Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
6121/6229 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus jatkaa kulkuaan, saanko olla utelias kuinka on ap teidän liittonne laita?

Tunnen ap:n, liitto kesti tasan kolme kuukautta. Ero tuli, koska kumpikaan ei ollut valmis antamaan toiselle mitään. Yllätys.

Olin häissä vieraana. Tuli syötyä savutofupiirakkaa ja papuja sisältävää kakkua. Kyllä pieretti niiden juhlien jälkeen 

Vierailija
6122/6229 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka on pääosin pahaa, yliprosessoitua moskaa. Kannatta myös huomioida, että esim. soija on kilpirauhassairautta sairastaville myrkkyä. heitä on Suomessa paljon! Salaatit ja kypsennetyt/grillatut kasvikset taasen ovat herkkua, luulisi kelpaavan kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6123/6229 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ottaisin vieraani huomioon ja tarjoaisin muutakin kuin vegeä. Häät ei taida olla paras paikka alkaa "opettamaan" ja "totuttamaan" ihmisiä vegeksi. 

Mä en tajua, mihin ihmiset oikein sitten vegaanitarjoiluissa tulevat väkisin opetetuksi ja totutetuksi. Olin just vegaaniystävällä syömässä, ja me syötiin perunoita, ratatouillea, vihersalaattia ja patonkia. Jälkkäriksi herkuteltiin suklaakakulla ja pikkuleivillä. Mitä te lihansyöjät sitten oikein syötte? Olen oikeasti kuvitellut, että kukaan ei syö pelkkää lihaa joka aterialla, ja jos menee vaikka häihin, niin perunat, riisi, leipä, salaatti, vihannekset, marjat  ja hedelmät olisivat lihansyöjillekin tuttuja. Ja jos tuohon lisätään jotain hyvää kasvisruokaa vielä lisäksi, niin kyse ei ole mistään uppo-oudosta.

Miksi te vegaanit puhutte AINA lihansyöjistä? Eiköhän me olla sekasyöjiä! Syön minäkin enemmän tuoreita kasviksia kuin lihaa, miten siis olen pelkkä lihansyöjä??

Vierailija
6124/6229 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei tykkää huonosti ravitsevasta, monesti pitkälle prosessoidusta moskasta mitä vegaaniruoka on. Ei ihme, jos joku tykkää kyttyrää ajettuaan häihin mahdollisesti pitkän matkan ja kotimatkalla pitää käydä mäkkärissä ettei olisi nälkä...

Niin. Tänäänkin söin tällaista pitkälle prosessoitua moskaa lounaaksi. Salaattia, tomaatteja, kurkkua, pehmeitä papuja ja itse tehtyjä krutonkeja. Porkkanaa. Ruisleipää ja hummusta (itse tehtyä). Illalla grillattua kesäkurpitsaa, marinoitua punasipulia ja tomaattidippiä. Kylläpä onkin epäterveellistä.

Vierailija
6125/6229 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei kai haihin tai hautajaisiin menna ruuan takia. Mennaan juhlimaan naimisiin menevaa pariskuntaa. Syodaan niita ruokia, jotka itselle hyvalta maistuu tai ei syoda ollenkaan. Ei kai kukaan nyt kuoleman partaalla ole, jollei ruuat sovi.

Vegaanisen tarjoilun voi ottaa uutena kokemuksena, jos ei ole ennen siihen tottunut. Tallaisia juhlia tulee tulevaisuudessa olemaan yha enemman. Onnea pariskunnalle.

Ei mennä ruuan takia häihin. Mutta, ala-arvoiset tarjoilut kertovat siitä, että vieraitaan ei juhlan järjestäjä arvosta. 

