Mitä tapoja olet ottanut arkeesi ulkomailta?
Minkälaisia tapoja tai sääntöjä olet napannut arkeesi tai elämääsi ulkomailta?
Tavan ei tarvitse olla maan yleisten tapojen mukainen, vaan riittää, että olet sen toisen kulttuurin vaikutuspiiristä saanut.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimerellisen syömisrytmin omaksuin kun asuin Italiassa. Siellä ihmiset joivat aamulla pelkän kahvin, ei syöneet yleensä mitään. Sitten lounas aika kevyt, ja illalla vasta päivällinen jonka kanssa viini ja jälkiruoka. Välipaloja ei syöty. Minulle sopii tällainen elämänrytmi iltaihmisenä erittäin hyvin.
Jos aloitan aamuni pelkällä kahvilla, josta en muutenkaan pidä, niin siitä tulee yleensä huono olo ja töistäkään ei sitten tule mitään (ruumiillista työtä).
Itselläni tuo noin 16 tunnin syömätön paasto vuorokaudessa toimii tosi hyvin. Ei ole yhtään nälkä ennen klo 13 lounasta, ja jaksan jopa urheilla. Itse asiassa lenkki kulkee parhaiten aamulla tyhjällä mahalla, kun kroppa on paastotilassa.
Puolison kunnioitus. Hän on minun kuninkaani ja minä hänen kuningattarensa.
Naurahdin, kun pikkuveli kertoi kaljankittauksensa olevan Eurooppalainen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin, kun pikkuveli kertoi kaljankittauksensa olevan Eurooppalainen tapa.
No, niinhän saksalaiset ja englantilaiset tekevät. Menevät pubiin töiden jälkeen. Mutta kyllä ajavat itse pois.
Astun jalankulkijana reippaasti suojatielle ja pysäytän liikenteen tarpeen vaatiessa sen enempää nöyristelemättä ja autoilijana teen vuorostani jalankulkijoille tilaa.
Ylinopeutta tulee ajettua jos rajoitus on liian alhainen ja liikennevaloista lähdetään keski-Eurooppalaiseen tyyliin eli heti valon vaihduttua reippaalla kaasulla liikkeelle.
Punaisia päin taas en aja koskaan.
Tissuttelen arkisin viiniä kuten ranskalaiset. Perjantaina ja lauantana taas suomalainen räkäkänni.
Vierailija kirjoitti:
En käytä ollenkaan juustohöylää vaan leikkaan kaikki juustot veitsellä.
Otan joskus lasillisen olutta tai siideriä keskellä päivää ja ilman humaltumistarkoitusta.
Minä otan joskus montakin olutta ilman humaltumistarkoitusta mutta humallun silti. Mitä teen väärin?
Venäjältä tarttui mukaan naistenpäivän juhlinta (olemme molemmat viettäneet siellä useita vuosia). Teemme myös aika usein venäläisiä ruokia, varsinkin keitot ovat hyviä.
Juuri tuo eurooppalainen suojatiekulttuuri sekä autoilijana että jalankulkijana ollessa on asia, joka on tullut omaksuttua.
Viini usein ruokajuomana arkisinkin.
Etelä-Euroopassa lapset ovat niin luonnollisesti mukana iltariennoissakin, siis ravintoloissa ja tapahtumissa, Suomessa vaikeampaa toteuttaa tätä, kun ihmiset ovat enemmän humalassa ja voi tulla paheksuvia katseita, jos lapsi on mukana vaikka kesäiltana kaupungilla.
Olutta usein ruokajuomana ja muutenkin. Tämähän on erittäin yleistä esimerkiksi Saksassa ja Tshekissä, kumma kun siellä runsas oluenjuonti ei ole alkoholismia, tuollapäinhän juodaan lähes kaksinkertainen määrä olutta verrattuna Suomeen (olutlitraa/henkilö vuodessa). Suomessa muualla normaali käytös muuttuukin sairaudeksi.