Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajuus ja asuntolaina, mahdotontako?

Vierailija
13.06.2016 |

Olen eroamassa aviomiehestäni ja muuttamassa lapsen kanssa pois. Asumme pk-seudulla ja su toon menisi rahaa noin 200000€. Sääsöjä minulla on 35000€. Tällä hetkellä olen kotihoidontuella, eli tulot todella pienet. Mitään mahdollisuutta saada noin 170000€ lainaa? Mies tod.näk maksaisi elatusapua noin 500€/kk. Vuokrallekin tuntuisi tylsältä muuttaa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette naimisissa, teillä on 5 kk lapsi ja olette eroamassa ja sinusta tulisi yksinhuoltaja? Miehellä kuitenkin lapsia luonaan edellisestä liitosta ja omistusasunto eli on ihan kelpo isä? Onko kyse postinkantajan lapsesta vai miksi mies haluaa teistä näin täydellisesti eroon, että ei edes yhteishuoltajuutta halua? Hoitovapaalla et varmaankaan saa lainaa, mutta jos menet töihin niin saat jotain lainaa. Et ehkä ihan niin paljon kuin toivot kuitenkaan. Käsirahasi on hyvä. Käytännössä menet töihin ja ostat asunnon tai elät yhteiskunnan tukien varassa kuten muutkin kaltaisesi.

Vierailija
42/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2600 e on todella pieni palkka pääkaupunkiseudulla. Sillä voisi haaveilla sellaisesta 100 000 euron asunnosta mutta laina ei siltikään olisi varma koska on lapsi elätettävänä. Esim. Nordea edellyttää 25-30 % omarahoitusosuutta tai lisävakuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vakinaisessa työsuhteessa, bruttopalkka 2600€/kk. Palaan töihin 1,5v. päästä.

Tuskin tulet saamaan lainaa 170 000 €. Vaikka ottaisit lainan 25 vuoden takaisinmaksuajalla, niin lainan lyhennys, korot (toistaiseksi matalat) ja yhtiövastike lohkaisisi noin puolet nettopalkastasi ellei enemmänkin. Asumistukea on mahdollista saada yhtiövastikkeeseen ja lainan korkoihin, mutta asumistukeen taas tulosi ovat liian suuret. Kannattaisko harkita edullisempaa asuntoa kehyskunnista? Ja ekana tietysti kysyä pankista, paljonko saisit lainaa ja sen perusteella katsoa, mistäpäin sulla olisi varaa asunto ostaa. Mutta siis kyllähän yksinhuoltajalla on mahdollisuus asuntolainaan ihan siinä missä sinkuilla ja parisuhteessa elävilläkin, kyse on vain maksukyvystä.

Vierailija
44/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500e elatusmaksuja :D

Lastenvalvojat tosiaan ovat varovaisia tälläisiä sopimuksia vahvistamaan, vaikka vanhemmat olisi kuinka  hyvä tuloisia, ettei valtiolle synny maksettavaan jos elausvelvollinen ei huolehdi maksusta.

Jos elatusvelvollinen ei huolehdi maksuista, ovat ne suoraan ulosottokelpoisia. Jos maksuja ei saada sitäkään kautta, maksaa valtio minimin (noin 160 euroa?). Valtiolle ei synny yhtään enempää maksettavaa, vaikka sopimuksessa summa olisi tonni.

Pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista ja pelkkä lapsen asuminen kustantaa useamman satasen kuussa. Meillä elatusmaksu on 600 euroa yhdestä lapsesta - eli miehen osuus elatuksesta suurempi, mutta elatuskykyä minullakin (lapsen elatuksen tarve 850 euroa kuukaudessa). Tuossa on mukana mm. harrastusmaksuja ja lapsen päivähoitokuluja.

Itse asiasta: noinkaan suurta elatusmaksua ei lasketa tuloksi lainansaantia laskettaessa: kysehän on lapsen elatuksesta, jota ei ole tarkoitus käyttää minun omaisuuteni kartuttamiseen. Lainan (ja alkuun lyhennysvapaat) voi teoriassa saada kotihoidontuellakin, jos vakipaikka on kuitenkin olemassa. Itse sain - mutta pankit olivat muutama vuosi sitten vähän hövelimpiä.

Yli 150 000 euron lainaa tuskin saat noilla tuloilla - mutta ainahan voi kysyä.

Vierailija
45/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette naimisissa, teillä on 5 kk lapsi ja olette eroamassa ja sinusta tulisi yksinhuoltaja? Miehellä kuitenkin lapsia luonaan edellisestä liitosta ja omistusasunto eli on ihan kelpo isä? Onko kyse postinkantajan lapsesta vai miksi mies haluaa teistä näin täydellisesti eroon, että ei edes yhteishuoltajuutta halua? Hoitovapaalla et varmaankaan saa lainaa, mutta jos menet töihin niin saat jotain lainaa. Et ehkä ihan niin paljon kuin toivot kuitenkaan. Käsirahasi on hyvä. Käytännössä menet töihin ja ostat asunnon tai elät yhteiskunnan tukien varassa kuten muutkin kaltaisesi.

Todella surullista, että yhteiselo päättyy noin nopeasti :( Kiinnostus heräsi ap tarinaasi, kuinka se noin meni?

Loppuiko rakkaus?? 

Vierailija
46/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumismuoto on sinä ja vauva, ei ehkä kannata haaveillä kämpästä ihan Helsingissä. Kaksio Vantaalta riittänee.

Vierailija
47/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vähän kauemmaksi ja osta halvempi ja pienempi asunto aluksi. Tärkeää on että ostat sen asunnon heti. Jos menet vuokralle asumaan, sun säästöt vaan kuluu etkä ikinä pääse kiinni omistusasuntoon.

Katso niitä asuntojen hintoja tuolla silmällä ja kysy useasta pankista.

t. yh äiti joka toimi näin ja muutti Nummelaan, ja on erittäin tyytyväinen elämäänsä.Lapsille löytyi heti hoitopaikat täältä ja bussilla pääsee halvalla Hki keskustaan töihin.

Vierailija
48/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani, joka on yh, on hieno asunto ja kolme sijoituskämppää. On säästynyt kaiken itse tyhjästä, mutta onkin hienossa työssä. Eli siviilisääty ei ratkaise sitä, miten ihminen voi tai saa elää!

Vierailija
49/49 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole avioehtoa niin sanoit että miehellä nimissä on se kämppä. Ilman avioehtoa kämpästä periaatteessa puolet kuuluu silloin sinulle, ellette ole tyyliin ollut heti häiden jälkeen eroamassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme