Gynekologi vastaa 3 ensimmäiseen asialliseen kysymykseen
Sisätautilääkärin lyhyt kyselytunti saavutti suuren suosion.Esimerkistä innostuneena:
Kysykääpä jotain...
Kommentit (26)
Voi olla kysymys myös synynnäisesti kaksiosaisesta emättimestä.
Eikö synnytyksen jälkitarkastuksessa kiinnitetty huomiota asiaan?
Seuraavan PAPA:n yhteydessä voisit tarkistuttaa asian- ja toki jos asia vaivaa, käy lääkärillä jo aiemmin.
Miten ne sujuvat? Siis noin yleensä, ei tarvii omista kokemuksista kertoa...
Lopetin pillereiden syömisen noin puoli vuotta sitten eikä ole kuukautisia näkynyt sen jälkeen. Koska lääkäriin?
Kyseessähän on erittäin korkean riskin raskaudet.
Riskien suuruus riippuu siitä, ovatko istukat yhteiset vai erilliset ja ovatko sikiöt samassa vai eri vesipussissa. Suurin riski liittyy monochoriaalisiin- monoamniaalisiin sikiöihin (sekä istukka että vesitila yhteiset, ei kalvoa välissä): sikiöiden verenkierto ja sitä kautta hapen ja ravinnon saanti voi joutua epätasapainoon ja sikiöt voivat lisäksi sotkeutua toistensa napanuoriin.
Ennenaikaisuuden riski on erittäin suuri- sekä spontaanisti, kohdun valtavan venyttymisen vuoksi, että lääketieteellisistä syistä: raskaus voidaan joutua päättämään aikaisin sektiolla yhden sikiöistä voidessa huonosti.
Hoitamani kolmosraskaudet päättyivät kuitenkin onnellisesti, sektiolla syntyi terveitä lapsia!
Missä juuri sinun kuukautisesi viipyvät.
Lupasin vastata kolmelle mutta jos sopii, esitän pari selventävää jatkokysymystä sinulle niin saat tästä jotain hyötyäkin :-)
Minkä ikäinen olet?
Paljonko on painoindeksisi?
Oletko lihonut/ laihtunut viime aikoina?
Oliko kierto säännöllinen ennen pillereitä?
Kauanko söit pillereitä ja oliko tarkoituksena raskaudenehkäisy vai jotain muuta?
Onko sinullaperussairauksia/ muuta lääkitystä?
Kasvaako karvaa (vain) naisellisilla alueilla?
Tuleeko rinnoista maitoa?
Onko raskaustesti negatiivinen?
tässäpä tärkeimmät selvitykset. Jos ei huvita vastata, mene lääkäriin: on monta syytä miksi kuukautiset jäävät tulematta.
Terv. yleislääketieteeseen erikoistuva kollega
Huvitti nimittäin tuo sisätautilääkäriketjun onko-vai-eikö-oikea-lääkäri -keskustelu. Meitä lääkäreitä on nimittäin tosi paljon, ja ihmisiä kun ollaan, niin myös Vauva-palstoilla seikkaillaan. Eikö?
Terv. ap gynekologi jota kyyllästyttää odotella äitiyslomalla esikoisen syntymistä ja siitä tämä äkillinen innostus ilmaiseen työntekoon :-)
Olen ollut jo kauan av-mamma ja ihmettelen miksi ammattini sen estäisi!
Mahtaako tieto lisätä tuskaa? Mulla oli vähän niin, kun riskiraskautta vein eteenpäin. Onneksi meni hyvin! Terv. yleislääketieteilijä, neljän lapsen ONNELLINEN äiti
Eli miten sen synnytyksen jälkeen käy? Onko hyvä seksi menetetty löystymisen takia?
Minkä ikäinen olet? 29 v.
Paljonko on painoindeksisi? Yli 30 (tiedän että olen ylipainoinen, yritän laihduttaa).
Oletko lihonut/ laihtunut viime aikoina? Lihonut, sen jälkeen kun lopetin tupakoimisen (n. 2 vuotta).
Oliko kierto säännöllinen ennen pillereitä? Ei, aina ollut epäsäännöllinen.
Kauanko söit pillereitä ja oliko tarkoituksena raskaudenehkäisy vai jotain muuta? Sekä ehkäisyyn että kuukautishäiriön hoitoon.
Onko sinullaperussairauksia/ muuta lääkitystä? Ei sairauksia eikä lääkitystä.
Kasvaako karvaa (vain) naisellisilla alueilla? Karvoitus aika runsasta ja tummaa mutta karvoitus on vain kainalot/sääret/häpy.
Tuleeko rinnoista maitoa? Ei tule.
Onko raskaustesti negatiivinen? On negatiivinen.
Lisätiedoksi: mulla on kaksi lasta, viimeisestä synnytyksestä 7 v.
sokereiden ja keltaisuuden takia. Äidillä dm (white b). Kuinka korkea tuo epoarvo on? Tiedän, että viitearvo on 10, mutta onko se 20 lievästi koholla vai enemmänkin? Lapsi on nyt 3,5-vuotias ja häikkää on kehityksessä. Lapsiveden epo pn rutiinitutkimus Helsingin NKL:lla keuhhkojen kypsyyttä seurattaessa.
Kiinnostaa siis, kärsikö lapsi hapenpuutteesta kohdussa ollessaan. Eihän sillä ole enää mitään merkitystä, mutta silti kiinnostaa.
Kiitos!
Kertomasi perusteella sinulla voi hyvinkin olla PCO (polykystiset munasarjat)- asiaa voidaan hoitaa ja viime vuosina tästä asiasta kuukautishäiriöiden aiheuttajana on tullut paljon uutta tietoa.
Kannattaa esim. tarkistaa sokeritasapaino ja jos on pielessä, saadaan hoidolla sekä kuukautiskierto takaisin että painoa vähän laskemaan.
Jos on raskaustoiveita pillerien lopettamsien syynä, sinäkin tapauksessa voisi olla hyvä jo käydä lääkärissä.
ap
Enkä ole ollut Helsingissä työssä- en osaa vastata. Ja olet jo 5. kysyjä.
Ei kuitenkaan vielä kyllästytä- vastailen mihin osaan, EPO-määritys lapsivedestä ei kuitenkaan ole mikään rutiinitutkimus ympäri Suomen. TAYS ilmeisesti käyttää myös valikoiduissa tapauksissa.
Itsellänikin riskiraskaus (kuinkas muuten, täytyyhän olla ammattilisää) ja synnytyksen suhteen olen mielestäni asiallisen peloissani- olen niin monesti nähnyt sen varjopuolen...
Ja sitten taas toisaalta olen niin onnellinen, pian tulen äidiksi, minäkin!!
Kahdestakin syystä tarvitaan kuukautiset vaikkei haluaisi raskaaksi:
1) kohdun limakalvon suojaksi kohtusyövältä tarvitaan 3-4 vuotoa vuodessa
2) pitkään jatkunut kuukautisten puuttuminen altistaa osteoporoosille
terv ap gyne
niin onko mahdolista, että jokin lapsen ruumiinosa " tökkii" supistelujen aikana häpyluuta vasten ja hidastaa kohdunsuun kypsymistä? Kohta kuukauden päivät ollut sama tilanne eikä kypsymistä tapahdu nimeksikään supisteluista huolimatta :/
Moni ystäväni on kysellyt samaa: sinä kun olet niitä naisten alapäitä nähnyt tuhansia, kerro nyt miten se on...
Löysiä ja tiukkoja on sekä synnyttäneissä että synnyttämättömissä.
Naisen nautinnosta tai seksitaidoista ei gynekologi päällepäin tiedä mitään- nautintohan on korvien välissä.
Jos seksuaalinen itsetuntosi/ halusi perustuu vain siihen, että emättimesi on neitseellinen, voit joutua synnytettyäsi pohtimaan asiaa uudestaan.
Todennäköisesti seksielämäsi paranee- ei huonone. Lantionpohjan lihakset kannattaa kuitenkin treenata synnytyksen jälkeen kuntoon- parantaa sekä miehen että naisen " tuntumaa" ja ehkäisee virtsankarkailua ja laskeumia.
terv ap
Tampooni ei mene välttämättä ekella oikeaan paikkaa, vaan sivuun ikäänkuin onkaloon. ja tämä vasta synnytyksen jälkeen tapahtunutta.
repesin aika pahasti ja tuli juuri onkalo(?)