Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Ei saa pimpottaa/ avata pimpottajalle henkilökunnan käyttämää ulko-ovea, vaan ne joilla ei ole työpaikan avainta pitää kiertää lapsiryhmien ulko-ovista. Tämä päiväkodissa. Mitään järjellistä perustetta sille ei ollut, vain toisten simputtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Mä olen sitä mieltä, että neulominen luennolla tai vaikka palaverissa on epäkohteliasta. Kyse ei ole siitä, etteikö ihminen pystyisi keskittymään kahteen asiaan yhtäaikaa, vaan siitä, että se neulomisen liike ja mahdollinen ääni häiritsee muita. Mä vertaisin sitä kynän napsutteluun, jalan vispaamiseen tai kännykän näpräämiseen. Eli silloin kun teet jotain muuta kuin seuraat luentoa/palaveria, niin et ole "läsnä".
Näin. Minäkin voisin piirtää muotokuvia tai maalailla samalla, mutta en tee sitä vaan keskityn tilanteeseen.
Olen opettaja suuressa koulutusorganisaatiossa, ja osa työntekijöille laadituista ohjeista naurattaa. Säännöt on tehty yhteisiksi kaikille vahtimestarista rehtoriin, vaikka meillä on vaikka kuinka paljon erilaisia toimenkuvia ja työaikajärjestelmiä. Esimerkiksi somen käyttö työaikana ja työnantajan laitteilla on kielletty, vaikka jo vuosia on ollut trendinä hyödyntää somea opetuksessa ja opettajien odotetaan päivittävän koulun Facebookia ahkerasti. Samoin kaikki alkoholin nauttiminen on kielletty, vaikka organisaatiossa on myös sellaisia henkilöitä, joiden tehtäviin kuuluu edustaminen, myös ulkomailla. Näyttää aika epäkohteliaalta, kun työmatkalla vaikka Ranskassa vastaanottaja järjestää tutustumisen paikalliseen viinitilaan ja koko delegaatio kieltäytyy maistamasta tuotteita. Ylipäätään ihmettelen tällaisten kategoristen sääntöjen tarpeellisuutta. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän, ettei soppakattilaa hämmentäessä voi räpeltää puhelinta ja ettei oppitunnilla naukkailla viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennä luennolle/kokoukseen jos neulominen kiinnostaa enemmän? Itse en pidä siitä että puikot kilisevät tai näpelletään puhelinta vieressä. Haluan keskittyä asiaan. Ja turha odottaa ihailevia kehuja meneillä olevalle neuleväkerrykselle.
Jaksaa keskittyä paremmin kuuntelemiseen kun näpertelee käsillä.
Tätä asiaa voi lähestyä sitä kautta, ettei työpaikalla työaikana tee mitään sellaista, mitä ei tekisi työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa voi lähestyä sitä kautta, ettei työpaikalla työaikana tee mitään sellaista, mitä ei tekisi työhaastattelussa.
En mä työhaastattelussa syö sämpylää tai käy vessassa.
Olen lentoemäntä, joten näitä sääntöjä on vaikka millä mitalla ja joka lähtöön. Eipä siinä mitään... ainoa josta nyt en tykkää, on tuo nutturasääntö.. siis hiukset pitää laittaa nutturalle. poninhännät tai letitetty tukka ei käy. Olen muutenkin niin surkea vääntämään noita nutturoita.. näyttää enemmänkin että päälaella keikkuu räjähtänyt pulla... Olen harkinnut tukan leikkaamista lyhyeksi.
Olen yrittänyt näitä nutturoita treenailla vaikka millä mitalla.. mutta aivan hirveitä tekeleitä saan vain aikaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-henkisessä tiimissä vain 1 kerrallaan sai mennä lounaalle, vaikka olisi ollut kuinka hiljaista.
Viimeisen työtunnin aikana ei saanut kukaan mennä tauolle vaikka viimeisellä tunnilla ei yleensä tullut yhtään puhelua.
Asiallinen sääntö työssä johon liittyy asiakaspalvelua. Meillä on töissä kielletty samaan aikaan syömään meneminen mutta sitä ei noudateta ja siitä kyllä seuraa suurta vitutusta ja ongelmia. Kun syömään lähtee suuri lössi, niin työpisteen miehitys jää kevyksi ja yleensä syömään karkaa sama lauma ja samat joutuvat pakosta siirtämään omaa lounastaan että työt tulee hoidettu. Porukalla ruokailussa 20 minuutin ruokatauko venyy helposti tuntiin kun juttu lentää. Jos minulla olisi valta niin ruokailu muutettaisiin siten että se ei ole työaikaa ja ruokatauko kellokortin kautta, sitten istukoon ruokalassa vaikka koko iltapäivän.
Olishan se asiallinen, jos sielä olis oikeasti ollut jotain vaaraa ruuhkasta, mutta kun oli hiljaista. Ei tuollaisessa säännössä silloin ole mitään järkeä. Miksi pitää 8 ihmistä istua koko ajan puhelimen vieressä, jos heistä ei kuitenkaan ole puhelimessa paria kolmea enempää kerralla? Eikä edes viittä minuuttia saanut tauot mennä päällekkäin. Eli ei todellakaan ollut järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä työhaastattelussa syö sämpylää tai käy vessassa.
Kun kirjoitin kommenttiani, mielessä kyllä kävi, että pitääkö erikseen merkitä noi "poislukien" jutut, mutta luotin (liikaa?) keskustelijoiden älyyn.
Ei saanut pitää sandaaleita, jotka "napsuu" kävellessä (eli semmoisia "flip flop" -sandaaleita). Kyseessä itsenäisesti tehtävä siivoustyö, jossa ei joutunut kohtaamaan asiakkaita tai ylipäätään ketään, joka sen "napsutuksen" olisi kuullut. :D
Vierailija kirjoitti:
Entisellä työpaikalla poistettiin radio "hygieniasyistä". Iso varasto siis, jossa käsitellään elintarvikkeita. Tarkalla tasolla tämän voisi ymmärtää: radiosta voi lentää ilmaan bakteeri yms. paskahiukkasia. Kuitenkin sisällä ja ulkona mennään samoilla kengillä, ylimmät hyllyt on paksun pölykerroksen peitossa, trukeissa elää varmaan paskakerros vuosien ajalta kuten rullakoissakin ja uudet hanskat henkilökunta saa kun vanhoista ei enää tiedä minkä väriset ne oli. Tulee mieleen että tämä radiosääntö on vaan olemassa koska vallitseva ajatusmalli on ettei töissä saa viihtyä edes vähää.
Et sitten käsittänyt, radiostahan tulee pelkkää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
9-henkisessä tiimissä vain 1 kerrallaan sai mennä lounaalle, vaikka olisi ollut kuinka hiljaista.
Viimeisen työtunnin aikana ei saanut kukaan mennä tauolle vaikka viimeisellä tunnilla ei yleensä tullut yhtään puhelua.
Meillä ei saa kukaan mennä ekan tunnin aikana tauolle vaan pitää olla omalla paikalla. Yleensä tätä noudatetaankin mutta jokin aika sitten mulla on tosi runsaat menkat ja olin menossa vessaan, esimies näki mut käytävällä ja muistutti säännöstä. Työ siis puhelimessa tapahtuvaa asiakaspalvelua. Ymmärrän kyllä toisaaalta koska ekalla tunnilla tulee eniten puheluita mutta on se kumma jos ei saa vessassa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa kukaan mennä ekan tunnin aikana tauolle vaan pitää olla omalla paikalla. Yleensä tätä noudatetaankin mutta jokin aika sitten mulla on tosi runsaat menkat ja olin menossa vessaan, esimies näki mut käytävällä ja muistutti säännöstä. Työ siis puhelimessa tapahtuvaa asiakaspalvelua. Ymmärrän kyllä toisaaalta koska ekalla tunnilla tulee eniten puheluita mutta on se kumma jos ei saa vessassa käydä.
No olisin sanonut suoraa et kuule veri valuu työtuolille että siivoatkos sitten tai tilaatko siivoojan.
Olisipa meidänkin avokonttorissa sääntö siitä, mitä saa pitää omassa työpisteessään.
Inhottaa katsella toisten matkamuistokokoelmia, valtavia valokuvamääriä, vanhoja postikortteja, puolikuolleita huonekasveja ja eräällä on lattialla 7!!!! paria erilaisia kenkiä. Keskityn paljon paremmin neutraalissa ympäristössä ja lisäksi nuo tavaramäärät keräävät pölyä ja ei todellakaan kuuluu siivoojan tehtäviin pyyhkiä pölyjä kansallispukunukeista tai muusta krääsästä - varsinkin kun sivous on vedetty minimiin, roskatkin tyhjennetään pari kertaa viikossa. argh!!!!
Kerran meinasin kuristaa kokouksessa yhden neulojan, kun olin kuunnellut pari tuntia sitä puikkojen kilkettä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pitkiä kokouksia jotka ovat täynnä asiaa ja asiat koskevat kaikkia. No osa räplää tauotta kännykkää, naureskelee jutuille mitä lukee ja vastaa jopa puhelimeen ja puhuu omia turhia asioitaan ja ei siis poistu paikalta.
Kuulostaa ihan eduskunnan täysistunnolta!
Usein työpaikan palavereissa joutuu tekemään muistiinpanoja tai seuraamaan graafeja tai muuta valkokankaalta. Mahdotonta olisi siinä neuloa samalla ja ainakin mun työpaikalla kysyttäisiin "eikö homma kiinnosta, haluatko yksinkertaisempiin töihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit hakenut saikkua. Oliskohan sitten ollut hyvä?
Lehden toimituksessa ei saanut käyttää Facebookia edes työasioissa. Fakta kuitenkin on, että Facebook on toimittajalle valtavan hyödyllinen työväline monissa tilanteissa, enkä nyt puhu mistään viraalipäivitysten uutisoinnista, vaan ihmisiin yhteyden saamisesta ja esimerkiksi tapahtumien tietojen hausta.
Taas pitää kiittää sallimusta, että mulla on ollut onni aina saada työskennellä ihan normaaleissa työpaikoissa, esimiehetkin olleet suhtkoht täyspäisiä, työkaverit kivoja.
Mutta eipä minullekaan koskaan edes mieleen juolahtanut, että olisin palavereissa kutonut. Pitää sitä sen verran tajuta, että minkälaista viestiä itsestään ulos antaa, vaikka asia olisi periaatteessa kuinka mitätön. Pukeutuminen ja muukin ulkoinen habitus kuuluu tähän kategoriaan myös.