Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Välttämättä kyse ei ole asennevammasta vaan siitä, että tyrkytetään liikaa, eikä anneta itse päättää. Minulla ainakin nousee karvat pystyyn samantien kun ei vegaaniruokaani katsotaan karsaasti ja hyvinkin suoraan vihjaillaan miten koko maapallo on menetetty juuri minun takia. En vastusta kasvisruokaa, mutta haluan itse päättää, päätättehän tekin itse ruokanne ettekä ilahdu jos lautasellanne on jotain eläinperäistä.
USKOMATONTA PIITTAAMATTOMUUTTA kirjoitti:
Oltiin viime kesänä vegaanihäissä - kaikki syötävät jotain palko- ja tofumössöjä. Emme tienneet tätä etukäteen.
Emme itse syöneet etukäteen ja 3 lastamme tulivat paikalle suoraan suihkun kautta peleistä, 2 lätkä- ja 1 fudismatsista.
Äkkiä arvioiden 90 % häävieraista vain katseli toisiaan eikä mennyt noutopöytään.
Kun tuli kakkukahvien aika sanoin lapsille, että vetäkää nyt sitten edes kahvia ja kakkua niin pärjäätte lähimmälle ruokapaikalle asti. En tiedä mistä kakku oli tehty mutta jäi syömättä ja kahvi oli ties mistä heinistä tehty ja kahvin sekaan tarjottiin manteli- ja kauralitkuja. Yöööök.
Oli pakko poistua hääpaikalta heti ryhmäkuvien oton jälkeen ja mennä ravintolaan syömään.
Uskomatonta itsekkyyttä hääparilta. Syökööt itse mitä heiniä haluavat mutta häävieraille on kyllä tarjottava ihan oikeaa ruokaa.
Heinäkahvia :DDDD taitaa olla keksitty juttu tämä
Onko lihattomuus todella näin iso asia, että se ei ole muka "kunnon ruokaa"? Kyllä on ollut nähtävästi vain huonoa vegeruokaa, koska sitä on olemassa myös hyvää. Nykyään on niin paljon erilaisia tuotteita, että monet pahasti allergiset ja suolisto-oireilevat voivat syödä edes jotain. Vain äärimmäisissä tapauksissa ei voi syödä mitään, kuten jotkut ihmiset eivät voi käyttää maitoa tai lihaakaan. Kyllä ne eläintuotteetkin ovat monelle allergisoivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vegaanisia tarjottavia ovat esim. ihan klassinen perunasalaatti ja vegaaninen voileipäkakku. Maistuvat myös sekasyöjille.
Se voileipäkakkukin vain maistuu julmetun paljon paremmalle esim. kalalla tai kinkulla kuin sillä vegeporkkanapuristeella.
Sitten syöt kinkulla. Tai huomaamattasi vegaanikinkulla 😉
Ei voi huomaatta syödä tekolihaa, kun ensimmäisestä palasta lentää jo laatta. Vegaanit syövät tosi paljon kaikkea teko ja muka. Itse sekaanina syön aitoja kasviksia, juureksia ja marjoja paljon enemmän kuin valkoista riisiä paistetulla soijalla vetävä vegaani.
Tuo on niin totta! En ole ikinä nähnyt työpaikan vegaaneilla kuin valkoista mättöä ja paistettua tofua. Muilla sen sijaan salaatti lounasta, kasviskeittoja ja hedelmiä.
Ja jos käymme jossain työporukalla syömässä, niin vegaanit aina valittaa ettei ollut riittävästi proteiinia.
Mitäpä tuohon sanoisi muuta kuin oma valinta, itse tilasit tuon vegeannoksen.
On myös ihmisiä, joille ei ihan kaikki kasvismössö käy, kuten eräs miesoletettu eräissä häissä kertoi ettei hän noita pöperöitä syö, kun ne rupee pierettämään! Ei pamauttanut mielipidettänsä (eikä muutakaan) hääparille kuitenkaan, oli herrasmies. Emme mieheni kanssa olleet tarjoomuksiin oikein tyytyväisiä, maistelimme kuitenkin, mauttomia olivat. Kotona teemme paljonkin kasvisperäistä ruokaa, yleensä sekaruokaa fifty-sixty -periaatteella, suosikkina munakoiso. Ja sitten hääpareillekin tiedoksi, ettei aikuisia ihmisiä voi tuolla lailla "opettaa" kuin pikkulapsia!
Näyttää tämä vege olevan joka tapauksessa nouseva trendi, hyvä niin, mutta ei ammuta liha/kala/sekaruoka -kanssaeläjiäkään, ovat katoavaa kansanperinnettä, vitsi vitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruoka on tosi jees, mutta miksi kahviin ei saisi oikeaa maitoa? Kun se vaan maistuu paremmalta niin.
Jos omaa aatetta tahtoo levittää, se kannattaa tehdä huomaamattomasti ja tulla puoliväliin vastaan.
Nyt jätitte vieraiden viihtyvyyden varmistamatta hyvin itsekkäistä syistä. Halusitte pakottaa vieraat syömään jotain, mitä eivät halua. Kuin vegaani pakotettaisiin syömään karkkeja, joissa on liivatetta.
No eihän ne olisi vegaaneja, jos ne ostaisi eläinkunnan tuotteita, vaikka olisivatkin muille.
Näin itsekkäällä asenteella kuka tahansa voi järjestää häät ja tarjota niissä vain omaa mieliruokaansa.
Kukaan ei kuitenkaan tee niin, paitsi nuo kaksi vegaania.
Muut ottavat huomioon vieraiden mieltymykset ja allergiat.
Sellaiset häät, millaiset järjestäjät.
Niin, riippuu ihan ihmisestä, että kuinka huomaavainen näissä bileissä on. Olen kasvissyöjä ja tuleva morsian kysyi ennakkoon minulta, että syönkö lihaa. Pyysin että minua varten ei tarvitse tehdä mitään spesiaalia, syön mitä syön, esim perunaa ja salaattia, kuten tähän asti muutenkin juhlissa. Hän sanoi, että totta kai ottaa kasvissyöntini huomioon häissään. Hääpäivänä vieraille tarjoiltiin lihaa, minut mukaan luettuina. :(
Itsehän sanoit, ettei sinua varten tarvitse tehdä erikoisruokia. Mitä ihmettä vingut sitten?
Tällainen ratkaisu tarkoittaa että ette enään koskaan voi vaatia missään tilaisuudessa vegaani-vaihtoehtoa. Koska pakotitte ruokavalionne toisille niin nyt teidän on syötävä sitä mitä tarjotaan muualla eikä valittaa.
Mä en ymmärrä miks ihmiset haluaa kaataa sitä vetistä lettutaikinaa kahviin? Värin takiako? Mieluummin kippaa ihan vettä siihen kuin kaura-/manteli"maitoa"
Vierailija kirjoitti:
Onko lihattomuus todella näin iso asia, että se ei ole muka "kunnon ruokaa"? Kyllä on ollut nähtävästi vain huonoa vegeruokaa, koska sitä on olemassa myös hyvää. Nykyään on niin paljon erilaisia tuotteita, että monet pahasti allergiset ja suolisto-oireilevat voivat syödä edes jotain. Vain äärimmäisissä tapauksissa ei voi syödä mitään, kuten jotkut ihmiset eivät voi käyttää maitoa tai lihaakaan. Kyllä ne eläintuotteetkin ovat monelle allergisoivia.
Kerrro lisää liha-allergiastasi, muuten kuin päässäsi olevasta
Olen syönyt kirjoitti:
Oma kermakakku mukaan kirjoitti:
Itse olen saanut vihat niskaani, kun juhlissa ei ollutkaan kermakakku, vaan juustokakku. Eräs vanhempi vieras sai tämän etukäteen selville. Hän sitten otti mukaan oman kermakakun ja pisti sen pöytään tarjolle muun juhlatarjoilun joukkoon.
Eli ei se vegaanius tässä ehkä ollut se pahin asia, vaan se, ettei tiukasti noudatettu perinteitä ja vieraat joutuivat pois perinteisestä hääjuhlan kontekstista.
Joka tapauksessa minusta on kohtuutonta ja epäkorrektia valittaa juhlaruuista. Jos ei kykene joustamaan omista ruokamieltymyksistä tai sitten vain jätä ottamatta sitä, mistä ei pidä, niin kannattanee miettiä sitä, lähteekö juhliin pilaamaan tunnelmaa.
Allergiat, intoleranssit ja muut ruoka-ainerajoitteet totta kai tulee ottaa tarjoiluissa huomioon, oli sitten sekaani tai vegaani vieras. Vieraan vastuu on myös itse ilmoittaa mahdolliset rajoitteet ajoissa, eikä valittaa vasta juhlissa.---
Kirjoitit; joka tapauksessa minusta on kohtuutonta ja epäkorrektia valittaa juhlaruuista. Jos ei kykene joustamaan omista ruokamieltymyksistä tai sitten ottaa vain jätä ottamatta sitä, mistä ei pidä, niin kannattanee miettiä sitä, lähteekö juhliin pilaamaan tunnelmaa.
---
Kerroppa yksi asia, eli miksi vegaväki vaatii lihansyöjiä joka juhlaan valmistamaan AINA itselleen vegapöperöä, mutta kun lihansyöjä menee vegaporukan juhliin, he ei saa vaatia yhtään mitään liharuokaa itselleen.
Erittäin yhdensuuntaista vaatimusta. Olen oppinut, että parasta pysyä poissa vegaväen juhlista, enkä myöskään kutsu heitä mihinkään juhliin.
Tekstisi sisältö karkeasti;
@ Lihansyöjien tulee joustaa ruokamieltymyksistä vegaväen tarjotessa sapuskat.
@ Vegaväen ruokamieltymykset tulee lihansyöjien pakosta ottaa huomioon.Voisi kääntää myös niin, että vegaväki jättää tulematta ilonpilaajana lihansyöjien juhliin tai olemaan sitten valmis joustamaan mieltymyksistään jättäen ottamatta sitä mistä ei pidä. Syö sitten sitä mikä kelpaa ja jos ei kelpaa menköön kotiinsa syömään vegakauravelliä ja olkoon valittamatta 98% juhlavieraille kelpaavasta liha-kala-tai kanaruoasta.
En ole tuo keneltä kysyit, enkä ole itse mitään juhlia järkkäillyt. Mutta jos niin tekisin, niin en hankkisi sinne eläinperäisiä ruokia sen takia, että haluan välttää tukemasta eläinteollisuutta rahoillani. En halua tukea jotain mikä on minun moraalikäsitykseni mukaan väärin. Joten itseni kohdalla voin kertoa sen syyksi siihen etten tarjoaisi esimerkiksi lihaa. Minusta juhlien järjestäjän arvot menevät tässä kohtaa vieraan mahdollisten tottumusten edelle, etenkin koska kasvisruokaa ei yleensä jätetä syömättä eettisistä syistä.
Tämä on aika radikaali esimerkki, mutta oletan ettet sinäkään haluaisi vieraittesi vuoksi ostaa vaikka koiranlihaa häihisi, sillä se olisi sinusta väärin. Kuvittele olevasi juhlissasi missä sitten näet sitä koiranlihaa ihmisten lautasilla ja tiedät että olet itse ostanut sen sinne. Uskon ettei se tuntuisi mukavalta.
En myöskään usko että esimerkiksi muslimien häissä valitettaisiin siitä, ettei siellä tarjota possua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruoka on tosi jees, mutta miksi kahviin ei saisi oikeaa maitoa? Kun se vaan maistuu paremmalta niin.
Jos omaa aatetta tahtoo levittää, se kannattaa tehdä huomaamattomasti ja tulla puoliväliin vastaan.
Nyt jätitte vieraiden viihtyvyyden varmistamatta hyvin itsekkäistä syistä. Halusitte pakottaa vieraat syömään jotain, mitä eivät halua. Kuin vegaani pakotettaisiin syömään karkkeja, joissa on liivatetta.
No eihän ne olisi vegaaneja, jos ne ostaisi eläinkunnan tuotteita, vaikka olisivatkin muille.
Näin itsekkäällä asenteella kuka tahansa voi järjestää häät ja tarjota niissä vain omaa mieliruokaansa.
Kukaan ei kuitenkaan tee niin, paitsi nuo kaksi vegaania.
Muut ottavat huomioon vieraiden mieltymykset ja allergiat.
Sellaiset häät, millaiset järjestäjät.
Joo, paitsi suurin osa niistä erikoisruokavalioista syökin sitten sitä paremmalta näyttävää ruokaa, jolle ilmoittivat olevansa allergisia 😂
Tämä on niin totta. Ja ärsyttävää, koska annokset on juhliin tilattu syöjien lukumäärän ja ruokavalioiden mukaan. Sitten jää ne erikoisruokavaliot syömättä ja tavallinen ruoka loppuu lähes kesken. Onko kellään btähän ongelmaan hyvää ratkaisua?
redihedi kirjoitti:
On myös ihmisiä, joille ei ihan kaikki kasvismössö käy, kuten eräs miesoletettu eräissä häissä kertoi ettei hän noita pöperöitä syö, kun ne rupee pierettämään! Ei pamauttanut mielipidettänsä (eikä muutakaan) hääparille kuitenkaan, oli herrasmies. Emme mieheni kanssa olleet tarjoomuksiin oikein tyytyväisiä, maistelimme kuitenkin, mauttomia olivat. Kotona teemme paljonkin kasvisperäistä ruokaa, yleensä sekaruokaa fifty-sixty -periaatteella, suosikkina munakoiso. Ja sitten hääpareillekin tiedoksi, ettei aikuisia ihmisiä voi tuolla lailla "opettaa" kuin pikkulapsia!
Näyttää tämä vege olevan joka tapauksessa nouseva trendi, hyvä niin, mutta ei ammuta liha/kala/sekaruoka -kanssaeläjiäkään, ovat katoavaa kansanperinnettä, vitsi vitsi!
Kaikki vegeruoka ei pieretä. On myös vähähiilihydraattisia tai fermentoituja tuotteita. Myös täysin hiilarittomiakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks ihmiset haluaa kaataa sitä vetistä lettutaikinaa kahviin? Värin takiako? Mieluummin kippaa ihan vettä siihen kuin kaura-/manteli"maitoa"
Ehkä ovat eläinrakkaita ja haluavat että eläimelläkin on mahdollisuus elämään.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen mies kirjoitti:
Jännä että vegaanit on otettava huomioon tarjoiluissa mutta sekasyöjiä ei? Taitavat nämä veganit olla sitä ihmisryhmää jolla on pelkkiä oikeuksia.
Tätä en koskaan ymmärrä.
Nuo vegaaniset alkuperäiset tarjoilut eivät olleet häävit, mutta etkö sinä sitten koskaan syö karjalanpiirakoita, mitään suolaista piirakkaa, keksejä, suklaakakkua ja mitä kaikkea siinä nyt mainittiin, maissikakut ja marjat ja muut?
Jos häissä tarjotaan vaikka karjalanpaisti, perunat ja salaatti, niin otatko tosiaan vain pelkkää paistia, koska nuo muut tarjottavat ovat vegaanisia ruokia, eikä niissä ole ajateltu sekasyöjää.
Vegaaniset ruoat ovat ihan tavallisia kasviksista, vihanneksista ja juureksista valmistettavaa ruokaa, ei mitään ihmeellisiä ainesosia. Kieltäydytkö muuten karjalanpiirakoista, kaura- tai riisipuurosta, kasvissosekeitosta, pullista, pasteijoista tai ihan vaikka leivästä vaan siksi, että ne ovat yleensä vegaanisia? Tai erilaisista salaateista, marjoista ja hedelmistä?
Kyllä meillä riisipuurossa, pullassa ja kasvissosekeitossa on maitoa tai kermaa. Eivät ole yleensä vegaanisia.
Itse en ole koskaan syönyt tosi hyvää vegaanista ruokaa. Sellaista ihan ok ruokaa jota nyt voi nälkäänsä joskus syödä. Jos häissä olisi vegaaniruokaa tarjolla, niin söisin ruuan enkä siitä valittaisi jälkikäteen vaikka ei olisikaan ollut ihan mieleistä. Mielestäni häiden tulee olla hääparin näköinen, joten en varmasti olisi yllättynyt että vegaaniparin häissä tarjotaan vegaanista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon IBS/IBD.n kun hankit, niin siinä kun tofua ja muuta soijapalkoa syö, niin on maha kipeä viikkoja. Kaverilta on lääkäri jopa kieltänyt pelkän kuidun syöminen, koska repii suolta auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ovat eläinrakkaita ja haluavat että eläimelläkin on mahdollisuus elämään.
Edelleenkin miksi ei kippaa pelkkää vettä sekaan? Vai onko se vesikin pois eläimiltä, koska ovat eläinrakkaita?
No itse vetäisin sellaiset johtopäätökset, että nämä ihmiset ajattelevat vain itseään, eivätkä välitä teistä tai teidän tunteista pätkääkään. Kurjaa, että se tuli näin karulla tavalla ilmi :( mutta parempi, että kuitenkin tuli ilmi. Häissä tärkeintä on, että juhlistetaan sitä kuinka kaksi ihmistä saa toisensa ja hääkutsu on kutsu tulla juhlistamaan tätä tapahtumaa, ei ruoka kutsu... Sillä mitä ruokaa siellä on, ei pitäisi olla mitään väliä. Nämä ihmiset on tulleet vain ilmaiselle aterialle valitettavasti :(
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.
Häissä oli ruokaa, siispä vieraita oli ajateltu. Epäkohteliasta on marmattaa ilmaisesta ruuasta sekä omien arvojen noudattamisesta omissa häissä!
Niin, riippuu ihan ihmisestä, että kuinka huomaavainen näissä bileissä on. Olen kasvissyöjä ja tuleva morsian kysyi ennakkoon minulta, että syönkö lihaa. Pyysin että minua varten ei tarvitse tehdä mitään spesiaalia, syön mitä syön, esim perunaa ja salaattia, kuten tähän asti muutenkin juhlissa. Hän sanoi, että totta kai ottaa kasvissyöntini huomioon häissään. Hääpäivänä vieraille tarjoiltiin lihaa, minut mukaan luettuina. :(