Helpottunut

Olen itse kuullut niin hirvetä kauhutarinoita kierukan laitosta synnyttämättömälle naiselle, että päätin jakaa rohkaisuksi niille, jotka kierukkaa harkitsevat, positiivisen kokemuksen.
Menin aamulla huolella peloteltuna kierukkalaatikko kädessäni, kädet täristen lääkärin vastaanotolle. Pääsin huoneeseen, riisuin vaatteeni ja asetuin pöydälle mielessäni karmaiseva, lähes luunmurtumista vastaava kipu, mutta arvatkaa mitä, ei tuntunut miltään!
Kaikki mahdollisuudet katastrofiin oli siis olemassa;en ole synnyttänyt, en muistanut ottaa särkylääkettä ennen toimenpiteeseen menoa, kohtuni oli todella takana, näkyvyys oli huono, minua jännitti ja paikkani ovat kuulemma erittäin ahtaat, mutta silti, mitään en tuntenut, lukuunottamatta pienen pientä nipistystä kun lääkäri otti pihdeillä kiinni kohdustani :)
Eli siis, jos olet synnyttämätön ja harkitset kierukan ottoa, mutta sinua pelottaa, niin älä pelkää, kaikki voi näköjään kuitenkin mennä niinkuin strömsössä :)

• ylös 13
  • alas 0

Kommentit (15)

Vierailija

En ole synnyttänyt ja kun mulle laitettiin hormonikierukka, niin ensin pyörryin kivusta ja sen jälkeen oksensin ja lepäsin tyhjässä huoneessa kolme varttia ennen kuin sain lähteä kotiin. Kotiin kun pääsin, niin ajoin suoraan rapun oven eteen, ettei tarvinnut montaa metriä kävellä, kun seisominen sattui järjettömästi ja hississäkin olin kyykkyasennossa ja heti kuuman suihkun alle makaamaan ja seuraavat kaksi päivää makasin sängyssä sikiöasennossa.

Helpottunut

Tuon takia juuri halusin kertoa positiivisen kokemuksen, koska sehän voi mennä myös niinkuin strömsössä :)

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onneksi itselleni ei sitten sitä laitettukaan. Mutta itse sain ajan kuukautisten aikaan, että kohdunsuu on silloin luonnollisesti avonaisempi. 

Vierailija

Kipeää se kyllä mullakin kävi, ja mulle on tehty kuitenkin munasolupunktiota, kolposkopiaa ja pistolet-koekin jne, niihin verrattuna kyllä kierukan asentaminen synnyttämättömänä sattui aika kipakasti. Mutta kyllä ihmisen on hyvä jonkinlaista hetkellistä kipua ja epämukavuuttakin sietää ja kestää, kun noita tilanteita vaan tulee väkisinkin elämässä eteen. Toista se on kroonisista kivuista kärsivillä, kun voi olla aina tuon tasoiset kivut :S

Vierailija

Ei minullakaan kummoisesti sattunut, tosin olin kkyllä ottanut Tramalin kipulääkkeeksi (meillä on niitä kotona miehen reseptilääkkeenä).

Helpottunut

Miksihän ihmisillä on aina pakottava tarve avautua vain niistä negatiivisista kokemuksista? Yritin aloittaa ketjun, joka olisi vähän vähentänyt ihmisten pelkotiloja kierukan laittoa kohtaan, niin tähänkin ketjuun kaikkien on pakko tulla kertomaan niitä negatiivisia kokemuksia :( Kierukan laitossakin on kuitenkin todella tärkeää, että pysyy rentona, eikä jännitä ja jännitykseen ei auta yhtään, jos ihmiset kertovat kauhutarinoita kierukan laitosta :( voitaisiinko tehdä niin, että tästä lähtien tähän ketjuun saa tulla kommentoimaan vain, jos on positiivista sanottavaa kierukasta, niin hälvennettäisiin ihmisten pelkotiloja ko. aihetta kohtaan :)

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Ainahan ihmiset tykkäävät kehuskella hirveillä kokemuksillaan. Ei siitä saa kiinnostavaa juttua aikaan, jos kaikki menee mukavasti.

No, minulla meni mukavasti. Hm.. niin. Siinäpä se. Menin lääkäriin, kierukka laitettiin, menin kotiin. Taisin keittää kahvia. Illalla vähän oli kramppeja.

Vierailija

Minulla sama kokemus kuin ap:lla. Pikkasen nipisti, siinä kaikki. Kuukautiset loppuivat melko nopeasti, muutamia kertoja vähäistä vuotoa. Kierukka laitettiin siis nimenomaan runsaita kuukautisia helpottamaan. Oli muuten paikoillaan paljon kauemmin kuin mitä paketissa luki käyttöajaksi. Gyne sanoi ettei kannata ottaa pois jos ei mitään ongelmaa.

Vierailija

Mulla myös samanlainen kokemus kuin ap:lla, nipisti toki hetken, mutta missään nimessä ei ollut suurin kivun kokemus mitä olen tuntenut. Nopeasti meni ohi joten kyllä sen kesti.

Vierailija

Helpottunut kirjoitti:
Miksihän ihmisillä on aina pakottava tarve avautua vain niistä negatiivisista kokemuksista? Yritin aloittaa ketjun, joka olisi vähän vähentänyt ihmisten pelkotiloja kierukan laittoa kohtaan, niin tähänkin ketjuun kaikkien on pakko tulla kertomaan niitä negatiivisia kokemuksia :( Kierukan laitossakin on kuitenkin todella tärkeää, että pysyy rentona, eikä jännitä ja jännitykseen ei auta yhtään, jos ihmiset kertovat kauhutarinoita kierukan laitosta :( voitaisiinko tehdä niin, että tästä lähtien tähän ketjuun saa tulla kommentoimaan vain, jos on positiivista sanottavaa kierukasta, niin hälvennettäisiin ihmisten pelkotiloja ko. aihetta kohtaan :)

En olettanut että kierukan laitto sattuu, koska sehän on ihan normaali toimenpidekin. Gynekin vielä alleviivasi ettei se satu, korkeintaan vähän nipistää. Elämäni kivuliain kokemus - oksensin ja pyörryin sinne vastaanotolle. Olen kuitenkin murtanut jalkani, kylkiluuni ja käteni sekä saanut pari aivotärähdysta... ja jäänyt auton alle. Kierukan laitto oli ihan puhdasta kidutusta ja käsittämätöntä että tuollaisia riskejä edes otetaan. Hammaslääkärissäkin saa halutessaan puudutuksen?!

Mun mielstä on järkyttävää että lääkärit valehtelee noin, eikä kerro faktoja. Kyllähän siinä menee totaalisesti luottamus lääkäriin.

Vierailija

nro 12 vielä jatkaa. Että on todella hienoa että todella monella se on mennyt hyvin, mutta kaikilla se ei valitettavasti mene niin. Olisin ollut paljon vähemmän järkyttynyt, jos gyne olisi tuosta mahdollisesta kivusta rehellisesti kertonut. 

Vierailija

Helpottunut kirjoitti:

Mä olin siinä uskossa ettei satu. Kaikki sanoi, että se vähän nipistää ja monet ihmetelleet, että joko se meni ohi. Kamalin kokemus ikinä.
1

Vierailija

Minäkin, käytännössä synnyttämätön (yks sektio) pelkäsin kovin, kun on vielä ahtaat paikat ja kohtu kallellaan (siks meninkin gynekologille). Paljon vähemmän sattui kuin mihin olin valmistautunut. Buranan otin ennakkoon.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.