Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä pienten lasten meikkaamisesta?

Mielipiteitä
20.06.2016 |

Pohdin taas asiaa,kun näin tutun sukulaislapsen, jolla tuntuu hyvin usein olevan meikkiä. Tyttö täyttää tänä vuonna 7 vuotta.

Ripsiväriä, luomiväriä, huulipunaa... Ja ei mitenkään vähäisesti vaan nytkin oli vaaleansinisenä hohtavat luomet ja huulipunaa kunnolla.

En ikinä antaisi omien lasteni kulkea julkisesti tuon näköisenä. Kotona saavat halutessaan testailla jotain meikkejä, mutta ulko-ovesta ei mennä pihalle sen näköisenä. Enkä tahtoisi edes sitä, että pitävät jo nuoresta ihollaan kaikenmaailmasia mömmöjä.

Omani ovat siis vanhempia mitä tämä sukulaistyttö, mutta ei ole ala-asteella vielä asiaa kulkea meikeissä. Mieheni 12vuotias meikkaa ja siinäkin minulla tökkii,kun tyttö ei kuitenkaan pese niitä meikkejä naamastaan joka päivä pois. Eikä 12vuotiaskaan kaipaa vielä meikkiä.

Vai olenko ainoa natsimutsi täällä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Minäkään en antaisi edes 12-vuotiaan lähteä ulos vahvassa meikissä. Ripsiväriä voi käyttää, muuta ei. Ja 7-vuotiaan ei kuulu näyttäytyä ihmisten ilmoilla meikit kasvoilla.

Vierailija
2/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen antanut tytön meikata ja harjoitella. Ei ole propleemi. Kausittaista. Ei mitenkään jokapäiväistä. Olen sitten opastanut ja puhunut siitä mikä olisi kohtuullista. Lapsi harjoittelee. Silleen oppii.

Meidänkin tyttö oli laittanut joihinkin juhliin aikamoisen meikin, mutta ajattelin sitten, että noin se lapsi harjoittelee.

Osaa meikkaamisen ( kenties) sitten siinä iässä, kun on isoimmat kriisit ja uhmat menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turhia kemikaaleja lapsen iholle! Allergiat, syövät yms.lisääntyy ilmankin...

Vierailija
4/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä olen antanut tytön meikata ja harjoitella. Ei ole propleemi. Kausittaista. Ei mitenkään jokapäiväistä. Olen sitten opastanut ja puhunut siitä mikä olisi kohtuullista. Lapsi harjoittelee. Silleen oppii.

Meidänkin tyttö oli laittanut joihinkin juhliin aikamoisen meikin, mutta ajattelin sitten, että noin se lapsi harjoittelee.

Osaa meikkaamisen ( kenties) sitten siinä iässä, kun on isoimmat kriisit ja uhmat menossa.

Ei hemmtti. Et kerro ikää, mutta puhut lapsesta ja teini ikä edessä. Ei lapsen tarvii opetella meikkaan, se on LAPSI!

Vierailija
5/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pienenä meikkausleikit oli niitä parhaimpia leikkejä. Ja sitten, kun pääsi harvoin kaverin kanssa kaupungille ja valittiin sieltä huulikiillot joita aina välillä pääsi käyttämään, se oli sitä omaa näkemystä kasvamisesta siihen aikaan!

Lapselle on tärkeää löytää itseään, ja omaa persoonallisuuttaan. En itsekään pidä ok:na, jos joka päivä tarvitsee meikata, mutta jos sitä sillontällöin haluaa opetella ja kokea korostavansa piirteitään, niin mitäs sitten? Kyllä niitä kemikaaleja nykyaikana menee vaan ihoon, pesutuotteiden, rasvojen ja ruuankin mukana. Sitä ei voi estää, muutakuin tarkalla valikoinnilla ja esim. kananmunapesuilla ja öljyjen käytöllä ihonhoidossa.

Eli minusta siinä ei ole väärää. Juuri kirkkaat luomivärit ja joku huulikiilto oli itsellenikin se aloitus.

Vierailija
6/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai lapsen mielestä meikkaaminen voi olla kivaa, mutta lasten mielestä moni muukin asia on kivaa ja silti ne on kiellettyjä syystä tai toisesta. Kuten kerroin niin omanikin saavat kyllä joskus testailla meikkejä, mutta ei ne naamassa lähdetä minnekään. Itsekin olen lapsena joskus äitin meikkejä naamaani sotkenut, mutta ei ollut mitään asiaa lähteä kodin ulkopuolelle niiden kanssa. Ja silti olen oppinut meikkaamaan sitten,kun sen aika on ollut. 

Ja on tosi epäsiistin näköistä,kun 12v kulkee kaksi päivää vanhat ripsarit poskilla.

Vierailija
7/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa leikkiä meikeilläkin, mutta ei kodin ulkopuolella ennen teini-ikää. Ehkä joku sävyttävä huulirasva tai ripsari jossain vaiheessa alakoulua. Olen ostanut ihan luonnonkosmetiikan valikoimista edullisia meikkejä leikkejä varten.

Vierailija
8/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku 12 v on pieni lapsi? Mielestäni jo iso lapsi, pieni lapsi on jotain 4-9v. Vuoden päästä 12 v  on jo teini.

Vierailija
9/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meikkaa 10v joskus harjoittelumielessä. Kouluun ei koskaan koska siellä on joku kielto tai meikkasi kyllä itsensä koulun näytelmään missä oli pääosassa yläkoululaisten kanssa. Ripset ovat tummat joten jotkut kaverit sanovat että hänellä on muka ripsiväriä vaikka ei olekaan.

Koska meikkaaminen on vähäistä en näe mitään järkeä totaalikiellolle. Monesti toki sanon että meikeissä on myrkkyjä että jatkuvakäyttö ei kannata. Sama koskee kynsilakkoja.

Vierailija
10/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku 12 v on pieni lapsi? Mielestäni jo iso lapsi, pieni lapsi on jotain 4-9v. Vuoden päästä 12 v  on jo teini.

12v ei ole pieni lapsi, mutta lapsi. Ja mielestäni, jos ei vaivaudu edes päivittäin pesemään kasvojaan niin ei ole valmis käyttämään meikkejä. 

Vierailija
11/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se lapsuus lyhenee, mutta kiva että "leikin varjolla" oppivat jo varhain levittämään pakkelin naamaan. Ei mitenkään ulkonäkökeskeistä ja silleen. Siinähän vain ollaan peilin edessä tarkoituksena näyttää kauniimmalta. 

Ohjaisin omaa tyttöäni kyllä ja lujaa muihin kiinnostuksen kohteisiin, jos noin pääsisi käymään. 

Jotenkin järkyttävää että 20v nämä samat likat voi sitten myyjälle sanoa, joo ei tuota tuuheuttavaa mascaraa enää, olen sitä käyttänyt jo 10 vuotta, nyt vois koklata jotain uutta. 

Vierailija
12/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikka teollisuus kiittää! Milloin lanseerataan vauvoille oma meikki sarjansa ? 

Jos lapsella pullottavat posket niin eipä hätää, sävyttävällä puuterilla loihdit oikeanlaiset varjostukset...

Vierailija
13/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mun puolesta harjoitella, ja vanhemmat sitten myös opastaa ja ostaa kunnon puhdistusaineita. Opettaa siihen rutiiniin että meikit tulisi pestä pois viimeistään ennen nukkumaanmenoa. Parempi kun saa rauhassa kokeilla, ja pohtia mikä itselle sopisi. Nykyään on kuitenkin netti täynnä hyviä ohjevideoita.

Vierailija
14/26 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon vanhempi kuin palstalaiset,57,mutta mun nuoruudessa ruvettiin meikkaamaan tosinuorina,noin 12-vuotiaina.Ei kuitenkaan 7-vanhoina,eikä kaikki tietysti vielä 12-13-vuotiainakaan.Itse aloin tosimyöhään,16-vuotiaana.Aiemmin,noin 14-vuotiaasta käytim huulipunaa ja puuteria.Sekä kynsilakkaa.Hajuvesiä ja tukkaani laitoin jo alakansakoulussa.

Oma tytär rupesi kokeilemaan vissiin jotain kymmenvanhana.Sai laittaa kevyesti kouluun mutta ei juuri meikannut senikäisenä kuin vapaa-ajalla.Kunnollaalkoi sitten n.13-vuotiaana.Siitä ei enää kielletty.Taidan olla vapaamielisempi kuin te nuoret,mutta 80-ja 90-luvuilla olikin paljon vapaampaa.

Vierailija
15/26 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paljon vanhempi kuin palstalaiset,57,mutta mun nuoruudessa ruvettiin meikkaamaan tosinuorina,noin 12-vuotiaina.Ei kuitenkaan 7-vanhoina,eikä kaikki tietysti vielä 12-13-vuotiainakaan.Itse aloin tosimyöhään,16-vuotiaana.Aiemmin,noin 14-vuotiaasta käytim huulipunaa ja puuteria.Sekä kynsilakkaa.Hajuvesiä ja tukkaani laitoin jo alakansakoulussa.

Oma tytär rupesi kokeilemaan vissiin jotain kymmenvanhana.Sai laittaa kevyesti kouluun mutta ei juuri meikannut senikäisenä kuin vapaa-ajalla.Kunnollaalkoi sitten n.13-vuotiaana.Siitä ei enää kielletty.Taidan olla vapaamielisempi kuin te nuoret,mutta 80-ja 90-luvuilla olikin paljon vapaampaa.

Minun äitini ja isäni, nyt 59 ja 60, kielsivät kyllä ehdottomasti meikkailut silloin 80 ja 90 luvulla. Ei ollut mitään asiaa pihalle, jos oli jotain äidin meikkejä kokeillut kotona. Kokeilla siis sai, mutta kotona piti pysyä niiden kanssa. Ja äitini,joka siis kaikkineen muuten on paljon vähemmän tarkka mitä minä itse olen niin ei voi ymmärtää tuommoista 7vuotiaan meikkaamista yhtään. 

Vierailija
16/26 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli todellakin 80-90-luvuilla paljon "vapaampaa". Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja kasvanut ihan hyvällä alueella pikkukaupungissa. Nuorimmat saman koulun tytöt alkoivat meikata ja laittautua teinitytön näköisiksi jo 8-9-vuotiaina. Ja tuohan oli myös sitä aikaa, jolloin kaikkinainen ahdistelu olisi pitänyt "ottaa huumorilla" ja humalatilassa tapahtuneet asiat kantaa oppirahoina. En ala edes luetella, mitä tragedioita nuo tytöt kokivat, mutta toivon, että nykyään lastensuojelu puuttuisi, häkki heilahtaisi niille täysi-ikäisille miehille ja tyttöjen vanhemmatkin joutuisivat johonkin vastuuseen.

En sano, että meikkaamisella olisi ollut suurta merkitystä näiden tyttöjen elämänpolun kannalta, mutta vähemmän huomiota herättävän näköisinä varmasti olisivat ainakin joiltain asioilta välttyneet.

Vierailija
17/26 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ala-asteella ei meikkailtu, eikä yläasteellakaan suurin osa. Kuvitelkaa!! Olen syntynyt 1979 ja toki lapsena leikittiin meikeillä ja meikkailtiin toisiamme, mut ei mihinkään ihmisten ilmoille, eikä varsinkaan kouluun menty meikeissä. Ala-asteikäisenä varmaan kerran jonnekin diskoon meikattiin, tai yhden kaverin isosisko meikkasi. Yläasteelle kun siirryttiin, niin muistan kuinka kauhisteltiin yhtä 9-luokkalaista tyttöä, joka oli meikannut mahtavat pakkelikerrokset naamaansa. Näytti ihan älyttömän vanhalta ja me mietittiin, että onkohan se jäänyt monta kertaa luokalle. Sillä oli ripsiväriä niin paljon, että näytti että se ei jaksa pitää silmiään kunnolla auki.

Tosiaan yläasteella alkoi sitten joillakin olla meikkivoide/puuteri ja ripsarit, mutta väitän, että suurimmalla osalla ei ollut mitään. Sitä mä monesti ihmettelenkin, et miten tää maailma on muuttunut niin paljon. Muistan sellaisenkin tapauksen, kun olin laittanut ripsaria kerran yläasteella, niin kaveri oli niin ällikällä lyöty et kuulutti sitä ihmeissään et "sulla on ripsaria!!!".

Mä antaisin lapsen leikkiä meikellä, mutta oikeaa meikkaamista vois ajatella harrastettavan vasta about 14-vuotiaana.

Vierailija
18/26 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin itse aloittaa meikkaamisen, kun olin 5. luokalla eli 11v. Käytin vain ripsiväriä ja äiti opasti, että aina piti muistaa pestä yöksi pois. Joskus testailin jotain puuteria, huulipunaa tms. (surkuhupaisin tuloksin). Summa summarun, koen edelleen että ala-asteen viimeiset luokat ovat ihan ok ikä alkaa käyttää ripsiväriä tms. vähäistä, mutta esimerkiksi iholle levitettävät meikkivoiteet, peitevoiteet tms. eivät kuulu lapsille.

Vierailija
19/26 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs sitä nyt älähdettiin.En ole hetkeäkään hyväksynyt lasten ahdistelua enkä muuta sekoilua.Siitä ei vain silloin valitettavasti puhuttu eikä minun elinympäristössäni kyllä ikinä kuultu että ois tapahtunut.Kyllä meikäläistä varoteltiin "vieraista sedistä" 60-luvulla.Olin jopa sanonut naapurin sedälle,kun en muistanut miestä kun näin hänet kaupassa,että "en saa puhua vieraille sedille".Kyllä siitä kuuli aikuiseksi asti vinoilua.

Tarkoitin nyt vain,että tuosta meikkaamisesta on tehty niin haudanvakava juttu.Kuitenkin kaikki tyttöjen leluteollisuuskin tyrkyttää näitä malleja:barbiet sun muut nuket,:model-kansiot ohjeineen ja vaatemallistudioineen ym.ym.Kyllä minäkin olen ostanut tyttärelleni barbi-nukkeja ja samoin hänen tyttärilleen.On se vaan vähän ristiriitasta,kun muksut leikkii niillä päivät pitkät.Sitten on nämä pelit,joilla pelaten puetaan,tehdään uusia asukokonaisuuksia ym.ym.

Sitten pokalla pitää vaan sanoa tollaselle "pikkunaisen alulle",että mitään et saa naamaas laittaa.Meikäläinen leikki vauvanukeilla ja ruoanlaittotavaroilla,kasvimaan hoitoa ja muuta sellaista.Tosin barbi on samaqnikäinen kuin minä,mutta en kai niistä huolinut,ei ainakaan ostettu.

On kynsistudioita,meikkipäitä,siirtokuva"tatskoja".Hohhoijaa.

Vierailija
20/26 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 11-12 vuotiaana jotain voi ripsiväriä käyttää. Ei siinä mitään pahaa, mutta kyllä mekin kavereiden kanssa (ollaan 11v) katsotaan ihan järkyttyneitä 9v pikku pimuja Filan kengissä, reikäfarkuissa ja kalliit vaatteet päällä (+nämä kaikki "fidgetit" mikä idea!?)

Ja ei en itsekkään käytä niitä. 3luokalla tuli se ihme "olen niin aikuinen" fiilis.

Mutta aiheeseen palattaessa yläasteella saa käyttää jo jotain mutta ei mitään 10cm pakkelikerroksia. Katselen välillä pidättää naurua kun 08 käyttävät enemmän meikkiä kuin koko 8-luokka yhteensä! Eli ala-asteella ripsiväriä, yläasteella kevyt meikki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän