti auttaa, mutta ihan rehellisesti, tuossa tilanteessa en keskittyisi pumppamiseen vaan muihin juttuihin, vauva saa kuitenkin luovutettua äidinmaitoa sen minkä tarvii.

Vierailija
7/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hoitajat auta??

Vierailija
8/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vastannut, että juo kaljaa, mutta ei taida onnistua.

Juo kotikaljaa? Ja juo muutenki paljon. Ja syö. Ja pumppaa säännöllisesti.

Minulla on noussut aina maito vasta 4 päivää synnytyksestä.

Vierailija
9/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan kuva vois tietysti auttaa, mutta ihan rehellisesti, tuossa tilanteessa en keskittyisi pumppamiseen vaan muihin juttuihin, vauva saa kuitenkin luovutettua äidinmaitoa sen minkä tarvii.

Pumppaaminen voi kuitenkin olla se ainoa juttu, minkä äiti pystyy tuossa tilanteessa tekemään vauvansa hyväksi. Eli ihan ymmärrettävää, että siinä haluaisi onnistua.

Vierailija
10/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeä pumppaaminen auttaa maidon nousuun. Eli pumppaile aina muutama minuutti kerrallaan 3-4 tunnin välein molempia rintoja. Sairaalassa ollessa kannattaa hyödyntää sairaalan sähköpumppuja. 

Vauvan ajattelu ja esim. valokuvan katselu voi auttaa pumppaamisen aikana maidon nousuun ja herumiseen.

Myös kontaktissa olo vauvaan auttaa maitoa nousemaan (vauvan koskettaminen/katsominen vauvan voinnin mukaan)

Asiasta kannattaa keskustella tehon hoitajien kanssa, heillä on luultavasti lisää vinkkejä. Tarvittaessa lääkäriltä (esim. neuvolalääkäri) voi pyytää reseptin lääkkeeseen, joka auttaa maidon nousun käynnistymiseen. Tietojeni mukaan ei mikään ihmelääke, mutta sisältää niitä hormoneja, joita keho tarvitsee maidon nousuun ja yhdistettynä sitkeään pumppamiseen, saa yleensä maidon nousemaan ainakin jonkun verran. 

Vierailija
11/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stimuloi nännejä sormilla ja yritä lypsää. Muutamassa päivässä maitoa voi alkaa tulemaan. 

Vierailija
12/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sellaista nenäsuihketta, joka edesauttaa maidon nousemiseen. Reseptitavaraa joten keskustele lääkärin kanssa. Kokemusta kolmen lapsen verran☺

Vierailija
13/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia paljon sekä äidille että pienokaiselle! Sähköpumppu saattaisi olla parempi, kannattaa kysäistä saisiko sairaalasta lainaan. Käsinkin voi koittaa lypsää, itse en pumpulle oikein ikinä herunut, mutta käsin sain edes hieman irtoamaan maitoa. Joillekin on myös määrätty primperan-pahoinvointilääkettä, jos ei maitoa meinaa lähteä tulemaan, tuttunikin sai sitä avuksi vaikka vauva oli täysiaikainen, voisi auttaa maidonnousussa alkuun. Sarviapilatee ja kotikalja kuulemma myös voi auttaa. Feissarin imetyksen tuki ry:n ryhmässä varmasti saisi neuvoja pikkukeskosen imetysasioissakin (imetystähän pumppaaminenkin on), eli jos olet fb:ssä niin kysy ihmeessä sieltä.

Vierailija
14/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo pilsneriä/olutta, katsele lasta tai sen kuvia ja yritä ajatella hellyydellä. Ole miehen kanssa lähekkäin tai hellittele lemmikkiä. Mulla toimi paremmin käsinpumppaus kuin koneella.

Vierailija
15/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko se, jos ennen pumppaamista lämmittäisi rintoja lievästi lämpimässä suihkussa tai mikrossa lämmitettävän kaurapussin avulla?

Vierailija
16/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noussut maito vasta neljäntenä päivänä. Alussa lapsi on ollut rinnalla useasti, mutta hyvin hyvin tiheästi. Joi varmaan todella vähän tai liekkö sai ollenkaan? Mutta luulen kuitenkin tuon olevan se tekniikka mitä voisit sinäkin kokeilla, eli pumppaat vaan tiheään aina vain uudestaan, vaikkei sieltä mitään tulisikaan. Vauvan lähellä oleminen, vaikket syliisi saisikaan on tärkeää. Hellyyden tunteet ja rakkauden lämpö tuntui minulla aina rinnoissa. Ihan konkreettisesti. Sain sellaisia tunteen aaltoja pientä ihanaa kohtaan ja silloin samalla rinnoissakin maito alkoi valumaan. Tämä siis silloin, kun maito oli jo noussut.

Tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia. Voimia molemmille oikein paljon.

Vierailija
17/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle riitti vauvan itkun kuuleminen niin jo lähti rinnat tulvimaan. Esim kaupassa ihan vieraan vauvan itku niin paita oli rinnoista läpimärkä. Ei tarvinnut nähdä, pelkkä kuuleminen riitti.

Vierailija
18/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt. net keskustelupalstalta voi löytyä lisää neuvoja. Keskosten suljettuja ryhmiä on myös facebookissa. Sairaalasta pitäisi löytyä imetysohjaaja, mutta sellaisen perään täytyy kysellä.

Vierailija
19/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele vauvan kuvaa ja muutenkin ajattele lasta. Pumppaa ahkerasti. Stimuloi ensin käsin rintoja ja sitten sähköpumpulla. Jos mahdollista, vuokraa kotiin sellainen. Pk-seudulla ei saa lainaksi.

Muist, että lapsesi masu on niin pieni, että muutama tippakin riittää ja alkuun maito voi olla puhtaasti maistelua varten.

Imetyksen tuki ryn nettisivut oli mulle ihan korvaamattomat tuolloin.

Vierailija
20/28 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskosvanhempien Kevyt palstan kautta saattaa löytyä juuri tilanteeseen sopivia neuvoja. Ryhmiä on myös facebookissa. T. Isomman pikkukeskosen hätäsektiolla saanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän