Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ylipainoinen mutta terve ja hyväkuntoinen - miksi laihduttaa?

Fat but fit
09.06.2016 |

160 cm/ 72 kg. Verensokeri, kolesteroli, verenpaine ok. Kehokoistumusmittauksessa rasvaa on, mutta se on ihonalaista. Viskeraalisen rasvan määrä olematon. Lihasmassaa löytyy reilusti, lihastasapaino hyvä. Käyn salilla 3 krt/vko, jumppaan, joogaan, lenkkeilen... Olen terve ja vahva. Syön paljon hyvää, puhdasta ruokaa, välillä herkuttelen. Nautin elämästäni. En ymmärrä, miksi pelkkä hoikkuus tekisi terveeksi ja onnelliseksi. Varmasti palstamammojen mielestä olisin kaamea läski, mutta minua se ei haittaa. Löysätkää pipoa, ulkonäkönatsit! Antakaa ihmisten olla. Se, miltä näyttää, ei kerro kaikkea.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se ylipaino pitkässä juoksussa on rasite. Helpompaa olla hoikka, kuin alkaa laihduttaa 60-vuotiaana. Riskit diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, tuki- ja liikuntaelinvaivoihin kasvavat ylipainoisella selvästi. Minusta siinä on jo kylliksi syytä laihduttaa.

Tämä.

Plus ei siitä ylimääräisestä rasvamassasta mitään hyötyäkään ole, naisellakaan. Miehellähän tuo on etenkin haitallista, kun vapaan testosteronin määrä korreloi käänteisesti rasvamassan määrän kanssa.

10 kg ylimääräistä rasvamassaa on sama asia kuin, että kantaisit 10 kilon reppua joka paikkaan 24/7/365.

Vierailija
22/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kun sä :). Mitat 161cm ja 72kg. Tosin itse olen jo 20kg pudottanut ja nyt nää viimeset kilot tuntuu olevan tosi tiukassa.

Käyn salilla 3 x viikossa ja lenkkillä 3 x viikossa.

Kaikki arvot on kunnossa. Mulla ei ole yhtään selluliittiä ja lihasta löytyy jo mukavasti.

Mitat on 99-78-94 joten vyötärönympärys on oma ongelma, siinä on vielä reilusti ylimääräistä.

Itse haluaisin siis ihan ulkonäöllisistä syistä vielä mahaa pienemmäkisi, mutta olen ajatellut nyt ottaa rennommin. Eli en anna painon nousta enkä stressaa siitä ettei se nyt putoa.

Otan sitten loppurutistuksen jossainvaiheessa.

Niin ja jaksan kyllä liikkua todella paljon paremmin kuin hoikat ystävät jotka ei liiku juuri lainkaan. Ja voimatasoni on huomattavasti heitä korkeampi. Se on jännä, että moni luulee että pelkkä hoikkuus tekee hyväkuntoiseksi.

Lääkäritkin on kuitenkin heränneet siihen, että ns.laihaläskiys on todella haitallista terveydelle.

No turha kai sinun on verrata itseäsi laihaan liikkumattomaan ihmiseen. Vertaa vaikka saman verran liikkuvaan hoikkaan ihmiseen. Tällöin erot tulevat esille pitkässä juoksussa. Onhan se tuki- ja liikuntaelimistölle kuormittavaa kantaa 20kg säkkiä koko ajan tai olla kantamatta =) Olet sen verran nuori, että ne vaivat eivät vielä näy.

Tottakai ero on hoikkaan paljon liikkuvaan ihmiseen. Mutta monet ovat sitä mieltä, että se hoikkuus on se autuaaksi tekevä asia. Siksi halusin sanoa, että ylipaino ei tee kenestäkään huonokuntoista eikä laihuus kenestäkään hyväkuntoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuota heikkona hetkenä miettinyt... Haluan löytää tasapainon ja nauttia elämästä. Toki liikunnalla on terveysvaikutuksensa, mutta liikun sen vuoksi, että nautin siitä. Laitan hyvää ruokaa, koska nautin sen syömisestä. En halua luopua näistä iloista pelkästään ulkonäkösyiden vuoksi. Jos terveys olisi vaarassa, olisi tilanne toinen. Uskon myös, että hyvä olo pitää minut terveenä ja elämäniloisena, ei standardien mukainen ulkonäkö.

Ap

Vierailija
24/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan näe näiden julkkis valmentajien kuoren läpi? Aika usein siellä on käyty hakemassa silikonit ja botoxit kun ei olla sinut itsensä kanssa. Ja myös rankkoja huhuja steroidien käytöstä liikkuu ilmassa monen julkun kohdalla. Minusta on melko ristiriitaista, että nämä henkilöt sitten esiintyvät jonain terveysmannekiineina vaikka itse eivät ole luonnollista itseään hyväksyneet vaan hakeneet muotonsa ja kuntonsa kemian avulla.

Vierailija
25/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sillä hoikalla voi olla yllättävän paljon sitä rasvaa, varsinkin juuri siellä sisäelinten ympärillä. Siksi ei kannata huudella, ennen kuin on käynyt vaikka kehonkoostumusmittaunsessa muttauttamassa omat rasvaprosenttinsa ja lihasmassa osuuden.

Minulla lihasmassa osuus onnpainosta aika iso osa vaikka rasvaakin löytyy liikaa.

Mutta se jolla se lihasmassa osuus on huomattavasti pienempi voi olla rasvaa vielä enemmän kuin minulla vaikka painoindeksi olisikn pienempi.

Vierailija
26/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan puolueellinen sanomaan, mutta olen samankokoinen ja olen aina ollut. En minä tästä yhtäkkiä kokoon 52 pullahda, enkä kyllä kokoon 36 myöskään. Tämä lienee minun luontainen kokoni ja olomuotoni, olen aina ollut aivan terve ja vahva kuin härkä, lienee geeneissä, ollaan kaikki samanlaisia pyöreälihaksisia ja -lihaisia, lyhytraajaisia ja mahdollisimman kelvollisia tekemään peltotöitä ja kantamaan kymmenen mukulaa.

Samanlaiset vanhempani ja isovanhempani ovat eläneet tervettä ja aktiivista elämää pitkälle vanhuuteen, pömppövatsoineen ja rehevine reisineen.

Me nyt vaan olemme kaikki erilaisia, eikä erilaisuudesta nyt yhtäkkiä kaadu kuolleena maahan. Erimallisena, persjalkaisena, reitevänä ja persevänäkin voi elää terveen ihmisarvoisen elämän.

Vierailija
27/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan puolueellinen sanomaan, mutta olen samankokoinen ja olen aina ollut. En minä tästä yhtäkkiä kokoon 52 pullahda, enkä kyllä kokoon 36 myöskään. Tämä lienee minun luontainen kokoni ja olomuotoni, olen aina ollut aivan terve ja vahva kuin härkä, lienee geeneissä, ollaan kaikki samanlaisia pyöreälihaksisia ja -lihaisia, lyhytraajaisia ja mahdollisimman kelvollisia tekemään peltotöitä ja kantamaan kymmenen mukulaa.

Samanlaiset vanhempani ja isovanhempani ovat eläneet tervettä ja aktiivista elämää pitkälle vanhuuteen, pömppövatsoineen ja rehevine reisineen.

Me nyt vaan olemme kaikki erilaisia, eikä erilaisuudesta nyt yhtäkkiä kaadu kuolleena maahan. Erimallisena, persjalkaisena, reitevänä ja persevänäkin voi elää terveen ihmisarvoisen elämän.

Juuri näin! 👍

Ap

Vierailija
28/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sillä hoikalla voi olla yllättävän paljon sitä rasvaa, varsinkin juuri siellä sisäelinten ympärillä. Siksi ei kannata huudella, ennen kuin on käynyt vaikka kehonkoostumusmittaunsessa muttauttamassa omat rasvaprosenttinsa ja lihasmassa osuuden.

Minulla lihasmassa osuus onnpainosta aika iso osa vaikka rasvaakin löytyy liikaa.

Mutta se jolla se lihasmassa osuus on huomattavasti pienempi voi olla rasvaa vielä enemmän kuin minulla vaikka painoindeksi olisikn pienempi.

Urbaani legenda. Normaalilla terveellä ihmisellä viskeraalinen rasva sulaa aina ensimmäisten joukossa, kun laihdutetaan ja sitten lähtee ihonalainen rasvakudos.

Vierailija
29/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se ylipaino pitkässä juoksussa on rasite. Helpompaa olla hoikka, kuin alkaa laihduttaa 60-vuotiaana. Riskit diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, tuki- ja liikuntaelinvaivoihin kasvavat ylipainoisella selvästi. Minusta siinä on jo kylliksi syytä laihduttaa.

Tämä.

Plus ei siitä ylimääräisestä rasvamassasta mitään hyötyäkään ole, naisellakaan. Miehellähän tuo on etenkin haitallista, kun vapaan testosteronin määrä korreloi käänteisesti rasvamassan määrän kanssa.

10 kg ylimääräistä rasvamassaa on sama asia kuin, että kantaisit 10 kilon reppua joka paikkaan 24/7/365.

Ennen kuin alkaa huutelemaan vanhuudesta ja painosta kannattaisi tutustua alan asiantuntijoiden näkemyksiin: http://www.studio55.fi/terveys/article/geriatri-ikaihmisille-unohtakaa-…

Mut hei, tietenkään av-mammoille ei kelpaa geriatrian emeritusprofessorin mielipide vaan laihdutus on aina in, etenkin vanhusten kohdalla.

Vierailija
30/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Ennen kuin alkaa huutelemaan vanhuudesta ja painosta kannattaisi tutustua alan asiantuntijoiden näkemyksiin: http://www.studio55.fi/terveys/article/geriatri-ikaihmisille-unohtakaa-…

Mut hei, tietenkään av-mammoille ei kelpaa geriatrian emeritusprofessorin mielipide vaan laihdutus on aina in, etenkin vanhusten kohdalla.

