Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmat lapset ovat minun näköisiä, sinisiä silmiä myöten, vaikka miehellä ruskeat:(

Vierailija
01.07.2008 |

Ja asia 'vaivaa' joka päivä! On ensinnäkin todellinen ihme, että molemmat lapset ovat perineet minun ulkonäön, jopa siis ne silmät. Olen vaalea, mies tummatukkainen- ja silmäinen. Kaikki ihmiset 'päivittelevät', ettei kumpikaan muksu ole saanut mitään piirteitä isältään- jopa siis isovanhemmat.

Minkä minä sille mahdan??!!

Kieltämättä odotin, että edes toinen lapsistamme näyttäisi isältään- mutta ei:(

Tuntuu pahalta miehenkin puolesta, koska luultavasti kaikki ajattelevat lapsemme olevan jonkun muun, kuin mieheni. Ja siis näin ei ole, tietenkään.

Onko kellään vastaavaa? Tämä on yksi syy, miksi haluaisin kolmannen lapsen-. jospa edes hän perisi isältään tummat hiukset ja silmät....

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mun kohdalla mulla on silmät siniharmaat joissa on vivahde vihreätä sekä ruskeat iiriksen ympäriltä. Siis silmät on melkein turkoosit joissa on ruskeata.

Mun isällä on täsmälleen samanlaiset. Äidillä ja hänen äidillä taas on puhtaan siniharmaat joissa on selkeät ruskeat läikät.

Mun isän vanhassa ajokortissa oli silmien värin kohdalla ruksittu sininen, harmaa, vihreä ja ruskea. Meidän kuopus on perinyt minun silmien värin.

Olisi vaan kiva tietää mikä aiheuttaa tämmöisen sekamelskan silmiin.

Vierailija
22/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies epäilisi omaa isyyttään niin paljon että olisi pakko teettää testit.

että tuttava perheellä, molemmat vanhemmat on ihan sinisilmäisiä on 4 lasta joista kahdella on ruskeat silmät? Ja äidin vieraissa käyntiä on turha enää epäillä, lasten isä epäili, ja niinpä lasten äiti teetti isyystutkimukset jokaiselle 4 lapselleen.

Lasten isä on tuo sinisilmäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muilla siniset

Vierailija
24/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheriitoja opettamalla näitä perinnöllisyysjuttuja yksinkertaistettuna... Jokainen mökinakka tuntuu nykyään "tietävän", että joku ei voi olla lapsiensa isä, kun lapsilla on vääränväriset silmät! Ei se kuulkaa ole niin yksinkertaista se piirteiden periytyminen...

Vierailija
25/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastasin nyt vain yksinkertaistetusti, koska joillekin tuntui olevan epäselvää mitä tarkoittaa dominoiva ominaisuus.

Silmänväri ei todellakaan periydy suoraviivaisesti ja siihen todellakin vaikuttaa useampi geeni. Silti käytännössä se menee yleensä niin, että sinisilmäisellä ja ruskeasilmäisellä on fifty-fifty mahdollisuus saada joko sini- tai ruskeasilmäinen lapsi. Edellyttäen tietysti että sillä ruskeasilmäisellä on sinisilmäisyysgeeni.

t. geenitutkija

Vierailija
26/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jokin aika sitten jostain tiedejulkaisusta että mitokondrioita voipi saada myös isältä.....

Itsellä olis hinku tehdä tuollainen isyys kartoitus, mutta jos tulos ei tyydytä niin vaikuttaako se liikaa perhe-elämään

Vierailija
27/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitys se, että se isäksi luultu ei olekaan isä. Joskus sattuu näitä, että kaksi sinisilmäistä oikeastikin saa ruskeasilmäisen lapsen, mutta se on huomattavan harvinaista verrattuna siihen, että isäksi itsensä kuvitteleva ei olekaan isä.

Sitähän on tutkittu, että kulttuurista riippuen 10-20 % lapsista ei ole heidän isikseen itseään luulevien lapsia. Todennäköisyys siihen, että kaksi sinisilmäistä saisi ruskeasilmäisen lapsen on huomattavasti pienempi. Eli jos olisin sinisilmäinen mies ja sinisilmäinen nainen väittäisi minua hänen ruskeasilmäisen lapsensa isäksi, niin aivan varmasti vaatisin isyystestit.

perheriitoja opettamalla näitä perinnöllisyysjuttuja yksinkertaistettuna... Jokainen mökinakka tuntuu nykyään "tietävän", että joku ei voi olla lapsiensa isä, kun lapsilla on vääränväriset silmät! Ei se kuulkaa ole niin yksinkertaista se piirteiden periytyminen...

Vierailija
28/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitys se, että se isäksi luultu ei olekaan isä. Joskus sattuu näitä, että kaksi sinisilmäistä oikeastikin saa ruskeasilmäisen lapsen, mutta se on huomattavan harvinaista verrattuna siihen, että isäksi itsensä kuvitteleva ei olekaan isä.

Näin varmaan ihan sinisilmäsiten kanssa. Mutta jos silmissä on vihahduskaan muuta väriä (vihreä on ruskean "eräs muoto", siis geneettisesti), todennäköisyys kasvaa.

Ja jos ajatellaan sitä 50-50 todennäköisyttä jokaisen lapsen kohdalla, todennäköisyys sille, että kolme lasta kolmesta saa

siniset silmät ruskea-sisinen -vanhemmilta, se onkin sitten vain 12.5 %. Kaukana mahdottomasta, mutta aika epätodennäköistä.

meillä kahdella vihreäsilmäisellä (mulla vaalean vedenvihreät, miehellä tummat, kirjavat maastopuvunvihreät) on täysin vaaleansinisilmäinen esikoinen ja kuopus, jolla silmät ovat melkein samanväriset kuin isällään.

Vierailija
29/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään erikoinen, ihan tavallinen tilanne. Yksinkertaistettuna mahdollisuus on juuri 50-50. Voihna kaksi ruskeasilmäistäkin saada sinisilmäisiä lapsia, tällöin todennäköisyys siihen on 25%, kumpikin vanhemmista on ilmiasultaa rusekasilmäinen mutta kantaa sisnisilmäisyyden väistyvää geeniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä