Miksi nykylapset ovat lihavampia kuin ennen?
Tästä oli jo keskustelu mutta joku kai pahoitti siitä mielensä ja se on poistettu. Vielä 70-luvulla esim. luokassa oli yksi tai kaksi tukevampaa, nykyään 1/3 osa.
Kommentit (27)
Surkuttelukulttuuri. Voi kun siellä sataa/on pakkasta/on 'pitkä' matka/on pimeää niin viedään autolla ettei kastu/palellu jne. Voi kun on se on niiin pieni ettei jaksa kävellä. Voi kun koulussa menee liikaa aikaa ja siellä on niiin raskasta ja on painava reppu jne. Jne.
Pizzojen ja hamppareiden välttely ja vihannesten opettaminen tavaksi vaatii kyllä jonkin verran viitseliäisyyttä. On ilman muuta helpompaa kiireessä lämmittää jokin pakastepizza ja antaa välipalaksikin vaikka vanukas, kun lapsi voi ne itse ottaa.
Mutta äkkiä siihen ruokien pyörittelyyn tottuu ja rytmi löytyy. Itselläni pyörii alitajunnassa kai koko ajan "lista" mitä on syöty. Vuorottelen kalaa, kanaa, kokolihaa, jauhelihaa, kasvisruokaa, makkaraa. Keittoa, laatikkoa, wokkia, pastaa, riisiä, pottua... Kun sitten tekee ruuan, tekee sen verran isomman määrän, että lomittain voi pyörittää vaikka kolmea eri ruokaa. Aina ne sen pari päivää jääkaapissa pysyvät tallessa.
Harrastan lisäksi sitä, että ns. lisukkeet ovat eri rasioissa siellä kaapissa. Voi sitten yhdistellä ristiin kastikkeen ja muun kanssa ja taas on "uusi ruoka" pöydässä :D
19
Vierailija kirjoitti:
Surkuttelukulttuuri. Voi kun siellä sataa/on pakkasta/on 'pitkä' matka/on pimeää niin viedään autolla ettei kastu/palellu jne. Voi kun on se on niiin pieni ettei jaksa kävellä. Voi kun koulussa menee liikaa aikaa ja siellä on niiin raskasta ja on painava reppu jne. Jne.
Tuossakin on perää. Olen antanut lapseni kiipeillä leikkitelineillä ja jopa puissa jo pienestä asti, jolloin käsivoimat ja koordinaatio kehittyvät. Tietysti itse olen varmistamassa. Paljon näki aikoinaan vanhempia,jotka varoittelivat lasta nousemasta edes muutamaa senttiä oman ruumiin voimilla ja pelottelivat, ettei vaan tipu! Surullista on se, että kymmenessä vuodessa on hävinnyt lähes kokonaan vanhemmat lähipihoilta ulkoilemasta ja liikkumasta pienten lastensa kanssa! Jos vanhempi makaa kotona eikä liiku lapstensa kanssa, ei lapsikaan opi nauttimaan vapaasta ulkoilusta ja pelailusta. t.läski äiti, jolla hoikka tyttö
Koska ruokaa on tarjolla, se on hyvää ja tuntuu pajalta kieltää lasta syömästä. Ei tarvitse lähteä pellolle tai hiihtää joka paikkaan. Mieluummin pyöreitä kuin aliravitsemus, ne siitä johtuvat taudit vasta hirveitä oli!
Vauvojen painoa kytätään hysteerisesti jo alusta asti ja mitä lihavemoi vauva, sitä parempi. Tuntuu olevan ihanteena. No, lihavasta vauvasta kehittyy normaalipainoinen, jos saa normaalimäärän ruokaa. Mutta jos sokeriaineenvaihdunta ja muu aineenvaihdunta on pielessä alusta asti sekä äidillä että vauvalla, voi tulevaisuus olla läskinen ja kamppailua ylipainon kanssa. Odottavien äitien ylipaino ja raskausdiabetes ovat yleistyneet paljon Suomessa ja yliaikaisia ylilihavia vauvoja syntyy melkoisesti. Ihmisen elimistö on siitä salakalava, että se tottuu helposti liikaan ruokaan. Jos eläisimme 1960-luvun Suomessa, tätä ongelmaa ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Asenteiden muutos vaikuttaa. Laiskuuden ihannointi on lisääntynyt. Lisäksi entistä enemmän lapsia suojellaan vaaroilta ja tehdään asioita todella paljon lapsen puolesta tai ostetaan asioita valmiina ja koneistetaan asioita. Eipä tarvise paljoa kotitöitä tehdä esim. tiskata, leikata ruohoa, hakata mattoja tai poimia mansikoita/marjoja jne.
Oma lapsi ollut aina painokäyrän alaosalla syntymästään asti. Nytkin 10 vuotiaana on kasvanut pituutta mutta on sopusuhtainen ja hoikka.Liikunnalllinen ja ketterä ollut pienestä pitäen. Kavereissaan tukevia lapsia. Itse olen läski. Lapsi syö aika paljon herkkuja mutta myös tavallista kotiruokaa. Nykyyän vauvasta asti kytätään painoa ja itse olin hermona, että lapsi ei syö tarpeeksi eikä kasva! Neuvolassa ei ollut mitään asiantuntemusta ravitsemusasioissa ja omissa imetysongelmissa. Nyt lyön kädet ristiin ettei lapsi ollut punkero jo vauvana, kuten monet muut!