Mies todella mustasukkainen ym, kannattaako jatkaa vai juosta?
Olen seurustellut vajaan vuoden yhden miehen kanssa. Alussa tämä mies vaikutti melkein täydelliseltä, mutta nyt ajan myötä on ilmennyt monia negatiivisia asioita, joista olen suhteen jatkon kannalta huolissani.
Mies on todella mustasukkainen, jos vaan juttelen esim. miespuolisen ystäväni kanssa tai tervehdin puolituttua miestä niin miehen mielestä olen valmis hyppäämään heidän kanssaan sänkyyn heti kun mahdollista ja saa hirveät kilarit.
Mies yrittää myös kontrolloida menemisiäni ja sitä ketä ihmisiä saan tavata ja miten usein. Jos tapaan useammin, mitä mies "sallisi" niin riita on taattu jälleen kerran.
Usein yrittää esittää olevansa pahoillaan, mutta loppujen lopuksi saa käännettyä asiat niin, että ne on joko minun tai jonkun muun syytä, ei koskaan miehen itsensä.
Tämän lisäksi mies on riitojen yhteydessä alkanut käyttäytyä entistä uhkaavammin ja nyt muutaman kerran olen pelännyt, että mitä tekee seuraavaksi.
Olen yrittänyt miehen kanssa tästä keskustella, että huomaako hän itse olevansa esim. kohtuuttoman mustasukkainen tai kontrolloivansa liikaa minun tekemisiäni. Keskustelu ei ole juurikaan tuottanut minkäänlaista tulosta, koska mies ei näistä suostu pahemmin keskustelemaan.
Tämän käytöksen lisäksi osaa siis kyllä olla myös todella ihana ja sellainen, jonka takia häneen rakastuinkin. Nyt on vaan alkanut mietityttää tuo käytös entistä enemmän, kun mies ehdotti yhteen muuttamista.
Onko tällaisesta käytöksestä mahdollista parantua esim. terapiassa? Tuo varmaan edellyttäisi kyllä, että mies ensin myöntäisi ongelmansa. Tai onko mitään järkeä jäädä ja yrittää saada miestä muuttumaan, kun ei selkeästi vaikuta ongelmiaan tiedostavan.
Kommentit (49)
http://www.vauva.fi/keskustelu/2564185/mustasukkaisen_kumppanin_sairaim…
Luepa tuosta ja sitten karkuun!
Olet päätynyt yhteen kontrolloivan vallankäyttäjä-narsistin kanssa, älä MISSÄÄN TAPAUKSESSA muuta hänen kanssaan saman katon alle! Normaalissa, terveessä ja tasa-arvoisessa suhteessa EI todellakaan kytätä toisen menoja ja juttelemisia tuolla tavalla. Miehellä on todella vääristynyt ja sairas näkemys naisen ja miehen välisestä seurustelusta, eikä hän ole kaikesta päätellen millään tavalla valmis muuttamaan käsityksiään terveempään suuntaan. Komppaan kaikkia edellisiä vastaajia, juokse ja lujaa! Älä hyvä nainen edes kuvittele että pystyisit muuttamaan miehen ns. normaaliksi kumppaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs itse ajattelet?
No oma ajatus on järjellä ajateltuna juurikin se, että ei kannata jäädä, koska en tiedä mitä kaikkea kamalaa tulevaisuus miehen kanssa toisi tullessaan. Miehelle olen pari kertaa maininnut tyyliin, että musta tuntuu, ettei voida jatkaa seurustelua, jos hänen käytöksensä ei muutu. Tähän mies on sanonut, että tekee elämästäni helv**iä, jos jätän hänet.
aloittaja
Tuo on ihan selvää uhkailua, ja uhkailu taas on rikollista. Kun jätät hänet, kerro hänelle, että olet yhteydessä poliisiin, jos mies vielä uhkailee.
Me olimme pariterapiassa. Eihän siitä mitään tullut, koska mies ei nähnyt itsessään mitään ongelmaa niin ei niihin päästy käsiksi, hän osasi jotenkin teflonmaisesti väistellä kaiken ja yritti saada minut esitettyä tasapainottomana ja ongelmaisena.
Viisi vuotta kärsin, kunnes tajusin lähteä. Elämäni parhaita päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Lue tätä aina kun huomaat itsessäsi halun jatkaa suhdetta tai palata suhteeseen tämän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lähde silloin kun mies ei kotona. Asutteko yhdessä? Kenen asunto. Älä sano mitään etukäteen, koska käy muuten päällesi. Hyvä ettei teillä ole lapsia!
Lupaathan meille että toimit ja lähdet?!
Ei virallisesti asuta yhdessä, mutta usein ollaan jomman kumman luona. Nyt mies on viikon mittaisella työmatkalla. Mies siis kyllä ehdotti yhteen muuttamista, mutta se ei tunnu fiksulta, kun mies ei tähänkään mennessä ole käytöstään muuttanut tai myöntänyt, että hänessä olisi jotain vikaa.
Kyllä mä olen näiden vastausten jälkeen vakuuttunut siitä, ettei tätä suhdetta kannata jatkaa tai yrittää saada miestä esim. terapiaan. Taitaa vaan olla pakko muuttaa tai vähintään vaihtaa lukot, koska miehellä on välillä ollut avain lainassa ja on ehkä teetättänyt itselleen avaimen.
aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde silloin kun mies ei kotona. Asutteko yhdessä? Kenen asunto. Älä sano mitään etukäteen, koska käy muuten päällesi. Hyvä ettei teillä ole lapsia!
Ei virallisesti asuta yhdessä, mutta usein ollaan jomman kumman luona. Nyt mies on viikon mittaisella työmatkalla. Mies siis kyllä ehdotti yhteen muuttamista, mutta se ei tunnu fiksulta, kun mies ei tähänkään mennessä ole käytöstään muuttanut tai myöntänyt, että hänessä olisi jotain vikaa.
Kyllä mä olen näiden vastausten jälkeen vakuuttunut siitä, ettei tätä suhdetta kannata jatkaa tai yrittää saada miestä esim. terapiaan. Taitaa vaan olla pakko muuttaa tai vähintään vaihtaa lukot, koska miehellä on välillä ollut avain lainassa ja on ehkä teetättänyt itselleen avaimen.
aloittaja
Hyvä. Vaihdata ne lukot nyt niin voit sitten vaan ilmottaa miehelle, että tää oli tässä eikä tarvitse pelätä, että tulee omalla avaimella sisään.
Valmistaudu väkivallalla uhkailuun erotessasi :(
Molempia.
Jatkaa ja juosta.
Nimittäin en ala mitään losopersettä katselemaan eli jos juokseminen lakkaa niin saat lähteä.
t. mustasukkainen mies
Vierailija kirjoitti:
Tuo ketju on ihan loistava (ja samalla niin surullisen esimerkillinen), millaista elo on pahimmillaan sairaalloisen mustasukkaisen henkilön kanssa. Älä tee sitä virhettä, että jatkaisit!
Kaikkein tärkeintä on, etten nyt ala lässyttämään miehen kanssa mistään erosta tai pariterapiasta.
Ilmoitat kirjallisesti, että olet tavannut jonkun toisen, johon olet ihastunut ja haluat siksi lopettaa suhteenne virallisesti, ennenkuin aloitat mitään uutta. Ei mitään vihjailuja erosta ennen muuttoa tai oven lukon vaihtoa. Toivotat hyvät jatkot, etkä vastaa enää yhteenkään viestiin tai puheluun. Älä edes lue niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja
Hyvä. Vaihdata ne lukot nyt niin voit sitten vaan ilmottaa miehelle, että tää oli tässä eikä tarvitse pelätä, että tulee omalla avaimella sisään.
Näin ajattelin tehdäkin. Todennäköisesti muutan tästä myös pois, mutta vajaassa viikossa en kyllä löydä uutta taloa.
aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Valmistaudu väkivallalla uhkailuun erotessasi :(
Tämä tapahtui jo, kun mainitsin miehelle, että kannattais varmaan erota.
aloittaja
Olin itse tuollaisen miehen kanssa naimisissa, erosin vuosia sitten ja hän vainoaa edelleen. Erosta tulee joka tapauksessa v*ttumainen, mutta jäämisestä h*lvetti. Noi on sun vaihtoehdot, valitettavasti.
En miettis kahta kertaa vaan lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti jos olet tosissasi tuon kanssa niin juokse. Mies on hullu. Käytös tulee vain pahenemaan. Olen aivan tosissani. Jos et nyt lähde, huomaat pian että mies pahoinpitelee sinua etkä pääse enää suhteesta pakoon sillä hän vainoaa sinua minne ikinä menetkin.
Tämä!
Mun mies oli todella mustasukkainen, varsinkin jos oli juonut yhtään alkoholia. Facebookin tykkäyksistä tuli hirveä ristikuulustelu, kaikki entiset parisuhteet ja poikaystävät ja ihastukset ruodittiin moneen kertaan läpi. Jos olin ystävieni kanssa jossain, hän soitteli tai tekstaili koko ajan ja tenttasi mitä teen. Parhaimmillaan tuli autolla baarin eteen parkkiin kyttäämään. Terapiassa käytiin, muttei siitä ollut apua.
Alkoi juoda vähitellen enemmän ja mustasukkaisuus oli aivan kohtuutonta.
Lopulta päätin jättää hänet. Hän aloitti saman tien äärimmäisen ryyppyputken ja meinasi kuolla viinaan. Säikähti ja raitistui.
Nyt on ollut monta vuotta absolutisti ja mustasukkaisuus loppui juomisen myötä. Yhteen palattiin raitistumisen jälkeen.
Ap, lue kirjat: "vapaaksi psykopaatin otteesta" ja "sata tapaa tappaa sielu", saat ehkä perspektiiviä millaisen ihmisen kanssa olet yhdessä ja keinoja eroamiseen. Ne hyvät puolet miehessäsi on näytelmää, jolla hän vangitsee sinut.