Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusia perunoita ei suositella pikkulapselle

Vierailija
17.06.2016 |

Niissä on myrkkyjä

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ihmiskunta on hengissä enää.... Perunatkin myrkyllisiä.... oi voi voi...

Vierailija
22/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Aivan naurettavaa, nyt jo muka vihannekset on myrkyllisiä! Onko tämä jotain Atrian ja HK:n propagandaa. Ei voi muuta kuin nauraa. Me kasvatetaan perunat itse, ja varmasti ovat terveellisiä. Ihme hysteriaa taas. 

No on tää aika kauan tiedetty, 14v sitten neuvolassa asiasta sanottiin esikoisen kohdalla. Tosin olivat vähän "myöhässä", ´mun mummoni, synt 1925, oli asiasta mulle jo sanonut. Alle vuoden ikäinen lapsi ja peukalonpään kokoinen uusi peruna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet perunat saavat herkkämahaisen aikuisenkin kipeäksi. Minä en voi sydä uusia perunoita ja olen aikuinen.

Vierailija
24/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan uusista perunoista vatsanväänteitä ja tämä johtuu juuri tuosta solaniinista. Pieni määrä menettelee. Siksi en antanut alle vuoden ikäiselle uusi perunoita kuin maistiaisiksi. On voinut tulla esiin myös neuvolassa tai sukulaismammojen kertomana.

Vierailija
25/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän tuo on tiedetty "aina", ainakin 30v sitten kun esikoiselle kiinteitä aloiteltiin. Siisi pikku lapsi oli silloin alle 1v, siihen maailman aikaan 1v lähtien sai lapset syödä mitä vaan. Vanhan perunan maistelu aloitettiin 3kk vanhana.

Vierailija
26/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/suomessa_saa_muualla_ei_suositella__miksi_meilla_…

Evira suosittelee ettei uusia perunoita syötettäisi pikkulapsille

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

"Solaniinia on suhteellisen paljon myös varhaisperunoissa, minkä takia niiden syöttämistä pikkulapsille tulisi välttää."

Vierailija
27/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se nyt vaan on, että perunassa todellakin on solaniinia, joka on myrkyllistä. Viljellyssä perunassa sitä on hyvin pieniä määriä. Pienissä mukuloissa enemmän ja erityisesti pintaan nousseissa vihertyneissä mukuloissa. 

Perunan maanpäällisissä osissa solaniinia onkin sitten oikein reippaasti, eli ne ovat kunnolla myrkyllisiä. Maalla tiedetään, että niitä ei pidä esimerkiksi eläimille syöttää.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Peruna#Myrkyllisyys

https://fi.wikipedia.org/wiki/Solaniini

Solaniininmyrkytyksen oireita ovat ripuli, oksentaminen, vatsakrampit, rytmihäiriöt, sekavuus jne.

Kasvien myrkyllisyys on oikestaan pikemminkin sääntö kuin poikkeus. 

Syötäväksi on valikoituneet kasvit ja kasvinosat, joiden myrkyllisyys on vähäisintä, kuten nyt tuo perunakin. Kasvejahan ei ole meidän syötäväksi suinkaan suunniteltu, vaan koska jotain pitää elääkseen syödä, on alettu syödä niitä joita maha ja muu elimistö parhaiten kestää. 

Vierailija
28/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin. Niissä on liikaa solaniinia. Ennen niitä kuitenkin syötettiin surutta.

Nykyään olen itsekin lopettanut uusien perunoiden syönnin. Ostan vasta siten syksyllä uuden sadon perunoita.

Vierailija
29/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvejahan ei ole meidän syötäväksi suinkaan suunniteltu 

Eikä mitään muutakaan.

Vierailija
30/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N25N kirjoitti:

Mitenköhän ihmiskunta on hengissä enää.... Perunatkin myrkyllisiä.... oi voi voi...

Tää on kaikkien vänkääjien vakiokommentti, jossa ei ole järjen hiventäkään. Toki perunoiden myrkyllisyyden merkitykestä voidaan olla montaa mieltä, mutta suurin osa terveysriskeistä ei aiheuta välitöntä kuolemaa. 

Minkähän takia muuten ihmiskunnan keski-ikä on koko ajan kasvanut? 

Vierailija
31/31 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N25N kirjoitti:

Tää on kaikkien vänkääjien vakiokommentti, jossa ei ole järjen hiventäkään. Toki perunoiden myrkyllisyyden merkitykestä voidaan olla montaa mieltä, mutta suurin osa terveysriskeistä ei aiheuta välitöntä kuolemaa. 

Minkähän takia muuten ihmiskunnan keski-ikä on koko ajan kasvanut? 

Eiköhän tuohon ole selkeä vastaus: lääketieteen kehitys. Vaikka ihmiset olisivatkin sairaampia (ja tiedetään kyllä että länsimainen elämäntapa aiheuttaa monia ns. elintapasairauksia) niin heidät saadaan silti pidettyä hengissä vanhuuteen asti, kun erilaisia vaivoja voidaan hoitaa tehokkaasti.