Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pari kysymystä mutteripannukahvista

Vierailija
19.06.2016 |

Olen ajatellut hankkia mutteripannun, koska haluaisin kokeilla vahvempaa kahvia osana maitokahvia. Mietin kumpi olisi parempi, Bialetti Moka Express vai Brikka? Brikassa on siis sellainen venttiili, muuten ei suurta eroa. Brikassa pitäisi tulla kahviin vähän sellaista vaahtoa, mutta olen myös kuullut että maistuu helposti palaneemmalta.

Taidan kumminkin kallistua siihen perinteisempään Moka Expressiin, koska se on melkein puolet halvempi. Mietin myös minkä kokoinen kannattaisi hankkia, kun se tulisi lähinnä omiin kahvihetkiin, ei suurelle joukolle.

Kolmas kysymys on kahvin laatu. Minkälaista kahvia siihen pitää laittaa? Vaatiiko oman jauhatuksen pavuista, vai myydäänkö kaupassa valmista kahvia joka sopii jauhatukseltaan tuohon pannuun?

Jos joku osaisi vastata näihin, olisin kiitollinen! Muutenkin kertokaa kokemuksianne mutteripannuista, tuleeko siitä hyvää kahvia vai ei.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on venttiilillinen Bialetti ja teen kaupan jauhetusta espressosta kahvini. Ei siihen kyllä mitään sellaista cremaa tule päälle kuten kahviloiden kunnollisista kahvikoneista. En juo vaaleapaahtoista suomalaista suodatinkahvia ollenkaan, koska mahani ei kestä sitä.

Kauppojen espressoissa on sitten suuria laatueroja, hyvää kahvia et saa 5€/250g vaan lähemmäs 10€ pitää maksaa.

Vierailija
2/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok kahvia, itsellä tuollainen Moka, mutta en käytä sitä, koska se on alumiinia. Käytän Alessin espressopannua, jossa crema ei tosin yhtä hyvä. Mutta ei ainakaan irtoa alumiiniakaan. Mutteripannuissa käytetään espresso-kahvia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on venttiilillinen Bialetti ja teen kaupan jauhetusta espressosta kahvini. Ei siihen kyllä mitään sellaista cremaa tule päälle kuten kahviloiden kunnollisista kahvikoneista. En juo vaaleapaahtoista suomalaista suodatinkahvia ollenkaan, koska mahani ei kestä sitä.

Kauppojen espressoissa on sitten suuria laatueroja, hyvää kahvia et saa 5€/250g vaan lähemmäs 10€ pitää maksaa.

Joku vois sanoa, että mutteripannulla ylipäätänsä ei varsinaisesti hyvää kahvia saa. Jotain korviketta kyllä, mutta ei hyvää.

Normaali espressojauhatus on liian hieanoa mutteripannulle, mutta kyllä sitä ehdottomasti voi käyttää, varsinkin osana maitokahvia.

Vierailija
4/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Bialetti, muistaakseni kolmen kupin keitin. Kaupoista löytyy mutterikeittimeen sopivia kahveja hyvin. Ihan ok kahvi tuolla syntyy, mutta itselläni tuppaa jäämään vähälle käytölle, kun en viitsisi puhdistaa keitintä (vaikkei ole edes iso vaiva).

Vierailija
5/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tuota Brikkaa, mutta Bialetin sen sijaan ihan hyvin. Muutama kommentti: Mutteripannu on suunniteltu kaasuhellalle. Onko sinulla sellainen? Jos ei, niin katsoisin pikemmin pressopannun suuntaan. Ilman kaasuhellaa maku on auttamatta palanut.

Mutteripannuun laitetaan yleensä italialaista espressokahvi, jonka jauhatus eroaa suomalaisesta kahvista ja pannun kooksi kannattaa ottaa jotain 3-4 kuppia, koska ne ovat italialaisia minikuppeja, joita käytetään mittana.

Vierailija
6/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutteripannulla keitetään espressoa. 3-kupin pannun ostaisin. Yhden kupin on kumminkin vähän liian pieni jos joskus haluaa jollekin tarjota. Meillä on kotona 3-kupin sekä 8-kupin.

Vierailija
7/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monetko kahvit ja montako kupillista tuosta 250g pakkauksesta tulee?

Vierailija
8/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, tuo on kyllä aika kallista. Mietin vain kuin jossain muistaakseni luki että espressojauhatus olisi tuohon liian hienojakoinen, eli se vesi ei pääse siitä kunnolla läpi (eli viipyy liian pitkään ja palaa), koska paine ei yllä lähellekään espressokoneita. Olen siis ymmärtänyt että jauhatus olisi jossain espresson ja suodatinjauhatuksen välissä. En tiedä sitten onko tuo kovin tarkkaa, vai meneekö hifistelyn puolelle, tai onko Moka Expressin ja Brikan välillä tämän suhteen eroja. Oletko pitänyt tekemäsi kahvin mausta?

Vierailija
9/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäkää vaikka kaikki muu

Älkää koskeko mun mutteripannuu

Vierailija
10/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne tuota Brikkaa, mutta Bialetin sen sijaan ihan hyvin. Muutama kommentti: Mutteripannu on suunniteltu kaasuhellalle. Onko sinulla sellainen? Jos ei, niin katsoisin pikemmin pressopannun suuntaan. Ilman kaasuhellaa maku on auttamatta palanut.

Mutteripannuun laitetaan yleensä italialaista espressokahvi, jonka jauhatus eroaa suomalaisesta kahvista ja pannun kooksi kannattaa ottaa jotain 3-4 kuppia, koska ne ovat italialaisia minikuppeja, joita käytetään mittana.

Tuota kaasu/sähköhella juttuakin piti kysyä mutta unohdin, kiitos siitä. Sähköhella minulla on, tosin retkipoltinkin voisi ajaa asian jos sellaisen hankkisi, tosin siitä tulisi jo kahville ehkä liikaa hintaa.

-ap (myös #8 oli ap)

Vierailija
11/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok kahvia, itsellä tuollainen Moka, mutta en käytä sitä, koska se on alumiinia. Käytän Alessin espressopannua, jossa crema ei tosin yhtä hyvä. Mutta ei ainakaan irtoa alumiiniakaan. Mutteripannuissa käytetään espresso-kahvia. 

Onko todettu että siitä voisi irrota alumiinia?

Saahan niitä vissiin teräksisenäkin eri valmistajilta, mahtaako niissä olla eroja?

-ap

Vierailija
12/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä pressosta lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pressopannu

Vierailija
13/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku vois sanoa, että mutteripannulla ylipäätänsä ei varsinaisesti hyvää kahvia saa. Jotain korviketta kyllä, mutta ei hyvää.

Normaali espressojauhatus on liian hieanoa mutteripannulle, mutta kyllä sitä ehdottomasti voi käyttää, varsinkin osana maitokahvia.

Tuo taitaa mennä jo hifistelyn puolelle, joka noin sanoo. Ei mutteripannulla espressoa saa, se on selvää, mutta saako sillä parempaa kuin tavallinen suodatinkahvi, se on se oleellisempi kysymys.

-ap

Vierailija
14/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tätäkin olen miettinyt, tosin tämähän on sama kuin pannukahvi, jota olen joskus pienessä kasarissa keitellyt ennen kuin hankin kahvinkeittimen. Varteenotettava vaihtoehto kylläkin. Kiinnostaisi vain kokeilla myös tuota mutteria, mutta turhaan en viitisisi ostaa, jos osoittautuu huonoksi. Pressossa on se hyvä, että pannujauhatus sopii siihen suoraan, ei tarvitse ainakaan sen suhteen kikkailla.

-ap

Vierailija
15/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tätäkin olen miettinyt, tosin tämähän on sama kuin pannukahvi, jota olen joskus pienessä kasarissa keitellyt ennen kuin hankin kahvinkeittimen. Varteenotettava vaihtoehto kylläkin. Kiinnostaisi vain kokeilla myös tuota mutteria, mutta turhaan en viitisisi ostaa, jos osoittautuu huonoksi. Pressossa on se hyvä, että pannujauhatus sopii siihen suoraan, ei tarvitse ainakaan sen suhteen kikkailla.

-ap

Vaan parempaa tulee, jos ostaa tuohonkin oikeaa kahvia, eikä tee suomalaista kuraa.

Vierailija
16/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on Bialetti. Tykkaan paljon. Ala osta kahvia, joka on jauhettu kahvinkeittimille. Kaytan Lavazza Qualita Rossaa yleena, vaikka se Espressokin (musta paketti) on ihan hyvaa. Meilla on tosin kaasuliesi (en asu Suomessa). Osta jotain tummapaahtoista.

17/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bialetti. Ostan kahvikaupasta hyviä tummia papuja

(addis abeba on suosikkini) ja jauhan kotona. Kaupan espressokahvit ei oikein pärjää kunnon papujen rinnalla.

Vierailija
18/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni saan ihan kelvollista lattea Mokalla/Alessin espressopannulla valmistetulla espressolla. Varmasti tonnin parin koneella vieläkin parempaa, mutta hinta-laatu-vaiva-suhde on kohdillaan nykyisessä pannussa. Jos ostaisi hyvän kahvimyllyn papujen jauhamiseen, kahvi olisi vieläkin parempaa. Mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.  

Vierailija
19/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni saan ihan kelvollista lattea Mokalla/Alessin espressopannulla valmistetulla espressolla. Varmasti tonnin parin koneella vieläkin parempaa, mutta hinta-laatu-vaiva-suhde on kohdillaan nykyisessä pannussa. Jos ostaisi hyvän kahvimyllyn papujen jauhamiseen, kahvi olisi vieläkin parempaa. Mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.  

Tuo oli minulle uusi tuttavuus tuo Alessi espressopannu. Katsoin että se maksaa n. 150€, miten se siis toimii? Onko se idealtaan lähempänä mutteripannua, vai ihan oikeaa espressokonetta? Mutteripannunhan saa n. 40€:lla.

-ap

Vierailija
20/30 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin Roomasta sellanen alumiininen mutteripannu, riitti neljälle juojalle yhdet kupit kerrallaan. Porukat roudas Kultakatriinaa kotoa asti paketillisen, siitä sai keitettyä yhtä hyvät kahvit kaasuhellalla, kuten ihan tavan kahvipannullakin liedellä. Jauhatus oli just sopiva, ei menny reijistä porot läpi.

Mietin vaan että miks haluat mutteripannun, kahvipannun sijaan? Siinä pystyy paremmin valvomaan ettei kahvi pala😬 Mutteripannua joutuu vahtimaan tarkemmin kun pystyy vaan kuuntelemaan, millon vesi on loppu.