Naapurissa kasvatetaan oikein huolella tulevaa koulukiusattua
Poika on kuusivuotias ja kykkii äitinsä valvonnassa hiekkalaatikolla. Muut ikäisensä juoksevat omissa leikeissään pitkin kortteleita.
Ei ole päiväkodissa ollut. Lisäksi nimi on tyyliin Jesse-Jooseppi... siis yhdysnimi, joka saa tirkashtelun aikaan näin aikuisellakin.
Ihan on terve lapsi, ei mitään vammaa siis..
Kommentit (67)
No, Suomessa on oppimisvelvollisuus, eli eskariin ja kouluun on pakko laittaa (ellei äiti aio hakea kotiopetuslupaa). Eli viimeistään syksyllä tämä "tynnyrissä kasvatettu" lapsi pääsee ihmisten ilmoille. Ja onko se sitten yhtään parempi juttu tälle lapselle, kuka tietää? Koulumaailmakin on niin mätä, siellä kiusataan ja jotkut opettajat ovat mielenvikaisia (kiusaavat lapsia esim älyttömillä määrillä läksyjä), että en tiedä onko se niin paha juttu että lapsi on ollut ylisuojeltu. Riippuu millaiset vanhemmat tällä on. Mutta eiköhän jätetä tämä asia tähän, ei kuulu meille, eikä ap:lle. Elä omaa elämääsi ap. Vaikka omat lapsesi ovat jo kasvaneet talosta ulos. Keksi itsellesi tekemistä, äläkä ala muiden elämän stalkkeriksi.
Mistä ap tietää, että lapsi on terve? Ja mitä yleensä käsität termillä terve?
Minunkin lapsella on ahdh mutta en huutele sitä naapureille tai tutuille, vain harva tietää diagnoosista. Sinun silmissäsi hän voi vaikuttaa normaalilta, mutta hänellä on silti tiettyjä hankaluuksia.
Juuri tästä syystä oma, herkkä ja huomaavainen lapseni on päiväkodissa. Olin itse samanlainen lapsi ja perhepäivähoidossa, mikä oli toki mukavaa aikansa. Mutta ikäisteni kanssa en ole pärjännyt koskaan,ja varsinkin kouluaika oli siksi yhtä helvettiä.
Haluan että oma lapseni oppii sosiaalisia taitoja vertaisryhmässä. Välittäviä ja rakastavia aikuisia on hänen elämässään, joten myös herkkä ja haavoittuvainen saa lapsi turvallisesti olla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap tietää, että lapsi on terve? Ja mitä yleensä käsität termillä terve?
Minunkin lapsella on ahdh mutta en huutele sitä naapureille tai tutuille, vain harva tietää diagnoosista. Sinun silmissäsi hän voi vaikuttaa normaalilta, mutta hänellä on silti tiettyjä hankaluuksia.
Adhd tarkoitin 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolustelette vanhempia, jotka ajavat lapsen väistämättä kiusatuksi? Eivät lapset ole vielä henkisesti kypsiä suvaitsemaan ketä tahansa piiriinsä.
Lellivauva saa aina osansa. Ja todella väärin kasvattaa lapsestaan sellainen. Ihan kuin törkeä läskikin. Tämä poika on kyllä aivan hoikka.
ap
Eihän tässä vanhempia puolustella, tässä vittuillaan kusipäälle ali-ihmiselle, joka sen lisäksi koulukiusaa.
Miten tässä nyt olisi mahdollisuus koulukiusata, kun olen viisikymppinen ja työni puolesta ihan koulujen ulkopuolella?
Eli ajattelette, että lapsen voi pitää missä tahansa olosuhteissa ja sitten valittaa, että on koulukiusattu? Minusta jokaisella vanhemmalla on vastuu kasvattaa lapsensa ikätasoiseksi toimijaksi.
Jos tämä siis on lähtökohtaisesti terve. Tässä tapauksessa on.
Te kovasti alapeukuttaneet? Onko teistä oikein kasvattaa lapsi tynnyrissä sellaiseksi, ettei osaa kohdata maailmaa normaalisti. Että muiden vika vain?
Älä vingu käsitteitä. Koulukiusaajalapsesta kasvaa koulukiusaaja-aikuinen. Kiusaamisen paikka vain muuttuu. Nyt yrität laajentaa sitä mammapalstallekin, ja kerrankin mammat toimivat kuin Borg ikään: tuomitsevat kaltaisesi kusipään.
Vierailija kirjoitti:
Öhöm. Ap on entinen koulukiusaaja? Kiusaaminen ei koskaa ole kiusatun vika, lapset pitäisi kasvattaa sietämään erilaisuutta ja kunnioittamaan sitä. Kaikki koulut eivät vaan viitsi tai osaa, jos vanhemmilta puutuu se taito.
Kiusaaminen ei ole kiusatun vika, eikä ap sitä tarkoittanutkaan. Kiusaaminen on kiusatun vanhempien vika, kuten oikeastaan kaikki muukin huono ja myös hyvä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhöm. Ap on entinen koulukiusaaja? Kiusaaminen ei koskaa ole kiusatun vika, lapset pitäisi kasvattaa sietämään erilaisuutta ja kunnioittamaan sitä. Kaikki koulut eivät vaan viitsi tai osaa, jos vanhemmilta puutuu se taito.
Kiusaaminen ei ole kiusatun vika, eikä ap sitä tarkoittanutkaan. Kiusaaminen on kiusatun vanhempien vika, kuten oikeastaan kaikki muukin huono ja myös hyvä elämässä.
Entäs mikä on kiusaajan vanhempien vika, kun kasvattivat luonnehäiriöisen lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset ole vielä henkisesti kypsiä suvaitsemaan ketä tahansa piiriinsä.
Lellivauva saa aina osansa. Ja todella väärin kasvattaa lapsestaan sellainen. Ihan kuin törkeä läskikin. Tämä poika on kyllä aivan hoikka.
ap
??? Toivottavasti provoilet. Tai aika kusipäitä olet itse kasvattanut. Nimenomaan lapset on yleensä avoimia kaikelle tai ei millekään, riippuen miten heitä opetetaan ja kannustetaan. Tietty sun lapset on varmaan hwitelly jo kiviä väärän merkkisistä vaatteistakin jo kuusivuotiaana. Voi tätä maailmaa ja sen aikuisia. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Lasta voi pahoinpidellä henkisesti. Yksi tällainen muoto on ylisuojelu, mistä lienee kysymys.
Totta kai häntä tullaan vieroksumaan poikaporukoissa, vaikkei suoranaisesti kiusattaisi, niin kohtalo sinetöity.
Lässyttää kaksivuotiaan äänellä typeriä juttujaa tärkeilevänä ja kaikki tietenkin ympäristön tuottamaa virhekäyttäytymistä.
Ihmettelen suuresti, että suuren osan mielestä tämä on ok?
Korostan, että lapsi on täysin terve. Ja vaikka ei olisikaan täysin terve, tulee pyrkiä kasvatuksessa ikätasoiseen olotilaan. Nyt tehdään aivan päinvastoin, pidetään vauvana.
Minä korostan: sinä et voi tietää, onko lapsi täysin terve vai ei. Jos häntä vielä kuusivuotiaana kuskataan rattailla, olen aivan varma, ettei ole terve.
Sitä paitsi, se mitä sinä pidät ikätasoon kuuluvana on yksi asia ja se ei ole mikään universaali tulkinta. Minä en ainakaan ole täällä stadissa päästänyt kuusivuotiaita vielä juoksentelemaan ympäriinsä ilman valvontaa. Se on turvatonta.
Ikävintä on tuo, että jotenkin katsot tuon lapsen ansaitsevan kiusamisen, ja vieläpä ihan vahingoniloisena tunnut sitä odottava, että pääsisit sanomaan "mitä minä sanoin"!
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kaikki ei näy päälle päin. Lapsella voi olla jokin erityisvaikeus, jos pitää rattaissa kuljettaa tms.
Toki siinä tapauksessa ajattelisin, että lapsi olisi oikeutettu saamaan kuntouttavaa päivähoitoa.
No esimerkiksi lasten reumaa sairastavaa voidaan joutua kuljettamaan rattailla myös joissain vakavammissa sydän vioissa lapsi ei jaksa liikkua. Nämä ovat kuitenkin päällepäin terveen näköisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa. Kiusaaminen on monimutkainen ilmiö ja liian hyysätyt lapset valitettavasti ei osaa toimia ikäistensä kanssa. Se syrjäyttää. Eikä ole niiden sosiaalisesti taitavampien vika, että kömpelösti käyttäytyvä ei pärjää porukoissa. Tämä tuntuu kiusaamiselta.
Näin se elämä menee. Vaikka opetan lapsille, että kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen ja toisten tunteita miettiä, on väistämättä lapsia, joiden kanssa kukaan ei ystävysty.
Valitettavasti näiden kohdalla katse osoittaa lapsen kasvuonosuhteisiin
Tähän asti olin samaa mieltä. Kyllä ihan oikeaa kiusausta on olemassa. Ei pärjää porukoissa, joten pää uitetaan paskakikkareisessa vessanpöntössä on yhtä kuin "tämä tuntuu kiusaamiselta"? Olen oikeasti kiusattu sekä porukoista ulos jätetty sosiaalisten taitojen puutteiden vuoksi, tuo jälkimmäinen ei ole mikään traumatisoiva asia. En edes muistanut, että minulle niin kävi, kunnes nyt aloin miettiä.
En tajua kuinka ks.pojasta tulee koulukiusattu sen perusteella että on äitinsä kanssa? Toista ovat nämä äidit jotka kippaavat hiekkalaatikkoon läjän leluja ja vahtivat silmämunat kovina ettei vaan kukaan tule niillä leikkimään ks.jesse-Jooseppin kanssa😣tällästä kin koettu.Siinä jos missä on käytössä roolimalli että nämä ovat minun ja kukaan toinen ei saa niihin koskea varsinkaan jos en pidä sinusta/ulkonäöstä ym.itsekästä.minäminäminä.Eikai ne siitä kulu jos yhessä leikkivät? oppisi ees lapsi leikkimään , solidaarisuutta , sietämään erinlaisuutta ym.ym.
Ymmärrän ap:n näkemyksen vallan mainiosti. Oltiinpa me koulukiusaamisesta ihan mitä mieltä tahansa, aina on niitä, jotka ottavat erilaisen hampaisiinsa ja kiusaavat, vähintään nauravat. Siksi jokaisen vanhemman pitäisi kasvattaa lapsensa a) kestämään tietynlaista pilkkaa ja kääntämään se huumoriksi, b) puolustautumaan totisempaa kiusaamista vastaan ja c) ilmoittamaan asiasta aikuisille (tässä järjestyksessä).
Älkää äidit tuudittautuko siihen, että koulussa on kiusaamisen vastainen kampanja ja rehtori sanoo, ettei ketään kiusata. Kiusataan, jos oppilas on sosiaalisista kuvioista ihan pihalla.
Sieltä se asenne lähtee kotoa. Teillä taidetaan kasvattaa niitä koulukiusaaja ja se ei ole ylpeilynaihe.
Ylihuolehtiminen ja lelliminen on pahinta mitä pojalle voi tehdä. Sillä kasvatetaan niitä teidän myöhemmin halveksimia kilttimiehiä ja lassukoita. Ei ole mikään ihme, että patriisit antoivat poikiaan toisiin perheisiin kasvamaan menneisyydessä. Eivät päässee lelliintymään oman perheen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on kuusivuotias ja kykkii äitinsä valvonnassa hiekkalaatikolla. Muut ikäisensä juoksevat omissa leikeissään pitkin kortteleita.
Ei ole päiväkodissa ollut. Lisäksi nimi on tyyliin Jesse-Jooseppi... siis yhdysnimi, joka saa tirkashtelun aikaan näin aikuisellakin.
Ihan on terve lapsi, ei mitään vammaa siis..
Sulla on valitettavasti lapsia. Näiden idioottien pennuista ne koulukiusaajat tulevat.
Minkäs lapsiparat voivat kun ovat saaneet kusipäät (ap:n kaltaiset) vanhemmikseen.
Tee kaikille palvelus ap ja anna lapsesi huostaan, ehkä niistäkin tulisi yhteiskntakelpoisia.
Lapseni ovat jo aikuisia, ei ole ollut lastensuojelun kanssa mitään tekemistä.
Itse pidän ihmisiä, jotka ovat täällä anonymiteetin turvin haukkumassa muita kusipäiksi sairaina. Mutta ei siitä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset ole vielä henkisesti kypsiä suvaitsemaan ketä tahansa piiriinsä.
ap
??? Toivottavasti provoilet. Tai aika kusipäitä olet itse kasvattanut. Nimenomaan lapset on yleensä avoimia kaikelle tai ei millekään, riippuen miten heitä opetetaan ja kannustetaan. Tietty sun lapset on varmaan hwitelly jo kiviä väärän merkkisistä vaatteistakin jo kuusivuotiaana. Voi tätä maailmaa ja sen aikuisia. Surullista.
Se on merkille pantavaa, että nämä koulukiusaamisesta syyttelijät ovat itse valmiita heittelemään haukkumasanoja viimeisen päälle. Solvaamaan jo lapsenikin kusipäiksi tuntematta ollenkaan?
Ja täysin alkeellista rinnastaa merkkivaatteita ja sosiaalisia kykyjä keskenään. Jälkimmisten puutteesta on kyse aloituksen tapauksessa. Ihan on hienot vaatteet hänellä.
Kenen vika se on, kun kouluikäiseksi tynnyrissä kasvatettu lapsi ei pärjää lapsiryhmässä? Kun toiset lapset touhuavat yhteisymmärryksessä ja sitten tämä yksi tulee vaatimaan, että leikin säännöt on muutettava hänen mielensä mukaiseksi niin kuka tässä kiusaa ja ketä? Onko ihmekään, että yhtä aletaan vieroksumaan vähitellen?
Voi haloo. Jos 6-vuotiasta kuljetetaan rattailla, on ilmiselvää että a) lapsi ei ole terve, tai b)äiti ei ole terve. Kummasta on kyse, emme voi tietää. Eikä näytä ap:kaan tietävän. Mikä sulla ap mättää? Vinkki: NOT YOUR BUSINESS. Suomeksi : EI KUULU SULLE.
Sulla on valitettavasti lapsia. Näiden idioottien pennuista ne koulukiusaajat tulevat.
Minkäs lapsiparat voivat kun ovat saaneet kusipäät (ap:n kaltaiset) vanhemmikseen.
Tee kaikille palvelus ap ja anna lapsesi huostaan, ehkä niistäkin tulisi yhteiskntakelpoisia.