Sikltikin kaukaa tulleita vieraita aamukahdeksalta lähtö julkisilla, joiden aikataulut eivät mahdollista lounaalle piipahtamista. Vihkiminen maaseudulla kaukana kaikesta klo 11, juhlapaikassa odottelua kun hääpari kuvattana yms 2 tuntia ja klo 15 pääsee "ruuan" ääreen ja toteaa sen olevan tomaattia ja riisipiirakkaa. Ja sitten häät ja kotiin julkisilla noin klo 18 ja kotona klo 21 saa ensimmäisen kerran sinä päivänä ruokaa. Ikimuistoisesti paskimmat häät ever.

Vierailija
6126/6229 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei kai haihin tai hautajaisiin menna ruuan takia. Mennaan juhlimaan naimisiin menevaa pariskuntaa. Syodaan niita ruokia, jotka itselle hyvalta maistuu tai ei syoda ollenkaan. Ei kai kukaan nyt kuoleman partaalla ole, jollei ruuat sovi.

Vegaanisen tarjoilun voi ottaa uutena kokemuksena, jos ei ole ennen siihen tottunut. Tallaisia juhlia tulee tulevaisuudessa olemaan yha enemman. Onnea pariskunnalle.

Ei mennä ruuan takia häihin. Mutta, ala-arvoiset tarjoilut kertovat siitä, että vieraitaan ei juhlan järjestäjä arvosta. 

Sikltikin kaukaa tulleita vieraita aamukahdeksalta lähtö julkisilla, joiden aikataulut eivät mahdollista lounaalle piipahtamista. Vihkiminen maaseudulla kaukana kaikesta klo 11, juhlapaikassa odottelua kun hääpari kuvattana yms 2 tuntia ja klo 15 pääsee "ruuan" ääreen ja toteaa sen o

Juhlijat varmasti muistelevat vielä surkeimpia häitä, joissa olivat vieraina. Onkohan avioparikaan enää yhdessä saati vegaaneja?

Vierailija
6127/6229 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ottaisin vieraani huomioon ja tarjoaisin muutakin kuin vegeä. Häät ei taida olla paras paikka alkaa "opettamaan" ja "totuttamaan" ihmisiä vegeksi. 

Kyllä omissa häissään vegaani saa olla tarjoamatta oman etiikkansa vastaista ruokaa. Täysin vegaanisista tarjoiluista voi mainita kutsussa, niin kovimmat lihansyöjät voi jättää juhlat väliin tai varata mukaan omia eväitä.

Itse en vegaanina minnekään muutamaa tuntia pidempään reissuun lähde ilman omia eväitä. Miksi turhaan hermostuisin jonkun tarjoilusta tai jäisin nälkäiseksi? Voin vaikka vierestä vatsani täynnä seurata, kun sekaanit tappelee buffan lohikeiton lohikuutioista.

Jos se oma ideologia on tärkeämpää kuin vieraiden viihtyminen, niin kannattaa kutsua vain samaan lahkoon vihkiytyneitä vieraita.

Vierailija
6128/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimaitoa kahviin? Miksei saman tien kaurajuomaa jos kerran kahvin makua aletaan toden teolla pilaamaan.. 

Vierailija
6129/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät olivat teidän näköisenne ja nautitte niistä itse, joten omasta näkövinkkelistäni kaikki meni silloin aivan nappiin :) En minäkään menisi vegaanien häihin odottaen höyryäviä lihapatoja, vaan asennoituisin, että todennäköisesti syömme jotain muuta. Ja nauttisin elämyksestä ja kokemuksesta. Jos olisi jäänyt nälkä, olisin osannut kurvata snägärin kautta kotiin ja ajatellut, että asia oli ns. minun ongelmani, ei häiden järjestäjän!

Vierailija
6130/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät olivat teidän näköisenne ja nautitte niistä itse, joten omasta näkövinkkelistäni kaikki meni silloin aivan nappiin :) En minäkään menisi vegaanien häihin odottaen höyryäviä lihapatoja, vaan asennoituisin, että todennäköisesti syömme jotain muuta. Ja nauttisin elämyksestä ja kokemuksesta. Jos olisi jäänyt nälkä, olisin osannut kurvata snägärin kautta kotiin ja ajatellut, että asia oli ns. minun ongelmani, ei häiden järjestäjän!

Autolla kunnon vihervassarin tapaan näytät olevnakin liikkeellä. Ja vielä snägärin vieressä.

Mites ne vieraat, jotka tulevat kaukaa linja-autolla ilman mahdollisuutta pysähtyä snägärillä? Kun häissä ei huomioitu edes ihmisten lääkärin todistuksella vahvistamia ruoka-aineallergioita?

Miksi edes kutsua toisia mukaan ellei halua ilahduttaa vieraita? Jotain Pohjois-Korea meininkiä pitää "omannäköiset häät muita huomioimatta"? Pohjois-Korea -näytöksiä, Kim Jong-unilla on ruokaa edessaan, niin on nappiin menneet häät ja vieraat näkivät nälkää vierellä? 

Vierailija
6131/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Asennevammaisuus? Jos ketkä niin vegaanit ovat asennevammaisia. Yrittävät väkisin pakottaa kaikki muutkin vegaaneiksi. En ole tavannut yhtään vegaania, jolle olisi ok, että kaikki eivät ole vegaaneja

Vierailija
6132/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla kunnon vihervassarin tapaan näytät olevnakin liikkeellä. Ja vielä snägärin vieressä.

Mites ne vieraat, jotka tulevat kaukaa linja-autolla ilman mahdollisuutta pysähtyä snägärillä? Kun häissä ei huomioitu edes ihmisten lääkärin todistuksella vahvistamia ruoka-aineallergioita?

Miksi edes kutsua toisia mukaan ellei halua ilahduttaa vieraita? Jotain Pohjois-Korea meininkiä pitää "omannäköiset häät mu

Jos nyt on niin paljon ruokarajoitteita, niin toimii vaan kuten vegaani kaikissa sekasyöjien juhlissa eli pakkaa omaan laukkuunsa syötävää eikä tee numeroa tarjoilujen epäsopivuudesta itselle.

Vierailija
6133/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas. Teikäläinen se menee naimisiin monta kertaa.

Vierailija
6134/6229 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kutsua toisia mukaan ellei halua ilahduttaa vieraita? Jotain Pohjois-Korea meininkiä pitää "omannäköiset häät mu

Juuri vegaanien lailla toimii tuo Kim Jong-un, oma napa lähinnä, muilla ei niin väliä. Ainut ero se, etteivät pohjois-korealaiset pääse maastaan pois, mutta Suomessa joku vegaani kutsuu ihmiset "juhlimaan" omaa napaansa Kim Jog-un tyyppisiin häihinsä, jossa syötävää onb vain omalle navalle.

Vierailija
6135/6229 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivat voineet panostaa tarjoiluun niin, että olisi löytynyt edes perunoita, salaattia, leipää ja jälkiruokapöydästä vaikkapa kettukarkkeja tai Marianneja, eivät olisi jyrkästi jakaneet mielipiteitä suuntaan tai toiseen. 

Vierailija
6136/6229 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju se on edelleen elossa! Kuumia tunteita selvästi herättää puolin ja toisin.

Vierailija
6137/6229 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkaa hyvät ihmiset Woltilta tai muulta vastaavalta safkat häihin kun on paskat tarjoilut. Ja totta kai tarjoilujen laatu näkyy lahjassa.

Ei tarvitse jälkeenpäin valittaa ja tulee hääjärjestäjällekin selväksi, että paskaa oli tarjolla, kun wolttikuskit ravaa pihassa :D :D.

Vierailija
6138/6229 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte jättäneet häät pitämättä, tai kutsuneet vain niitä vegefrendejä. 

Vierailija
6139/6229 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ruoka on pahaa. En ole vegaani. Se mitä olen maistanut vegaani ruokaa, se on todellakin pahan makuista. 

Vierailija
6140/6229 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uniikki vegaani minäminäminä