Runsaat kuukautiset, hormonaalinen ehkäisy ei auta, saako lapseton kohdunpoiston?
Mulla on ollut aina runsaat kuukautiset, mutta ne tuntuu vaan pahenevan iän myötä. Vuodan noin pari viikkoa, sit on noin parin viikon tauko ja taas noin pari viikkoa vuotoa. On tutkittu, ettei ole kasvaimia tmv. Hemoglobiinini on 80 eli alhainen.
Minipillereitä käyttäessä vuosin koko ajan, hormonikierukka aiheutti ihan järkyttävät vatsakivut sen 8kk ajan, jonka sitä käytin, myös vuotoa oli. Olen kokeillut myös caprilon-lääkettä, mutta siitäkään ei ollut apua.
Olen kokeillut myös eri rautatabletteja, mutta kaikista on tullut ihan järkyttävät vatsakivut ja ummetusta tai ripulia. Jo ihan pienistä määristä.
Milläköhän todennäköisyydellä lapseton saa kohdun poiston? En ole koskaan halunnut lapsia eikä mieleni ole tämän suhteen muuttunut, vaikka nyt on ikääkin jo 33v. Tiedän, ettei kohdun poisto ole mikään pieni operaatio, mutta olen myös todella kyllästynyt tähän todella runsaaseen vuotoon ja anemiasta johtuviin fyysisiin oireisiin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset loppuu Visanne- nimisellä lääkkeellä.
Itselläni ennen Visannen keksimistä toimi myös keltarauhashormoni.En pysty syömään pillereitä ja on migreenikin, mutta nää on sen verran "puhtaamia" tuotteita, että ongelmia ei ole ollut.
Niin ja on tehty sterlisaatiokin, se ei toki liity kuukautisiin mitenkään.
Kyllä ne kuukautiset loppuu, jos sterilisaatiossa poltetaan limakalvot. Näin tehtiin mulle juurikin runsaiden kuukautisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset loppuu Visanne- nimisellä lääkkeellä.
Itselläni ennen Visannen keksimistä toimi myös keltarauhashormoni.En pysty syömään pillereitä ja on migreenikin, mutta nää on sen verran "puhtaamia" tuotteita, että ongelmia ei ole ollut.
Niin ja on tehty sterlisaatiokin, se ei toki liity kuukautisiin mitenkään.
Kyllä ne kuukautiset loppuu, jos sterilisaatiossa poltetaan limakalvot. Näin tehtiin mulle juurikin runsaiden kuukautisten takia.
Mä en edes tiedä miten mun steri on tehty, taisivat ihan katkaista piuhat. Mitään ylimääräistä ei kroppaan ainakaan työnnetty.
Mulla on nuo runsaat menkat yksi oire endosta, varmaan sitten siksi ei poltettu mitään, koska ovulaatio täytyy kuitenkin estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle.
Olen menossa, mutta kuten sanottu se aika on n. 2kk päästä
ap
OT mutta miksi ja missä päin maailmaa jonotetaan 2 kk gynelle? Ajan saa yleensä parin päivän sisään...
Itselläni runsaat vuodot saatiin kuriin Caprilon-nimisellä lääkkeellä. Olisiko se mahdollinen vaihtoehto sinulle ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle.
Olen menossa, mutta kuten sanottu se aika on n. 2kk päästä
ap
OT mutta miksi ja missä päin maailmaa jonotetaan 2 kk gynelle? Ajan saa yleensä parin päivän sisään...
Juu on poikkeuksellisen pitkä aika, haluan tietylle gynelle, joka on melko suosittu plus aikaa tilatessa aiemmin olleista ajoista monikaan ei itselleni sopinut. Olen yrittäjä ja tietyt jutut on tehtävä tiettynä ajankohtana. Näistä syistä aika on vasta n. 2kk päästä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni runsaat vuodot saatiin kuriin Caprilon-nimisellä lääkkeellä. Olisiko se mahdollinen vaihtoehto sinulle ap?
Lukee jo aloituksessa, että olen kokeillut caprilonia eikä siitä ollut apua.
ap
Kannattaa varmaan ennemminkin kysellä lämpöhoitoa lääkäriltä, kuin tutuntuttujen mututietoina. Sterilisaatio ei liity kyllä kohdun limakalvoon tai vuotoon mitenkään, se on vaan este-menetelmä ehkäisyssä. Kohdunpoistoa ei luultavasti pelkän vuodon vuoksi kolmekymppiselle tehdä, mutta ainahan voi toki kysellä. Hormonihoitoja on saatavilla muitakin keltarauhashormonillisia, esim. Orgametril, Visanne, Provera, ovat tehokkaampia kuin pillerit tai minipillerit, vuodot saa noilla pois, mutta toki siinä on sitten se mahdollisuus, että ei paljon seksikään kiinnosta enää.. Lämpöhoito tai limakalvojen polttaminen varmaankin kannattaisi ensin kokeilla, jos ei siitä saa apua, niin onhan sitä kohdunpoistoa sen jälkeenkin mahdollista ajatella.
Itse sain kohdunpoiston kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten takia. Sain sen juuri ennen, ennen kuin ehdot kiristyivät. Oi, kuinka onnellinen olen ollut, kun se särkylääkkeiden syönti loppui ja vuoto.
Mitään ongelmia ei ole leikkauksesta ollut. Minusta on kyllä harmi, että naisten asioihin ei perehdytä tarpeeksi ja vakavasti. Ystävälläni oli valtavan suuret myoomat kohdussa. Todella paljon vaivoja ja kipuja ja saikkupäiviä. Hymähdeltiin vain useampi vuosi, eikä asialle tehty mitään. Sehän on naisen osa olla kipeä ja kärsiä vaivoista. Saa kirkkaamman kruunun. Lopulta leikattiin kiireellisenä, kun tapahtui jokin isompi vaiva myoomien takia. Syytä en tiedä. Leikkaava lääkäri oli kauhistellut, että minkä ihmeen takia lähetettä ei ole pantu vetämään jo paria vuotta aiemmin, jotta elämänlaatu paranisi.
Vastaus ap:n kysymykseen. Kohdunpoistoa ei noilla indikaatioilla saa. Ensin kokeillaan muut hoitomuodot. Eli ei saa, tulet saamaan saman vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan ennemminkin kysellä lämpöhoitoa lääkäriltä, kuin tutuntuttujen mututietoina. Sterilisaatio ei liity kyllä kohdun limakalvoon tai vuotoon mitenkään, se on vaan este-menetelmä ehkäisyssä. Kohdunpoistoa ei luultavasti pelkän vuodon vuoksi kolmekymppiselle tehdä, mutta ainahan voi toki kysellä. Hormonihoitoja on saatavilla muitakin keltarauhashormonillisia, esim. Orgametril, Visanne, Provera, ovat tehokkaampia kuin pillerit tai minipillerit, vuodot saa noilla pois, mutta toki siinä on sitten se mahdollisuus, että ei paljon seksikään kiinnosta enää.. Lämpöhoito tai limakalvojen polttaminen varmaankin kannattaisi ensin kokeilla, jos ei siitä saa apua, niin onhan sitä kohdunpoistoa sen jälkeenkin mahdollista ajatella.
Kysyin tuolta julkisen puolen gyneltä myös tuosta lämpöhoidosta ja sen mahdollisuudesta kohdallani. Vastaus oli sama eli hänestä se ei ole tarpeellinen minulle. Ei myöskään kertonut mitään muita hoitokeinoja, joita voisin vielä kokeilla.
Tiedän kyllä, ettei se sterilisaatio yksinään lopeta kuukautisia, mutta mikäli sen yhteydessä tehtäis täällä jonkun mainitsema limakalvojen polttaminen niin se ymmärtääkseni lopettaisi kuukautiset.
Eikä minun ole siis pakko saada just sitä kohdunpoistoa, mutta joku hoitovaihtoehto, joka vähintään vähentäis kuukautisvuotoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ap:n kysymykseen. Kohdunpoistoa ei noilla indikaatioilla saa. Ensin kokeillaan muut hoitomuodot. Eli ei saa, tulet saamaan saman vastauksen.
Vaikka oliskin näin niin mieluummin haen sen toisen mielipiteen oikeesti työnsä osaavalta gyneltä. Julkisen puolen gyneltä en saanut mitään muita hoitovaihtoehtoja, joita kokeilla ja vastaus kohdunpoistoon, sterilisaatioon ja lämpöpallohoitoon oli ei.
ap
En osaa ottaa muuta kantaa kuin, että minipillereillä vuosin enemmän tai vähemmän puolisen vuotta taukoamatta ja sairastuin anemiaan. Mulla siis tätä ennen normaali vuoto ja ehkäisyyn noita aloin syömään. yhdistelmäehkäisypillereillä tilanne korjaantui.
Sun pitäis saada hb nousemaan jollain tuotteella. Vuodot vähenevät siitäkin. Mulla ainakin hyytymistekijätkin laskee kun hb laskee. Mä sain ihan julkiselta puolelta ohjeen et sterilisaatio ja kohdun limakalvon poltto. En vain vielä halunnut, koska en tiedä haluanko lisää lapsia.
Mulla Maltofer ei nosta hbta. Ainoastaan Obsidan. Maha kipeänä. Hb taas 99.
Steriä ei kannata ainakaan teettää. Minulla oli ennen ihan kestettävät menkat, sterin jälkeen n. 5kk alkoi vaihdevuosioireet (hillitön hikoilu ja palelu, saatan herätä yöllä läpimärästä sängystä) ja ne menkat. Särkylääkkeitä kaksin käsin, koska sattuu niin perkeleesti (paitsi ongelma on, että nivelrikon pitkäaikaislääkkeen kanssa en saa syödä esim. Buranaa, joka hillitsisi vuotoa ja koska hermokipujen vuoksi syön 4-8 panacodia päivässä, en voi oikeen tavallista parasetamolia enää ottaa kun 3000 raja paukkuis yli) ja vuotaa niin paljon että tuntuu että tarttis vaipat... toki jos nuo on valamis kestään niin mikä jottei.
Ja olen itse 25 (sterihetkellä 24), kahden lapsen äiti. Sain myönteisen päätöksen viimeiseltä, eli leikkaavalta nuorimmaisen sektion yhteydessä ( molemmat sektioitu, koska kuolisin norm. Synnytykseen) inkutettuani puoli tuntia sen kanssa ennen saliin menoa 😂 syynä vanha vamma, joka pääsyynä tuohon synnytystapaan ja teki raskauksistani helvetillisiä. Mielummin lääkkeillä selviävä kahden lapsen äiti kuin useamman pyörätuolilla liikkuva, kun mikään ehkäisykään ei sopinut ja abortti olis ollut liikaa psyykkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Steriä ei kannata ainakaan teettää. Minulla oli ennen ihan kestettävät menkat, sterin jälkeen n. 5kk alkoi vaihdevuosioireet (hillitön hikoilu ja palelu, saatan herätä yöllä läpimärästä sängystä) ja ne menkat. Särkylääkkeitä kaksin käsin, koska sattuu niin perkeleesti (paitsi ongelma on, että nivelrikon pitkäaikaislääkkeen kanssa en saa syödä esim. Buranaa, joka hillitsisi vuotoa ja koska hermokipujen vuoksi syön 4-8 panacodia päivässä, en voi oikeen tavallista parasetamolia enää ottaa kun 3000 raja paukkuis yli) ja vuotaa niin paljon että tuntuu että tarttis vaipat... toki jos nuo on valamis kestään niin mikä jottei.
Ja olen itse 25 (sterihetkellä 24), kahden lapsen äiti. Sain myönteisen päätöksen viimeiseltä, eli leikkaavalta nuorimmaisen sektion yhteydessä ( molemmat sektioitu, koska kuolisin norm. Synnytykseen) inkutettuani puoli tuntia sen kanssa ennen saliin menoa 😂 syynä vanha vamma, joka pääsyynä tuohon synnytystapaan ja teki raskauksistani helvetillisiä. Mielummin lääkkeillä selviävä kahden lapsen äiti kuin useamman pyörätuolilla liikkuva, kun mikään ehkäisykään ei sopinut ja abortti olis ollut liikaa psyykkeelle.
Kyllä se sterilisaatio kannattaa, mutta jos se on erityisesti runsaiden kuukautisten takia niin sillon sen yhteydessä pitää tehdä myös se limakalvojen poltto.
Mulle tehtiin sterilisaation lisäksi novasure-toimenpide. Sterilisaatio lähinnä siksi, että tuon novasuren jälkeen ei saisi enää tulla raskaaksi. Tästä on pari vuotta aikaa eikä mulla ole ollut enää ollenkaan vuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Steri ei aiheuta vaihdevuosia, eikä vaihdevuosioireita.
Miksi näissä ketjuissa on aina väärää tietoa kiusalla antavia trolleja? Trollaus tai juttujen keksiminen on muuten ihan hauskaa minustakin, mutta ei silloin kun jollakulla on oikeasti joku oire tai vaiva mihin tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä ketjuissa on aina väärää tietoa kiusalla antavia trolleja? Trollaus tai juttujen keksiminen on muuten ihan hauskaa minustakin, mutta ei silloin kun jollakulla on oikeasti joku oire tai vaiva mihin tarvitsee apua.
Samaa mieltä
Mulla ei tuo Visanne lopettanut kuukautisia. Myös mulla oli vaivana runsaat kuukautiset, nyt on sterilisaatio tehtynä eikä kuukautisia ole ollut sen jälkeen.