Onko AP vanhus?

Vierailija
31/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urbaani legenda. Normaalilla terveellä ihmisellä viskeraalinen rasva sulaa aina ensimmäisten joukossa, kun laihdutetaan ja sitten lähtee ihonalainen rasvakudos.

Laihaläskien vakkari vastaus, kun eivät millään kestä sitä totuutta, että heissä voi olla yhtäpaljon tai enemmänkin rasvaa kuin siinä pullukalta näyttävässä, mutta lihaksikkaassa kaverissa :D

http://m.iltalehti.fi/terveys/2015092820431501_tr.shtml

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001000958.html

Vierailija
32/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin terve ja henkisesti tasapainoinen ylipainoinen, kuin väärän minäkuvan kanssa taisteleva fitness kisaaja tai kehonrakentaja. Kuinka moni muuten tietää, että jotkut kehonrakentajat käyttävät jopa amfetamiinia rasvanpolttoon? Kuulostaako terveelliseltä?

Vierailija
33/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Öö...puhuinko vanhuksista yhtään mitään?

Toisekseen, lihaskuntoharjoittelua harrastavan vanhuksen ei todellakaan tarvi tai ole hyvä olla ylipainoinen.

>24 painoindeksiä suositellaan vanhuksille siitä syystä että vanhukset eivät tyypillisesti pidä lihaskunnostaan huolta / syö tarpeeksi proteiinia ja näin ollen laihtuessaan menettävät rasvamassan lisäksi myös lihasmassaa.

AP:n painoindeksihän on 28.

Vierailija
34/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Öö...puhuinko vanhuksista yhtään mitään?

Toisekseen, lihaskuntoharjoittelua harrastavan vanhuksen ei todellakaan tarvi tai ole hyvä olla ylipainoinen.

>24 painoindeksiä suositellaan vanhuksille siitä syystä että vanhukset eivät tyypillisesti pidä lihaskunnostaan huolta / syö tarpeeksi proteiinia ja näin ollen laihtuessaan menettävät rasvamassan lisäksi myös lihasmassaa.

AP:n painoindeksihän on 28.

Sinua aiempi sivusi aihetta.

Mutta yleensä en kauheasti jaksakaan perustella täällä faktoilla, koska useimpien ymmärrys ja tietous lievän ylipainon riskeistä on erityisen heikkoa.

Vierailija
35/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun et iltapulua linkannut lähteeksi.

Toisekseen olen mies ja rasvaprosenttini on n. 10, sixpack näkyy selvästi jne eli laihaläskeys on aika kaukana minusta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihaläskien vakkari vastaus, kun eivät millään kestä sitä totuutta, että heissä voi olla yhtäpaljon tai enemmänkin rasvaa kuin siinä pullukalta näyttävässä, mutta lihaksikkaassa kaverissa :D

Vierailija
36/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan naisenpuutteesta valittavat lassukat eivät voi sietää läskejä naisia, katkeroituvat mieluummin yksin kuin ottavan läskin naisen. Tässä ihan ylivertainen syy sinulle laihduttaa himoittavan naisen mittoihin.

Vierailija
37/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun et iltapulua linkannut lähteeksi.

Toisekseen olen mies ja rasvaprosenttini on n. 10, sixpack näkyy selvästi jne eli laihaläskeys on aika kaukana minusta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunutkaan niistä jotka eivät ole laihakäskejä. Toki on hoikkia ja vähärasvaisiakin ihmisiä.

Minulla sentään oli jotain tutkimuksia laihaläski väitteeni tueksi.

Odotan sinulta tutkimusta, missä sanotaan että laihaläskiys on urbaania legendaa. Ja turha sanoa, että etsi itse koska sellaista en löydä.

Tämä tunee vaan uskomustani, että hoikille on hemmetin kova pala se, että se pullukka on lihaksikkaampi ja paljon paremmassa kunnossa kuin se hoikka itse.

Vierailija
38/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm, mies kommentoimassa rasvasta. Naisella sitä on ja pitääkin olla luontaisesti, jos on liian laiha niin loppuu jopa hormonitoiminta. Meidät vaan on rakennettu ihan eri lailla eri tarkoitukseen.

Vierailija
39/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ole vielä vanhus, paitsi teini-ikäisen poikani mielestä 😀

Pointtini oli siis se, että paino ei ole ainoa hyvinvoinnin mittari, eikä hoikkuus tee onnelliseksi.

Ap

Vierailija
40/116 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan naisenpuutteesta valittavat lassukat eivät voi sietää läskejä naisia, katkeroituvat mieluummin yksin kuin ottavan läskin naisen. Tässä ihan ylivertainen syy sinulle laihduttaa himoittavan naisen mittoihin.

Olen jo himottava nainen. Omasta ja mieheni mielestä. Muitten mielipiteellä ei ole väliä.

Ap