Vierailija

Olen hyvin pienituloinen ja käyn ruokajonossa noin kerran viikossa, se maksaa 5 euroa/kerta. Ruokajonossa on pitkä pöytä täynnä laatikoita, jono kulkee pöydän ohi ja toisella puolella henkilökunta kertoo kuinka monta kappaletta mistäkin laatikosta saa ottaa. Jonon jälkeen on vapaan liikuskelun alue, jossa on kasviksia ja niitä saa ottaa niin paljon kuin sielu sietää.
Kaikki ruokajonossa on vanhaksi mennyttä. Viimeinen käyttöpäivä yleensä 2-3 päivää sitten, parasta ennen-päiväys tuotteesta riippuen jopa puoli vuotta sitten.
.
Ongelma ovat kasvikset. En saa niitä koskaan. Ulkomaalaistaustaiset (venäläiset ja arabit) tulevat isoilla porukoilla jonottamaan jo monta tuntia ennen ruokajonon aukeamista. He lastaavat kasviksia Ikea-säkkeihin ja kun minä lopulta olen kasvisten kohdalla, siellä on vain pari muhjuista salaattia, samassa kunnossa kuin näissä kuvissa
http://img.wonderhowto.com/img/36/11/63532148254707/0/make-soggy-wilted-...
http://s3-media3.fl.yelpcdn.com/bphoto/d-scfAQE7a1LF86Hyvewlg/o.jpg
Miksi ulkomaalaiset vievät kaikki kasvikset? Kasvisten pakastaminen on niin ja näin, joten miten he ehtivät syödä kaiken ottamansa vai millainen komppania kotonansa odottaa?
.
Muutenkin ulkomaalaistaustaiset ovat röyhkeitä, he ottavat enemmän ruokia kuin saisi ja yrittävät päästä sisään maksamatta. Voin ihan rehellisesti käsi sydämellä sanoa, että joka ikinen kerta ruokajonossa ollessani sieltä heitetään noin viisi ulkomaalaistaustaista pois, koska eivät osaa käyttäytyä. Kuitenkaan heiltä ei oteta pois "varastamiaan" ruokia (lihaa jne) ja saavat tulla seuraavana päivänä uudestaan.
Jos olen jonossa ennen ulkomaalaista ja valitsen tuotetta kohdallani olevasta laatikosta, ulkomaalainen tunkee "minun" laatikolleni, vaikka yleisesti noissa jonoissa on sääntönä, että jokaisen vuoro tulee kyllä ja aiemmin jonossa oleva saa valita ensin. Tämä on sinänsä ihan mitätön ongelma, mutta mainitsen kuitenkin koska tämäkin auttaa ymmärtämään ulkomaalaisten asennetta.

• ylös 32
  • alas 0

Kommentit (18)

Vierailija

Mitä ruuanjakelusta vastuussa olevat henkilöt ovat vastanneet, kun olet kysynyt heiltä asiasta?  Tuohon ahnehtimisongelmaanhan on olemassa useita ratkaisuja, mutta niistä varmasti päättävät ne, jotka tuota ruokajakoa hoitavat.

• ylös 22
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ruuanjakelusta vastuussa olevat henkilöt ovat vastanneet, kun olet kysynyt heiltä asiasta?  Tuohon ahnehtimisongelmaanhan on olemassa useita ratkaisuja, mutta niistä varmasti päättävät ne, jotka tuota ruokajakoa hoitavat.

"Miettivät asiaa" ei ole tarpeeksi henkilökuntaa

Vierailija

Kakkoselle: Jaan ruokaa seurakunnan ruokajonossa, ja asiat menevät sielläkin juuri kuten ap kertoo. Paitsi että meillä ruokaa saa ilmaiseksi.

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kakkoselle: Jaan ruokaa seurakunnan ruokajonossa, ja asiat menevät sielläkin juuri kuten ap kertoo. Paitsi että meillä ruokaa saa ilmaiseksi.

Miksi menee?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

"Miettivät asiaa" ei ole tarpeeksi henkilökuntaa

No eikö löytyisi vapaaehtoisia avustamaan ruuanjakelussa? Sinä esimerkiksi?

Vierailija

Tän on pakko olla provo koska MISSÄÄN ei ole maksullista ruokajakelua ts. leipäjonoa....

Matkakuluja ei lasketa...

Ja niille ulkomaalaistaustaisillekkin voi hyvin sanoa että NYT on minun vuoro, odota omaa vuoroasi....

Vierailija

Suomalaiset ovat kilteiksi kasvatettuja, eivät oikein pärjää röyhkeiden omaa etuaan ajavien ulkomaalaisten kanssa.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tän on pakko olla provo koska MISSÄÄN ei ole maksullista ruokajakelua ts. leipäjonoa....

Ja niille ulkomaalaistaustaisillekkin voi hyvin sanoa että NYT on minun vuoro, odota omaa vuoroasi....

Onhan maksullisia ruokajonoja vaikka missä :D Sitten on noita seurakunnan jne, joissa ruokaa saa ilmaiseksi. 

Mielestäni huonoimpia "köyhien avustamisia" ovat ne paikat, joissa lounaskeitto ja leipä maksavat jonkun 3 e. Sen rahan voisi käyttää niin paljon paremminkin...

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ruokajonosta.

Kirkon avustukset ovat kai ilmaisia, koska niitä rahoitetaan kirkkoveroilla jne.

Sitten on ruokajonoja, joissa kerätään tuollainen pikkumaksu jotta on varaa maksaa sähkökulut (ruoan säilytys) jne. 

Vierailija

Kun ruuanjako alkaa, otetaan jonon hänniltä 20 viimeisintä tervejalkaista ja -kätistä hakijaa lajittelemaan kullekin sopivan satsin kasviksia ja enempää ei saa. Problem solved. 

Vierailija

Viimeinen käyttöpäivä 2-3 päivää sitten? Onko totta ja ihan yleistä ruokajonoissa? Järkyttävää jos on näin, siihen on ihan syynsä että viimeinen käyttöpäivä on elintarvikkeisiin merkattu. Mikrobien määrä lisääntyy jyrkästi ajan kuluessa ja noin vanha ruoka on kyllä hyvin todennäköisesti jo pilalla ja syömiskelvotonta. Parasta ennen -päiväykset toki eri asia. En kyllä haluaisi uskoa, että köyhille syötetään käytännössä biojätettä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi menee?

Koska ruokaa hakevat eivät osaa käyttäytyä. Siis osa ei osaa. Moni tulee paikalle humalassa, sairaana ja kiukkuisena, ja kokee olevansa jotenkin etusijalla. Sitten on ulkomaalaistaustaista väkeä, joka unohtaa alkeellisimmatkin suomenkielen taitonsa juuri siinä kohtaa, kun sanotaan että tuotetta saa ottaa vain yhden per talous. Joka kerta vahtimestarit poistavat tiloista muutaman riehujan.

Olen ollut mukana vapaaehtoisena muutaman vuoden, mutta hyvin todennäköisesti aion lopettaa tuolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi menee?

Koska ruokaa hakevat eivät osaa käyttäytyä. Siis osa ei osaa. Moni tulee paikalle humalassa, sairaana ja kiukkuisena, ja kokee olevansa jotenkin etusijalla. Sitten on ulkomaalaistaustaista väkeä, joka unohtaa alkeellisimmatkin suomenkielen taitonsa juuri siinä kohtaa, kun sanotaan että tuotetta saa ottaa vain yhden per talous. Joka kerta vahtimestarit poistavat tiloista muutaman riehujan.

Olen ollut mukana vapaaehtoisena muutaman vuoden, mutta hyvin todennäköisesti aion lopettaa tuolla.

Sitten käyttöön tuo, mitä ehdotin viestissäni nro 12. Ei anneta enää ottaa itse vaan jakajat antavat. Jos 20 ei riitä, otetaan 30. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viimeinen käyttöpäivä 2-3 päivää sitten? Onko totta ja ihan yleistä ruokajonoissa? Järkyttävää jos on näin, siihen on ihan syynsä että viimeinen käyttöpäivä on elintarvikkeisiin merkattu. Mikrobien määrä lisääntyy jyrkästi ajan kuluessa ja noin vanha ruoka on kyllä hyvin todennäköisesti jo pilalla ja syömiskelvotonta. Parasta ennen -päiväykset toki eri asia. En kyllä haluaisi uskoa, että köyhille syötetään käytännössä biojätettä!

Ruokajonoissa ruoka on tosiaan vanhaksi mennyttä. Ruoka tulee ruokakaupoilta, se on heidän "roskiaan". Ruokajonon henkilökunta käy hakemassa ruokaa kaupoilta. 

Kaikki ruoka on vanhaksi mennyttä, osa ihan kelvollista edelleen, osa aivan kelvotonta. Siinä jonossa pitää asiakkaan nopeasti valita laatikon tuotteista paras. 

.

Kirkon avustuksessa on EU-kuivamuonia, jotka ovat aivan tuoreita. Vehnäjauhoa, makaronia, säilykelihaa... Eivät mitään kovin kummoisia tai kalliita aineksia. Kirkon avustuksistakin osa on vanhaksi mennyttä, esim leivät ovat täälläpäin jopa viikon vanhoja. 

.

Kirkon avustus on ilmainen, mutta sitä varten pyydetään tiliotteet, jotta köyhyys varmistetaan. Eikä ruoka ole kummoista, vaan juurikin höttömakaronia jne. 

Ruokajonoon saa mennä kai kuka tahansa, mutta se maksaa pienen verran. Ruoka itsessään saattaa olla laadukasta, jopa lohta tai porsaanpihviä, mutta päiväys on mennyt umpeen päiviä sitten. 

.

Tietoni perustuvat siihen, kuinka nämä asiat menevät omalla paikkakunnallani. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Köyhät saavat avustusjonoissa vanhaksi mennyttä ruokaa. Ruokakaupat antavat pois vanhentuneet ruoat, joita eivät voi itse enää myydä. Tämä on yksi syy, miksi harmittaa kun ihmiset valittavat miten köyhät saavat kaiken. Menkää itse jonottamaan vajaaksi tunniksi sinne hien hajuun saadaksenne mätää lihaa, pehmeitä porkkanoita ja kivikovaa leipää.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.