Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjailija Henna Helmi Heinosen kirja "Sairauden voittamat" ja totaalinen ärtymys!

Vierailija
16.06.2016 |

Opintoihini liittyen lainasin kirjastosta ison pinon aiheeseen liittyviä kirjoja,ja tämänkin oli eksynyt joukkoon.Eilen sen luin,ja harvoin ärryn mistään kirjasta näin paljon.Enkä tarkoita ns. hyvää ärtymystä,jolloin kirja herättää ristiriitaisia ajatuksia tai pakottaa tutkimaan omia ajatuksia aiheesta,vaan täysin pöyristynyttä oloa,miten tämä kirja on edes julkaistu,saatika sitten kehdattu kirjoittaa.
Teos siis kertoo H:n vanhempien kuolemsta melko lyhyen ajan sisällä,ja tarkoitus on kuvata tapahtumia ja ajatuksia tuolloin.Käytännön toteutus on äärimmäisen itsekeskeistä kerrontaa jonka päähenkilönä on sairauden voittamien sijaan kirjoittaja suurimpana kärsijänä.

Järkyttäviä esimerkkejä on monia,mutta äitinsä syöpähoitojen aikana kokee suurta vääryyttä kun solunsalpaajahoidoista väsynyt äiti ei muista tarpeeksi kysellä hänen lastensa kuulumisia, tai lähettää lahjoja. Isänsä kuolemaa toivoo lähes koko sairauden ajan,ja muistaa isälleen monesti sanoa että kannattaako solusalpaajahoitoja ottaa.Periaatteessa noita onkin hyvä pohtia (oireiden suhde apuun),mutta kun perintökin on jaettu jo hyvissä ajoin ennen poisnukkumista tuo kuulostaa lähinnä härskiltä.

Veljensä Panun haukkuu kirjassa useaan otteeseen monin eri tavoin,nostaen itsensä Seinäjoeltä Helsinkiin etätukea antavana vastuunkantajana. Ilmeisesti eivät ole juuri väleissä (no wonder),mutta tässä teoksessa on suuri osuus tätä lähimmäisten julmaa pilkkaamista ja yksityiselämää koskevia tietoja joiden julkistamista pidän hyvin kyseenalaisena.Anoppinsa haukkuu moneen otteeseen,ei hoida tarpeeksi heidän lapsiaan,ja erityisesti mainittuna että tekee ruokaa puolivalmisteista,ja lapsenlapsien kokee kärsivän tästä,asiasta on huomauttanutkin.

Lapsia on kirjan teon aikana kolme,ja neljäs tulossa,marisee koko ajan kun joutuu heitä hoitamaan,viemään treeneihin ym.,ja haukkuu naapurit kun eivät ole älynneet hänelle tarjota apua. Erikseen haukkuu jonkun tuttavan lapsen,jonka piti tulla viihdyttämään (näillä sanoilla) hänen omaa sairastavaa lastaan mutta oli valinnut uimisen toisen lapsen kanssa.

Lääkärit ja hoitajat haukuu jokaisessa hoitopaikassa,luonnollisesti.
Rahapulaa valittelee lähes joka luvussa,sairaita vanhempiaan ei esimerkiksi ole varaa lähteä junalla katsomaan Helsinkiin,mutta seuraavassa luvussa ajavat hakemaan 500 kilometriä uutta koiraa,kun vanha on sairas. Tähän väliin valitusta,kun ei saa opetettua tätä pentua sisäsiistiksi.

Haukkuu Anja Snellmannin jostain tuntemattomasta syystä, H:n mielestä tämä on kirjoittanut hänestä kirjan ja toisaalta tästä riemuitsee,mutta kuitenkin pilkkaa.
Kirjassa kirjoittajan isäkin moneen otteeseen syyttää manipuloijaksi,ja se kuva itsellenikin piirtyy.Samoin välittyy täysi itsekeskeisyys,epävakaus,epätoivoinen hallinnan ja pätemisen tarve.Ihan järkyttävää,kirjoittaa kirja jolla "ratsastaa" vanhempiensa kuolemalla mikä on syy kirjoittaa kirja loukatakseen muita.En suosittele!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu lukenut?

Vierailija
2/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tl, dr

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä lukea.

Kun olen lukenut niin toivottavasti löydän tämän ketjun, niin voin tulla kertomaan mikä minun näkemykseni on.

Kiva että on tällaisiakin ketjun avauksia, näistä tulee varmasti mielenkiintoisempia kuin noista suurimmasta osasta muita ketjuja, joissa lähinnä vänkytetään ylipainosta, feminismista ja lapsettomuudesta. On and on..

Vierailija
4/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tl, dr

HEHEE HEEEHE HEE HEEE!!!

Luulin eka että meinasi sitä kirjaa, mutta jo tuollainen lapsenpippelin mittainen pikkualoitus oli sinulle liikaa.

Hauskoja olette nykyajan jonnet ja jonnetaret.

Vierailija
5/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin. Hyviä arvosteluja saanut. Koulutukseltaan psykologi.

Outoa.

Vierailija
6/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kirjalija tyyppi, joka brändäsi itseään kovasti kirjailijaksi ennen kuin oli kirjoittanut yhtään kirjaa?

Vierailija
7/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan tyypilliseltä tällä palstalla kirjoittavalta. Tosi moni juttu on tuttu täältä. Täytyypä lukea.

Vierailija
8/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muutama vuosi sitten taisi olla hetken julkisuudessa jonkun blogin vuoksi,liittyi julkaistavaan kirjaan,käsittääkseni jäi sitten ainoaksi aikuisten kirjaksi (en jaksa googlata onko näin).

Vierailija
9/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa rehellistä tekstiä tykkään lukea. Joten herätti kiinnostuksen. Nyt kun kaikki Knausgaårditkin on luettu. Niitä en suosittele ap:lle, voisi ärtymys olla liikaa.

Mutta siis, minkä Snellmanin kirjan H arvelee kertovan itsestään. Olen ne kaikki lukenut lukuunottamatta Hjalliksesta kertovaa, enkä millään kyllä keksi.

Vierailija
10/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uutinen minulle, että HHH on julkaissut taas jotain.

11/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kuulostaa jonkun sekopäänarsistin kirjoittamalta. Mikä taho tällaisen tuotoksen on julkaissut?

Ja mikä tuon koko kirjan pointti edes oli, huomion saaminen itselle ja vuoden marttyyri-palkinnon saaminen? Aika törkeää rahastaa omien vanhempien kuolemalla, semminkin kun kirjan kirjoittaja ei ilmeisesti edes itse juurikaan heidän hoitamiseensa osallistunut? Aika härskiltä kuulostaa. 

🇺🇦🇮🇱

12/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juttua kyseisestä kirjasta:

http://yle.fi/uutiset/sairauden_voittamat_kertoo_heista_joista_ei_puhut…

Jokainenhan meistä omat vanhempansa joskus menettää, niin se vaan on.

Itse haluan, sitten kun aika koittaa, olla mahdollisimman paljon paikalla. Tuntuisi jotenkin tekopyhältä olla satojen kilometrien päässä ja märehtiä omia fiiliksiä, kun toinen on kuolemassa. Että voi voi, kun mulla se tässä on rankkaa.

Tuntuu oudolta, jos se kuolevan läheinen nostaa itsensä päähenkilöksi. Eihän hän ole kuolemassa! Itseä kiinnostaisi paljon enemmän ne kuolevien omat ajatukset, niistä jaksaisin kyllä lukea ja varmasti olisi kiinnostavaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
13/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpipää. Meillä sairasti yhtä aikaa syöpää anoppi ja minun sisko. Ei ihan ekana tullut mieleen, että minä siinä jotenkin olisin se keskushenkilö...

Vierailija
14/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen voi opiskella mitään, kun ei edes osaa kirjoittaa?

Vierailija
15/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirja jonka H ajatteli olevan itsestään kirjoitetun oli Ivana B tai joku hyvin sinnepäin oleva nimi.

Vierailija
16/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Itse haluan, sitten kun aika koittaa, olla mahdollisimman paljon paikalla. Tuntuisi jotenkin tekopyhältä olla satojen kilometrien päässä ja märehtiä omia fiiliksiä, kun toinen on kuolemassa. Että voi voi, kun mulla se tässä on rankkaa.

Tuntuu oudolta, jos se kuolevan läheinen nostaa itsensä päähenkilöksi. Eihän hän ole kuolemassa! Itseä kiinnostaisi paljon enemmän ne kuolevien omat ajatukset, niistä jaksaisin kyllä lukea ja varmasti olisi kiinnostavaa.

Moni omainen kärsii kun läheinen tekee kuolemaa. Ja moni kuoleva kantaa huolta nimenomaan niistä "jälkeenjäävistä" ja suree heidän takiaan, miettii kuinka pärjäävät kun häntä ei enää ole.

En ole ko kirjaa lukenut, kauhealta kuulosti ja erittäin itsekkäältä. On eri asia surra ja "sääliä" itseään kun on menetämässä rakaansa kuin loukkantua siitä että vakavasti sairas ja kenties hoitojenkin heikentämä ei jaksa eikä muista olla yhtä mukana omaisensa elämässä kuin ennen.

Vierailija
17/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi kannattanut pysytellä niissä lastenkirjoissa? En ole lukenut enkä ehkä haluakaan. Kuolema tekee monesta ihmisestä raadollisen itsekkään ja nostaa ne pahimmat luonteenpiirteet esille. Se on järkytys kun sen ensimmäisen kerran kohtaa.

Vierailija
18/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mutta jos kirjan idea on kertoa juuri siitä, miltä tuntuu olla syöpäsairaan läheinen. Eihän ulkopuolinen voi edes kirjoittaa siitä, miltä siitä kuolevasta tuntuu.

Vierailija
19/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa pitääpä lukasta!

Vierailija
20/50 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kirja jonka H ajatteli olevan itsestään kirjoitetun oli Ivana B tai joku hyvin sinnepäin oleva nimi.

Ok, kiitos!, minulta on mennyt ihan ohi. Sen mitä googlella löysin arvosteluja, niin tosiaan kertoo blogimaailmasta ja kirjailijoista, saattaa hyvinkin olla, että "minusta tulee kirjailija" -blogi on antanut jotain innoitusta. Aikanaanhan siitä ärsyyntyi useampikin bloggaava kirjailija. Täytyypä hankkia Ivana B käsiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi