Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)
Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.
Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.
Onko kohtuullista?
Kommentit (208)
Ihan kohtuullista on, jos sinulla on tuloja (etuuksia). Vai ajattelitko törsätä työmarkkinatukesi huvituksiin?
Muuta kotoa jos eivät sinua sinne halua
Sallittua se taitaa olla, mutta kuulostaa vähän kohtuuttomalta, jos olet työtön. Vai onko tämä yritys patistaa sinua töihin/opiskelemaan? Jos he ovat huolissaan siitä, että aiot vaan "jäädä laiskottelemaan" ja tuo on keino yrittää saada sinut eteenpäin urapolulla?
No on sinänsä kohtuullista (koska olet täysi-ikäinen) mutta aika kusipäistä toimintaa. Varsinkaan jos ette ole mitenkään köyhiä edes.
Minä maksoin vanhemmilleni ruokarahaa kotona asuessani 18-19-vuotiaana. Oli kohtuullista.
Minun poikaystäväni joutui aikanaan maksamaan myös ns. vuokraa vanhemmilleen, koska valitsi keskeyttää opinnot ja mennä töihin. Hän oli silloin 18-vuotias, tosin tienasi yli pari tonnia kuussa että ihan reiluakin :D
Työttömältä olisi kohtuutonta vaatia vuokraa, mutta ehkä tuollakin haluavat patistaa ettet vain "oleskele" vaan myös teet jotain välivuotenasi?
Sähän olet täysi-ikäinen, ajattelit lööbäilla vuoden himassa tekemättä mitään?! Kannattaa varmaan katsella niitä töitä jostain!
Ei ole kohtuullista. Muuta omaan asuntoon ja he asumislisää ja toimeentulotukea. Ikävä tilanne :( Itse oisin saanut asua kotona vaikka kolmekymppiseksi. Paskat vanhemmat sinulla :(
Ajattelit siis ilmaisessa täysihoidossa makailla vuoden kotonasi? Onneksi vanhemmillasi on järkeä päässä.
No jos sulla ei ole tuloja niin ei ole kohtuullista. Jos käyt töissä niin mielestäni voit hyvin osallistua itsesi elättämiseen, täysi-ikäinen kun olet. Miksi päädyit välivuoteen? Johtuuko vanhempiesi asenne siitä etteivät hyväksy välivuotta?
Turha itkeä aplle töihin menosta kun töitä ei kaikille ole.
Vierailija kirjoitti:
Minun poikaystäväni joutui aikanaan maksamaan myös ns. vuokraa vanhemmilleen, koska valitsi keskeyttää opinnot ja mennä töihin. Hän oli silloin 18-vuotias, tosin tienasi yli pari tonnia kuussa että ihan reiluakin :D
Työttömältä olisi kohtuutonta vaatia vuokraa, mutta ehkä tuollakin haluavat patistaa ettet vain "oleskele" vaan myös teet jotain välivuotenasi?
TOdellakin työttömältä ruokarahaa tai vuokraa. Miksi sitä nimittääkin. Eläminen ei ole ilmaista ja hyvä alkaa totutella siihen!
Minä muutin 18 vuotiaana heti lukion jälkeen omaan asuntoo. Ei vanhemilla kuule ole mikään pakko elättää aikuista ihmistä. Kyllä on kohtuullista että jotain ruokarahaa tai vuokraa maksat jo tuossa iässä.
Ketju kertoo taas karua kieltä suomalaisten perhsuhteista :)
Ei ole kohtuullista. Jos sinulla olisi säännölliset tulot, pienet ruoka-ja asumisrahan ehkä ymmärtäisi. Omat 19 - ja 20-vuotiaani käyvät työssä ja asuvat kotona, mutta ei ole tullut mieleenkään pyytää vuokraa. Tarvitsevat säästöjään sitten kun opiskelevat.
Ei ole mustakaan kohtuullista. Omille lapsilleni olen sanonut, että saavat asua kotona niin pitkään kuin haluavat, mutta mielellään siinä 25v paikkeilla saisivat viimeistään lähteä. Enkä todellakaan ole perinyt mitään maksuja. Ei nuorilla muutenkaan niin isot tulot ole. Kyllä mä voin ihan ilmaiseksi tarjota katon pään päälle ja ruuan, mutta sen verran ois kohtuullista että sitten niillä omilla rahoilla nuori ostaisi vaatteensa yms tarvitsemansa jutut.
Suoraan sanottuna en ymmärrä niitä vanhempia, jotka alkavat perimään jotain rahoja 18-vuotta täyttäneiltä lapsiltaan. Tulee ihan rahanahneus vain mieleen.
t. pienituloinen yh
Ei ole kohtuullista. Kerran mukuloita tekee, niistä pitää myös huolehtia. Sulta ei ikinä kysytty haluatko syntyä vai et, joten olet täysin oikeutettu vaatimaan vanhempiasi kustantamaan kaikki menosi ja huvituksesi.
No olet aikuinen ihminen joten jotenkin sinun kai pitää osallistua yhteiseen talouteen ainakin vanhempiesi mielestä.
Meidän 19v. opiskelee ja asuu kotona ja ei maksa vuokraa eikä ruokarahaa. Hoitaa omat raha-asiat paitsi maksamme kännykkälaskun ja vakuutuksen. Hän pesee itse pyykkinsä ja siivoaa huoneensa (huonosti) ja tekee joskus harvoin ruokaa. Muuttaa pois loppuvuodesta...
On.