Runsaat kuukautiset, hormonaalinen ehkäisy ei auta, saako lapseton kohdunpoiston?
Mulla on ollut aina runsaat kuukautiset, mutta ne tuntuu vaan pahenevan iän myötä. Vuodan noin pari viikkoa, sit on noin parin viikon tauko ja taas noin pari viikkoa vuotoa. On tutkittu, ettei ole kasvaimia tmv. Hemoglobiinini on 80 eli alhainen.
Minipillereitä käyttäessä vuosin koko ajan, hormonikierukka aiheutti ihan järkyttävät vatsakivut sen 8kk ajan, jonka sitä käytin, myös vuotoa oli. Olen kokeillut myös caprilon-lääkettä, mutta siitäkään ei ollut apua.
Olen kokeillut myös eri rautatabletteja, mutta kaikista on tullut ihan järkyttävät vatsakivut ja ummetusta tai ripulia. Jo ihan pienistä määristä.
Milläköhän todennäköisyydellä lapseton saa kohdun poiston? En ole koskaan halunnut lapsia eikä mieleni ole tämän suhteen muuttunut, vaikka nyt on ikääkin jo 33v. Tiedän, ettei kohdun poisto ole mikään pieni operaatio, mutta olen myös todella kyllästynyt tähän todella runsaaseen vuotoon ja anemiasta johtuviin fyysisiin oireisiin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuototaipumus muuttuu raskaudessa, eikä migreenikään pahene.
Uskon ennemmin neurologia sen suhteen, että migreenini voi pahentua raskauden takia. Eikä minusta edelleenkään olisi järkevää tehdä lasta siksi, että vuototaipumus EHKÄ muuttuisi raskauden jälkeen. Tai entäs jos vuoto muuttuisi tätäkin runsaammaksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja "tiedät" tämän, koska olet lääkäri? Epäilen..
Sterin kyllä saa, kokemusta on ja lakikin sen takaa. Tosin miehet helpommin kuin naiset. Ja kohdunpoistonkin saa, mutta ei Suomessa välttämättä. Ei ole pakko alistua kaikkeen paskaan, tuollainenhan pilaa jo parisuhteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sterin kyllä saa, kokemusta on ja lakikin sen takaa. Tosin miehet helpommin kuin naiset. Ja kohdunpoistonkin saa, mutta ei Suomessa välttämättä. Ei ole pakko alistua kaikkeen paskaan, tuollainenhan pilaa jo parisuhteenkin.
Kirjoitin jo aiemmin, että kysyn tuosta sterilisaatiosta, kun noin 2kk päästä menen lääkäriin. Tämä eka lääkäri, jolla kävin sanoi ei kohdunpoistolle ja myös sterilisaatiolle, todella runsas vuoto ei kuulemma ole riittävä syy tehdä jompaa kumpaa.
Tää on niin totta, että vaikuttaa todellakin parisuhteeseen. Molemmat haluais seksiä paljon useammin, mutta kun ei kiinnosta laittaa montaa pyyhettä alle ja nekään ei yleensä riitä vaan siitä huolimatta on yleensä mennyt lakanoihin. Mulla ei onneks mitään hirveitä kipuja ole menkkojen aikana, mutta se vuoto on jotain aivan järkyttävää. Jos joku nyt keksii, ettei sitä seksiä tarvi harrastaa aina sängyssä niin ei tietenkään, mut ihan sama missä on sekstailtu ni se paikka on siivottava sen jälkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
no joo, minulla ei ainakaan vuoto niukentunut lapsen jälkeen, päin vastoin runsastui. Onneksi hormonikierukka sopi ja lopetti kuukautiset. Kyllähän nyt on kumma, jos Suomessa ei saa anemian ja elämää hankaloittavan vuodon takia kohdunpoistoa.
Sterilisaation saa lapsetonkin, mä sain 28-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no joo, minulla ei ainakaan vuoto niukentunut lapsen jälkeen, päin vastoin runsastui. Onneksi hormonikierukka sopi ja lopetti kuukautiset. Kyllähän nyt on kumma, jos Suomessa ei saa anemian ja elämää hankaloittavan vuodon takia kohdunpoistoa.
Kohdunpoisto on viimeinen keino. Herkkävatsainen olen itsekin ja anemia toisinaan. Herkälle vatsalle sopii mm. Maltofer-tipat. Migreeniä sairastava voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, ei tosin tiettyjä pillereitä.
Ap, et ole edes kokeillut juurikaan hoitomuotoja. Anemiaa ei hoideta kohdunpoistolla ikäiselläsi, ensin kokeillaan muut keinot. Konsultoi gynekologia. Kuukautiset pystyy lopettamaan lääkityksellä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoisto on viimeinen keino. Herkkävatsainen olen itsekin ja anemia toisinaan. Herkälle vatsalle sopii mm. Maltofer-tipat. Migreeniä sairastava voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, ei tosin tiettyjä pillereitä.
Ap, et ole edes kokeillut juurikaan hoitomuotoja. Anemiaa ei hoideta kohdunpoistolla ikäiselläsi, ensin kokeillaan muut keinot. Konsultoi gynekologia. Kuukautiset pystyy lopettamaan lääkityksellä!!!!
Millä lääkityksellä kuukautiset lopetetaan?
Ongelma ei ole pelkkä anemia vaan todella runsas vuoto kuukautisten takia kaks viikkoa ja kahden tai kolmen viikon tauko ja taas kaks viikkoa vuotoa. Erityisesti tämä runsas vuoto rajoittaa elämää todella paljon. Lisäksi vielä anemiasta johtuvat fyysiset oireet vaivaa koko ajan.
Kuten jo kirjoitin minipillereillä vuodan koko ajan runsaasti, hormonikierukka aiheutti järkyttävät kivut ja vuotoa sillonkin, yhdistelmäpillerit on kiellettyjen listalla migreenin takia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle.
Mitä tämä auttaa?
Heippa Ap! Mulle tehtiin kohdun lämpökäsittely ja kuukautiset loppuivat siihen. Oli hemmetin kivulias toimenpide kun lääkitys ei osunut kohdilleen mut silti kannatti! Mulla oli hemoglobiini 90 ja vuotoon ei auttanut mikään, haittasi työssäkäyntiä yms normaalia elämää. Lapsia on ja vuoto paheni toisen jälkeen. Suosittelen lämpöhoitoa. Kohtua en antaisi poistaa kun siitä saattaa tulla tosi pahoja ongelmia.
Oletko kokeillut nestemäistä rautaa? Kun itse aloitin raudan syönnin niin vuotokin väheni.
Manna567 kirjoitti:
Heippa Ap! Mulle tehtiin kohdun lämpökäsittely ja kuukautiset loppuivat siihen. Oli hemmetin kivulias toimenpide kun lääkitys ei osunut kohdilleen mut silti kannatti! Mulla oli hemoglobiini 90 ja vuotoon ei auttanut mikään, haittasi työssäkäyntiä yms normaalia elämää. Lapsia on ja vuoto paheni toisen jälkeen. Suosittelen lämpöhoitoa. Kohtua en antaisi poistaa kun siitä saattaa tulla tosi pahoja ongelmia.
Olen muutaman ystävän kautta kuullut, ettei heidän kolmella tutullaan tämä ole auttanut runsaaseen vuotoon ja että ovat olleet tosi kipeitä toimenpiteen jälkeen. Lisäksi yhdeltä puolitutulta myös kuullut, ettei tuosta ole ollut hänen parille tutulle apua, tähän tietoon suhtaudun kuitenkin pienellä varauksella, koska tämä ihminen ei läheskään aina puhu totta. Ei tietenkään voi tietää varmaksi, miten tuo lämpöpallohoito toimisi minun kohdalla ennen kun se on tehty.
Tiedän kohdunpoiston riskit ja kuten jo johonkin aiempaan kommenttiini kirjoitin, että esim. sterilisaatio ois varmasti parempi, kun sillon kohtu pysyis paikallaan eikä ois esim. laskeuman riskiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle.
Olen menossa, mutta kuten sanottu se aika on n. 2kk päästä
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut nestemäistä rautaa? Kun itse aloitin raudan syönnin niin vuotokin väheni.
Olen kokeillut, mutta sain siitä samat oireet, etten voi sitä käyttää.
ap
Kuukautiset loppuu Visanne- nimisellä lääkkeellä.
Itselläni ennen Visannen keksimistä toimi myös keltarauhashormoni.
En pysty syömään pillereitä ja on migreenikin, mutta nää on sen verran "puhtaamia" tuotteita, että ongelmia ei ole ollut.
Niin ja on tehty sterlisaatiokin, se ei toki liity kuukautisiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea? Mulla oli todella runsaat kuukautiset ja niistä johtuva anemia. Minä kokeilin juurikin kaikki ap:n mainitsemat hoidot tuloksetta ja sen jälkeen lääkäri sanoi, että voidaan kokeilla joko sterilisaatiota tai lämpöpallohoitoa. Valitsin sterilisaation, koska lapsiluku oli täysi.
Ok, pitääkin kysyä tästä, kun noin 2kk päästä käyn lääkärillä. Tämä olisi siinä mielessä parempi, ettei olisi laskeuman riskiä, kun kohtu pysyisi paikallaan.
ap