Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstailijan argumentointiopas!

Vierailija
12.06.2016 |

Näillä näppärillä keinoilla latistat eri mieltä olevat, kohotat itsesi väittelyiden voittajaksi tai keräät runsaasti ylänuolia kommenteillesi:

1. Elämäkortti
Kun henkilöä haittaa jokin asia, joka ei haittaa sinua, hän ei tee elämässään muuta kuin miettii kyseistä asiaa. Kehota häntä keskittymään elämässään johonkin muuhun. Voit vaikka suoraan kopioi-liittää tämän: "Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin miettiä tuollaisia, ap.?" (Tuon voit liittää ihan mihin tahansa keskusteluun, missä vaiheessa tahansa, lukematta aloitusta tai aiempia viestejä. Katsele vain, kuinka ylänuolia satelee!)

2. Hulluuskortti
Samantapainen kuin ylläoleva, mutta elämän sisällöttömyyden sijaan ota esille henkilön ilmiselvä mielenterveysongelma, joka selittää hänen väärät mielipiteensä, ja kehota hankkimaan apua.

3. Provokortti
Joskus on mahdotonta, että joku oikeasti ajattelisi tietystä asiasta toisin kuin sinä. Tällöin kyseessä on provo. Kerro epäilysi ääneen äläkä ota kantaa itse asiaan, sillä silloin olet jäänyt trollin ansaan. Joskus voit ottaa varovasti kantaakin, mutta tällöinkin sinun tulee kertoa, että olet kyllä provosta tietoinen. Tässä kopioi-liitettävä, jonka voit lisätä jokaisen kommenttisi loppuun: "Vaikka provohan tämä oli." Jos et halua kirjoittaa itse mitään, voit liittää viestiisi pelkästään tämän: "Porvoossa taas sattuu ja tapahtuu."

4. Rumuuskortti
Joskus henkilön väärässä oleminen johtuu vain siitä, että hän on oikeassa elämässä ruma tai hänellä on esimerkiksi pieni. Muistuta henkilöä häneen ulkonäöstään johtuvasta ikuisesta yksinäisyydestään, surullisesta asiasta, vahingoniloisesti. Siten hän tajuaa olleensa väärässä... siinä mistä alun perin olikaan kysymys...

5. Kateuskorttikortti
Olet juuri haukkunut kaikki missit rumiksi ja tyhmiksi, ja joku väittää sinun olevan kateellinen, vaikka et voisi mitenkään olla, koska olet missejä kauniimpi ja älykkäämpi. Todista henkilön väite vääräksi huomauttamalla hänen käyttäneen sellaista kuin kateuskortti. Toinen kumoamistapa on kertoa oletetun kateutesi kohteesta jokin todellinen huono puoli (sellainen, josta kukaan ei voi väittää vastaan, esimerkiksi iso luomi naamassa, ruma poikaystävä, tylsä työ, kavereiden puute, huono tyylitaju... ym. ym. jne. jne.), koska jos ihmisessä on huonoja puolia, häntä ei ole mahdollista kadehtia.

Keksittekö lisää?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistys!-kortti

Kun joku toteaa suuren tai suurimman osan (ihmisistä, autoista, kissoista tai mistä tahansa) olevan tietynlaisia, hän vihjailee, että kaikki kyseiset (ihmiset, autot, kissat tai mitkä tahansa) ovat sellaisia. Tämä sinun tulisi tuomita syyttämällä henkilöä yleistämisestä.

Pari esimerkkiä yleistyshuomautuksen luontevasta käytöstä:

Suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä.

– Älä yleistä! Minä olen vasenkätinen.

Melkein kaikilla ihmisillä on kaksi jalkaa.

– Ei saa yleistää. Mun serkulla on vain yksi!

Paras hetki ottaa Yleistys!-kortti esiin on se, kun mainitaan jokin todellinen (esim. tutkimuksilla selvitetty) prosenttiluku.

65 % suomalaisista naisista on tutkitusti...

– Älä yleistä!!

Vierailija
62/67 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosenttien hatustaveto

Kun haluat pontta väitteillesi, ei riitä että puhut suuresta tai suurimmasta osasta, vaan sinun tulisi keksiä jokin prosenttiluku, koska luvut saavat sanomasi asiat vaikuttamaan "tieteellisimmiltä" ja sinut fiksummalta. Haluatko osoittaa, että miehet ovat sikoja, mutta epäilet, etteivät ihmiset uskoisi sinua? No, sano vain "70 % miehistä on sikoja". Ihmiset olettavat, että olet tutkinut asiaa ja tiedät mistä puhut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä näppärillä keinoilla latistat eri mieltä olevat, kohotat itsesi väittelyiden voittajaksi tai keräät runsaasti ylänuolia kommenteillesi:

1. Elämäkortti

Kun henkilöä haittaa jokin asia, joka ei haittaa sinua, hän ei tee elämässään muuta kuin miettii kyseistä asiaa. Kehota häntä keskittymään elämässään johonkin muuhun. Voit vaikka suoraan kopioi-liittää tämän: "Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin miettiä tuollaisia, ap.?" (Tuon voit liittää ihan mihin tahansa keskusteluun, missä vaiheessa tahansa, lukematta aloitusta tai aiempia viestejä. Katsele vain, kuinka ylänuolia satelee!)

2. Hulluuskortti

Samantapainen kuin ylläoleva, mutta elämän sisällöttömyyden sijaan ota esille henkilön ilmiselvä mielenterveysongelma, joka selittää hänen väärät mielipiteensä, ja kehota hankkimaan apua.

Keksittekö lisää?

Näin juuri, minuakin haluttiin alkaa kutsua äitihulluksi vain sen takia, että toin esille oman äitini huonouden äitinä. Täytyyhän minun olla hullu, koska äideissähän ei voi olla oikeasti moittimista. Äideistä voi kyllä sanoa vikoja, mutta loppujen lopuksi on oltava sitä mieltä, että oma vika kärsimiseni olikin, ja äidilläkin on vain ollut paha olla, kun aiheutti minulle ongelmia. Ei saa sanoa, että ne ovat äidin vika.

Vierailija
64/67 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän kortti sekin on, ettei mulla saa enää olla ongelmia äidistäni johtuen, koska palstalainen selvisi omasta alkoholistiäidin kanssa vietetystä lapsuudestaan 23-vuotiaaksi mennessä? Juu minkäänlaisia muunlaisia ongelmiahan ei lapsuudesta voi kummuta, kuin se, ettei lapsena ollut ruokaa jääkaapissa ja että näki selkeästi äitinsä olevan epäluotettava.

Vierailija
65/67 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki miehet sitä ja tätä. Ehdoton peiliä omaavattomille palstamammoille.

Myös lettua varatuille miehille jakavien idioottien ensimmäinen argumentti.

Ulkoistetaan oma vastuu, omista valinnoista.

Vierailija
66/67 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän kortti sekin on, ettei mulla saa enää olla ongelmia äidistäni johtuen, koska palstalainen selvisi omasta alkoholistiäidin kanssa vietetystä lapsuudestaan 23-vuotiaaksi mennessä? Juu minkäänlaisia muunlaisia ongelmiahan ei lapsuudesta voi kummuta, kuin se, ettei lapsena ollut ruokaa jääkaapissa ja että näki selkeästi äitinsä olevan epäluotettava.

Tuohon voisi sopia "Kaikki epätäydellisyys on samanarvoista -taktiikka" (viesti 43) tai "Koska mä pystyn tähän, kuka tahansa pystyy" (viesti 59).

Vierailija
67/67 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo mainittu ulkosuomalais-kortti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi