Miksei 70-80 luvulla syntyneet enää lisäänny??
Tällainen ilmiö on havaittavissa. Olen itse pian 40 -v, kahden lapsen äiti. Minulla on 2 sisarusta ja 7 serkkua. Olen ainoa, jolla on lapsia.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät halua enää lapsia.
Nainen on kuitenkin todella riippuvainen lapsen isästä raskaus- ja äitiysaikana. Varsinkin rahallisesti ja myös henkisesti.
Mistä löytyy tuon ikäinen perhekeskeinen mies? Joka haluaa lapsia?
Mä luulen että tämä on lähtenyt ihan siitä yhteisöllisyyden puutteesta, eli perheet on pieniä ja eriytyneitä, suku ei ole tärkeä. Perhettä ei vaan arvosteta enää.
Miksi miehen pitäisi haluta niitä lapsia? Minulle, nelikymppiselle miehelle ("akateeminen", hyvätuloinen, suht sporttinen jne av-ylisanoja) miehelle elämäni ylivoimaisesti typerin päätös on ollut alkaa perheelliseksi. Niin paljon vienyt erityisesti aikaa ja rahaa, niin vähän saanut takaisin tuosta "sujoituksesta"
Kun pääsisi ajassa 20 vuotta takaisin, niin tietyillä hetkillä nostaisin sen aikaisen meikäläisen seinälle ja sanoisin "tajuatko kuinka idioottimaisen tempun aiot tehdä!?"
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä nykyinen maailma (hektisine työelämineen) ei ole sellainen mikä kannustaisi lisääntymään.
Niin... eläinmaailmassa vain torakat kykenevät lisääntymään stressaavissa olosuhteissa.
Ei oo töitä, eikä ois varaa elättää perhettä. Lisäksi kukaan nainen ei halua työtöntä miestä.
Korkeakoulutus vie aikaa. Sitä haluaa ajatella myös taloudellista puolta asiassa. Lisäksi sopivaa kumppania ei välttämättä löydykään. Kaikki eivät halua hotelli Vantaan baaritiskillä notkuviksi yh-äideiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä syntyneet sitte pukkaavat lapsia tuonkin edestä. Aloittavat tosi nuorena vielä.
Nykyään on ihan normaalia, että parikymppisenä synnytetään esikoinen. Ei olisi katsottu hyvällä minun nuoruudessani.
2000-luvun lapset aloittavat varmaan jo sitten teini-ikäisenä.
Ensisynnyttäjien keski-ikä on 28. Ja yhä useampi saa ensimmäisen yli 30v.
Kaffepulla kirjoitti:
Miksi lapsia pitäisi haluta?
Maailma tukehtuu ylikansoitukseen, eikö se olekin vaan hyvä, että ihmiset eivät lisäänny?
Mitä se tekee kokonaisuudelle, jos fiksut valitsevat olla lisääntymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on kuitenkin todella riippuvainen lapsen isästä raskaus- ja äitiysaikana. Varsinkin rahallisesti ja myös henkisesti.
Mä luulen että tämä on lähtenyt ihan siitä yhteisöllisyyden puutteesta, eli perheet on pieniä ja eriytyneitä, suku ei ole tärkeä. Perhettä ei vaan arvosteta enää.
Miksi miehen pitäisi haluta niitä lapsia? Minulle, nelikymppiselle miehelle ("akateeminen", hyvätuloinen, suht sporttinen jne av-ylisanoja) miehelle elämäni ylivoimaisesti typerin päätös on ollut alkaa perheelliseksi. Niin paljon vienyt erityisesti aikaa ja rahaa, niin vähän saanut takaisin tuosta "sujoituksesta"
Kun pääsisi ajassa 20 vuotta takaisin, niin tietyillä hetkillä nostaisin sen aikaisen meikäläisen seinälle ja sanoisin "tajuatko kuinka idioottimaisen tempun aiot tehdä!?"
Miten voit sanoa noin lapsistasi? Ihan hirveästi sanottu.
Mutta siinä olet oikeassa, sunkaltaisen ei pitäisikään saada lapsia, tarkoitinkin niitä tavallisia miehiä.
Koska aiemmat polvet tekivät meistä mielisairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut osata luoda tunnesidettä lapsiisi. Sellaisia ihmisiä on aina ollut ja heidän ei kannattaisi lapsia hankkia
Mieheni on 53 v ja hänen elämänsä pyörii lasten ympärillä, tunneside on vahva. Samoin itselläni. Olen ylpeä lapsistani ja tästä hyvästä perhe-elämästä.
Ei ole meiltä mitään vienyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Maailma tukehtuu ylikansoitukseen, eikö se olekin vaan hyvä, että ihmiset eivät lisäänny?
Juuri niiden fiksujen pitäisi lisääntyä. Afrikassa saisivat jättää aika monta raskautta väliin.
Ottaa päähän nämä Pelastakaa lapset ry:n feissarit ja muut maailman halaajat. Ruokkikaa vaan ne nälkäiset lapset. Ne kasvavat isoksi ja hankkivat jälleen uuden nälkäisen sukupolven. Panostaisivat ehkäisykampanjoihin. Mitäs hankkivat lapsia, vailla kykyä huoltaaa niitä. Ihan oma vika. Loputon kierre, jos noita yrittää "pelastaa".
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Katso leffa "Idioluutio" niin näet vastauksen.
Mutta, kenenkään ei pidä lisääntyä velvollisuudesta tai ympäristön painostuksesta. Erityisesti naisten keskuudessa se "vahingossa" painostaminen on härskiä.
Meidän suvussa samaa. Me serkukset ollaan synnytty 80, 83, 86, 88, 90 ja 92. Minä ainoa jolla on lapsia, muut veloja.
-se 86 syntynyt
Haluaisin lapsia. Ikää vaan alkaa jo olla. Nyt on ehkä löytynyt potentiaalinen kumppani. Seurustelu ja avioliitto ennen kuitenkin vievät aikansa.
Kaffepulla kirjoitti:
Pitäähän sitä toteuttaa oma työnsä evoluutiolle. Sinä voit olla tärkeä perintötekijöinesi.
Aika itsekästä olla lisääntymättä ja siirtämättä niitä ehkä arvokkaita geenejä tulevaisuuteen.
Ei kukat kysele vaan tekee työnsä evoluutiolle. Synnyttänyt nainen on hommansa hoitanut.
Se on helvetin pyhä toimitus. Minä miehenä roiskin vain menemään koska haluan levittää omia menestyviä geenejäni tulevaisuuteen. Etkö arvosta itseäsi vai mikä siinä oikein on?
Oletko masentunut?
Rakasta itseäsi ja matkusta tulevaisuuteen.
Nuorena tein vapaa-ajanharjoitteluhetkiä (kuului opintokokonaisuuteen) vanhustenhoitolaitoksessa, eli vanhukset siis asuivat siellä ja me keksimme heille vapaa-ajanohjelmaa ja liikuntatunteja ,yms.
Jäi mieleen monta mukavaa vanhusta, mutta yksi oli mielestäni ylitse muiden.
Mukava , elämänmyönteinen mummeli jolla oli hyvä huumorintaju, hyvät jutut ja mieli kirkas vaikka ikää oli matkamittarissa kunnioitettavat kilometrimäärät.
Porukkaa, ystäviä, sukulaisia lappasi käymässä moikkaamassa tätä mummua liki päivittäin ja tuomassa synttäri ja nimpparikakkuja.
Oletin tietenkin että mummeli on ollut varsin sikiävää sorttia ja nyt lapsenlapsoset sun muut jälkeläiset muistavat mumskua.
Kysäisin sitten vanhalta rouvalta ,että montakohan mahtaa olla lasta hällä ja vastaus yllätti : "minulla ei ole OMIA lapsia."
Vastaavasti saattoi olla montakin lasta pyöräyttänyt vanhus ikkunan äärellä päivittäin ikävä silmissään ulos pälyillen, eikä edes äitienpäivänä tullut kaivattua soittoa- hyvä jos edes kortti!
Näitä naisia ajattelen aina kun joku puhuu lapsista ja vanhuuden turvasta samassa lauseessa.
Lapsettomuus on aika yleistä ja yleinen ihanne parikymppisten ajatusmaailmassa. Ne ajatukset sitten kypsyy vanhetessa ja lapsen hankinta tulee kyllä ajankohtaiseksi jos elämässä on asiat kunnossa.
Luonnollisesti yksin ei lapsia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Juuri niiden fiksujen pitäisi lisääntyä. Afrikassa saisivat jättää aika monta raskautta väliin.
Ottaa päähän nämä Pelastakaa lapset ry:n feissarit ja muut maailman halaajat. Ruokkikaa vaan ne nälkäiset lapset. Ne kasvavat isoksi ja hankkivat jälleen uuden nälkäisen sukupolven. Panostaisivat ehkäisykampanjoihin. Mitäs hankkivat lapsia, vailla kykyä huoltaaa niitä. Ihan oma vika. Loputon kierre, jos noita yrittää "pelastaa".
Tehokkain tapa estää liikakansoittamista on etenkin naisten koulutus. On siis hyvä, etteivät fiksut hanki lapsia, koska heillä on sitten aikaa keksiä ja toteuttaa näitä ideoita liikakansoittumisen estämiseksi. Lapsiperheissä keskitytään sitten muihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutus vie aikaa. Sitä haluaa ajatella myös taloudellista puolta asiassa. Lisäksi sopivaa kumppania ei välttämättä löydykään. Kaikki eivät halua hotelli Vantaan baaritiskillä notkuviksi yh-äideiksi.
Ai sinnekö ne yh-äidit päätyy notkumaan.
Nyt tuokin mysteeri on ratkaistu.
Yritetty on, mutta kun ei niin ei. Joo, olis varmaan pitänyt aloittaa aiemmin, mutten halunnut tehdä lasta ennen kuin on se vakaa parisuhde jne.
nainen vm. -81
Aina puhutaan, että lapsettomat on itsekkäitä, mutta eivät ne lapselliset nyt mitenkään vain lapsia hankkimalla muutu automaattisesti ihmisinä vähemmän itsekkäiksi. Itsekkyys kuitenkaan tarkoittaa, että keskittyy omaan itseensä muiden kustannuksella, mutta ei mene vain mun kaaliin notta kenen kustannuksella vela keskittyy omaan itseensä.
Esim. mummuni on aika itsekäs tyyppi. Jos hänelle menee kylään, niin tarjoaa esim. vain itselleen kakkua kahvin kanssa huolimatta aika kookkaasta eläkkeestä. Ei halua sanojensa mukaan kuluttaa omia rahojaan muihin kuin itseensä (en tätä arvostele vaan haluan vain esitellä ihmistyypin). Tästä vastakohtana lapseton kummitätini, joka pakottaisi minut syömään pullan kyläillessä, jos jäljellä olisi vain yksi, eikä suostuisi suin surminkaan sitä puolittamaan.
Ei lapsen hankkiminen ole mikään meriitti, koska lähes kuka tahansa siihen pystyy. Sen sijaan vastuuta voi ottaa ja lapsia kasvattaa, vaikkeivät ne olisi omia. Yksi yleisin juttu, mitä kummitätini kuuli, oli muiden huoli siitä, että hän olisi vanhana yksin. Ei se kauhean epäitsekkäältä kuulosta hankkia lapsia vanhojen päivien ratoksi. Paljon pyytteettömämpäähän on häneltä lapsettomana lapsista huolehtiminen, koska siinä ei sitten ole oma lehmä ojassa.
Itse voin hyvin hankkia lapsia, mutta haluan myös tehdä nousujohteista uraa. Isän pitäisi siis olla kiinnostunut ottamaan päävastuu kodista ja perheestä. Ei ole vielä sellaista ukkoa löytynyt, mutta olen syntynyt 89 eli vielä tässä on muutama vuosi aikaa, jos tulisi vastaan. Kivahan se on niiden miesten lapsia suunnitella, kun mielikuva on jalkapallon potkimisesta takapihalla - samalla äiti tekee ruokaa ja pyykkää eikä ole saanut ylennystä 8 vuoteen, koska sairaspäivinä isillä on aina ollut tärkeä kokous, joten äidin on pakko ottaa töistä vapaata ;) Omat syyni voivat siis hyvin olla itsekkäitä, mutta mielestäni se on tervettä itsekkyyttä, ettei näin tärkeässä asiassa jousta. Äitini teki sen ja oli kyllä aivan kamala äiti, koska ei siihen rooliin sopinut yhtään.