Mies todella mustasukkainen ym, kannattaako jatkaa vai juosta?
Olen seurustellut vajaan vuoden yhden miehen kanssa. Alussa tämä mies vaikutti melkein täydelliseltä, mutta nyt ajan myötä on ilmennyt monia negatiivisia asioita, joista olen suhteen jatkon kannalta huolissani.
Mies on todella mustasukkainen, jos vaan juttelen esim. miespuolisen ystäväni kanssa tai tervehdin puolituttua miestä niin miehen mielestä olen valmis hyppäämään heidän kanssaan sänkyyn heti kun mahdollista ja saa hirveät kilarit.
Mies yrittää myös kontrolloida menemisiäni ja sitä ketä ihmisiä saan tavata ja miten usein. Jos tapaan useammin, mitä mies "sallisi" niin riita on taattu jälleen kerran.
Usein yrittää esittää olevansa pahoillaan, mutta loppujen lopuksi saa käännettyä asiat niin, että ne on joko minun tai jonkun muun syytä, ei koskaan miehen itsensä.
Tämän lisäksi mies on riitojen yhteydessä alkanut käyttäytyä entistä uhkaavammin ja nyt muutaman kerran olen pelännyt, että mitä tekee seuraavaksi.
Olen yrittänyt miehen kanssa tästä keskustella, että huomaako hän itse olevansa esim. kohtuuttoman mustasukkainen tai kontrolloivansa liikaa minun tekemisiäni. Keskustelu ei ole juurikaan tuottanut minkäänlaista tulosta, koska mies ei näistä suostu pahemmin keskustelemaan.
Tämän käytöksen lisäksi osaa siis kyllä olla myös todella ihana ja sellainen, jonka takia häneen rakastuinkin. Nyt on vaan alkanut mietityttää tuo käytös entistä enemmän, kun mies ehdotti yhteen muuttamista.
Onko tällaisesta käytöksestä mahdollista parantua esim. terapiassa? Tuo varmaan edellyttäisi kyllä, että mies ensin myöntäisi ongelmansa. Tai onko mitään järkeä jäädä ja yrittää saada miestä muuttumaan, kun ei selkeästi vaikuta ongelmiaan tiedostavan.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs itse ajattelet?
Miehelle olen pari kertaa maininnut tyyliin, että musta tuntuu, ettei voida jatkaa seurustelua, jos hänen käytöksensä ei muutu. Tähän mies on sanonut, että tekee elämästäni helv**iä, jos jätän hänet.
Edellisessä tulikin ilmi, miksei suhteella ole potentiaalia. Mustasukkainen voi olla, joillain takana esim. rankka petetyksi tulemisen kokemus, joka oireilee mustasukkaisena uudessa suhteessa. Omalla puolisollani on näin. Hän kuitenkin kykenee keskustelemaan aiheesta, tunnistaa itse ongelman ja on suoraan pyytänyt minulta asiassa kärsivällisyyttä - minkä vuoksi olemme yhä yhdessä, ja miehen trauma onkin suhteemme aikana selvästi eheytynyt kaiken aikaa, nykyään ei ole enää lainkaan yhtä mustasukkainen kuin alussa.
Mutta sinun miesystäväsi ei kykene keskustelemaan mustasukkaisuudestaan, ei tunnista ongelmaa - ja on kaiken lisäksi jo UHKAILLUT sinua, mikäli uskaltaisit lopettaa suhteen. Viimeksi mainittu on äärimmäisen epätervettä käytöstä. Lähde heti, sillä mitä syvemmälle hänen pauloihinsa ajaudut, sitä enemmän kontrollointi lisääntyy - ja sitä vaikeampaa eroaminen myöhemmin tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lue kirjat: "vapaaksi psykopaatin otteesta" ja "sata tapaa tappaa sielu", saat ehkä perspektiiviä millaisen ihmisen kanssa olet yhdessä ja keinoja eroamiseen. Ne hyvät puolet miehessäsi on näytelmää, jolla hän vangitsee sinut.
Suosittelen myös näiden lukemista
Lähde, ei tule terapiat tai muutkaan auttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs itse ajattelet?
No oma ajatus on järjellä ajateltuna juurikin se, että ei kannata jäädä, koska en tiedä mitä kaikkea kamalaa tulevaisuus miehen kanssa toisi tullessaan. Miehelle olen pari kertaa maininnut tyyliin, että musta tuntuu, ettei voida jatkaa seurustelua, jos hänen käytöksensä ei muutu. Tähän mies on sanonut, että tekee elämästäni helv**iä, jos jätän hänet.
aloittaja
Hän on jo tehnyt elämästäsi helvettiä. Nyt vaan äkkiä karkuun, salainen osoite ja puhnro ja miel. muuta toiselle paikkakunnalle. Hullu mikä hullu. Jos tuohon jäät, muutaman vuoden päästä olet tyhjiin väännetty tiskirätti ja edessä pitkäaikainen terapia. Jos mies alkaa vainota, hanki lähestymiskielto. Säästä kaikki mahd. viestit ym. (sähköposti) poliisia varten.
Lähde, ja ota kaikki keinot käyttöön. Vaihdata lukot, muuta, muuta nimesi tarvittaessa. Älä arkaile soittaa poliisille jos mies uhkailee tai vainoaa. Älä arkaile puhua naapureille, tutuille, perheellesi asiasta. Säilytä kaikki viestit ja yhteydenotot, pidää kirjaa puheluista ja mitä on sanottu. Kaikesta tästä on apua jos joskus joudut hakemaan apua, lähestymiskieltoa tms.
Juoksisin. Jo se että on luvannut tehdä elämästäsi helvettiä, on pelottavaa. Ja minä sentään pysyin alkkiksen kanssa ja yritin ymmärtää. Minullekin tuo on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde silloin kun mies ei kotona. Asutteko yhdessä? Kenen asunto. Älä sano mitään etukäteen, koska käy muuten päällesi. Hyvä ettei teillä ole lapsia!
Lupaathan meille että toimit ja lähdet?!
Ei virallisesti asuta yhdessä, mutta usein ollaan jomman kumman luona. Nyt mies on viikon mittaisella työmatkalla. Mies siis kyllä ehdotti yhteen muuttamista, mutta se ei tunnu fiksulta, kun mies ei tähänkään mennessä ole käytöstään muuttanut tai myöntänyt, että hänessä olisi jotain vikaa.
Kyllä mä olen näiden vastausten jälkeen vakuuttunut siitä, ettei tätä suhdetta kannata jatkaa tai yrittää saada miestä esim. terapiaan. Taitaa vaan olla pakko muuttaa tai vähintään vaihtaa lukot, koska miehellä on välillä ollut avain lainassa ja on ehkä teetättänyt itselleen avaimen.
aloittaja
Suosittelen muuttamista, mieluiten toiselle paikkakunnalle
Run Forest Run!!!!