Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
joopa joo. Havaintojeni mukaan nainen ei pysty edes samaan aikaan ajamaan autoa ja havannoimaan ympäristö. Risteyksistä ajetaan yli niin ettei edes vilkaista oikealle ja toivotaan että muut västää kun itse ei ehditä noudattaa säänötjä koska se autolla ajo itsessään vie jo koko kapasiteetin.
Jännä juttu, minä taas olen empiirisesti huomannut, että risteys- ja liikenneympyröissä ne piittaamattomat autoilijat ovat pääsääntöisesti miehiä. Varsinkin lastenvaunujen ollessa bnäköpiirissä ko. tyypeillä on taipumus painaa mieluummin kaasua kuin antaa suojatien kohdalla odottavan ylittää ajotie, kuten lain mukaan kuuluisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
joopa joo. Havaintojeni mukaan nainen ei pysty edes samaan aikaan ajamaan autoa ja havannoimaan ympäristö. Risteyksistä ajetaan yli niin ettei edes vilkaista oikealle ja toivotaan että muut västää kun itse ei ehditä noudattaa säänötjä koska se autolla ajo itsessään vie jo koko kapasiteetin.
Jännä juttu, minä taas olen empiirisesti huomannut, että risteys- ja liikenneympyröissä ne piittaamattomat autoilijat ovat pääsääntöisesti miehiä. Varsinkin lastenvaunujen ollessa bnäköpiirissä ko. tyypeillä on taipumus painaa mieluummin kaasua kuin antaa suojatien kohdalla odottavan ylittää ajotie, kuten lain mukaan kuuluisi tehdä.
Eiköhän tämä ole aika paljon katsojan silmissä. Eli näet korostuneesti ne miehet muttet naisia ja toisinpäin. Itseäni ei niinkään nypi sukupuoli, vaan se kun joku sekoilee liikenteessä ja huomaat että kännykkäähän siellä korvalla pidetään.
Eräs professori kertoi, että esim. luennoilla ei kannata tehdä käsitöitä, ainakaan mitään vaikeaa, koska ihminen pystyy keskittymään vain yhteen asiaan kerrallaan. Ehkä tästä on kyse myös neuvotteluissa. Jos yrität tehdä monta keskittymistä vaativaa asiaa samaan aikaan, tulokset heikkenevät etkä pysty antamaan koko kapasiteettia tuossa tilanteessa.
Neuvottelussa myös on tärkeää toisten keskittymisen kunnioittaminen, ja sen yksi muoto on että olemme kaikki samassa "moodissa", emme harrasta omiamme tai muuten häärää asioittemme kanssa.
Tilanne on varmaan toinen, jos esim. kudot yksinkertaista neuletta ja kuuntelet sivukorvalla jotain mielenkiintoista esitelmää. Tällöin neulominen voi jopa rauhoittaa ja parantaa keskittymistä toimien meditatiivisesti. Mutta vierustoverit kannattaa silloinkin huomioida.
Avokonttorissa on hyvinvointitutkijoiden mielestä tärkeää, että ihmiset saavat jollain rakkailla esineillä merkata reviirinsä ja kokea olevansa turvassa. Esim. läheisten valokuvat rauhoittavat omaa mieltä ja auttavat tekemään työtä keskittyneemmin.
Radion taustamusiikki on parhainta silloin kun se on rauhallista ja melodista, esim. klassista tai hidasta iskelmämusiikkia. Mm. barokkimusiikki lisää luovuutta, erityisesti sen largo-osat
Typeriä sääntöjä löytyy, jotka vaikuttaa niin asiakkaisiin kuin työntekijöihinkin.
-Saksia ei saa löytyä koko työpaikasta, sillä ne ovat turvallisuus ja hygieniariski. Paikasta ei löydy myöskään kuin yksi iso leipäveitsi. Niin ja kyseessä siis ravintolaketju...selitä sitten perheenäidille joka haluaisi pahvisen vellin tai äidinmaitokorvikepakkauksen auki.
-Mitään "ongelmatapausta" tai asiakkaan esittämää asiaa et saa hoitaa itse, vaan aina on pyydettävä esimies paikalle. Oli kyse sitten väärästä tuotteesta tai tulipalosta.
-Tiettyjä roskikiksia ei saa käyttää kuin tietylle asialle, vaikka lähempänäkin olisi. Ihan loogista, jos kierrätystä toteutettaisiin, mutta päivän päätteeksi kaikki kaadetaan samaan jäteastiaan. Asiakkaat katsoo kuin tyhmää, kun kiikutat roskia tiskillä edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se pirun kilinä ja kolina, mikä niistä puikoista lähtee, todella ärsyttävä jä häirisevä ääni.
Tiiätkö kun niitä on nykyään koivuisia ja bambuisiakin puikkoja. Eipä kilise.
kyllä niistäkin lähtee tarpeeksi ääntä, että häiritsee. Ei tarvi olla mikään kova ääni, että alkaa nyppimään jos jatkuu ja jatkuu. Varsinkin jos yrität keskittyä olennaiseen.
Palaveritilannetta voi verrata puheen pitämiseen. Se on erittäin epäkohteliasta kiinnittää huomio kutomiseen eikä puhujaan. Puhuminen kun ei ole vain sitä, että ääniaallot puhujan suusta leijailevat kuulijoiden korviin, vaan siihen kuuluu olennaisesti puhujan katselu, seuraaminen, eleet, ilmeet, välikysymykset, reagointi sisältöön jne. Mikään ei ole epämiellyttävämpää kuin puhua ihmisille, jotka ovat "muualla" tai joita näyttää kiinnostavan joku muu asia enemmän, tai joihin ei saa oikeaa, aitoa kontaktia.
Ja tässä puhuu nyt introvertti, entinen puheiden pelkääjä, joka nykyisin nauttii niistä ja erityisesti siitä vuorovaikutuksesta. Kun joku puhuu, minä kuuntelen ja minä osallistun. Se on kohteliaisuutta puhujaa kohtaan ja saa olla kuinka tylsä aihe tahansa, minä kuuntelen ja minä osallistun.
Viherkasvit kiellettiin paloturvallisuuteen. Mappipinot, juomapullot ja koriste-esineet työpöydällä taas sallittuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)
Neulominen tosiaan toimii hieman samoin kuin esim. luentopapereihin piirtely. Se nostaa aivojen dopamiinitasoa ja sitä kautta parantaa keskittymiskykyä. Toiset ihmiset vain tarvitsevat enemmän aktivaatiota kuin toiset ja siksi luennoilla/palavereissa ym. heidän keskittymistään edesauttaa käsillä näprääminen.
Vierailija kirjoitti:
Viherkasvit kiellettiin paloturvallisuuteen. Mappipinot, juomapullot ja koriste-esineet työpöydällä taas sallittuja.
joistain huonekasveista saa herkempi oireita, eli ymmärrän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olikko kakkonen Pretaxilla, mikä sen nimi nykyään sitten onkaan...
Meillä nykyisessä paikassa ei oikeastaan muuta, kuin että annetaan ohjeita "tehdään näin siksi kun minä sanon". Kiertotietä olen sitten saanut intettyä, että asioille on yleensä paremmatkin perustelut, mutta ärsyttää kun kohdellaan kuin vähä-älyistä.
Se on erittäin hyvä perustelu. Pomon ei tarvitse perustella sinulle mitään. Hän määrää sinä teet.
Vierailija kirjoitti:
Radio kielto voie perustua myös siihen, että julkisella paikalla (siis työpaikallakin) pitää maksaa teostomaksu jos radio on päällä.
Itseasiassa hän oli aivan oikeassa.
Itse olin kerran lauantaina joulun alla sovituissa ylitöissä toimistolla ja sain sinne seuraksi parikymppisen nuoren naisen. Muuten oli ihan kiva juttu, mutta hän aloitti ylityönsä koristelemalla työpisteensä jouluiseksi. Siinä meni kivasti tunti tai vähän ylikin ja sitten olikin aika keittää kahvia ja kas lounasaikakin tulla tupsahti sopivasti. Lounaan jälkeen neiti suvaitsi avata koneensa ja tehdä hitusen töitäkin.
551
Vierailija kirjoitti:
Itse vuoleskelen kokouksissa kirvesvarsia. Kuuntelen kyllä kuitenkin koko ajan keskittyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on sääntöjä ei tarkoita sitä että järjenkäyttö on sallittua.
Kaikilla ihmisillä ei kupolissa leikkaa, ei sitten millään. Joku kuvittelee että toista voi kytkyttää kuin räsynukkea ja sitten pyöritellään silmiä.
En ole koskaan kuullut että tupakoiville annetaan varoituksia vaan ne saa mennä tupakalle kertomatta että minä kuulkaa menen nyt tupakalle. ja sen sijaan jos menet ostamaan evästä niin pitäisi kysyä lupa!
eiköhä tässä ole jokin pielessä että tupakkaan saa käytyää työaikaa mutta ei siihen että käy hankkimassa evästä jos huomaa että verensokeri laskee , jotta jaksaa loppupäivän.
Voisiko tuo liittyä jotenkin työturvallisuuteen ja työpaikan tapaturmavakuutukseen? Tupakoijat eivät poistu työpaikan alueelta, mutta kaupassa käyvä poistuu.
Mä oon ollut monessa työpaikassa, missä ei työaikana saanut poistua työpaikan alueelta. Ei edes tauoilla, jotka sisältyivät työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekaapissa ei saa olla särkylääkkeitä, ettei niitä väärinkäytetä. Laastareita vaan.
Voi jösses! En tiiä, onko yleinen sääntö valtiolla, mutta päänsäryn iskiessä, tämä sääntö vaan lisäsi särkyä!!
Olisi sitten parempi, kun ei olisi koko kaappia.Meiltä apteekki kyseli että onhan särkylääkkeet lukon takana ja saa vain pyydettäessä kun haimme täydennystä lääkekaapiin. Että kukaan ei ota vahingossa övereitä Buranaa
Ohi aiheen, mutta itseäni ärsyttää tuollaiset asiattomat kysymykset suunnattomasti. Apteekeissa on tosiaan otettu tuollainen ylihuolehtiva ote asioihin. Olin itse lääkeruiskua ostamassa, ja farmaseutti tai mikä ikinä olikaan, kyseli, että mihin tarkoitukseen. Siis kun pyysin näyttämään, mitä eri kokoja on. Lääkeruiskutkin on nykyään piilossa, koska hui, niilläkin voi vissiin rahanpesurikoksen tai terrori-iskun suorittaa. Sanoin vain, että valitsen sopivan, kun näytät mitä kokoja on.
No nuuskaruiskuksihan sen ostin, mutta se asia ei apteekin tädille kuulu millään tavalla. Toinen käyttötarkoitus, jota ei viitsi apteekissa huudella, on muumimukimenetelmään liittyvä, siinäkin on hyvä ruuttaa käyttää.
No sitten piti ostaa irtotupakkaa kaupasta dänkin sekaan. Eikös vain sekin ollut vaikeaa, kun olisi pitänyt itse tietää merkki. Mistä minä tiedän, minkä merkkisiä irtotupakoita kaupoissa myydään? Aloin sitten luettelemaan kaikenlaisia mieleen juolahtavia nimiä, kunnes satuin sanomaan taikasanan, ja tupakat irtosi.
Taidan siirtyä kokonaan laittomiin päihteisiin, kun laillisten hankkiminen on jo vaikeampaa kuin laittomien.
Olisit vain kiltisti kertonut, mitä varten tarvitsit sitä ruiskua. Ymmärräthän, että se vain herättää epäilyksiä mahdliiosista laittomsita toimista, jso ei voi kertoa, mihin sitä tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaupassa työskennellessäni ei saanut sanoa työkavereille että käyn vessassa ettei asiakkaat koe oloaan epämielyttäväksi?? Piti sanoa että käyn nopeasti taukohuoneessa :D
Käsi ylös, kuka pahastuu, jos työntekijä sanoo menevänsä vessaan!!! Onko joku oikeasti kehdannut valittaa moisesta, kun kerran tuollainen sääntö on olemassa:D
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt liity työpaikan sääntöihin, mutta koulun sääntöihin. Olen aina ihmetellyt todella paljon, et miksi ihmeessä yläasteella ei saa pitää pipoa päässä tunnilla. Kenen oppimista se ihan oikeasti häiritsee yhtään millään tapaa? Ihan vaan periaate, että pipoa ei saa pitää, ja sit ei kukaan opettaja koskaan pystynyt sen tarkemmin perustelemaan että miksi. Aivan täysin turha sääntö, josta sitten tuli luokan kovispoikien ja opettajien keskuudessa elämääkin suurempi ongelma :D
Aloitin koulunkäyntini 70-luvulla, ja silloin koulun järjestyssäännöissä oli, että koulussa ei saa viheltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä kuitenkin oikeasti tiedät, että tilastojen mukaan naiset aiheuttavat vähemmän onnettomuuksia liikenteessä kuin miehet suhteessa ajokilometreihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se pirun kilinä ja kolina, mikä niistä puikoista lähtee, todella ärsyttävä jä häirisevä ääni.
Tiiätkö kun niitä on nykyään koivuisia ja bambuisiakin puikkoja. Eipä kilise.
kyllä niistäkin lähtee tarpeeksi ääntä, että häiritsee. Ei tarvi olla mikään kova ääni, että alkaa nyppimään jos jatkuu ja jatkuu. Varsinkin jos yrität keskittyä olennaiseen.
Palaveritilannetta voi verrata puheen pitämiseen. Se on erittäin epäkohteliasta kiinnittää huomio kutomiseen eikä puhujaan. Puhuminen kun ei ole vain sitä, että ääniaallot puhujan suusta leijailevat kuulijoiden korviin, vaan siihen kuuluu olennaisesti puhujan katselu, seuraaminen, eleet, ilmeet, välikysymykset, reagointi sisältöön jne. Mikään ei ole epämiellyttävämpää kuin puhua ihmisille, jotka ovat "muualla" tai joita näyttää kiinnostavan joku muu asia enemmän, tai joihin ei saa oikeaa, aitoa kontaktia.
Ja tässä puhuu nyt introvertti, entinen puheiden pelkääjä, joka nykyisin nauttii niistä ja erityisesti siitä vuorovaikutuksesta. Kun joku puhuu, minä kuuntelen ja minä osallistun. Se on kohteliaisuutta puhujaa kohtaan ja saa olla kuinka tylsä aihe tahansa, minä kuuntelen ja minä osallistun.
Hyvin sanottu. Minua ei häiritse neulomisessa ääni, vaan nimenomaan se kunnioituksen puute puhujaa kohtaan. Puhujan silmään se, että keskitytään johonkin aivan muuhun asiaan, on loukkaavaa vaikka neuloja kuuntelisikin neulomisen ohessa. Veikkaan, että kokouksessa ei katsottaisi hyvällä mitään ristikoiden täyttämistä, pasianssin pelaamista tai 7 päivää -lehden lukemistakaan, vaikka samalla kuunneltaisiinkin. Lisäksi palaverit ovat työaikaa, jolloin tehdään töitä, ei mitään vapaa-ajan hommia.