Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmat lapset ovat minun näköisiä, sinisiä silmiä myöten, vaikka miehellä ruskeat:(

Vierailija
01.07.2008 |

Ja asia 'vaivaa' joka päivä! On ensinnäkin todellinen ihme, että molemmat lapset ovat perineet minun ulkonäön, jopa siis ne silmät. Olen vaalea, mies tummatukkainen- ja silmäinen. Kaikki ihmiset 'päivittelevät', ettei kumpikaan muksu ole saanut mitään piirteitä isältään- jopa siis isovanhemmat.

Minkä minä sille mahdan??!!

Kieltämättä odotin, että edes toinen lapsistamme näyttäisi isältään- mutta ei:(

Tuntuu pahalta miehenkin puolesta, koska luultavasti kaikki ajattelevat lapsemme olevan jonkun muun, kuin mieheni. Ja siis näin ei ole, tietenkään.

Onko kellään vastaavaa? Tämä on yksi syy, miksi haluaisin kolmannen lapsen-. jospa edes hän perisi isältään tummat hiukset ja silmät....

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on periä joko ne siniset tai ruskeat silmät.

Vierailija
2/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme, eikä yhdelläkään ole isän ruskeita silmiä, eikä hiuksia. Onneksi eivät ole perineet minunkaan silmien väriä vaan ovat kaikki sinisilmäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari perhettä joissa lapset tyystin eri näköisiä keskenään esim. toinen tummahiuksinen ja ruskeasilmäinen toinen "elovena". Voi herättää vielä enemmän ihmettelyjä, jos liikkuvat esim. vain toisen vanhemman kanssa.

Vierailija
4/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni toitotti mulle jo ennen lapsia, ettei halua että hänen pojilleen tulisi ruskeat simät.. No saipahan näköjään tahtonsa läpi.

Vierailija
5/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja kaikki ne on perineet isänsä silmienvärin, eli siniset. Mulla on ihan tummanruskeat silmät itselläni.

On sitä joskus joku ihmetellyt, mutta en mä ainakaan jaksa päätäni sillä vaivata sen enempää.

Meillä kyllä muuten löytyy lapsista mun piirteitä. Tyttö esim. on ihan kun minä pienenä. Pojat taas ovat tulleen enemmän isäänsä, no toinen poika on sentään perinyt mun tumman hiustenvärin.

Vierailija
6/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän sillä isälläkin ole toinen vanhemmista sinisilmäinen tai ainakin joku isovanhemmista ellei sitten ole sellaista etnistä alkuperää ettei suvussa lainkaan sinisilmäisyyttä.

Vierailija
7/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim ruskeasilmäisyys on dominoiva alleeli. Teillä on käynyt tosi jännä mäihä, että alleelit osuneet kohdalleen tolleen :)

Vierailija
8/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perisi isän ruskeat silmät??? jopa tuo 2/2 on aika iso ihme, sillä ruskea väri on se dominantimpi periytyvyydeltään.

Vierailija
9/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä melkein musta tukka ja ruskeat silmät. Olen kuullut tästä jo niin paljon päivittelyjä, että olen oppinu sanomaan ihmisille suoraan.

Vierailija
10/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska äidiltään lapsi saa jokatapauksessa sinisilmäisyysgeenin (koska äidin molempien geenien täytyy olla sinisilmäisyysgeenejä juuri tuon ruskean dominoivuuden takia).

Se toinen geeni tulee sitten isältä, ja isällä taas toinen geeneistä on sinisilmäisyysgeeni (koska on kaksi sinisilmäistä lasta saanut) ja toinen ruskeasilmäisyysgeeni. Isän omat silmät ovat ruskeat koska ruskea on dominoiva. Eli se, kumman geeneistä sattuu isältään saamaan, määrää lapsen silmänvärin.

t. geenitutkija

Vierailija
11/29 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies puoliksi chileläinen. Arvatkaa, olenko saanut kuulla aiheesta? ;)

Vierailija
12/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan saada ruskeasilmäistä lasta, koska kummallakaan vanhemmalla ei voi olla ruskeasilmäisyysgeeniä. Sen sijaan ruskeasilmäiset vanhemmat voivat saada sinisilmäisiä lapsia, jos kummallakin heistä on sinisilmäisyysgeeni ja lapsi perii ne sinisilmät molemmilta. Jos perii toiselta sinisilmägeenin ja toiselta rus-

keasilmägeenin, niin lapsi saa ne ruskeat silmät.

Kaikilla ruskeasilmäisillä ei ole sinisilmäisyysgeenejä, on vain ruskeasilmäisyysgeenit.

Vierailija
13/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän perheen, jossa 6 lasta ja KAIKKI äidin näköisiä pellavapäitä. Isä tummapiirteinen.

Vierailija
14/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidetään faktana että perimästä 70% tulee emältä ja 30% isältä.

Vierailija
15/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaalea ja sinisilmäinen ja mies tummahiuksinen ja ruskeasilmäinen ja molemmat lapset (tyttö ja poika) vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä:)

MInä olisin kans toivonut että edes toinen olisi perinyt ruskeat silmät, mutta ei!

Ymmärrän ap sua siinä mielessä että saan myös jatkuvasti kuulla että kuinka voi molemmat lapset olla nin vaaleita kun isä niin tumma... mua ei "taivastelut" oikeastaan haittaa koska tiedän että molemmat ovat mieheni lapsia.

Vierailija
16/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äidillä oli ruskeat silmät ja isällä siniharmaat. Kenellekään 5 lapsesta ei tullut ruskeita silmiä. Luultavasti kaikki sukulaisemme ajattelevat, että me olemme olleet jonkun muun kuin äitimme lapsia... :-(

Vierailija
17/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuttava perheellä, molemmat vanhemmat on ihan sinisilmäisiä on 4 lasta joista kahdella on ruskeat silmät? Ja äidin vieraissa käyntiä on turha enää epäillä, lasten isä epäili, ja niinpä lasten äiti teetti isyystutkimukset jokaiselle 4 lapselleen.

Lasten isä on tuo sinisilmäinen

Vierailija
18/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sini-/ruskeasilmäisyys ei periydy ihan niin suoraviivaisesti kuin koulukirjoissa väitetään... Vai ettekö ole koskaan nähneet esim. vihreäsilmäisiä tai harmaasilmäisiä ihmisiä? Niitä sävyjähän on monta...

Vierailija
19/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät, ja kyllä vaan tyttö sai samanlaiset; ja tummat hiuksetki

Vierailija
20/29 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea väri on joo dominantti, mutta silmien väri periytyy monitekijäisesti eli siihen vaikuttaa useat geenit, mikä nimenomaan selittää variaation. Onhan ruskeitakin silmiä sekä "kuultavaa" väriä että "mattaa" suklaanruskeaa. Näin ollen on mahdollista että sini- esim. vihertävänrusehtavasilmäiset vanhemmat saavat lapsen jolla on suklaanruskea silmät. Tuttavapiirissä näin on. Kaksi muuta lasta ovat sinisilmäisiä.

Mitokondriot periytyvät äidiltä, ja näin ollen perimä ei tule ihan tasan kummaltakin vanhemmalta vaan mt-DNA on aina maternaalista kokonaan. Eri asia sitten on mitä tämä DNA koodaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän