terveisiä päivystyksestä, jumalauta että kiehuu!!!
tulimme tänne lapsen kanssa klo 12.00, lääkäri otti vastaan klo 15.00 ja ensi töikseen ripitti, ettei "pikku flunssa" ole syy tulla päivystykseen ! meni vaikeaksi kun ilmoitin, että kolmen lapsen äitinä tiedän kyllä milloin lähteä lääkäriin ja että tapanani ei ole rynnätä päivystykseen jos lapsella on nuha tai tikku varpaassa..
no, nyt olemme osastolla ja ottavat kokeita :/
Kommentit (187)
Itsellä lapsena ''pikku flunnssa'' oli keuhkokuume, olivat käskeneet päivystyksessä ensin kotiin syömään kuumelääkkeitä mutta onneksi äitini oli sinnikäs ja vaati hoitoa. Päädyin sairaalaan osastolle. Lopulta äiti sai jopa haukut kun ei ollut aiemmin tuonut lääkäriin vaikka siis oli tuonut ja passitettu kotiin.
Aikuisiällä jouduin päivystyksessä odottamaan 8 tuntia järkyttävässä kuumeessa. Oli munuaistulehdus ja jouduin osastolle.
Meillä alle 3 kk ikäinen vauva sai kovan flunssan. Kotona oltiin ja niistettiin nenää siihen asti, kun yskä oli todella paha ja hengitys muuttui pinnalliseksi ja nopeaksi. Kiireen vilkkaan päivystykseen yöllä ja lapsi sattui nukahtamaan turvakaukaloon matkalla. Sairaanhoitaja katsoi vauvaa ja sanoi, että ei tuolla hätää ole, kun nukkuu, ja ei meinannut päästää lääkärille. Huudon ja itkun(äidin) jälkeen päästiin lääkärille kahden tunnin odotuksen jälkeen, kun päivystyksessä oli hiljaista.. Lääkäri lähetti meidät lasten poliklinikalle kiireellisenä ja pienellä vauvalla korvatulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Ei mitään pikkujuttuja pienelle vauvalle. Sairaanhoitaja sai haukut lääkäriltä.
Meilläpäin ei edes saa muita kuin päivystysaikoja. Eli esim kroonisesta selkäkivuista on ihan turha mennä julkiselle koska saa vain päivystysajan jossa päivystävä lääkäri määrää kipulääkettä ja lähettää kotiin. Itse vaivaa ja sen syitä ei selvitellä, hoidetaan vaan sen hetkinen kiputila ja kas kummaa kuukauden päästä vaiva jatkuu kun ei mitään muuta hoitoa saa. Ei edes lähetettä fysioterapiaan vaikka sitä varta vasten kysyy. Eli tässä odotetaan että ihminen on niin huonossa kunnossa että on täysin liikuntakyvytön ennen kuin hoidetaan kun ennaltaehkäisevällä hoitosuunnitelmalla liikuntakyvyttömyys voitaisiin välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon lääkärin turhautumisen. Paljon on sellaisia, että heti ensimmäiseksi lapsi viedään kiireellä päivystykseen, on nenä vuotanut, yskii. Te turhaan resursseja kuluttavat, saatte katsoa peiliin. Kuumekin saa nousta ja saa nenä vuotaa. Ap, veikkaan että lapsi kotiutuu huomenna, kun tulee enemmän henkilökuntaa.
Olen terveyskeskuksessa töissä, ja lapsia on tuotu lääkäriin mm. silloin, kun ovat kaatuessaan saaneet naarmun polveen (lääkäri laittoi siihen sitten laastarin). Tai kun on pikku flunssaa, ja siinä yhteydessä kaulalle on tullut muutamia rauhasia. Tai kun lapsella on vähän huono ruokahalu ja viimeksikin oli niillä oirein korvatulehdus (no sitä ei tällä kertaa löytynyt). Sellaisiakin on, että ilmoitetaan tulosyyksi pitkittynyt sahaava kuume, ja lääkärille kerrotaan, että pari päivää ollut nuhaa ja kun lääkäri kysyy, onko ollut kuumetta niin ei ole (näitä on monia). Eräät kansallispukuheimoon kuuluvat vanhemmat toivat alle kouluikäisen lapsensa lääkäriin (en nyt muista tulosyytä), mutta kun lääkäri ei alle 5 minuutissa ollut tullut tutkimaan lasta, niin lähtivät sitten suutuksissaan pois. Alkukesästä yleisesti hyttysenpistoista niin lapset kuin aikuisetkin saavat reippaammat reaktiot, ja ei muuta kuin lääkäriin. Yksi äiti varasi tyttärelleen aikaa päivystykseen, kun tytär oli raiskattu. Vastaanotolla ilmeni, että halusivat neitsyystodistuksen, kun koulussa kiusattiin.
Jep. Tekis monelle arvostelijalle hyvää käydä siellä pöydän toisella puolella välillä. Saattais hiukan näkemykset muuttua.
Tiedättehän ne ihmiset, jotka ei tiedä yhtään mistä puhuvat arvostellessaan teidän oman alanne käytäntöjä ja ammattia harjoittavia henkilöitä?
Miksi teette samaa hoitoalan työntekijöille? Jokaiselle on tullut varmaan eteen joku, joka pätevänä esittää miten asiat pitäis hoitaa samalla kun itse tekis mieli mulajautella silmiä ja huokaista raskaasti... Vähän vois asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän ne ihmiset, jotka ei tiedä yhtään mistä puhuvat arvostellessaan teidän oman alanne käytäntöjä ja ammattia harjoittavia henkilöitä?
Miksi teette samaa hoitoalan työntekijöille? Jokaiselle on tullut varmaan eteen joku, joka pätevänä esittää miten asiat pitäis hoitaa samalla kun itse tekis mieli mulajautella silmiä ja huokaista raskaasti... Vähän vois asettua toisen asemaan.
Enemmän ihmetyttää tietyt hoitoalan ammattilaiset jotka monen vuoden koulutuksestaan huolimatta tuntuu olettavan että sen kouluttamattoman asiakkaan pitäisi jotenkin mystisesti osata melkein kaikki se mitä nämä ammattilaiset on joko koulutuksessaan tai töissään sen jälkeen sairauksista ja niiden hoidosta oppineet.
Esikoinen viisivuotiaana oli yksi aamu kuumeessa, häntä ei meinannut saada edes hereille päivän mittaan. Puolenpäivän jälkeen soitin päivystykseen ja sieltä käskettiin tulla näytille, kun lapsella oli ollut pari viikkoa pientä kuivaa yskää. Tuota en itse hoksannut sanoa, mutta onneksi kysyivät.
Lääkäri tutki ja epäili keuhkokuumetta, röntgenkuvien jälkeen diagnoosi oli paha keuhkoputkentulehdus.
Nuoremmalla lapsella oli kuusivuotiaana korvatulehduksia ja angiinoita. Yhden kerran lapsi sanoi päiväunilta herättyään, että korvaan sattuu. Lämpöä oli 37,1. Vein lapsen päivytystykseen, verikokeissa tulehdusarvot korkealla, joten saatiin antibiootit. Tulehdukset aiheutti nieluun pesiytynyt bakteeri, joka saatiin pois risojen leikkauksella.
Kyllä sen leikki-ikäisestä huomaa, milloin on kunnon tauti kyseessä. Jos meillä lapsi halusi mennä itse päiväunille se tarkoitti, että on aika kaivaa kuumemittari esille.
Mulla leikattiin syöpäkasvain paikasta x ja vartijaimusolmuke paikasta y. Kun tuli ompeleiden poiston aika, leikkaushaava alkoi erittää verta ja märkää ja ainoa vaihtoehto oli lähteä päivystykseen perjantai-iltana. Hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen hoitaja ohjasi odotustilaan, jossa minun lisäksi oli viisi lapsiperhettä. Mammat kovaan ääneen puhisi miten on joutuneet odottaa jo neljättä tuntia lääkärille kun heidän pertti-irmelillä on korvatulehdus tai yskä joka ihan varmasti on merkki jostain vakavasta ja juuri heidän lapsi on se hätätapaus joka pitää hoitaa ensimmäisenä!
Harkitsin jo psykiatrista hoitoa odotellessani siinä 20 min ja samalla seurasin miten nämä ah niin kipeät lapsukaiset heitteli leluja pitkin lattioita, kinasteli keskenään ja piirsi pöytään. Yllättäen mut kutsuttiin sisään sen 20 min odottelun jälkeen ja siitäkös nää mammat riemastu! Ei tahtonut millään mennä niiden isoihin kaaleihin että mun vaiva valitettavasti oli akuutimpi kuin heidän kakaroidensa flunssat. Lopputuloksena hoitaja poisti ompeleet jonka jälkeen koko leikkaushaava repesi auki ja paljasti märkivän sisuksensa. Loppu onkin sit toinen tarina.
Jos minä maallikkona näen selvät keuhkokuumeen oireet 1.5-vuotiaassa (kolmatta päivää, me emme pienestä hötkyile vastaanotolle) ja terveyskeskuslääkäri sanoo "pientä kevätflunssaa", niin toinen on väärässä.
Tuntia myöhemmin yksityisen klinikan labratulokset kätösessä ja lääkärin toteamus "keuhkokuume, cerpit pitkälle päälle 200 ". Lähete julkiselle erikoissairaanhoitoon jossa suoraan kanyylia päälakeen ja abtibioottia suoneen.
Joku oli väärässä alkuasetelmassa, kuka siis?
Kannattaako sinne tk-lääkärin luo edes mennä. Lähete jää saamatta. Menee suoraan yksityiselle ja saman tien labraan, niin johan hoitoa löytyy. Tavallistakin tavallisempaa Suomessa.
Hohhoijjaa kirjoitti:
Mulla leikattiin syöpäkasvain paikasta x ja vartijaimusolmuke paikasta y. Kun tuli ompeleiden poiston aika, leikkaushaava alkoi erittää verta ja märkää ja ainoa vaihtoehto oli lähteä päivystykseen perjantai-iltana. Hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen hoitaja ohjasi odotustilaan, jossa minun lisäksi oli viisi lapsiperhettä. Mammat kovaan ääneen puhisi miten on joutuneet odottaa jo neljättä tuntia lääkärille kun heidän pertti-irmelillä on korvatulehdus tai yskä joka ihan varmasti on merkki jostain vakavasta ja juuri heidän lapsi on se hätätapaus joka pitää hoitaa ensimmäisenä!
Harkitsin jo psykiatrista hoitoa odotellessani siinä 20 min ja samalla seurasin miten nämä ah niin kipeät lapsukaiset heitteli leluja pitkin lattioita, kinasteli keskenään ja piirsi pöytään. Yllättäen mut kutsuttiin sisään sen 20 min odottelun jälkeen ja siitäkös nää mammat riemastu! Ei tahtonut millään mennä niiden isoihin kaaleihin että mun vaiva valitettavasti oli akuutimpi kuin heidän kakaroidensa flunssat. Lopputuloksena hoitaja poisti ompeleet jonka jälkeen koko leikkaushaava repesi auki ja paljasti märkivän sisuksensa. Loppu onkin sit toinen tarina.
Tämä on juuri se todellisuus, mitä moni ei tajua kun menee korvakipuisen kanssa. Kyllä, taaperon korvatulehdus pitää hoitaa. Kyllä, keuhkoputkentulehdus pienellä pitää hoitaa. Kyllä, poskiontelontulehdus tarvitsee joskus antibiootit (tosin nykyään ei enää useimmiten suositella). Ja kyllä, joskus tulehdusarvot ovat korkealla ja osastolle päädytään pariksikin viikoksi. MUTTA kun siellä on vieläkin pahemmin sairaita ihmisiä, ihan vauvojakin. Se että joutuu odottamaan joitain tunteja ja päätyy lopulta osaltolle, ei tarkoita, että ei meinattu ottaa todesta. Kyllä otettiin, otettiin todesta koska tutkittiin ja otettiin osastolle - mutta ei ilman odotusta, koska sen odotuksen aikana on sinne osastolle jatkolähetetty monta kaltaista ja paljon pahempaakin. Kenties joku on sinä aikana kuollutkin. Kaikki nyt vaan eivät voi päästä akuuttihoitoon sillä sekunilla kun sisään kävelevät. Ei vaikka lopulta ne antibiootit olisivatkin tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaanotolla ilmeni, että halusivat neitsyystodistuksen, kun koulussa kiusattiin.
Anteeksi mitä?
Koulussa kiusattiin huoraksi.
Meinaako se tyttö huorittelijoille näyttää neitsyttodistusta? Tuo huorittelu ei yleensä liity millään lailla siihen sanan alkuperäiseen tarkoitukseen- on vain ilkeä ja ruma sana, jolla kiusattua kutsutaan.
Tuskin asia muuttuu miksikään neitsytodistusta näyttämällä. Päinvastoin. Joutuu entistä enemmän kiusatuksi.
Itse olen kerran jonottanut terveyskeskuksessa puolivuotiaiden kuumeisten ja velttojen kaksosten kanssa 3 h. (korkea kuume monta päivää, lopulta kun päästiin vastaanotolle, löysivät tulehduksen molemmista ja antibiootit päälle) Sen jälkeen en ole tk:hon jalallani astunut. Onneksi oli vakuutukset, että on ollut mahdollista käyttää yksityistä. En muista, miksi silloin kerran piti terveyskeskukseen mennä. Tökerö palvelu saatiin muuten kaupan päälle.
Kerran jo ennen lapsia menin tk:seen oman kovan mahakivun takia. En ollut päiviin syönyt mitään ja juominenkin alkoi olla vähäistä. Kerroin hoitajalle ja eikun odottamaan. Kellahdin ensin penkille odotushuoneessa makaamaan, kun en kivulta saanut istuttua. Parin tunnin päästä hoitaja tuli kysymään, onko kaikki ok. Nousin ylös ja taju lähti. Siitä sitten kärrättiin tutkimuksiin ja kas, umpisuoli puhkeamispisteessä. Että mikäpäs siinä. Tämän jälkeen hoito ja kohtelu oli sairaalassa kyllä priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Sisartani ei meinattu myöskään ottaa ollenkaan hoitoon hengitysvaikeuksien vuoksi, sisko meni veltoksi ja alkoi jo sinertämään ja hoitsutytöt oli sitä mieltä, että kotiin vaa seuraamaan tilannetta.
Minulle on käynyt samoin. Terveyskeskuksen päivystykseen selkeästi pahassa hengenahdistuksessa täysin tyhjästä tulleen allergiareaktion vuoksi, naama sinisenä ja iho harmaana, olin täysin pihalla ja luulin kuolevani. Päivystävä lääkäri toteaa pahimman selvittyä että kotiin vaan ihmettelemään. Päädyin onneksi sairaalaan ammattitaitoisempien sairaanhoitajien lähetteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisartani ei meinattu myöskään ottaa ollenkaan hoitoon hengitysvaikeuksien vuoksi, sisko meni veltoksi ja alkoi jo sinertämään ja hoitsutytöt oli sitä mieltä, että kotiin vaa seuraamaan tilannetta.
Minulle on käynyt samoin. Terveyskeskuksen päivystykseen selkeästi pahassa hengenahdistuksessa täysin tyhjästä tulleen allergiareaktion vuoksi, naama sinisenä ja iho harmaana, olin täysin pihalla ja luulin kuolevani. Päivystävä lääkäri toteaa pahimman selvittyä että kotiin vaan ihmettelemään. Päädyin onneksi sairaalaan ammattitaitoisempien sairaanhoitajien lähetteellä.
Ps sairaanhoitaja ei voi tehdä lähetettä sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps sairaanhoitaja ei voi tehdä lähetettä sairaalaan.
Tarkoitin lähinnä että sairaanhoitajien järjestämällä lähetteellä, kun onnistuivat toisen lääkärin vakuuttamaan että nyt on tosi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs sillä lapsella on sitten, kun lääkärikin jo pikku flunssaksi diagnosoi?
no flunssa, mutta tulehdusarvot koholla ja myös alkava nestehukka, koska on ollut niin haluton syömään tai juomaan.. koettivat ensin tarjota pilimehua ja nyt sitten suonensisäisessä nesteytyksessä :(
Ap
"Alkavan nestehukan" vuoksi ei lähdetä suonensisäiseen nesteytykseen. Olisit antanut mehujätskiä.
Millainen ihminen tuollaista väittää?! Nestehukka on hengenvaarallinen lapsille, jotka lopettaneet syömisen ja juomisen kokonaan. Oma lapsenikin joutui aikoinaan sairaalaan, kun ei suostunut enää juomaankaan ja oli jo tosi heikossa kunnossa. Onneksi nykyaikana ei lapsen tarvitse enää menehtyä tällaiseen, vaikka pirullisia läkäreitä yhä näkyy riittävän vastaanotoilla. Toivottavasti nuorista vastavalmistuneistä lääkäreistä kasvaa ihmisystävällisempiä, kuin nämä entisajan tärkeilevät maailmannavat, joiden päätehtävä tuntuu olevan potilaan nolaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaanotolla ilmeni, että halusivat neitsyystodistuksen, kun koulussa kiusattiin.
Anteeksi mitä?
Koulussa kiusattiin huoraksi.
Meinaako se tyttö huorittelijoille näyttää neitsyttodistusta? Tuo huorittelu ei yleensä liity millään lailla siihen sanan alkuperäiseen tarkoitukseen- on vain ilkeä ja ruma sana, jolla kiusattua kutsutaan.
Tuskin asia muuttuu miksikään neitsytodistusta näyttämällä. Päinvastoin. Joutuu entistä enemmän kiusatuksi.
Mainittakoon, että päivystysvastaanotolla ei minkäänlaista neitsyystodistusta kirjoitettu.
Tässä on kyse siitä, mikä akuutisti hätää kärsivällä ihmisellä lopulta on. Eli kun vakavaa asiaa ei ole vielä diagnosoitu. Eli oireiden takaa löytyy oikeasti akuutti hätä.