Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee julkisella neuropsykologisiin tutkimuksiin?

Vierailija
08.09.2024 |

Miten pääsee julkisella neuropsykologisiin tutkimuksiin? Epäilen itselläni ADHD:ta

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa

Vierailija
2/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyttä terkkariin ja sanot että haluat päästä tutkimuksiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat yhteyttä terkkariin ja sanot että haluat päästä tutkimuksiin

Pääseekö noin helposti?

Vierailija
4/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin lähetteellä.

Vierailija
5/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin lähetteellä.

saako sen helposti?

Vierailija
6/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin lähetteellä.

saako sen helposti?

Riippuu vähä oireista ja testien tuloksista mitä se lääkäri tekee.

Vierailija
7/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin siten, että hakeuduin psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle, kun pää ei kestänyt tiettyjä asioita elämässä. Hänelle avauduin ajankohtaisista ongelmistani. Useiden käyntien jälkeen hoitaja ehdotti lääkärikäyntiä. Pääsin (neuro?)psykiatrin vastaanotolle. Tunnin juttelun jälkeen lääkäri ehdotti minulle diagnoosia, ja kysyi, haluanko tutkimuksiin. Muutama kuukausi meni vielä siinä, ennen kuin tutkimukset alkoivat. Olin koko ajan silleen, että en ole diagnoosia hakemassa, vaan etsimässä selityksiä ongelmiini.

Kokonaisuudessaan aikaa meni ensimmäisestä psykiatrisen sairaanhoitajan tapaamisesta diagnoosiin n. 2 vuotta. Lääkärin kanssa käydystä keskustelusta diagnoosiin meni 8 kk.

Diagnoosi oli lopulta helpotus, vaikka minun tapauksessani mitään varsinaista hoitoa tai lääkitystä ei ole. (Ei ole siis ADHD, vaan muu nepsy diagnoosi.) 

Tsemppiä. Älä mene vaatimaan diagnoosia, äläkä edes tutkimuksia, vaan kuormita mt-palveluita jatkuvasti. Jos/kun tutkimuksia tarjotaan, ota ne vastaan. Älä edelleenkään ole "liian innokas". 

Vierailija
8/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin siten, että hakeuduin psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle, kun pää ei kestänyt tiettyjä asioita elämässä. Hänelle avauduin ajankohtaisista ongelmistani. Useiden käyntien jälkeen hoitaja ehdotti lääkärikäyntiä. Pääsin (neuro?)psykiatrin vastaanotolle. Tunnin juttelun jälkeen lääkäri ehdotti minulle diagnoosia, ja kysyi, haluanko tutkimuksiin. Muutama kuukausi meni vielä siinä, ennen kuin tutkimukset alkoivat. Olin koko ajan silleen, että en ole diagnoosia hakemassa, vaan etsimässä selityksiä ongelmiini.

Kokonaisuudessaan aikaa meni ensimmäisestä psykiatrisen sairaanhoitajan tapaamisesta diagnoosiin n. 2 vuotta. Lääkärin kanssa käydystä keskustelusta diagnoosiin meni 8 kk.

Diagnoosi oli lopulta helpotus, vaikka minun tapauksessani mitään varsinaista hoitoa tai lääkitystä ei ole. (Ei ole siis ADHD, vaan muu nepsy diagnoosi.) 

Tsemppiä. Älä mene vaatimaan diagnoosia, äläkä edes tutkimu

Kauan ne neuropsykologiset testit kesti?

Vierailija
9/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsisi yths:n kautta? Yritin jo aiemmin mutta kriteerit ei täyttyny että ois mitään apua saanu

Vierailija
10/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsisi yths:n kautta? Yritin jo aiemmin mutta kriteerit ei täyttyny että ois mitään apua saanu

Miten ei kriteerit täyttyneet muka?

Vierailija
11/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastatkaa

Vierailija
12/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD- tutkimukset taitavat julkisella aika harvoin sisältää neuropsykologin tutkimusta vaan hoitajan ja psykiatrin tekemiä tutkimuksia. Neuropsykologeja on aika vähän ja heitä työllistävät myös aivovammat ja erilaiset aivosairaudet sekä työkykyarviot. ADHD- tutkimukset kuormittavat terveydenhuoltoa ja niissä menee kauan, sekä jonossa että vastaanottoaikojen saamisessa. 

Vierailija
13/13 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnaa. Tampereella ainakaan. Joudut psykologin syyniin ja siinä merkkaa naamataulu sekä sekä paljonko diagnooseja sinä vuonna on jo tehty. Näin kokemus on opettanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän