Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivoja askarteluideoita kotiin juuri 3-v täyttävälle?

25.02.2006 |

Pää raksuttaa tyhjää, ja lapsi haluaisi askarrella!

Viimeksi ajattelin, että teemme lumiukon harmaalle kartongille. Lapsi repi pitkät suikaleet ensin hangeksi paperin alaosaan, ok. Sitten ajattelin, että lapsi saa piirtää pallon valkoiseen paperiin, ja repiä paperin suurin piirtein pallon ääriviivaa myöden lumiukon osaksi - sepä ei enää onnistunutkaan! Eli itse lumiukko tuli piirrettyä liiduilla.

En osaa tuumailla, mitä kaikkea tuon ikäinen jo mahtaisi osata; kynän jälki on vielä aika sotkuista - ympyrää piirtää joten kuten - ja saksien käyttöä alettiin juuri harjoitella. Liimaakin osaa laittaa, kun neuvon vieressä, mihin.

Siksi kaipailisin kivoja ideoita pinoon, mitä lapsenne ovat askarrelleet teidän kanssanne tai kerhoissa ja hoidossa :)

-pupsu

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedät varmaan; ympyrän mallinen paperi taitellaan ja leivataan lovia. Siinä sen ikäinenkin onnistuu varmasti.

Tyhjästä maitopurkin ympärille voi liimata erivärisen kankaan tai paperin ja tehdä kerrostalon ja keltaisesta paperista ikkunat. Niiistä saa oikein pikkukylän kun tekee erikokoisia.

Vierailija
2/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lisääkin olisi tervetullutta, joten nostan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ei kannata turhaa stressiä ottaa ja tietyn yhdessä asetetun (tai vanhemman asettaman) lopputuloksen sijaan tärkeämpää ainakin meidän samanikäiselle on se säätäminen. Hommat saattavat muuttua kovastikin matkan varrella.. ; )

Joten tänäänkin, kun tytär halusi askarrella j-> " askartelurasia" esille, jossa mm. hileliimaa parissa erivärissä, sellaisia pieniä kiiltäviä askartelukuvioita mm. lumihiutaleita (äläkä vaan nimeä utele, sitä en osaa kertoa), kiiltokuvia, lehdistä leikeltyjä kuvia, turhia lehtiä/mainoksia, tarroja.. sitten lisäksi vähän kartonkisia korttipohjia, piirustuspaperia, tussit, erilaisia kyniä, sakset ja liima esille.. ja käsien puhdistukseen talouspaperia.. - Ja Tadaa!!! Tytär väkersi hetkessä vinonpinon mitä ihanampia ja persoonallisimpia kortteja ystävilleen ja lähimmäisilleen.

Lisäksi meillä ollut ikuisuudet käytössä myös näihin tarkoituksiin tyhjiä wc-rullia, talouspaperirullia, vesivärit, sormivärit etc. Hauskinta tosiaan tuntuu olevan, kun ei liikaa odotuksia laita näihin hommiin ja nautitaan kättemme jäljestä - mitä sitten lienee syntyykään. Jouluna koitettiin kyhätä erinäisistä välineistä jonkun sorttisia joulutonttuja, mutta ovat vieläkin kesken - ei ainakaan meidän muksu niihin jaksanut pitkään keskittyä, kun ei edes oma ideakaan ollut. Ehkä sitten isompana.. : )

Ainiin, yksi homma on muuten ylitse muiden. Eli silloin harvoin, kun virkkailen tai kudon, niin muksu saa itselleen metritolkulla lankaa (tai oman kerän) leikeltäväksi. Niitä sitten innoissaan leikkelee, solmii, tekee äidille kaulahuivia, pipoa etc. ja niitä sitten kovasti kehun, kun asettelee näitä pieniksi leikeltyjä langanpätkiä päälleni (=pukee äitiä ja sovittaa tekemiään vaatteita äidin päälle) ja ei sitä iloa katsellessa jaksa harmittaa edes se seikka, että koko huusholli lattiasta kattoon asti on täynnä erilaisia langanpätkiä.. l

- Tiina -

Vierailija
4/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta esim tiimarista niitä kuvia ja lankakaupasta sopivaa lankaa ja neuvlan. Kivaa homaa, toisn olen ollut iset siinä mukana, koska poika ei osaa vielä niin hyvin, innoisssaan tekee ja sitten kun lanka-osuus on valmis sen voi värittää.

Pikku-Kakkosen sivuilla on eri aksartelu-tehtäviä.

Vanhat lehdet on kivoja, niistä voi leikellä kuvia, ja esim Lid-kaupan mainokset ihanan värikkäitä. Lapset tykkää kyllä itse " räpeltää" ja keksiä itse, kunhan antaa erillaisi tarvikkeita. Saksien käyttöähän meillä ainakin pitää treenata vielä paljonkin. En anna pojan yksin niitä käyttää, olen vieressä.

Vierailija
5/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina silmäilen päiväkotien lähistöllä liikkuessani ikkunoista, mitä kivaa siellä on taas tehty.

Muutamia vinkkejä lisää:

* Lumiukko: Leikkaa itse sopiva lumiukkopohja valkoisesta kartongista. Lapsen tehtäväksi jää tarvittaessa yhteistyössä kanssasi repiä ja rutistaa silkkipaperista tmv. pikkuisia valkoisia palloja, jotka sitten liimataan lumiukon vartaloon. Silmiksi mustat pallot ja nenän kohdille oranssia tötteröä.

* Valkoisella sormivärillä lumihiutaleita tmv. sormiväreillä sormilla tai siveltimellä maalaten siniseen paperiin. Päälle halutessa hilettä.

* Perunasta leimasin, vanhasta tiskirätistä/vaahtomuovipalasta tmv. leimasintyyny, johon sormiväriä ja sitten vain leimasimella kuvioita paperiin.

* Askartele itse ihmisen/tontun tmv. hahmo. Leikkaa huovasta tmv. sopivan kokoisia vaatteita hahmolle. Anna lapsen liimata itse vaatteet paikoilleen ja piirtää hahmolle kasvot. Lankapätkistä hyvät hiukset.

* Helmien pujottelua esim. kuminauhaan, jolloin saa aikaiseksi koruja. Jos kuminauhaan pujottaminen työlästä, pujotelkaa rautalankaan, jonka pää ei karkaa helposti.

* Jos lapsi kiinnostunut värityksestä, anna lapsen toivoa, mitä hahmoja piirrät ja hän voi värittää ne sitten haluamillaan väreillä. Anna käyttää kaikenlaisia kyniä, mitä kotoa löytyy, niin jännitys lisääntyy. Kun suojaat hyvin pöydän ja laitatte päälle resuvaatteet, ei pikku ohimenot haittaa.

* Taikataikinasta, siis suolataikinasta, jonka valmistus onnistuu kotikonstein, voitte leipoa yhdessä lapsen leikkeihin lisävarusteita, kuten keittiöleikkeihin ruoka-annoksia, autoleikkeihin pesuvälineitä jne. Maalaus esim. vesiväreillä. Taikina ei valitettavasti syötävää. :D

* Paperirullista hienot kaukoputket tai kiikarit koristelemalla. Samoista syntyy yhteistyössä myös kissat ja muut eläimet, kun lapsi hoitaa vartalon koristelun ja sinä leikkaat pään ja hännän valmiiksi ja lapsi sitten liimaa osat yhteen.

* Sitten kaikenlaiset kollaasitkin ovat huippuja: Pohjan maalaus ekana vaikka vesiväreillä tai liiduilla. Toki väripaperi sellaisenaankin on ihan hieno pohja. Siihen päälle sitten liimataan lehdistä leikattuja kuvia, kangaspaloja tmv. mitä kotoa sattuu löytymään.

* Lapsi saattaisi tykätä myös värittää tai muuten koristella mainoslehtiä.

* Leikkausharjoitukseksi käy kaikenlainen eri materiaalien leikkaus. Kun taidot kohenevat, voi käyttöön ottaa lisäpiristeeksi kuviosakset. Leikatut palat kannattaa liimata johonkin tai pakata myöhempää askartelua varten purkkiin, joilloin kättenjälkeä voi ihastella pidempäänkin.

* Tuhdilla liimasatsilla saa riisejä ja makaroonejakin kestämään kartongissa kiinni. Niistä voi muotoilla vaikka mitä.

* Muovailuvaha on myös aika kiva juttu, etenkin jos mukaan liittää erilaisia lisävarusteita, kuten kokkivehkeitä, joilla taikinaa voi muotoilla.

Hmmm.. tässä jokunen. Minustakin kannattaa kasata materiaalia laatikkoon ja sieltä sitten antaa luovuuden noukkia esiin aina tarpeellisen. Samaan settiin on hyvä liittää iso purkki hyvää liimaa (" erikeepperiä" tmv.) ja sitten suojavälineet (iso vahakangas pöytäliinaksi ja essu). Siinäpä se.

Askarteluiloa!

Tituliini

Vierailija
6/6 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koonnutkin vuosien varrella askartelutarvikkeita 3 laatikollista, ei vaan tullut mieleen että tämän ikäisenkin kanssa niitä toki voisi jo käyttää (jotenkin odotin aikaa, kun osaa " kunnolla" askarrella), mutta taitaa luovuus vaan kannattaa jo päästää valloilleen! Jutuistanne kuulosti, että ideoita syntyy sitä mukaa kun vanhoja saa tehtyä alta pois, toivottavasti itsellekin käy pojan kanssa niin :)

Kiitokset teille!