Olenko nyt aivan paska äiti ja kasvattaja?
Olin 4-vuotiaan poikani kanssa marketissa äsken ja löin lasta kädelle!!!
Nyt on hirveän paha olo enkä tiedä mitä tehdä. Uskallanko edes kertoa miehelle kun se tulee töistä? Mitä te tekisitte minun sijassani!???
Lapsi on todella vilkas ja hänen on vaikea keskittyä kuuntelemaan ohjeita ja noudattaa niitä. Vaikka joku asia on kielketty monta kertaa, lapsi ei vain muista ja tekee heti uudestaan.
Tänään mulla paloi sitten pinna :(
Oltiin siis marketissa ja lapsi juoksenteli ympäriinsä kun työnsin ostoskärryä. Aina kun hyllystä löytyi jotain mielenkiintoista, lapsi otti tavaran ja alkoi vaatia, että ostetaan tää! Näin hän tekee aina ja yleensä laitan vaan tavara takaisin hyllyyn ja sanon ettei oteta sitä. Mutta nyt oltiin oltu rannalla ja syöty jätskit ennen kauppaa ja lapsen kädet oli pölyiset ja ihan tahmeat eikä tuntunut kivalta että lapsi koskee tavaroihin, esim kävi läpi kaikki vihannekset hevi-osastolla. Myös kaikki juusto- ja kinkkupaketit hän otti käteensä ja laittoi ne jopa suuhunsa. Jouduin sitten ottamaan niitä kärryyn kun en kehdannut laittaa lapsen suussa olleita paketteja takaisin hyllyyn ja ihmiset kaupassa katselivat meidän touhuja aika pitkään. Joka kerran jälkeen menin alas pojan korkeudelle ja sanoin tiukasti ettei noin saa tehdä. Mutta juoksentelu ja tavaroiden ottaminen jatkui vaan. Oltiin oltu kaupassa jo 20 minuuttia ja aloin olla todella väsynyt pojan riehumiseen. Sitten leipäosastolla oli sellaisissa avoimissa laatikoissa päällekäin munkkeja ja korvapuusteja, joku tarjous tai esittely kait. Niin poika kiipesi niiden laatikoiden päälle ja yritti ottaa niitä munkkeja käsiinsä. Juoksin siihen ja sen kummempia ajattelematta läpsäsin lastani oikealle kädelle ja riuhtaisin hänet pois pullalaatikon päältä. Ja sanoin todella vihaisesti että jos tämä temppuilu ei lopu et koskaan näe edes vilausta mistään karkista, pullasta tai muusta herkusta. Ja se tällepäivälle luvattu leffa on peruutettu.
Lapsi meni aivan hiljaiseksi ja kulki loppuajan hiljaisena kärryjen vierellä.
Mulla on niin kamalan paha olo ja itkettää. Olen ihan kamala äiti varmaan! Mitä mun pitäisi tehdä nyt? Hakea varmaan apua jostain?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla kasvatusta ennenkuin alkaa käyttää väkivaltaa.
No nyt on sinulla mahdollisuus antaa joku hyvä neuvo siitä kasvatuksesta. Miten olisit itse hoitanut tilanteen?
"Tilanteita" ei tule kun hoitaa kasvatuksen oikein ja ajoissa. Hyvin pienet lapsetkin oppivat kun heitä johdonmukaisesti kasvattaa toimimaan oikein.
Minä en ole koskaan joutunut lasteni kanssa "tilanteisiin". Minulla on rakkaudella kasvatetut, hyvin käyttäytyvät lapset.
Jos et ole koskaan joutunut lastesi kanssa "tilanteisiin", olet kasvattajana varsin kokematon.
Minullakin on rakkaudella kasvatetut, pääsääntöisesti erittäin hyvin käyttäytyvät ja erittäin oikeudentuntoiset lapset. En ole koskaan lyönyt heitä. Mutta "tilanteita" on koettu ja varmasti tullaan vielä kokemaankin. Lapset ovat kasvaneet ja minä olen itse kasvanut vielä enemmän.
Hyvä ihme.
Löitkö lasta todella ihan voimien takaa, vai läpsäisitkö kevyesti?
Siinä on aika iso ero! Pieni, kevyt läpsäys ei traumatisoi ketään, mutta voi tuossa tilanteessa rauhoittaa kauppariehujan.
Nuo supermammat, jotka keskustelemalla hoitavat joka tilanteen, ovat yleensä niitä koulukiusaajien äitejä, jotka ovat täysin sokeita ja kuuroja omat lapsensa riehumiselle, törttöilylle ja huudolle. Kun ei meidän Karlotta...
En asu Suomessa, ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Joka kerta Suomessa käydessäni kyllä järkytyn uudestaan lasten käytöksestä, ei minkäänlaisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme.
Siinä on aika iso ero! Pieni, kevyt läpsäys ei traumatisoi ketään, mutta voi tuossa tilanteessa rauhoittaa kauppariehujan.
Nuo supermammat, jotka keskustelemalla hoitavat joka tilanteen, ovat yleensä niitä koulukiusaajien äitejä, jotka ovat täysin sokeita ja kuuroja omat lapsensa riehumiselle, törttöilylle ja huudolle. Kun ei meidän Karlotta...
En asu Suomessa, ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Joka kerta Suomessa käydessäni kyllä järkytyn uudestaan lasten käytöksestä, ei minkäänlaisia tapoja.
Väkivalta on väkivaltaa. Tuo "läpsäisy" vastaa sitä, kuin aikuinen mies lataisi sinua naamaan.
Sopiiko sinulle?
Olisit kaapannut penskan kainaloon ja vienyt kaupasta pois.
Muakin on vedetty korvasta, läpsästy poskelle ja annettu luunappeja. Ja hui, musta kasvoi normaali nuori aikuinen!
Provossa vasara lentää mammasta ohi, ja ollaan kehoittamassa tekemään rikosilmoitusta.
Lastaan hakkaava äiti saa ymmärrystä ja pään silittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme.
En asu Suomessa, ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Joka kerta Suomessa käydessäni kyllä järkytyn uudestaan lasten käytöksestä, ei minkäänlaisia tapoja.Väkivalta on väkivaltaa. Tuo "läpsäisy" vastaa sitä, kuin aikuinen mies lataisi sinua naamaan.
Sopiiko sinulle?
Väkivaltaa. Tarkoitan läpsäyksellä kevyttä napautusta sormenpäillä kämmenselälle. Vertauksesi ontuu aika hitosti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme.
Harvinaisen typerä viesti.
Ai, tällai maltillisesti aloitat avauksen yläpeukuttelun?
Vasta 17kpl tässä vaiheessa, kun keskustelijoitakin on korkeintaan neljä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta teit ap ihan oikein, kun läpsäisit lasta kädelle. En näe tuossa mitään pahaa. Lapsi oli sen jälkeen kiltisti, joten turhaan vatvot tuota asiaa sen enempää. Sait tuolla tavalla lapsen lopettamaan temppuilun.
Kyllä ennen vanhaan lapset kasvatettiin eri tavalla mitä nykyään. Nykyään on niin lässynlää meininkiä. Sain minäkin penskana luunappeja ja risusta perseelle. Ihan normaali ihminen musta tuli, eikä jäänyt mitään traumoja.
Onko lapselle aina annettu kaikki periksi? Kuulostaa siltä, että joku kasvatuksessa on vialla. Lapsille pitää olla rajat ja säännöt. Ja niistä pitää pitää kiinni. Jos esim. sanotaan, että karkkia saa vain lauantaina, niin silloin sitä saa vaan lauantaina. Tälläisistä rajoista täytyy pitää kiinni. Näin lapsi oppii, että kaikkea ei saa aina kun itse vinkuu.
Mun mielestäni on myös typerää opettaa lapsi siihen, että "jos lopetat riehumisen, äiti antaa sulle karkkia.". Miksi se lapsi pitää aina palkita siitä, että osaa olla nätisti? Hyvän käyttäytymisen pitäisi olla itsestäänselvyys, eikä opettaa lasta siihen, että saa herkkuja jos on nätisti.
En ole aloittaja, mutta olen äiti, ja miettinyt aika paljon sitä, millaista tulevaisuuden maailmaa me kasvatustyöllämme luomme. Sinusta varmasti tuli "ihan normaali", mutta soisin lapsestani tulevan kuitenkin vielä vähän enemmän. Empaattinen ihminen olisi hyvä tavoite.
Kuka täällä nyt huutelee hakkaamisesta?
Ihan tosissaan, hakkaamisesta?!
Mitvit. Hakattu ei todellakaan ole ketään, aivan naurettavaa asian suurentelua.
Ap raukka, valitsit todella väärän kanavan kysymyksellesi. Minusta hoidit asian - varsinkin jälkeenpäin - oikein hyvin. Lapsellesi ei varmasti jäänyt elämän mittaista kammoa sinua tai kaupassakäyntiä kohtaan. Kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme.
En asu Suomessa, ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Joka kerta Suomessa käydessäni kyllä järkytyn uudestaan lasten käytöksestä, ei minkäänlaisia tapoja.Harvinaisen typerä viesti.
Kiitos, arvostan hyvin perusteltua mielipidettäsi.
Ei kuulosta ihan normaalilta 4-vuotiaan käytökseltä. Onko teillä yleensä millainen kuri?
Meillä lähdetään kaupasta ulos jos ei tottele. Kahdesti muistan kantaneeni kirkuvan kakaran autoon.
Tietty kannattaa koittaa myös hyvän kautta: lapsi saa laittaa tavaroita esim omaan pikkukärryyn, mutta sääntö on että mihinkään ei saa koskea ilman lupaa. Jos koskee, uhkailen pikkukärryn pois viemisellä. Tottelemisesta isot kehut ja joskus esim pieni palkinto karkkihyllyltä (tai vaikka sieltä porkkanalaarista jos olette sokerivammaisia).
27 ylpeukkua itselle, 5 alapeukkua trollin paljastajalle
Go-go, kyllä se siitä. Koita saada sata kasaan iltaan mennessä.
Kiivaan keskustelun jo itsesi kanssa pystytitkin.
Vierailija kirjoitti:
Muakin on vedetty korvasta, läpsästy poskelle ja annettu luunappeja. Ja hui, musta kasvoi normaali nuori aikuinen!
Kiva sulle. Mutta minä en millään tavalla ymmärrä, miksi nykypäivänä, kun maailma on muutenkin mennyt niin paljon eteenpäin, pitäisi jatkaa tuollaista lukuisissa tutkimuksissa vahingolliseksi todettua ja sukupolvelta toiselle periytyvää toimintaa.
Erinomaisesti tehty. Koiriakin ehdollistetaan sähköpannoilla ja -iskuilla. Nyt pikku riiviö muistaa ettei tavaroihin kosketa ilman lupaa tai lävähtää uudelleen.
Heh, palstaprovo päässyt taas vauhtiin. Ei kannata uskoa tämän tarinaneidin tuotoksia. Eikö sulla ap, ole mitään muuta tekemistä kuin keksiä noita tyhmiä juttujasi? Kaunis kesäpäiväkin on ulkona. Eikö sulla ole lapsia, miestä? Kavereita? Oikeaa elämää? Sun kirjoitustyyli on liian selvä ja täällä pyörineenä tunnistan sen heti. Olet se, joka joskus nauroi sille kuinka helposti huijaat ihmisiä täällä.
No ei oo mitään hakkaamista joku kämmenelle läpsäisy. Ihan oikein teit.
Hakkaamista tässä ei ole tapahtunut, joten siitä on turha puhua. Jos lapsen käteen ei jäänyt jälkeä, ei voida myöskään puhua lyönnistä. En vähättele ap:n käytöstä mutta koska se tapahtui julkisella paikalla, on syytä uskoa että ap on turvallinen äiti, erityisesti kun on huolissaan läpsäisystä. Pahimmat pahoinpitelyt tapahtuvat aina kulissien takana.
Ei tietenkään ole sallittua läpsiä lasta. Se on nöyryyttävää ja antaa lapselle aseet väkivaltaiseen käytökseen. Yksi kerta ei kuitenkaan ole mikään rikos - tärkeintä on, että varmistat ettei tuosta tule tapa ja keino hiljentää lapsi. Huolestumisesi takia uskon, että näin ei käykään.
Miten sitten olisit voinut hoitaa tilanteen paremmin? Ensinnäkin, huono käytös on pysäytettävä. Nyt vain osoitit lapselle ettei sinulla ole muita keinoja tilanteeseen kuin se sama saarna kasvojen tasolla ja lapsi sai rauhassa jatkaa sikailuaan. Aloitat siitä, että lapsi kulkee vieressäsi eikä käpälöi tuotteita. Kerrot lapselle jo etukäteen kauppaan mennessä että tuotteisiin ei saa koskea, ne ovat kauppiaan omaisuutta ja te ette voi olla kaupassa, jos lapsi koskee tuotteisiin. Sama juttu sinun vierelläsi kävelyyn. Lapset eivät voi juosta kaupassa omilla teillään. Kun lapsi sitten rikkoo sääntöjä, ohjaat hänet välittömästi ostoskärryjen luo ja muistutat säännöistä. Ei sinun tarvitse niitä kärryjä lykkiä minnekään jätät ne vain siihen ja haet lapsen takaisin heti ja muistutat säännöstä. Jos ei tottele, ilmoitat kauppareissun loppuneen ja poistut lapsen kanssa kaupasta. Lapsen reagoinnista riippuen voitte hetken päästä palata kauppaan kokeilemaan uudestaan tai sitten vain lähdette kotiin ja hoidatte ostokset myöhemmin.
Ja kyllä, lapsen on saatava teoistaan seuraus välittömästi eikä niin, että annat hänen käpälöidä tuotteita, vaikka juuri kerroit, ettei niin saa tehdä. Tiedän, että haluat ostosreissun hoidettua mutta se on vain tekosyy sille, ettet joudu puuttumaan lapsen tekemisiin.
Aina ei jaksa taistella. Silloin et mene lapsen kanssa kauppaan. Menet kauppaan vain silloin kun tiedät että jaksat asettaa lapselle rajat. Nykyään voi ruokaa tilata kotiovelle tai pyytää naapuria/mummoa/kummia/puolisoa hoitamaan ostokset. Kun sinne kauppaan menet, on velvollisuutesi toimia kasvattajana.
Minusta teit ap ihan oikein, kun läpsäisit lasta kädelle. En näe tuossa mitään pahaa. Lapsi oli sen jälkeen kiltisti, joten turhaan vatvot tuota asiaa sen enempää. Sait tuolla tavalla lapsen lopettamaan temppuilun.
Kyllä ennen vanhaan lapset kasvatettiin eri tavalla mitä nykyään. Nykyään on niin lässynlää meininkiä. Sain minäkin penskana luunappeja ja risusta perseelle. Ihan normaali ihminen musta tuli, eikä jäänyt mitään traumoja.
Onko lapselle aina annettu kaikki periksi? Kuulostaa siltä, että joku kasvatuksessa on vialla. Lapsille pitää olla rajat ja säännöt. Ja niistä pitää pitää kiinni. Jos esim. sanotaan, että karkkia saa vain lauantaina, niin silloin sitä saa vaan lauantaina. Tälläisistä rajoista täytyy pitää kiinni. Näin lapsi oppii, että kaikkea ei saa aina kun itse vinkuu.
Mun mielestäni on myös typerää opettaa lapsi siihen, että "jos lopetat riehumisen, äiti antaa sulle karkkia.". Miksi se lapsi pitää aina palkita siitä, että osaa olla nätisti? Hyvän käyttäytymisen pitäisi olla itsestäänselvyys, eikä opettaa lasta siihen, että saa herkkuja jos on nätisti.