Olenko nyt aivan paska äiti ja kasvattaja?
Olin 4-vuotiaan poikani kanssa marketissa äsken ja löin lasta kädelle!!!
Nyt on hirveän paha olo enkä tiedä mitä tehdä. Uskallanko edes kertoa miehelle kun se tulee töistä? Mitä te tekisitte minun sijassani!???
Lapsi on todella vilkas ja hänen on vaikea keskittyä kuuntelemaan ohjeita ja noudattaa niitä. Vaikka joku asia on kielketty monta kertaa, lapsi ei vain muista ja tekee heti uudestaan.
Tänään mulla paloi sitten pinna :(
Oltiin siis marketissa ja lapsi juoksenteli ympäriinsä kun työnsin ostoskärryä. Aina kun hyllystä löytyi jotain mielenkiintoista, lapsi otti tavaran ja alkoi vaatia, että ostetaan tää! Näin hän tekee aina ja yleensä laitan vaan tavara takaisin hyllyyn ja sanon ettei oteta sitä. Mutta nyt oltiin oltu rannalla ja syöty jätskit ennen kauppaa ja lapsen kädet oli pölyiset ja ihan tahmeat eikä tuntunut kivalta että lapsi koskee tavaroihin, esim kävi läpi kaikki vihannekset hevi-osastolla. Myös kaikki juusto- ja kinkkupaketit hän otti käteensä ja laittoi ne jopa suuhunsa. Jouduin sitten ottamaan niitä kärryyn kun en kehdannut laittaa lapsen suussa olleita paketteja takaisin hyllyyn ja ihmiset kaupassa katselivat meidän touhuja aika pitkään. Joka kerran jälkeen menin alas pojan korkeudelle ja sanoin tiukasti ettei noin saa tehdä. Mutta juoksentelu ja tavaroiden ottaminen jatkui vaan. Oltiin oltu kaupassa jo 20 minuuttia ja aloin olla todella väsynyt pojan riehumiseen. Sitten leipäosastolla oli sellaisissa avoimissa laatikoissa päällekäin munkkeja ja korvapuusteja, joku tarjous tai esittely kait. Niin poika kiipesi niiden laatikoiden päälle ja yritti ottaa niitä munkkeja käsiinsä. Juoksin siihen ja sen kummempia ajattelematta läpsäsin lastani oikealle kädelle ja riuhtaisin hänet pois pullalaatikon päältä. Ja sanoin todella vihaisesti että jos tämä temppuilu ei lopu et koskaan näe edes vilausta mistään karkista, pullasta tai muusta herkusta. Ja se tällepäivälle luvattu leffa on peruutettu.
Lapsi meni aivan hiljaiseksi ja kulki loppuajan hiljaisena kärryjen vierellä.
Mulla on niin kamalan paha olo ja itkettää. Olen ihan kamala äiti varmaan! Mitä mun pitäisi tehdä nyt? Hakea varmaan apua jostain?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te, jotka lähdette kaupasta, kun lapsi ei osaa käyttäytyä, käytännössä toimitte? Maksatteko siihen asti kertyneet ostokset, jätättekö puolillaan olevat kärryt sellaisenaan käytävälle vai palautatteko tavarat hyllyihin? Olen vielä lapseton enkä osaa kuvitella, miten tuo käytännössä tapahtuu.
Niin, miten toimit jos oksennustauti iskee kesken kauppareissun tai tulee akuutti puhelu, joka vaatii kaupasta lähtöä heti? Varmaan riippuu siitä, missä vaiheessa kauppareissu on ja siitä, miten tilanteen pystyy yleisesti hanskaamaan.
Itse olen muistaakseni joskus hoitanut kassatoimet huutava lapsi poikittain kainalossa, ja joskus on palattu autoon kertaamaan pelisääntöjä. Olen sitä ihmistyyppiä, joka ei nalkuta, vaan varoittaa kerran ja toimii. Nykyään lapset ovat isoja ja fiksuiksikin kehutaan, vaikka kaupassa joskus sääntöjä piti opetella.
Ei ole vielä koskaan käynyt mitään noista, niin ei ole tarvinnut miettiä.
Et ole huono äiti, teit virheen kun sinulta meni hermot ja näin joskus käy. Huono äiti olisi sellainen joka lyö/läppäisee lasta eikä näe siinä mitään väärää. Minäkin odotan kauhulla kesälomaa..
Mielestäni ei ole vakava asia. Nykyään ei saa lapsille mitään kuria. En kannata väkivaltaa mutta en usko että olet huono äiti. Olen itsekin saanut luunappeja lapsena jos en käyttäytynyt ja silloin se oli ihan normaalia.
Jos ostoskärryt ovat täynnä kinkkuleikkeitä ja muita herkästi pilaantuvia tavaroita jotka ovat sitäpaitsi lapsen lämimiä ja kuolaamia miten ap. voi poistua kaupasta nopeasti?
Keksin keinon jolla saat lapsen käyttäytymään kaupassa ostosreissuilla. Osta samanlaisia munkkeja lapsellesi mitä siellä kaupassa oli mutta haukkaat ensin itse palasen pois. Kun ostat lapsellesi jäätelön haukkaat itse siitä ensin. Jos lapsesi valittaa asiasta sanot että samalla lailla sinä kähmit niitä tuotteita kaupassa eivätkä toiset halua ostaa tuotteita sinun jäljiltäsi.
Tämähän on vauvan oma trolli ja ihmiset menee lankaan. Hän yrittää saada ihmiset hämmästymään siitä, kuinka avuttomia äidit muka olisivat lapsiensa kanssa. Jo ensimmäisellä sivulla huomaa kuinka häntä hermostuttaa, kun ihmiset eivät mene suoraan lankaan. Mutta kuten monessa ketjussa, ihmiset eivät lue kaikkia vastauksia, joten eivät myös huomaa, että ap käyttäytyy kuten provoilijat: käy hämmentää ja häipyy sivummalle seuraamaan kuinka käy. Ja ketju jatkuu.
Jos ap olisi todellinen henkilö, äiti, hän ei todellakaan käyttäytyisi kaupassa lapsensa kanssa kuten ap. Monessakaan mielessä. Tilanne ei edes menisi siihen, että tarvitsisi läpsiä käsille.
Monta kinkkupakettia kärryssä? Juupajuu.
Vierailija kirjoitti:
Keksin keinon jolla saat lapsen käyttäytymään kaupassa ostosreissuilla. Osta samanlaisia munkkeja lapsellesi mitä siellä kaupassa oli mutta haukkaat ensin itse palasen pois. Kun ostat lapsellesi jäätelön haukkaat itse siitä ensin. Jos lapsesi valittaa asiasta sanot että samalla lailla sinä kähmit niitä tuotteita kaupassa eivätkä toiset halua ostaa tuotteita sinun jäljiltäsi.
Niin, siis tarkoitat, että äiti tartuttaisi kariesbakteerin lapselleen samalla? Sehän hienoa.
Voi jeesustelijat, pikkuisen perspektiiviä täältä Etelä-Euroopasta. Aivan varmasti jokainen lapsi saisi näpeilleen tuollaisesta käytöksestä. Äiti ei edes muistaisi tapahtunutta, eikä lapsi muuten kuin että ensi kerralla ei lämi kaupassa kaikkea mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme.
Löitkö lasta todella ihan voimien takaa, vai läpsäisitkö kevyesti?
Siinä on aika iso ero! Pieni, kevyt läpsäys ei traumatisoi ketään, mutta voi tuossa tilanteessa rauhoittaa kauppariehujan.
Nuo supermammat, jotka keskustelemalla hoitavat joka tilanteen, ovat yleensä niitä koulukiusaajien äitejä, jotka ovat täysin sokeita ja kuuroja omat lapsensa riehumiselle, törttöilylle ja huudolle. Kun ei meidän Karlotta...
En asu Suomessa, ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Joka kerta Suomessa käydessäni kyllä järkytyn uudestaan lasten käytöksestä, ei minkäänlaisia tapoja.Harvinaisen typerä viesti.
No hei, venäläiset. Ne mätkivät lapsiaan kadullakin. Sitten itketään kun suomessa lastensuojelu puuttuu peliin. Lue vaikka dosentti Bäckmanin sairaita juttuja.
Tämä ap lienee provo mutta.... mun kaverini oli tuohtunut kun lomalennolla HÄNELLE tultiin huomauttamaan kun hänen pikku jamijessika oli potkinut edessäolevan tuolin selkää yli puoli tuntia ja hän oli kyllä koko ajan sanonut lapselle että älä potki, ole nyt kiltisti, tuo ei ole kivaa jne. Kysyin sitten etkö sitten rajoittanut fyysisesti lapsen potkimista ja kaverini katsoi silmät pyöreänä minuun sanoen että ei tietenkään koska se olisi väkivaltaa! Että näin...
Ps. Sillä lomalennolla edessäistuja siirtyi "keittiöön"(siellä missä lentoemännät on) istumaan lennon ajaksi koska lentoemännätkin näkivät tilanteen toivottomuuden. Ja kaveri on entinen.
Et ole huono äiti. Huono äiti ei tuntisi huonoa omatuntoa lapsensa läpsäyttämisestä. Jos olisin tilanteessasi, pyytäisin lapselta anteeksi ja selittäisin, että läpsäyttäminen oli sinulta väärin.
Olet kamala äiti, ensimmäisestä kyykkyyn menosta alkaen, NYT LOPPU, kyllä 4v täytyy jo tietää miten kaupassa ollaan.
Ainoa missä onnistuit oli tuo munkkien pelastus, olisit tehnyt saman jo ensimmäisen juuston kohdalla, ilman sitä läimäytystä.