Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki romahtaa perheessä

Vierailija
09.06.2016 |

Kaikki on minun vastuullani. Mies huolehtii vain välttämättömimmät asiat. Minä ja mies käymme molemmat töissä. Miestä ei omansa kiinnosta pätkääkään, vaikka työnsä on haastavampaa kuin minun. Minä mietin työtäni vapaallakin, mies ei kuulemma jaksa ajatella työasioita vapaalla.
Lapsia on 4, vanhin 10-vuotias ja nuorin 4-vuotias. Lapsilla on harrastuksia, nuorimmalla kaksi, muilla kolme, eli yhteensä harrastuksia 11 kpl. Minä saan hoitaa harrastukset. Näistä 11:sta harrastuksesta alle puolet ovat sellaisia, joihin lapset menevät mielellään. Jos herpaannun hetkeksi, eivät muistuta ja harrastuskerta jää väliin. Harrastukset ovat liikuntaa ja musiikkia joten olisi mukavaa jos lapset kehittyisivät hyviksi ja aikuisena olisi hyötyä. Jos minä en ole kotona, koko perhe jää makoilemaan.
Koska meitä on näin monta ja lisäksi kissa, joka päivä on jotain siivottavaa ja laitettavaa. Kaikki jättävät tavaroita lojumaan, on lehtiä, vaatteita, laseja, leluja... Pyykkiä ja tiskiä tulee, eteinen on kurassa, harrastus- ja koulutavaroista pitää huolehtia... Mies tekee murto-osan töistä. Sanoo vaan, ettei ole vakavaa eikä "tarvitse olla niin justiinsa". Koti olisi kaaoksen vallassa, jos minä en huolehtisi joka päivä...

Omiakin harrastuksia olisi kiva olla, ja onkin, mutten pysty nauttimaan niistä. Liikunta on minulle enää suorittamista. Ruoanlaitto oli ennen ihan mukavaa, nykyään vain mietin kuinka paljon aikaa sen laittamiseen ja siivoamiseen menee. Olen mukana lasten koulun hyväntekeväisyys- ja rahankeräysporukoissa sekä pidän vuoroviikoin lasten lukukerhon tapaamiset. Yksi lapsistamme halusi mukaan kerhoon, joten kotona pitää huolehtia että onhan varmasti lukenut. En laske lukemista harrastuksiin mukaan, toki hyvä että lasta kiinnostaa, mutta välillä tuntuu että lukeminen vie voiton lapsen muista harrastuksista, lapsi on kiinnostunein lukemisesta...
Välillä olen oikeasti itku kurkussa kun vien lapsia luontoretkelle tai pidän heille kotona ohjatun leipomishetken, en pysty nauttimaan siitä, mietin vain ajanhukkaa ja siivoamista...

Tänäänkin olen hereillä vielä tähän aikaan, oli pakko päästä purkautumaan johonkin. Äsken siivosin yhden vessan ja laitoin pyykkejä, kun en ole muulloin ehtinyt. Tulen kohta hulluksi tämän kaiken keskellä.
Mies on vetelä ja tekee oma-aloitteisesti vain satunnaisia asioita. Ja silloin kun tekee niitä, tekee ne rennosti chillaillen eikä yhtään tunne paineita eikä ymmärrä minun jatkuvia paineitani. Tuntuu että oikein vähättelee ongelmiani, kun jatkuvasti naureskelee ettei ole niin vakavaa.
Nyt yritän käydä nukkumaan... Huomenna sama ralli taas ja aikainen herätys.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli provo tai ei niin hyvä aloitus sinänsä, sainkin kiinni oman äitini paskuuden ytimestä tätä kautta ja sehän oli oman kilven kiillottaminen muita haukkumalla kun heistä ei ollut mihinkään noin mahtavassa elämässä, jota aloittajakin haluaa lähesitensä elävänsä yhdensillätoista harrastuksilla ja kauas elämään kantavilla liikuntatuokioilla. Varmin tapa varmistaa, että päästyään kotoa lapsi ei koskaan enää tee mitään kehittävää. Koska siitä on niin paska maku suussa itseään rakastavan ja lastaan vihaavan äidin lapsena.

Vierailija
22/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet valinnut stressisuorittamisen elämäntavaksi. Ja nyt vedät herneitä nenään kun mies ei ala samanlaiseksi.

Miksi lapsia pitää väkisellä raahata epämieluisiin harrastuksiin? Miksi työasioita pitää miettiä vapaalla? Miksi pitää olla siistiä? Miksi asioita ei saa tehdä rennolla asenteella?

Romahtaako maailma jos välillä rentoutuu eikä suorita.

Sun kannattaa oikeasti hakea apua tuohon. Jos et itsesi takia viitsi, niin tee se edes läheisesi takia. Hekin väsyvät sinun suorittamiseesi.

Lähisuvussani on yksi samanlainen suorittaja. Välttelen hänen seuraansa sillä hän vie minulta voimat jo pelkällä läsnäolollaan. Ja toipumiseen menee aina loppupäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap kerkeä vastaamaan, ennen kuin 23.30 (miten voi vastata vierailijana siihen kellonaikaan?) kun on päivän harrastelut harrasteltu, kotityöt aherrettu ja töissä käyty ja työasioita ajateltu.

Vierailija
24/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut hyviä vastauksia.

Tunnistatko itsekin, että suoritat äitiyttä. Koetat olla hyvä koska koet, että olet kokonaan vastuussa lastesi kehityksestä ja ilman panostasi koko elämänne romahtaa kuin korttitalo.

Mieti millaisena lapsesi muistavat sinut 20 vuoden kuluttua. Rakastavana vai jatkuvasti jotain vaativana? Millainen on kotinne tunnelma? Millainen tunnelma on ympärilläsi?

Lapset tarvitsevat rakkautta ja hyväksyntää. Koti tarvitsee rauhallista tunnelmaa, jossa perheenjäsenet voivat rentoutua ja ladata akkujaan. Nyt taitaa olla niin että teidän kotinne on kuin armeijan kasarmi, jota sinä vääpelinä käskytät.

Tee tästä muutosten kesä. USKALLA PÄÄSTÄÄ IRTI. Elämä sujuu myös ilman jatkuvaa kontrolliasi. Opettele luottamaan muihin ja tarkkaile miestäsi. Hän voi opettaa sinulle paljon. Voit tulla onnelliseksi jos lakkaat suorittamasta elämää. Keskityt vääriin asioihin ja panostat turhaan. Tyhjät astiat kolisevat...

Sinulla on paljon opittavaa. Mutta voit oppia jos haluat!! Ensimmäinen askel on miettiä, keitä te oikein olette, millaisia ihmisiä lapsesi ovat. Tarvitset nyt rohkeutta ja rehellisyyttä. Paljon onnea oikean elämän löytämiseen täydellisten kulissien sijasta.

Vierailija
25/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh,huh. Kylläpä teillä suoritetaan elämää. Lapset, työ ja ehkä avioliittonne ovat tuossa ne vakiot jotka toivottavasti pysyvät. Kaikki muu on mahdollista heittää romukoppaan ja katsoa mitä niistä todella haluatte ja tarvitte. Lakkaa pingottamasta ja ala elää omaakin elämää. Lapsesi eivät ole enää mitään tissivauvoja, vaan sen verran isoja jo että voivat jakaa vastuuta ja varmasti haluavatkin osallistua, mutta pakottaminen ei ikinä toimii.

Vierailija
26/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei.

Sun jutut kuulostaa samanlaisilta kuin erään tuttavan.

Hän kertoi mm. lastensa tekevän läksyjä itkun kanssa, eivät haluaisi tehdä niin paljon ylimääräistä kuin äiti vaatii. Harrastuksiakin piti suorittaa niin että varmasti on paras ja täydellisin.

Valitti että mies ei kanna vastuuta, ja saattaa ihan yhtäkkiä lähteä omiin harrastuksiinsa vaikka pitäisi siivota tai jotain muuta tehdä kotona.

Tämän naisen suorittaminen päättyi siihen kun mies löysi toisen naisen. Tuttava joutui muuttamaan pieneen kerrostalohuoneistoon halvalle alueelle. Tulonsa eivät riittäneet muuhun. Harrastuksista joutui luopumaan rahan puutteen takia, samoin monesta muusta elämäänsä kuluneesta asiasta.

Haukkui tietenkin ex-miehen narsistiksi ja ties miksi.

Aluksi uskoin tuttavan tilityksiä, mutta nyt ajattelen että ehkä mies ei jaksanut sitä suorittamista. Työssään joutui suorittamaan joten olisi ehkä halunnut rentoutua vapaalla.

Älä ap sinä tuhoa liittoasi ja perhettäsi liiallisella suorittamisella.

Vierailija
27/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulistat siitä, että oket äärimmäisen väsyttävää seuraa. Äiti, joka suorittaa itku kurkussa. Mues ja lapset lähtevät leikkiin mukaan, koska äiti pakottaa/raivoaa muuten/pahastuu muuten ja kaikilla on kurja olo. Kertoo paljon siitä, että kaikki jäävät makaamaannilman sinua. HE OVAT VÄSYNEITÄ tuohon touhuiluun. Alkuun varmasti kaikki makaavat, jos et tee mitään, koska hekin tarvitsevat lepoa. Mutta takuulla kun lopetat pingottamisen, niin jokainen alkaa tehdä sitä, mistä nauttii ja keksii tekemistä. Panostat sitten hyvinvoivana muutamaan tärkeään juttuun.

Olen eri mieltä tästä lapsiaan vihaavasta ja itseään rakastavasta -analyysistä. Ei kukaan itseään rakastava rääkkää itseään noin. Kuulostaa enemmänkin häpeän raiskaamasta äidistä. Hävettää niin paljon, ettei ole omien mielikuviensa täydellinen perhe-elämä, kokee sen olevansa omaa syytään ja suorittaa ja suorittaa kunnes ei jaksa, sitten suorittaa vielä päälle. Kuulostaa enemmän itseinholta ja itsetuholta tuollainen toimintamalli.

Vierailija
28/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkiharrastuksesta ei ole taviksellle mitään hyötyä elämässä varsinkin jos se on pakkopullaa.

Vierailija
29/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle neuvoksi oma ehdotukseni. Ota iso musta roskasäkki, kerää kaikki tavarat, mitä lapset tai miehesi on jättänyt vääriin paikkoihin lojumaan, siihen säkkiin ja vie se autotalliin tai varastoon. Jos perheesi tarvitsee ko tavaroita, joutuvat etsimään ne sieltä.

Ihmeesti alkaa koti pysyä siistinä:DDDDD

t.mummeli

Vierailija
30/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin isommille lapsillesellaisia harrastuksia, joihin menevät itse: ei kuljetuksia. Jos eivät mene - harrastus loppui. Lapset ulos leikkimään, leipomaan keskenään ja ruokaa laittamaan.

Vierailija
31/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään kohdassa OHJATTU LEIPOMISHETKI täytyy lukijan ymmärtää, että tämä ei voi olla totta.

Vierailija
32/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei ole tutkitustikaan hybäksi noin monta harrastusta. Anna valita yksi harrastus johon pääse itse kulkemaan (jos lapsi haluaa). Meillä ei ainakaan kummallakaan vanhemmalla ole aikaa ketään kuskailla. Jokinen järkkää itse itsensä minne haluaa.

Siivouksesta kyllä mullakin stressiä kun en vaan ole koskaan kotona et voisin siivota. Kuntosalikorttikin on mut todella harvoin pääsen töistä niin että sali olisi enää auki. Lapsia ehdin nähdä vain viikonloppuisin. Kämppä on kaatopaikka. Yrittäjän elämää.... toisaalta en jaksa stressata kun ei vaan ole mahdollist pitää siistinä tai urheilla. Nurmikkokin on yli polven korkeudella.

Vierailija
33/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään kohdassa OHJATTU LEIPOMISHETKI täytyy lukijan ymmärtää, että tämä ei voi olla totta.

Kyllä voi olla. Ei sitä itse tuollaisessa kodissa kuin ap lapsilleen luo uskoisi, että joku voi maata päivän sohvalla juoden kaljaa. Sitä väittäisin provoksi.

Vierailija
34/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuollaisessa kodissa kasvaneena

34

Vierailija
35/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että ap kirjoittaa ulkomailta, kenties USA:sta? Viesti on kirjoitettu 23.55 rekisteröitymättä, tosin ketjun PITÄISI näyttää Suomen aikaa

Noi "osallistun koulun hyväntekeväisyys- ja varainhankintaan viittaa myös mualle kuin Suomeen. Harvempi suomalainen koulu harjoittaa laajamittaista hyväntekeväisyyttä.

Myös suorituskeskeisyys (11 harrastusta, leipomishetket jne.) viittaa hieman maan rajojen ulkopuolelle. Ehkä ap tulee vastailemaan kunhan heräilevät.

Vierailija
36/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska äiti, paskempi äiti, ap. Typerä ämmä, ala itse rakastaa niitä lapsiasi, äläkä kuvittele jonkun harrastuksen rakastavan heitä. Kohta avaudut täällä, miten lapsesi on viiltelijä, jos et relaa suhteutumistasi heihin. Vai menikö se niin, että he ovat katuojassa aikuisina, ellt sinä kuskaa heitä raivon virne naamallasi harrastuksiin, vaikkeivät itse halua mennä? Näin se meillä oli. Että ihan katuojassa. Vaikka isäni on miljonääri.

Vierailija
37/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kesällä kolmen, neljän päivän reissuun yksin. Vaikka Heinäveden luostariin mietiskelemään. Älä tee mitään ruokia valmiiksi, älä pyykkää tai siivoa "että voit lähteä", vaan ennen lähtöä pakkaa vain laukkusi.

Mietiskele reissullasi perusteellisesti, millaista elämää haluat. Mieti haluatko, että perheesi on täysin riippuvainen sinusta. Jos kuolisit onnettomuudessa, täysi kaaos puhkeaisi. Vai haluatko itsenäisiä pärjääviä lapsia ja osallistuvan miehen?

Jos mun mies puuhaisi noin, en minäkään tekisi mitään.

Tarvitsette vastuun uudelleenjaon perheessänne. Lasten harrastuksista puolet pois. Keittiövuoroja, siivousvuoroja lapsille. Miehesi ON oikeassa. Rittää että koti on suht kunnossa. Pääasia on mielen hyvinvointi. Sitä ei koskaan saavuteta täydellisissä kulisseissa.

Vierailija
38/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa vähän. Sinulla meni yli 10 vuotta ennen kuin huomasit, että sinun ja miehesi siisteyskäsitykset ovat aivan erilaiset. Ja varsinkin käsitys siitä KUKA sen siistin tekee.

Sinä olet koko perheessä ainoa, joka haluat ja arvostat siistiä kotia, ja teet sen yksin. Mistä johtuu? Sinun tilannettasi tämä ei enää auta, mutta tiedoksi nuorempien äideille: älkää ITSE siivotko ja siten opettako niin miehelle kuin lapsille, että äiti on tämän perheen siivousorja, eikä kenenkään muun tarvitse välittää.

Se on ihan sinun oma valintasi, että uhraudut pereheen hyväksi. Lastesi harrastukset menevät oman kuntoilusi edelle. Mutta mikä estää sinua menemästä vaikka lenkille, kuntosalille, jollekin muulle tunnille tai mihin vaan, kun lapsesi ovat harrastuksensa parissa? Vai ajatko sinä edestakaisin kyyditsemässä heitä?

Hanki edes yhdelle polkupyörä, jolla pääsee itse yksinään johonkin harrastukseen.  Kaada pois kaikki miehen juomat viimeistä olutta myöten, että pysyy iltaisin sen verran selvin päin, että kykenee kuljettamaan joskus lapsia harrastuksiin.

Ruuanlaitosta pääset vähemmällä, kun suunnittelet paremmin ja teet kerralla useamman päivän annoksen, viikonloppuisin yhdessä perheen kanssa. Nyt se vielä onnistuu, kun lapset syövät enimmäkseen kotona, mutta pian teineille ei kelpaa sinun laittamasi ruoka vaan menevät syömään muualle. Lisäetu on se, että myös lapsesi oppivat tekemään ruokaa, mutta haittaako se sinua?

Anteeksi, kun et sinä tästä nyt myötätuntoa etkä edes tsemppiä saa. Minä olen ollut jokseenkin samassa tilanteessa sillä erotuksella, että mies vielä vinkui siitä, että en siivonnut tarpeeksi. En todellakaan siivonnut, sillä minulle kelpasi vallan hyvin sama siisteystaso kuin muillekin.

Mutta jos mieluuummin olet marttyyri tuon kaiken keskellä kuin miehellesi liian vaativa ämmä, niin siinäpä sitten ruikuta.

Vierailija
39/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä provo. Vastaavia naisia on paljonkin näillä palstoilla.  Laitetaan elämälle ja koko muulle perheelle kriteerit joista vaaditaan kaikkien pitävän kiinni. Ei edes huomata vaihtoehtoja vaikka uuvutaan ja riidellään niin lasten kuin miehen kanssa. Voi kun nämä naiset osaisivat hieman hellittää, huomaisivat ettei maailma kaadukaan. Juuri nämä ovat niitä jotka ahdistuvat puutarhassa: kun luonto ei suostukaan käskytyksiin, pensaat kasvaa vinoon ja kukat  jättävät tilaa rikkaruohoille eivätkä kukikaan suorissa riveissä.

Vierailija
40/107 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi oma valinta. Marttyyrinviittaa sovittaessa... Mieti nyt vähän onko aivan kaikkea aivan pakko tehdä ja pitikö niitä pentuja liukuhihnalla tehtailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi