Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PCO/PCOS

Pottuuntunut
20.06.2016 |

Kyllästyin vihdoin julkisen terveydenhoidon pompotteluun, ja maksoin itseni kipeäksi yksityisestä lääkäristä, jotta selviää, mistä johtuu vuoden kestänyt lapsettomuus ja kuukautisten puuttuminen. Jo pelkästään kuukautiskivuistani ja aknesta (joka puhkesi uudelleen kun lopetin Cypretylit vuosi sitten) hän sanoi epäilevänsä vahvasti monirakkulaisia munasarjoja, ja ultra vahvisti epäilyt todeksi. Painoa ei hänen mukaansa tarvitse tiputtaa, koska olen normaalipainoinen ja elämäntavat ovat terveitä. Nyt kuitenkin aloitetaan Metforem-lääkitys (joka on diabeteslääke??) ja jälleen kerran yksi kuuri Terolutia, jotta saadaan aikaan kuukautiset ja pysytään niiden jälkeen tutkimaan ovatko munanjohtimetkaan auki.

Kysymys yksi: Pitäisikö verensokerin tasoa jotenkin lääkkeen käytön aikana seurata, kun ei minulla kerran ole diabetesta? Ja pitääkö paikkansa, että ko. lääke vähentää keskenmenon riskiä, joka muuten monirakkulaisilla olisi suurempi kuin muilla (niinkuin täältä jostain keskustelusta luin)?

Kysymys kaksi: Lääkäri oli sitä mieltä, että terveyskeskuksessakin olisi pitänyt osata lääkärin yhdistää todella pitkään kestävät kuukautiset (7-10 päivää) ja kovat kuukautiskivut + akne tähän monirakkulaisuuteen, miksi ihmeessä kukaan ei ole sanonut että tästä voisi olla kyse, kun olen e-pillerireseptiä uusiessani joka kerta sanonut, että kivut ovat kovat?!! kuitenkin ehtinyt käyttää ehkäisyä kymmenisen vuotta, olisi ollut kiva tietää että kropassa on tällainen vika.
Olen tässä vuoden ihmetellyt, mikä minussa on vikana ja kuinka pahasti kun ei vauvahaaveilla ole toivoakaan toteutua. Ja oman paikkakunnan lääkärit vain ovat sanoneet että "odotellaan".

Kysymys kolme: Paraneeko tämä koskaan, vai yritetäänkö vain helpottaa oireita siksi aikaa että raskaaksitulo onnistuisi?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

metformiini ei vaikuta samalla tavalla kuin insuliinihoito eli se ei laske verensokeria vaarallisen matalalle tasolle. Jos sinulla ei ole ennen metformiinin aloitusta ollut ongelmia verensokeritasojesi kanssa, ei sinun tarvitse nytkään alkaa niitä mittaamaan.

On totta että metformiini vähentää keskenmenoja. Se vaikuttaa veren hyytymistekijöihin ja näin laskee alkuraskauden verenvuotojen riskiä ja sitä myöten keskenmenoja.

Jos lääkärillä ei ole kokemusta PCO:n hoidosta, hän ei välttämättä osaa yhdistää naisen oireita tähän tautiin. Jossittelu ja olisi-pitänyt ajattelu ei nyt enää vaikuta tilanteeseesi ja pääasia on, että tilanteesi on todettu ja sitä on ruvettu hoitamaan.

PCO ei parane, mutta sitä voidaan hoitaa. Metformiinilla on saatu hyviä tuloksia raskauden mahdollisuuden lisäämisessä. Se tasoittaa hormonitoimintaa ja vähentää testosteronin tuotantoa, mikä aiheuttaa muun muassa naisten liikakarvoitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla