Olen ylipainoinen mutta terve ja hyväkuntoinen - miksi laihduttaa?
160 cm/ 72 kg. Verensokeri, kolesteroli, verenpaine ok. Kehokoistumusmittauksessa rasvaa on, mutta se on ihonalaista. Viskeraalisen rasvan määrä olematon. Lihasmassaa löytyy reilusti, lihastasapaino hyvä. Käyn salilla 3 krt/vko, jumppaan, joogaan, lenkkeilen... Olen terve ja vahva. Syön paljon hyvää, puhdasta ruokaa, välillä herkuttelen. Nautin elämästäni. En ymmärrä, miksi pelkkä hoikkuus tekisi terveeksi ja onnelliseksi. Varmasti palstamammojen mielestä olisin kaamea läski, mutta minua se ei haittaa. Löysätkää pipoa, ulkonäkönatsit! Antakaa ihmisten olla. Se, miltä näyttää, ei kerro kaikkea.
Kommentit (116)
Laihaläski ei olekaan hoikka vaan ylipainoinen eli henkilö, jolla on liikaa rasvamassaa kehossaan.
Ylipainoinen voi näyttää vaatteet päällä hoikalla ihmisellä, mutta ei koskaan alasti.
Oikeasti hoikalla ihmisellä (mies, 10-20 ravaprosentti, nainen 15-25 rasvaprosentti) ei ole viskeraalista rasvaa.
Urbaani legenda on siis se, että aidosti hoikalla ihmisellä olisi viskeraalirasvaa kehossaan.
Capisce?
P.S. Linkkaapa tutkimus, jossa hoikilla (ei laihaläskeillä) ihmisillä on todettu olevan viskeraalista rasvaa merkittävässä määrin kehossaan?
Aivan, sellaista ei ole.
Ymmärään kyllä varsin hyvin että (lievästi) ylipainoinenkin voi olla hyvässä kunnossa, näin vain on varsin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun et iltapulua linkannut lähteeksi.
Toisekseen olen mies ja rasvaprosenttini on n. 10, sixpack näkyy selvästi jne eli laihaläskeys on aika kaukana minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sillä hoikalla voi olla yllättävän paljon sitä rasvaa, varsinkin juuri siellä sisäelinten ympärillä. Siksi ei kannata huudella, ennen kuin on käynyt vaikka kehonkoostumusmittaunsessa muttauttamassa omat rasvaprosenttinsa ja lihasmassa osuuden.
Minulla lihasmassa osuus onnpainosta aika iso osa vaikka rasvaakin löytyy liikaa.
Mutta se jolla se lihasmassa osuus on huomattavasti pienempi voi olla rasvaa vielä enemmän kuin minulla vaikka painoindeksi olisikn pienempi.Urbaani legenda. Normaalilla terveellä ihmisellä viskeraalinen rasva sulaa aina ensimmäisten joukossa, kun laihdutetaan ja sitten lähtee ihonalainen rasvakudos.
Laihaläskien vakkari vastaus, kun eivät millään kestä sitä totuutta, että heissä voi olla yhtäpaljon tai enemmänkin rasvaa kuin siinä pullukalta näyttävässä, mutta lihaksikkaassa kaverissa :D
En puhunutkaan niistä jotka eivät ole laihakäskejä. Toki on hoikkia ja vähärasvaisiakin ihmisiä.
Minulla sentään oli jotain tutkimuksia laihaläski väitteeni tueksi.
Odotan sinulta tutkimusta, missä sanotaan että laihaläskiys on urbaania legendaa. Ja turha sanoa, että etsi itse koska sellaista en löydä.Tämä tunee vaan uskomustani, että hoikille on hemmetin kova pala se, että se pullukka on lihaksikkaampi ja paljon paremmassa kunnossa kuin se hoikka itse.
Vierailija kirjoitti:
hmm, mies kommentoimassa rasvasta. Naisella sitä on ja pitääkin olla luontaisesti, jos on liian laiha niin loppuu jopa hormonitoiminta. Meidät vaan on rakennettu ihan eri lailla eri tarkoitukseen.
Toki. 15-25 % on ihan passeli skaala naisihmisille mitä rasva-%:iin tulee.
Siitä alle tai yli mentäessä rasvamassaa alkaa olla liian vähän tai liian paljon. AP:n tapauksessa sitä on liikaa ja kehonrakentajapimuilla liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 44, luulisi, että sairaudet jo antaisivat merkkejä itsestään. Tällä palstalla ylipainoinen on automaattisesti sairas luuseri, jolla on huono itsehillintä. Ei se vaan niin mene.
Ap
Ei siinä montaa vuotta mene ku oot kokoa 52. Naurattaako sitten? Elät itsepetoksessa
Ap taisi tarkoittaa olevansa 44-vuotias, ei kokoa 44 :D ap:n mitoilla veikkaan kokoa 40-42 (?), vyötäröstä varmasti enintään 40 mutta rinnanympärys on suuri.
T: 175cm 65kg jonka mielestä ap:n mitat, elintavat ja asenne kuulostavat erinomaisilta.
Ei munkaan äidillä ollut yhtään mitään sairauksia ennen kuin sitten kuusikymppisenä tuli sydänvika, korkea verenpaine ja kuoli aivoinfarktiin 62-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Olen painanut saman verran koko aikuisikäni raskausaikoja lukuun ottamatta. Mitat 102-72-98. Äsken mittasin. Olen joskus laihduttanut, mutta ei ole minun juttuni 😀
Ap
Peppu vähän turhan iso.
No eipä tuo mikään hirveä ylipaino olekaan. Ei oo pakko kenenkään laihduttaa jos on itteensä tyytyväinen. Mut toki KAIKKI ihmiset näyttävät 100kertaa paremmilta hoikkina kuin pullukoina.
Painoa enemmän kannattaisi tarkkailla vyötärönympärystä. naisilla se riskiraja on vissiin 80cm. Ellei sitä ole nostettu 85... sattuneesta syystä... :D
Kauhee vouhkaus asiassa, jossa ylipainoa on vaan lievästi, ja ihminen on muuten terve ja hyväkuntoinen.
MINUN pitäis laihduttaa, kun minulla tätä ylipainoa kuitenkin on n. 35 kiloa, jos enemmänkin. Vaikka olen terve ja peruskunto on ok, ei siis mikään maratoonarin kunto tai mikään, mutta rappuset nousen puuskuttamatta, ostoskassit kannan ongelmitta, jne. Päivät sujuu virkeänä ja yöuni on kunnossa, hoidan työt ja lapset ja kodin. Ja oon ihan onnellinen. Parisuhde on ja seksiä riittää.
En koskaan ole ollut hoikka enkä edes normaalipainoinen. Oma hyvänolon painoni olisi varmaan just tuollainen lievä ylipaino.
Miksi tällä palstalla jollekin on niin kauhea asia jos ylipainoinen on ihan tyytyväinen itseensä, eikä lähde maksamaan mistään ihme ja superdieteistä ahneille rahastajille.
Terveys on oikeasti jotain ihan muuta kuin väkisin kanalla ja rahkalla hiukan alempana pysyvä paino. Hormonibodari ei ehkä kuitenkaan ole se terveyden ja ruokavalion paras asiantuntija vaikka moni täällä niin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei munkaan äidillä ollut yhtään mitään sairauksia ennen kuin sitten kuusikymppisenä tuli sydänvika, korkea verenpaine ja kuoli aivoinfarktiin 62-vuotiaana.
Oma äitini on 165cm/98kg. On ollut ylipainoinen lähes koko aikuisikänsä, eikä ole koskaan edes yrittänyt laihduttaa. Hän on nyt 71v, täysin terve eikä mitään ongelmia liikkumisessa. Lääkärinsäkin oli aivan ihmeissään, kun viimeksi tehtiin kokeita, kun hänellä ei ole missään arvoissa mitään vikaa, eikä joudu käyttämään mitään lääkityksiä. Hänen vanhempansa molemmat samoin lähes koko ikänsä ylipainoisia ja elivät 86 ja 94 vuotiaiksi.
Toki siis ylipaino lisää sairauksien riskiä, muttei ole siitä mikään tae.
Vierailija kirjoitti:
Hoikat ja normaalipainoiset näyttää aina paremmilta ja nuoremmilta kuin läskit. Läskeistä tulee mieleen vastenmielinen ja laiska pullansyöjä jolla ei ole itsekuria.
No huh. Mitä mä olen katsellut, niin juuri tuossa ap:n iässä ja sen jälkeen (40+) hoikat näyttää vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmilta, ja ne jotka ovat laihduttaneet näyttävät 20 vuotta vanhemmilta, koska kaventuneilla kasvoilla on edelleen se vähän pyöreämpien kasvojen iho. Normaalipainoiset ja pyöreähköt sen sijaan näyttävät suunnilleen ikäisiltään.
"Hyväkuntoinen"...? Enpä usko, että juokset Cooperissa edes 2500 m.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla jollekin on niin kauhea asia jos ylipainoinen on ihan tyytyväinen itseensä,
Näinhän se on joka paikassa. Iltalehdessä oli juuri juttu, kun tuhti nainen oli julkaissut kihlajaiskuviaan ja saanut haukkuja painostaan. Heti siellä oli yksi akka valittamassa, kuinka ihmisiä yritetään pakottaa hyväksymään lihavuus. Jos minä menen kihloihin ja julkaisen kihlajaiskuvan netissä, niin ei se tarkoita, että yritän pakottaa jonkun hyväksymään lihavuuteni vaan se tarkoittaa ihan vaan että olen kihloissa. Mutta kun lihavat nyt vaan ei saa olla onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla jollekin on niin kauhea asia jos ylipainoinen on ihan tyytyväinen itseensä, eikä lähde maksamaan mistään ihme ja superdieteistä ahneille rahastajille.
Terveys on oikeasti jotain ihan muuta kuin väkisin kanalla ja rahkalla hiukan alempana pysyvä paino. Hormonibodari ei ehkä kuitenkaan ole se terveyden ja ruokavalion paras asiantuntija vaikka moni täällä niin luulee.
Enemmän minua ihmetyttää yleinen käsitys siitä, että hoikkana oleminen vaatisi jotain mainitsemistasi asioista.
Sitä kun voi syödä ihan samaa ruokaa kuin se pulleakin, mutta pitäytyä sopivissa määrissä.
Ja harrastaa liikuntaa. Ei se se ihmeellisempää ole.
Ylimääräinen ympäriinsä raahattava rasvamassa vaan ei ole monenkaan mielestä esteettinen näky, eikä siitä ole myöskään mitään käytännön hyötyä. Miksi siis varastoida sellaista?
Mutta jos ylipainosta ei ole haittaakaan? Miksi pitäisi laihduttaa muita miellyttääkseen?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ylipainosta ei ole haittaakaan? Miksi pitäisi laihduttaa muita miellyttääkseen?
Siitä ON haittaa tutkitusti. Tuo on kuin sanoisit että tuollahan se aurinko kiertää maata, vaikka on tutkittu, että maa kiertää aurinkoa :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi juosta? En ole mikään kestävyysurheilija, mutta olen nopea ja vahva. Käyn crossfitissä ja hyvin pysyn muiden mukana. Viime viikolla pelasin pesistä ja välit taittuivat spurtteina kevyesti. En tykkää juosta pitkää matkaa tasaista vauhtia, mutta lenkeillä otan vetoja ja loikkia. Ei cooper mittaa kuin yhtä ominaisuutta. Olemme liikkujinakin erilaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ON haittaa tutkitusti. Tuo on kuin sanoisit että tuollahan se aurinko kiertää maata, vaikka on tutkittu, että maa kiertää aurinkoa :)
Mutta kun siitä tutkitusti EI välttämättä ole haittaa. Kaikki ylipainoiset EI sairastu. Se vain lisää riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi juosta? En ole mikään kestävyysurheilija, mutta olen nopea ja vahva. Käyn crossfitissä ja hyvin pysyn muiden mukana. Viime viikolla pelasin pesistä ja välit taittuivat spurtteina kevyesti. En tykkää juosta pitkää matkaa tasaista vauhtia, mutta lenkeillä otan vetoja ja loikkia. Ei cooper mittaa kuin yhtä ominaisuutta. Olemme liikkujinakin erilaisia.
Ap
Voisit olla lisäksi myös hyvä kestävyysurheilija.
Jos siis hävittäisit sen 10-15 kiloa ylimääräistä rasvaa, mitä sinulla nyt on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun siitä tutkitusti EI välttämättä ole haittaa. Kaikki ylipainoiset EI sairastu. Se vain lisää riskiä.
Tällä logiikalla tupakointikin on ihan OK, sillä eihän kaikki saa välttämättä keuhkosyöpää.
Jos ihminen on itse sinut itsensä kanssa, niin miksi hänen pitäisi yrittää muuttaa itseään miellyttääkseen toisia (ja useimmiten aivan tuntemattomia) ihmisiä?