Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei 70-80 luvulla syntyneet enää lisäänny??

Vierailija
18.06.2016 |

Tällainen ilmiö on havaittavissa. Olen itse pian 40 -v, kahden lapsen äiti. Minulla on 2 sisarusta ja 7 serkkua. Olen ainoa, jolla on lapsia.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon syntynyt vuonna 1972. En oo enää lisääntymisiässä.

Vierailija
42/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus on aika yleistä ja yleinen ihanne parikymppisten ajatusmaailmassa. Ne ajatukset sitten kypsyy vanhetessa ja lapsen hankinta tulee kyllä ajankohtaiseksi jos elämässä on asiat kunnossa.

Luonnollisesti yksin ei lapsia tehdä.

70 tai 80-lukulaiset on just ja just enää muutama vuosiluokka niitä parikymppisiä. Suurin osa ihmisistä ei lapsia hanki, koska ei näe siinä itselleen mitään erityistä ideaa. Jos haave on vaikkapa kehittää uusi energiamuoto, niin sen tiedostaa, että lastenhankinta veisi aikaa tämän haaveen toteutumiselta. Kyllä edelleen Suomessa suurimmaksi osaksi ne, jotka lapsia haluavat, niitä myös tekevät. Sitten toiset tähtäävät toisiin juttuihin. Tämä on ok. Et voi määritellä mitään "elämä kunnossa"-elämäntyyliä. Elämä on kunnossa, jos se tähtää ihmisen omia päämääriä kohti ja muita satuttamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus on aika yleistä ja yleinen ihanne parikymppisten ajatusmaailmassa. Ne ajatukset sitten kypsyy vanhetessa ja lapsen hankinta tulee kyllä ajankohtaiseksi jos elämässä on asiat kunnossa.

Luonnollisesti yksin ei lapsia tehdä.

Tosi muodikasta perustella lapsettomuutta maapallon ylikansoituksella jne ympäristöystävällisyydellä.

Jokaisen kuitenkin pitäisi laajentaa mielensä totuuden pohjalle ja tietää todellinen syy omalle lapsettomuudelle ja sen ihannoimiselle. Se syy voi olla hyvinkin psykologinen ja syvällä monien tekosyiden ja valheiden takana.

Pohtikaa todellisia syitänne. Onko itsetunnossa korjattavaa tms.

Vierailija
44/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Miksi lapsia pitäisi haluta?

Maailma tukehtuu ylikansoitukseen, eikö se olekin vaan hyvä, että ihmiset eivät lisäänny?

Mitä se tekee kokonaisuudelle, jos fiksut valitsevat olla lisääntymättä?

No katsopa hieman ympärillesi.

Vierailija
45/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsen hankkiminen (oman lapsen etenkin) on itsekkäintä mitä voi tehdä. Maailmassa on liikaa ihmisiä.

Vierailija
46/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman käden kautta on paha lisääntyä.

Vierailija
47/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sit yksinkertaisesta syystä, et on jo lapsiluku täynnä.

Vierailija
48/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetty on, mutta enpä vaan ole tullut raskaaksi.

Vierailija
49/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät halua enää lapsia. 

Nainen on kuitenkin todella riippuvainen lapsen isästä raskaus- ja äitiysaikana. Varsinkin rahallisesti ja myös henkisesti.

Mistä löytyy tuon ikäinen perhekeskeinen mies? Joka haluaa lapsia?

Mä luulen että tämä on lähtenyt ihan siitä yhteisöllisyyden puutteesta, eli perheet on pieniä ja eriytyneitä, suku ei ole tärkeä. Perhettä ei vaan arvosteta enää.

Tä? Eikö tuo nimenomaan tarkoita perhettä arvostetaan enemmän, ja sukua vähemmän. Itselle ainakin oma perhe on tarkein. Mutta sukuaiset ei niinkään.

Vierailija
50/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että olen jo liian vanha ja on miulla viisi ladta, joista nuorinkin menee eskariin ja vanhin jo omillaan. Ei enää jaksa. Vm. 75

Vierailija
51/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen oma ja henkilökohtainen päätös tehdä tai olla tekemättä, haaveilla tai olla haaveilematta lapsista. Tällainen keskustelu on typerää ja turhaa lapsettomien ja lapsellisten morkkaamista, josta ei tule kuin paha mieli. Levittäkää negatiivisuuttanne vain, niin kohta ihmiset mielummin hirttävät itseään kuin keskittyvät elämään.

Vierailija
52/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapsen hankkiminen (oman lapsen etenkin) on itsekkäintä mitä voi tehdä. Maailmassa on liikaa ihmisiä.

Se että kehitysmaalaiset lisääntyvät holtittomasti, ei poista faktaa, että Länsimaissa kärsitään väestötappiota. Nyt sitten otetaan täysin kritiikittömästi karsimatta noita elintasopakolaisia Eurooppaankin. Lopputulos on nähty. Ei muuten haluta kuntiin noita tp-hakijoita. Tajuavat, mitä homma tulee kustantamaan pitkällä tähtäimellä ehkä jo valmiiksi köyhälle kunnalle.

Voiko selvemmin ilmaista viestiä, että enemmistö meistä ei haluta teitä tänne Suomeen?

Vierailija
53/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin nuorena samaa mieltä että maailma on ylikansoitettu jne. Todellisuudessa minulta puuttui itsevarmuutta nähdä itseä aikuisena ihmisenä joka kykenee ottamaan vastuuta elämästään ja pienen elämästä :)

Aikaa kului ja tapasin sopivan ihmisen jonka kanssa luonnollisesti parittelimme vuosia ja toistuvasti. Viiden vuoden aikana tapahtui raskaus ja ajatus kypsyi täysin luonnollisena siitä että meitä on pian kolme kappaletta samassa taloudessa. Lapsen saaminen on ihme ja siinä rakkaus jalostuu aivan uusille tasoille. Lasten vanhemmilla tajunta on ehkä paljon laajentuneempi ja avaruudellisempi kuin nuorilla ihmisillä jotka eivät ehkä vielä ole tarpeeksi kypsiä ottamaan vastuuta ja kokeilemaan rajojaan. Sanotaan että sinä itse asetat itsellesi rajat siinä miten paljon kykenet ja pystyt elämään.

On täysin luonnollista kokea ei mielisyyttä lasten ja kumppanin hankinnassa jos puitteet eivät tue niiden hankintaa. Lasten hankkiminen on yhtä luonnollista kuin kesän kukinta.

Vierailija
54/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Lindström on Soinin tapaan kääntänyt kyllä perusteellisesti takkinsa. Nyt arabeista ja afrikkalaisista haluaa mm. Suomen väestöpohjaa rikastuttamaan. Toisin sanoen lisääntymään.

Käsi ylös suomalainen nainen, jos kiinnostaa 160 cm pätkä kouluttamaton kieltä osaamaton omien sanojensa mukaan sydänkirurgi tai rakettitieteilijä? Suurin osa tulijoistahan oli nuoria miehiä. Nyt kun perheen yhdistämistä vielä vaikeutetaan, suuntautuu katse Suomen pienille naismarkkinoille.

Vierailija
55/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinähän uniikki lumihiutale olet, kun noin ainutlaatuiset ja kattavat perustelut keksit. Seuraavaksi kai tahdot yhden Rieseneistäni?

Vierailija
56/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tätä kuitenkin voisi tarkastella ilmiönä ilman että pahoittaa henkilökohtaisesti mielensä. Olen nimittäin sitä mieltä, että 70-luvulla syntyneet ja 80-luvun alkupuolella syntyneet eivät hanki samalla tahdilla lapsia kuin aiemmat sukupolvet, koska lapsettomuudesta on tullut hyväksyttävää ja samoin myös sinkkuudesta. Esim. suurien ikäluokkien naisista 90% meni naimisiin. Silti 70-luvun alussa syntyneet ikäpolvet ovat Suomen pienintä ikäluokkaa. Ehkäisy, naisten opiskelu ja työssäkäynti, avoliiton ja muiden perhemuotojen yleistyminen ja hyväksyntä ovat kaikki vaikuttaneet tähän.

Minullakin on kaksi 70-luvulla syntynyttä sisarusta ja minä olen ainoa, jolla on lapsia. Kuudesta serkustani vain kahdella on lapsia. Mummillani on kolme lasta ja 8 lastenlasta mutta vain 7 lastenlastenlasta.

Tähän saakka siis mielestäni on ollut trendinä hankkia lapset myöhään. Kaikki lisääntyneet serkukset olemme hankkineet lapsemme yli 30-vuotiaana.

Vierailija
57/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon otsikossa olleen ikäluokan naiset ei ehkä innostu niin helpolla lisääntymään ekan vastaantulevan siemenlingon kanssa.

Ja syitä tähän haettaessa täytyy tietää jotain naisen asemasta ja historiasta ennen 70-80-lukua.

Osa on monilapsisista perheistä eli mitään illuusioista äitiyden arjesta ei ole vaan he ovat nähneet realistisesti oman äitinsä kohtalon kautta mistä naiset joutuivat luopumaan kun vaihtoehtoja ei siihen aikaan naisille juuri ollut vaan "naisen rooli" oli aika ahdas. Oltiin riippuvaisia miehestä ja yhteisön paineesta, yh-äidit ja eronneet olivat kauhistus.

Tyttärille nämä (pahimmassa tapauksessa nyrkin ja hellan välissä elävät) äidit sitten painottivat koulutusta ja oman työpaikan ja rahan tärkeyttä. Monet tyttäret valitsivatkin sitten vapauden äitimyytistä naisen korkeimpana tehtävänä ja elämän tarkoituksena. E-pillerit mahdollistivat naisen valinnan päättää omasta kehostaan, ennen ehkäisyä nainen oli synnytyskone joka synnytti niin kauan kuin lapsia tuli.

Vierailija
58/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole jokaisen oma ja henkilökohtainen päätös tehdä tai olla tekemättä, haaveilla tai olla haaveilematta lapsista. Tällainen keskustelu on typerää ja turhaa lapsettomien ja lapsellisten morkkaamista, josta ei tule kuin paha mieli. Levittäkää negatiivisuuttanne vain, niin kohta ihmiset mielummin hirttävät itseään kuin keskittyvät elämään.

On oikeastaan oman näkökulman syy jos loukkaantuu lapsen saaneen ihmisen kommentista. Monesti lasten saaneet ovat olleet saman ikäisiä ja samaa ajattelua kannattavia mutta kypsyneet lopulta generatiiviseen vaiheeseen. Voidaan vain todeta että lapsen saaneet ovat monipuolisempia näkökulmiltaan ja kyvykkäämpiä näkemään erilaisia vaihtoehtoja. Hehän ovat jo eläneet tämän loukkaantuneen elämänvaiheen ja siirtyneet edemmäs.

Vierailija
59/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinähän uniikki lumihiutale olet, kun noin ainutlaatuiset ja kattavat perustelut keksit. Seuraavaksi kai tahdot yhden Rieseneistäni?

Enpä ole hetkeen nauranut yhtä makeasti, tack ! Hauska kuittaus!

Vierailija
60/90 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pilata parisuhdettani hankkimalla lapsia, siksi en niitä halua :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan