Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
621/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät tykänneet ruoasta mitä tarjositte. Sitä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, todennäköisesti he olivat kuitenkin iloisia teidän rakkauden puolesta jne.

Paskat olivat. Eivät silloin haukkuisi selän takana. Tuon tyypin ihmiset tulevat häihin syömään ja ryyppäämään ilmaiseksi ja jösses jos saavat pettyä odotuksissaan.

Vierailija
622/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ok ja olisin tykännyt, paitsi kahviin olisi ollut mielestäni kohteliasta antaa tavallista maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

No en yhtään ihmettele, että tuli sanomista... Kuulostaa siltä, ettei tarjoilussa se vegaanisuus tainnut olla edes suurin ongelma.

Vierailija
624/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juhla järjestetä vieraille? Eikö silloin ole kohteliasta tarjota ruokaa niin, että otetaan huomioon muutkin kuin vegaanit?

Vierailija
625/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa ei kestä manteleita eikä palkokasveja. Parasta kahvin kanssa on sellainen vähän rasvaisempi kauramaito, joka on tehty juuri teehen, kahviin tai kaakaoon laitettavaksi, esim. iKaffe tai Aito Kaslink Barista. Lehmänmaitokaan ei ole niin hyvää.

Vierailija
626/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut häissä, jossa oli kokonaan vegaaniset tarjoilut. Ja oli niiinnniiiiiin hyvää ja sen kymmentä sorttia, vaikka myönnän kyllä ennalta arvelleeni, että tarjolla lienee tyyliin paria erilaista salaattia ja nälkä tulee illan mittaan 😃 Vaan ei, ihan oli lämpimiä ruokia myöten sellaisia herkkuja, joita ei tosiaankaan olis tietämättä arvannut vegaanisiksi.

Mä luulen, että noidenkin ruokien laitossa taito, kokemus ja asialle vihkiytyminen ratkaisee. Nämä tarjoilut olivat jonkun pitopalvelun kautta.

Vierailija
627/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap olisi vegaani jos olisi häitään varten ostanut kymmeniä kiloja eläinperäisiä tuotteita. Miten kukaan voi olettaa saavansa kahden vegaanin häissä mitään muuta kuin vegaanista ruokaa?

En usko että valitus johtui ruoan vegaaniudesta, se ei vaan ollut vieraille maittavaa. Sekasyöjille kannattaa syöttää ns lihankorvikkeita sisältäviä ruokia, kun ovat tottuneet rakentamaan ruoka-annoksensa lihan ympärille eivätkä juuri tottuneita mausteisiin.

Vierailija
628/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap olisi vegaani jos olisi häitään varten ostanut kymmeniä kiloja eläinperäisiä tuotteita. Miten kukaan voi olettaa saavansa kahden vegaanin häissä mitään muuta kuin vegaanista ruokaa?

En usko että valitus johtui ruoan vegaaniudesta, se ei vaan ollut vieraille maittavaa. Sekasyöjille kannattaa syöttää ns lihankorvikkeita sisältäviä ruokia, kun ovat tottuneet rakentamaan ruoka-annoksensa lihan ympärille eivätkä juuri tottuneita mausteisiin.

Tai ehkä siellä juhlissa, jonne on itse kutsunut vieraiksi henkilöitä, joiden tietää olevan ei-vegaaneja, voisi olla vaikka joku lihapata tai paisti ei-vegaaneja varten niiden vegaanimössöjen ohella ja kahvimaitoa. Ei vegaanien tarvitse kyseistä liharuokaa syödä, mutta siinä olisi vähän niinkuin huomioitu ne ei-vegaanivieraatkin eikä vain vouhotettu omaa aatettaan ns. pakottaen kaikki syömään sen mukaisesti. Kun se vegaaniruoka nyt ei ole hyvää muiden kuin vegaanien mielestä.

Vierailija
629/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi olettaa saavansa laktoositonta tarjottavaa ei-laktoosi-intolerantikkojen häissä? Sama asia. Siksi voi olettaa saavansa laktoositonta tai ei-vegaanista tarjottavaa, että on kohteliasta huomioida vieraat vaikka itse ei samalla tavalla söisikään.

Vierailija
630/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just :D. Olisko kannattanut tarjota ihan normaalia ruokaa vieraille...? En edes lähtisi mihinkään hihhulivegaanihäihin.  

Vierailija
631/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dlric kirjoitti:

Olen ollut häissä, jossa oli kokonaan vegaaniset tarjoilut. Ja oli niiinnniiiiiin hyvää ja sen kymmentä sorttia, vaikka myönnän kyllä ennalta arvelleeni, että tarjolla lienee tyyliin paria erilaista salaattia ja nälkä tulee illan mittaan 😃 Vaan ei, ihan oli lämpimiä ruokia myöten sellaisia herkkuja, joita ei tosiaankaan olis tietämättä arvannut vegaanisiksi.

Mä luulen, että noidenkin ruokien laitossa taito, kokemus ja asialle vihkiytyminen ratkaisee. Nämä tarjoilut olivat jonkun pitopalvelun kautta.

Näissä häissä oli sienitofupiirakkaa. Ei sitä oikein ateriaksi voi sanoa!

Vierailija
632/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi olettaa saavansa kahden lihansyöjän häissä vegaanista tarjottavaa?

Niin vegaanit vain olettavat, mutta toisinpäin ihmetellään että on se nyt kumma kun lihansyöjät luulevat saavansa jotakin muuta kuin papua eri muodoissa kera mantelimaitokahvien ja kitkerän suklaakakun ja kehtaavat vielä moittia kun eivät saa.

Vierailija
633/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Käännyttänyt. Ei näin. Etukäteen ilmoitus vegaanihäistä, hyvästä vegaaniruoasta voi olla montaakin mieltä. Mitäoä jos olisi kuitenkin varattu vähän liharuokaakin ja sitten voisit tarkastella myös menekkiä..

Vierailija
634/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihan oli lämpimiä ruokia myöten sellaisia herkkuja, joita ei tosiaankaan olis tietämättä arvannut vegaanisiksi."

Kyllä ne huomaa ja arvaa. Ei kukaan erehdy luulemaan jotakin papupihviä tai soijasuikaletta lihaksi. Sen myöntävät vegaanit itsekin, että purutuntuma ja maku ei ole lihaisa ja siinä on yksi syy, että sekasyöjät eivät lihankorvikkeista innostu. Vegaaneita se ei tietenkään haittaa, koska heillä on se ideologia syynä, mutta harvempi lihansyöjä vaihtaa lihaa lihankorvikkeisiin, koska se on vastaava asia kuin että vaihtaisi porschen polkupyörään. Sen tekee siksi, että ekologisuus tai vastaava on tärkeää, ei siksi että fillarointi ja porschella ajaminen olisivat sama asia.

Vierailija
635/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensä piditte häät jos ei voi tarjota kunnon ruokaa.

Miksei vegaaniruoka ole kunnon ruokaa?

Koska kun ruokaa sanotaan (Suomessa) vegaaniseksi, niin se on ollut vain niin tolkuttoman pahaa.

Mikä on kyllä omituista, sillä mikään pakko ei olisi tehdä pahaa kasvisruokaa. Minäkin saan aikaan aikas hyvää sellaista keittiössä.

Jotain ideologista henkistä jätöstä sitten kenties?

Ehkäpä ruoan kuuluu olla kärsimys jolla hyvitetään oman olemassaolon pahuutta?

Vierailija
636/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas vtuttaa kun mun häissä ei tarjottu...ei se kyllä kuulunut paikan valikoimaankaan ja olisi varmaan nostanut budjettia. No, jos seuraavat häät joskus on niin pelkästään vegeä :)

Vierailija
637/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä siellä juhlissa, jonne on itse kutsunut vieraiksi henkilöitä, joiden tietää olevan ei-vegaaneja, voisi olla vaikka joku lihapata tai paisti ei-vegaaneja varten niiden vegaanimössöjen ohella ja kahvimaitoa. Ei vegaanien tarvitse kyseistä liharuokaa syödä, mutta siinä olisi vähän niinkuin huomioitu ne ei-vegaanivieraatkin eikä vain vouhotettu omaa aatettaan ns. pakottaen kaikki syömään sen mukaisesti. Kun se vegaaniruoka nyt ei ole hyvää muiden kuin vegaanien mielestä.

Kyllä! Tätä kutsutaan muiden huomioon ottamiseksi. Kummallista, että vegaani ei halua huolehtia kaikkien vieraiden viihtyvyydestä, vaan aate edellä mennään.

Vierailija
638/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ihan oli lämpimiä ruokia myöten sellaisia herkkuja, joita ei tosiaankaan olis tietämättä arvannut vegaanisiksi."

Kyllä ne huomaa ja arvaa. Ei kukaan erehdy luulemaan jotakin papupihviä tai soijasuikaletta lihaksi. Sen myöntävät vegaanit itsekin, että purutuntuma ja maku ei ole lihaisa ja siinä on yksi syy, että sekasyöjät eivät lihankorvikkeista innostu. Vegaaneita se ei tietenkään haittaa, koska heillä on se ideologia syynä, mutta harvempi lihansyöjä vaihtaa lihaa lihankorvikkeisiin, koska se on vastaava asia kuin että vaihtaisi porschen polkupyörään. Sen tekee siksi, että ekologisuus tai vastaava on tärkeää, ei siksi että fillarointi ja porschella ajaminen olisivat sama asia.

Kyllä huomaa. ”en huomannut ettei ollut lihaa” on vain testi, että onko se ruuan tehnyt tosiaan niin tyhmä, että uskoo moisen. Ja onhan ne :) miksi se kasvispöperö ylipäätään pitää saada näyttämään ja maistumaan lihalta, kun sitä lihaa ei ole tarkoitus syödä?

Vierailija
639/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kun ei järjestä ikinä mitään juhlia. Olen järjestänyt ja allergikoille leiponut omat tarjoilut, muttei sitten edes viitsitty ilmoittaa, ettei tullakkaan. Tai jos pyydän kylään syömään, niin tuodaan omat "normaalit" raaka-aineet mukana ja käsketään lisäämään ne joukkoon, muuten ei maistu. Koen sen loukkaavana. Kyseessä ei ole mikään allergia, vegaani yms. vaan "laita sinne sekaan nämä katkaravut myös, muuten en syö".

Pitkän matkan päästä tulee vieraita ja olen laittanut lämpimän ruuan. Aikuinen ihminen joka nyt sitten ei vain tykkää jostain raaka-aineesta alkaa valittamaan ihan turhan päiväisestä. Todella iloinen, että tulit kylään. Ei tarvii tulla toiste, vai tulenko teille myös valittamaan mitä ruokaa on tarjolla vieraille.

Vierailija
640/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka ei ole samalla tavalla täyttävää kuin liharuoka. Vegaaniruokaan myös ängetään älyttömästi kovia rasvoja, joka tekee siitä paitsi epäterveellistä, myös pahanmakuista (rasvainen ruoka ei ole hyvää, se maistuu vain rasvalle). Rasva selittyy varmaankin sillä, että jollekinhan se ruoka on saatava maistumaan ja mehevöitymään kun ei ne papu- ja soijarouheet ole muuta kuin kuivia ja mauttomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi