Tuosta Vihdin tapauksesta ja ulosotosta...
Muuten en ota kantaa tapaukseen mutta yksi asia pisti silmään:
eli on kerrottu, että ampujan vaimon säästötililtä oli ulosottomies ottanut rahaa miehen velkoihin, onko tuo edes laillista?
Eikös velat ole henkilökohtaisia eikä puolisolla ole mitään velvollisuutta maksaa toisen velkoja? Edes vapaaehtoisesti saati niin että uo vie mitään kertomatta toisen tilitä rahaa???
Kommentit (46)
Jos mies yritti piilottaa rahoja vaimonsa taakse, niin se osoittaa, ettei heillä kummallakaan ollut aikomustakaan maksaa velkojaan. Eipä voi kovin kunniallisiksi kansalaisiksi tuollaisia sanoa.
Ei oikeuta tappamaan ihmistä vaikka olisi otettu se 200 000. Ei ne olleet vaimon rahoja vaan tappaja oli voittanut jossain rahapelissä. Tuli ruma loppu.
Vierailija kirjoitti:
Joskus onnettomuus tai tapaturma vie ihmisen sellaiseen tilanteeseen, että ulosottomies on jokapäiväinen vieras. Minulle kävi näin. Olin ollut 20v töissä, maksanut verot jne. Loukkaannuin töissä, jalka kipsissä. Vakuutus yhtiö ei suostunut antamaan senttiäkään vaikka olivat myyneet täydet vakuutukset. Rahat kelpaa, apua ei saa.
On mullakin ulosotossa velkaa, mutta jos voittaisin arvonnassa rahaa ison summan, kiljuisin riemusta koska voin maksaa velkani pois! En todellakaan yrittäisi pimittää rahoja velkojilta!
Ei tän ukon asioissa se ulosottovelka ole se paha juttu, vaan haluttomuus maksaa velkojaan ja tietty kaikki muutkin rikokset, viimeisimpänä nyt tämä tyystin käsittämätön poliisien ampuminen. Ei tuollaisella tyypillä selvästi ole edes alkeellista kunnioitusta kanssaihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämäkö ovat uhreja? Viaton henkilö menetti henkensä. Osaakohan muijansa edes hävetä, tuskin.
Hävetä, miksi? Ehkä voi vihdoin hengittää vapaasti.
Jos voittaja oli mies, niin rahat olivat hänen riippumatta siitä, millä tilillä ne olivat.
Ja kos ne olivat miehen rahoja, niin niitä voidaan ulosmitata tarvittava määrä, jotta selvitään veloista.
Aina puhutaan, että rahat ja omaisuus olisi yhteistä, mutta ei se vain niin mene.
Avioliitossakin kummallakin on oma omaisuus ja rahat vaikka menisivät yhteiselle tilille.
Tässä on vahingonkorvauksesta syntyneestä velasta kysymys.
Ja sinuna en tuomitsisi ihmisiä noin yleisemmin siitä, miten raha-asiat menee solmuun. Itse olen opettaja lukiossa. Siis turvassa ja vakivirassa. Minulla on tulostavoitteet olemassa ja yksi kaunis vuosi saisin uudet oppilaat, jotka ei vaan opi asioita. Mitäs jos sen jälkeen, kun ylppärit menee päin peppua, minulta vietäisiin työ ja omaisuus? Yrittäjälle tuo on elämää. Bisnes saattaa epäonnistua itsestä riippumattomista syistä kovasta yrityksesta huolimatta ja sen jälkeen menetät kaiken. Tavallinen työntekijä menettää maksimissaan työpaikkansa.
Eikä suomalaisten pankkien toiminta esimerkiksi vieläkään kestä päivänvaloa kaikissa tapauksissa. Saati 90-luvun alussa oli sellaisia oikeusmurhia kasoittain, ettei sitä voi nuoremmat ymmärtää. Nämä ihmiset sössivät siis raha-asiansa... Voisipa vain miettiä, kuka ei olisi sössinyt vastaavassa tilanteessa.